Hoefsmid die paard mishandelde, verliest hoger beroep

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14241
Geregistreerd: 20-04-16

Hoefsmid die paard mishandelde, verliest hoger beroep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-23 18:50

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Een voormalig hoefsmid heeft een hoger beroep verloren, waarin hij de uitspraak van de rechter aanvocht dat hij tien jaar lang geen dieren meer mocht houden, en niet met dieren mocht werken. De rechter deed die uitspraak naar aanleiding van videobeelden waarin te zien is dat de man een vastgebonden paard meerdere malen met een hamer op de benen sloeg. Dit voorval vond plaats in april 2022.

De man werd afgelopen maart veroordeeld voor één aanklacht van dierenmishandeling, nadat hij schuld had bekend bij het Cheltenham magistrates' court. Hij ging echter in beroep tegen het uitgebreide verbod. De aanval op het paard, Buddy, werd vorige week tijdens de hoorzitting in het hoger beroep bij Gloucester Crown Court door de aanklager omschreven als "niet uitgelokt en langdurig".

De officier van justitie verklaarde dat de hoefsmid accepteerde dat hij niet meer met paarden mocht omgaan, maar in beroep ging tegen het stukje "alle dieren", omdat hij zeven honden en zeven kippen had. Hij wees dit beroep af nadat de video van de mishandeling in 2022 ter sprake kwam.

Het was ook niet de eerste keer dat de man zijn geduld verloor met een dier. Hij had eerder zijn hond uit een autoraam gegooid. Het dier moest worden ingeslapen, nadat hij daarbij zijn bekken had gebroken.
De rechtbank kreeg ook te horen dat Manson in 2019 was veroordeeld voor het lastigvallen van zijn voormalige partner en werd veroordeeld tot een gevangenisstraf.

De RSPCA is van mening dat de man een blijvend risico vormt voor andere dieren. Hij is niet veroordeeld voor het incident met de hond, maar het is wel relevant voor deze procedure. De rechter verklaart: "Dit beroep is gericht op uw ontzegging van het recht om met dieren om te gaan. We bemoeien ons niet met uw straf, die blijft ongewijzigd, maar we verwerpen uw beroep om uw verbod alleen voor paarden te laten gelden. We hebben al het bewijs en alle relevante documentatie beoordeeld, en we hebben rekening gehouden met de vele brieven waarin u wordt gesteund, en waarin staat dat u een goed mens bent als het goed met u gaat.

Helaas zijn er momenten in uw leven geweest dat uw humeur u de baas werd. Daarmee bedoelen we dat u afweek van de zorgvuldigheid die normaal gesproken bij uw verantwoordelijkheden hoort. Op de camerabeelden is te zien dat u dat paard herhaaldelijk op een barbaarse manier slaat. Wat de druk ook was in uw leven op dat moment, er waren genoeg alternatieve opties die u had kunnen overwegen, zoals de dierenarts suggereerde. U had afstand kunnen nemen.

Dit was duidelijk een gelegenheid waarbij u uw geduld verloor. We zijn van mening dat we niet het risico kunnen nemen dat een dier schade lijdt en verwerpen dit beroep. U heeft een zware prijs betaald voor uw daden.

Met betrekking tot de inbeslagname van dieren op uw huisadres, merken we op dat deze eigendom zijn van uw partner en dat u geen rol speelt in het onderhoud ervan."


De man werd veroordeeld tot het betalen van een bijdrage in de proceskosten van £300. De resterende kosten van £1,365, die door de RSPCA zijn gemaakt, zullen worden betaald uit centrale fondsen.


Gerelateerd artikel: [VN] Britse hoefsmid veroordeeld voor barbaarse aanval op paard


Gebruikte bronnen:

Telpeva

Berichten: 14868
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 19:20

Het hele bericht dacht ik yesss, totdat ik dit las:
Citaat:
Met betrekking tot de inbeslagname van dieren op uw huisadres, merken we op dat deze eigendom zijn van uw partner en dat u geen rol speelt in het onderhoud ervan."

Hij mishandelt dieren, wordt veroordeeld en krijg een houdverbod... maar omdat de dieren op naam van iemand anders in dat huis staan is er een loophole waardoor hij onder het houdverbod uit komt als ik het zo goed begrijp.
Jammer...

DuoPenotti

Berichten: 30308
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 19:26

Als partner was ik weg bij zo'n idioot. Met de dieren.

Hij gooide een hond uit de auto... Echt hoe verzint iemand het. Wat een vuile #@!@

Flubberboot

Berichten: 2987
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Hoefsmid die paard mishandelde, verliest hoger beroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 19:40

Dat hij zo kan zijn met dieren! Dat doe je toch niet!

Als mijn toekomstige partner dit flikt, vliegt hij eruit hoor! Doei doei! Aan mijn dieren kom je niet!

Ragdollcat
Berichten: 14684
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 19:46

DuoPenotti schreef:
Als partner was ik weg bij zo'n idioot. Met de dieren.

Hij gooide een hond uit de auto... Echt hoe verzint iemand het. Wat een vuile #@!@



Inderdaad!

Dan vliegt die klootzak eruit!

Benfan

Berichten: 4009
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Hoefsmid die paard mishandelde, verliest hoger beroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 22:12

Die man is hulp nodig zeg.. daar is echt wat mis mee.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41931
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 06:23

Telpeva schreef:
Het hele bericht dacht ik yesss, totdat ik dit las:
Citaat:
Met betrekking tot de inbeslagname van dieren op uw huisadres, merken we op dat deze eigendom zijn van uw partner en dat u geen rol speelt in het onderhoud ervan."

Hij mishandelt dieren, wordt veroordeeld en krijg een houdverbod... maar omdat de dieren op naam van iemand anders in dat huis staan is er een loophole waardoor hij onder het houdverbod uit komt als ik het zo goed begrijp.
Jammer...

Oh ik las dat anders. Omdat de dieren eigendom zijn van de partner en hij geen rol speelt, krijgt hij gewoon dat verbod.

Ik vraag me alleen wel af hoe dat in de praktijk gaat :=.

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Hoefsmid die paard mishandelde, verliest hoger beroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 09:41

Écht..... dat zulke gasten nog vrij rond mogen lopen. Gewoon opsluiten in een donker hol en de sleutel weg gooien.

Kan me er totaal niets bij voorstellen dat je überhaupt zo'n partner hebt.

Telpeva

Berichten: 14868
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:18

@San het zinnetje in mijn quote had het juist over dat houdverbod in de praktijk, met een houdverbod zou er ook een inbeslagname van die dieren komen, maar dat laatste is wat niet door gaat omdat de dieren op naam van zijn partner staan. Als zijn partner hem niet verlaat dan blijven die kippen en honden voor hem binnen handbereik.

Ibbel

Berichten: 49258
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:31

Maw, omdat hij ze geen eten hoeft te geven, kan hij ze wel een rotschop verkopen als ze 'm voor de voeten lopen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41931
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:34

Telpeva schreef:
@San het zinnetje in mijn quote had het juist over dat houdverbod in de praktijk, met een houdverbod zou er ook een inbeslagname van die dieren komen, maar dat laatste is wat niet door gaat omdat de dieren op naam van zijn partner staan. Als zijn partner hem niet verlaat dan blijven die kippen en honden voor hem binnen handbereik.

Ja, daarom is het ook raar :?.

celinedion
Berichten: 1
Geregistreerd: 28-08-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 11:56

Citaat:
Hij mishandelt dieren, wordt veroordeeld en krijg een houdverbod... maar omdat de dieren op naam van iemand anders in dat huis staan is er een loophole waardoor hij onder het houdverbod uit komt als ik het zo goed begrijp.
Jammer...

Hij is echt wreed, hoe kan hij dieren zo behandelen. Ze hebben ook levens, het is een zonde. mapquest driving directions

Jessix

Berichten: 16502
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:00

Telpeva schreef:
Het hele bericht dacht ik yesss, totdat ik dit las:
Citaat:
Met betrekking tot de inbeslagname van dieren op uw huisadres, merken we op dat deze eigendom zijn van uw partner en dat u geen rol speelt in het onderhoud ervan."

Hij mishandelt dieren, wordt veroordeeld en krijg een houdverbod... maar omdat de dieren op naam van iemand anders in dat huis staan is er een loophole waardoor hij onder het houdverbod uit komt als ik het zo goed begrijp.
Jammer...

Aai, dat is shit dat hij er zo onderuit kan. Die man zou gewoon niet meer in de buurt van dieren mogen komen.

KnoLLyBoLLy

Berichten: 86
Geregistreerd: 17-04-11
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 09:14

Gatver weer een verhaal over een harteloze hoefsmid met een godcomplex :r koekje van eigen deeg voor zo'n type!

Ineke2

Berichten: 33171
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hoefsmid die paard mishandelde, verliest hoger beroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 09:26

Ik mag hopen dat er niet nog meer hoefsmeden zijn die zo met dieren omgaan.

EmmaVZ

Berichten: 2716
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Re: Hoefsmid die paard mishandelde, verliest hoger beroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 10:57

Met het feit dat hij ook zijn partner had lastig gevallen (in zo'n mate dat hij een gevangenisstraf kreeg?!) lijkt mij dat hij niet alleen voor dieren gevaarlijk is..

Roodvos

Berichten: 6737
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 11:40

Citaat:
Kan me er totaal niets bij voorstellen dat je überhaupt zo'n partner hebt.
Citaat:
Als mijn toekomstige partner dit flikt, vliegt hij eruit hoor! Doei doei! Aan mijn dieren kom je niet!
Citaat:
Als partner was ik weg bij zo'n idioot. Met de dieren.
Citaat:
Dan vliegt die klootzak eruit!


Ja, dit klinkt heel logisch. En zou ook moeten. Maar als je (jarenlang?) gevangen zit in een relatie met zo'n geweldadige (narcistische?) man, dan is het niet simpel om je daarvan los te maken. Je wordt mentaal kapot gemaakt en losgeweekt van je familie en vrienden. Het is dan al lastig om zelf te vertrekken, laat staan met nog een halve dierentuin. En vertrekken is mogelijk niet zonder gevaar voor eigen leven.

En nee, daarvoor hoef je geen "domme trien" te zijn en het gaat vaak heel ongemerkt. Tot je merkt dat er geen weg terug meer is.

CharleyT
Berichten: 4013
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 12:44

Ineke2 schreef:
Ik mag hopen dat er niet nog meer hoefsmeden zijn die zo met dieren omgaan.



Ik help je hopen maar ben bang dat er nog wel meer temperamentvolle types rondlopen, niet alleen bij de hoefsmeden.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 13:22

CharleyT schreef:
Ineke2 schreef:
Ik mag hopen dat er niet nog meer hoefsmeden zijn die zo met dieren omgaan.



Ik help je hopen maar ben bang dat er nog wel meer temperamentvolle types rondlopen, niet alleen bij de hoefsmeden.


Helaas……. Er zijn best veel lompe mensen…….

Monique1963

Berichten: 8719
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Hoefsmid die paard mishandelde, verliest hoger beroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 22:31

O ja, dat filmpje herinner ik me nog. Erg heftig vond ik wel. Dat hij nog durft te betwisten dat de straf alleen maar om paarden mag gaan.

Elisa2

Berichten: 37808
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoefsmid die paard mishandelde, verliest hoger beroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:17

Dat was die idioot die ook de hond van zijn partner uit een rijdende auto gooide waardoor het dier overleed toch?

Wat een lef om in hoger beroep te gaan, deze heeft echt vele steekjes los zitten.

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:27

Twiggy2008 schreef:
Écht..... dat zulke gasten nog vrij rond mogen lopen. Gewoon opsluiten in een donker hol en de sleutel weg gooien.

Kan me er totaal niets bij voorstellen dat je überhaupt zo'n partner hebt.


Tot je zelf ooit in zo’n relatie zit of terecht komr. Dit is echt een steek voor mensen die gevangen zitten in een toxische relatie. Het is vaak makkelijk roepen vanaf de zijlijn. :(

Maar gezien zulke reacties, wel fijn dat jullie nooit in zo’n situatie hebben gezeten.