Drafsport in Emmeloord: Enjoy the Madness!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Drafsport in Emmeloord: Enjoy the Madness!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 14:54

*Bokt Nieuwsredactie
Sport

Afbeelding
Madness en pikeur Yanick Mollema. Foto: JPitty

Afgelopen woensdag, 23 augustus 2023, kon de liefhebber van drafsport zijn hart ophalen in Flevoland. Op de grasbaan in Emmeloord was het weer koersdag. Op het programma stonden negen koersen, waarvan één ponykoers. Nieuwsredactielid JPitty stapte op deze zonovergoten middag in haar auto en reed naar de baan om een kijkje te nemen.

Je weet dat je onderweg bent naar een draverij, als je onderweg al achter een paardenvrachtwagentje met sulky terecht komt. De drafbaan zelf ligt aan een vrij smalle klinkerweg en parkeren is een probleempje. De parkeerruimte bij de baan is uiterst beperkt, dus iedereen zet de auto gewoon langs de weg neer. Ik besluit hetzelfde te doen en sluit mijn wagentje achteraan in het rijtje geparkeerde auto’s. Aan de andere kant van de weg staat het vol met fietsen, stuurtje aan stuurtje, en in combinatie met het doorgaande verkeer is het opletten geblazen. Het geeft wel goed aan hoe de drafsport hier leeft, volgens mij is half Emmeloord en omstreken uitgelopen. Drafsportgekte? Wie zal het zeggen? Ik betaal mijn entree, ontvang een programma en begeef mij het terrein op.

Afbeelding
De finish van de grasbaan. Foto: JPitty
De eerste koers is net afgelopen, ik ben net op tijd voor de huldiging van de winnaar: paard nummer 5, de vijfjarige merrie Letitallblow met pikeur Rob de Vlieger. Bij de finishpaal, waar ik wacht op de mede-Bokkers waarmee ik zou meeten, neem ik de omgeving in mij op. Achter mij zijn de tribunes met daarachter een hoge overkapping met daarop de naam van de drafbaan. Onder de overkapping, aan de achterwand, hangen zwart-wit foto’s van de toppers van weleer, zit horeca, de gokloketten en ook het draverij-comité en de sprekers hebben daar een eigen tafel. Deze is voorzien van microfoons en een beeldscherm waarop de race te zien is. Zij vertellen wat er op de baan gebeurt en zorgen dat alles volgens de regels gaat. Als er een paard uit de koers wordt genomen wegens bijvoorbeeld galop, wordt dat ook vanaf hier verteld. Voor mij ligt de grasbaan. Dit complex werd geopend op 26 juni 1959, is 1000 meter lang en de bochten zijn opgehoogd. Achter de struiken zie je de doorgangen naar het voorterrein, waar pikeurs en paarden zich klaarmaken. De grasmat ligt er keurig bij, de finishlijn is in het gras gemaaid. Achter de finish, op het middenterrein, staat een opstelling met een grote camera erbovenop. Vanaf hier worden de verslagen gemaakt. Deze camera kan 360° draaien en dus de hele baan in beeld brengen. Een eindje hiervandaan is de startpaddock. Hier stellen de paarden zich op voor de start. In Emmeloord wordt alleen gebruik gemaakt van een bandenstart. Een paar heren spannen enkele elastieken banden over de baan. De paarden zijn verdeeld in twee groepen per koers, afhankelijk van de afstand die ze moeten draven. Bij het teken ‘start’ laten de heren de banden los zodat die wegspringen, de paarden draven er vandoor en de start is gevallen. Terwijl ik de activiteiten op de baan gade sla, komen Bokkers Bambi1995 en Koper op mij af. De rest van de middag trek ik met deze gezellige dames op.

Afbeelding
Maintiendrez Amis met pikeur Servé Dassen tijdens de ereronde. Foto: JPitty
Intussen is ook de tweede koers begonnen. Elke koers begint met een defilé waarbij de deelnemers voor het publiek langs lopen en de spreker van dienst hen voorstelt. Dit is ook het teken voor de gokkers om nog even een gokje te wagen bij de wedkantoren. Dit is echt wel een dingetje, getuige de lange wachtrijen bij de loketten onder de overkapping. Koers 2 is gewonnen door paard nummer 9, Maintiendrez Amis, een ruin van vier jaar, gereden door Servé Dassen. De driejarige ruin Ravel E, het weidemaatje van Bokt-draver Madness, eindigt in deze koers op een keurige vierde plaats. In elke koers wordt er ook een aantal paarden uitgesloten omdat ze aangalopperen, en dat mag uiteraard niet. Het draverij-comité ziet hier streng op toe, weet de pikeur het galopperende paard niet binnen enkele passen terug te krijgen naar draf, dan wordt deze resoluut uit de koers gehaald. Intussen zijn wij op de houten bankjes gaan zitten, die als tribune dienen.

We zien vanaf daar hoe de paarden voor de volgende koers zich warmlopen. De ene pikeur draaft rustig rond, de andere laat het dier even flink te benen strekken. En dat gaat, net als de koersen zelf, met flinke snelheid! De gemiddelde snelheid van een draver ligt tussen de 40 en 50 kilometer per uur, maar uitschieters naar boven zijn ook mogelijk. Terwijl ik in gesprek ben met Koper en Bambi1995, wordt ook koers drie verreden. Paard nummer 8, de vijfjarige merrie Ladies First, gereden door Rick Wester, weet als eerste over de meet te komen en wint. We krijgen er een beetje trek van en besluiten iets te eten te gaan scoren. Op het terrein zijn diverse kraampjes opgesteld, je kunt er op twee plekken te drinken krijgen, er is patat/friet te krijgen, hamburgers en andere snacks en zelfs gebakken vis. En als je eet en drinkt, dan moet er ook af en toe iets uit. Twee dames zijn verantwoordelijk voor de kleinste kamertjes op de renbaan en dat doen ze met verve. Je betaalt een klein bedragje, maar dan krijg je wel een schoon toilet, met voldoende wc-papier en andere toebehoren. Complimenten, want dit heb ik bij evenementen ook wel eens anders gezien.

Afbeelding
De jonge pikeurtjes tijdens de ereronde van de ponykoers. Foto: JPitty
De startprocedure voor koers vier is intussen ook gestart met het defilé. Alles verloopt volgens strakke protocollen en het begint 12 minuten voor aanvang. Na dit signaal komen de paarden, voor zover ze dat nog niet zijn, de baan op. Ook tien minuten voor aanvang van de koers wordt een signaal gegeven en al snel volgt dan ook het defilé. De paarden mogen daarna nog even warmlopen. Enkele minuten voor de start volgt het signaal dat de paarden zich moeten opstellen in de startpaddock. Als alle paarden daar zijn, worden de banden gespannen. Als de banden vallen, gaan de paarden ervandoor. Na de koers wordt de winnaar in het zonnetje gezet op de baan. Er zijn bloemen voor de pikeur én voor de eigenaar van het winnende paard en er worden foto’s gemaakt. Wat mij wel opvalt, is dat de meeste dravers niet houden van stilstaan voor de foto. Paard nummer 3, de driejarige ruin Medusa J, gereden door pikeur Caroline Aalbers, vormt hier ook geen uitzondering op. Bij de huldiging wil het paard maar één ding: voorwaarts. Uiteindelijk mag dat ook voor een ererondje voor de tribunes langs. Daarna gaat het dier weer terug naar het voorterrein.

Vaak zie je op koersdagen ook dat de jongste pikeurtjes een kans krijgen. Dit gebeurt tijdens de zogeheten ponykoersen. Vele grote namen uit de drafsportwereld zijn zo begonnen, de jeugd heeft immers de toekomst. De kinderen en hun pony’s voor hun kleine sulky’s zijn enorm schattig om te zien. Zij hoeven geen twee ronden te lopen, zoals de grote paarden, voor hen is een korte afstand voldoende. Na een mooie koers krijgen ze allemaal een rozet uitgereikt en de nummers 1, tot en met 4 krijgen ook een mooie beker. Voor de winnaar is er een deken van de sponsor. Hier dus geen bloemen of grote geldprijzen, want voor de kinderen is plezier maken het belangrijkste. Met elkaar maken ze nog een ereronde voor het massaal applaudisserende publiek. Wat moet dit een leuke ervaring zijn voor hen!

Afbeelding
Madness op de vrachtwagen. Foto: JPitty
En dan is het zover, de spanning loopt op… Want koers nummer 5 komt hij aan de start: de enige echte Bokt-draver Madness! Met zijn witte kniebanden om valt hij direct op, net als eigenaresse janouk meteen opvalt, met haar Madness-petje op. Als het defilé begint, ga ik vooraan bij het hek staan. Ik zie dat Madness even laat zien: “Ik ben er en heb er zin in”, het straalt van hem af! De startprocedure begint, Madness gaat samen met de andere paarden de startpaddock in, de banden vallen… en Madness neemt meteen de leiding. Met pikeur Yanick Mollema op de sulky loopt hij vooraan als het deelnemersveld de eerste bocht in gaat. Het tempo ligt hoog, kan Madness dit volhouden? Na de eerste ronde zijn er al twee paarden uit de koers gehaald vanwege galop, waaronder de grote favoriet van deze koers. Maar het lijkt Madness niets te deren, die doet wat hij doen moet en blijft aan de leiding gaan. In de tweede ronde worden nog twee paarden uit de koers genomen omdat ze galopperen, het tempo ligt echt hoog. Yanick en Madness voelen even de hete adem van een van de concurrenten in hun nek, maar het antwoord is een formidabele eindsprint. Madness loopt weg van de andere paarden en wint zijn koers! janouk staat te stuiteren van blijdschap en dat is meer dan terecht! Net als de andere dravers, heeft Madness er weinig zin in om stil te staan tijdens de huldiging en bij de winnaarsfoto, maar toch lukt het! Na een verdiende ereronde verdwijnt ook hij naar voorterrein. Samen met Bambi1995 en Koper begeef ik mij ook die kant op, er staat ons nog een meet & greet met janouk en Madness te wachten.

Afbeelding
Van links naar rechts: JPitty, Madness, janouk, Koper en Bambi1995.
Foto: Mila van Stormbroek
We treffen ze bij hun vrachtwagen, achteraan op het veld. Madness wordt afgetoomd, gekoeld met water en staat wat te grazen. We feliciteren janouk, haar partner en uiteraard pikeur Yanick met de overwinning en ik geef hen de winterwortel die ik voor Madness heb meegebracht. Tot mijn eigen verrassing mag ik die zelf aan hem geven, wat leuk! Ik ben al een jaar of zes niet meer tussen de paarden geweest en dat is te merken, het gaat ietwat onwennig en ik moet mijn best doen de wortel niet te laten vallen als Madness een hap afbijt. Maar het lukt en Madness smikkelt de wortel helemaal op. We praten met de mensen eromheen en er wordt zelfs nog even een foto gemaakt met de “fans van Bokt”! Voor de NR maak ik nog wat neutrale foto’s en ik stel wat vragen over het harnachement. Wat is dit interessant zeg! Intussen is er even wat onrust als een van de andere paarden ineens los over het veld loopt. Gelukkig weten ze het dier snel te vangen en tot rust te brengen. Janouk loopt nog wat rond met Madness en laat hem lekker ontspannen grazen. Intussen staat Ravel in de vrachtwagen nieuwsgierig te kijken wat er buiten allemaal gebeurt. De sulky en het harnachement worden intussen zorgvuldig ingepakt in hoezen, om schade te voorkomen, en in de vrachtwagen gebracht. Later wordt ook Madness ook in de vrachtwagen gezet. Hij begint gelijk aan het hooi dat er ligt, terwijl hij rustig over de zijdeur naar buiten kijkt. Wij nemen afscheid van janouk, Madness en het team eromheen en gaan terug richting tribune.

Intussen hebben we koers 6 gemist, deze is gewonnen door paard nummer 2, de 13-jarige ruin Drogba Apache, gereden door Elco Korrel. Hengsten en ruinen mogen tot hun 15e blijven koersen, merries worden al eerder teruggetrokken uit de sport. Dit omdat zij ook op een verantwoorde manier in de fokkerij ingezet gaan worden. Intussen is koers 7 gestart, de een na laatste van de dag. Ik kijk nog even mee en zie paard nummer 3, de driejarige ruin Nearco, gereden door Tom Kooyman, als eerste over de finish komen. Dan neem ik het besluit om richting huis te gaan. De straat bij de drafbaan is nogal smal, met overal geparkeerde auto’s en fietsen, en de tribunes zitten propvol. Als iedereen na de laatste koers richting huis wil, wordt het file rijden en heel eerlijk, daar ben ik geen held in. Dan levert mij best wel stress op. Dus ik vertrek al iets eerder, om lekker ontspannen richting huis te kunnen. Ik neem afscheid van mijn mede-Bokkers en loop richting mijn auto. Thuisgekomen zie ik dat paard nummer 1, de zesjarige ruin Kolk P, de achtste en laatste koers van de dag heeft gewonnen, samen met zijn pikeur Eric Westerveld. Ik kijk terug op een zeer leuke, gezellige en welbestede dag in Emmeloord.

Bambi1995, Koper, en uiteraard janouk en Madness en het hele team eromheen: heel hartelijk bedankt voor deze prachtige en leerzame dag! Ik heb genoten!

Elisa2

Re: Drafsport in Emmeloord: Enjoy the Madness!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 15:05

Wat een leuk verslag! wat goed dat Madness ook gelijk gewonnen heeft toen jullie kwamen kijken. Gefeliciteerd Janouk! Hoeveel heeft ie gewonnen?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 15:14

Mooi verslag.
En we vonden het leuk om je Madness voor te stellen en met een wortel en aandacht maak je Madness altijd blij.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 15:37

Dat merkte ik ook aan Madness ja! Was leuk om hem en jou te ontmoeten!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 15:41

Goed geschreven, ja de weg is echt een ramp, weet ik uit ervaring. 15 jaar in de polder gewoond en regelmatig in emmelerbos geweest.
Wil je parkeer rampspoed verkomen, kun je ook aan de andere kant van het bos parkeren bij de kinderboerderij/ sportvelden en dan is het een 5 a 8 minuten lopen en dan sta je voor de draf baan.

Janouk, Madness en het gehele team, gefeliciteerd met jullie overwinning

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 15:46

Wat heb je dit leuk geschreven! Ik zie het helemaal voor me.

En gaaf dat Madness dan ook nog meteen won!
Gefeliciteerd nog Janouk en de rest van team Madness.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 16:31

Geweldig gedaan. Leuk artikel. Ik heb meegelopen aan je hand!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 16:35

Wat een leuk verslag, ik heb het met plezier gelezen :j ! Was dit je eerste bezoek aan een drafbaan?

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 16:39

Niet helemaal. Ik ben ooit 1x eerder bij een drafbaan geweest. Dat was zo'n 20 jaar geleden, in Alkmaar, tijdens een instructieweek bij een manege daar in die buurt.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 16:43

Leuk geschreven! Wat een geslaagde dag zo te lezen *\o/*

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 16:44

Wat leuk geschreven. Was een topdag zo te lezen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 16:48

Elisa2 schreef:
Wat een leuk verslag! wat goed dat Madness ook gelijk gewonnen heeft toen jullie kwamen kijken. Gefeliciteerd Janouk! Hoeveel heeft ie gewonnen?

Even wat feiten van Madness
Afstamming: https://www.allbreedpedigree.com/madness8
Vader Ufo Kievitshof x Moeder Zoe W x Herbie W
4 jaar oud

Persoonlijk record 1.14.7 gereden op 26 augustus 2022 Wolvega

Winsom € 10.575,– tot nu

24 starts, 19 x geplaatst bij de beste 5, waarvan 7 x overwinning

(4 overwinningen in Nederland, 3 overwinningen in Duitsland)

Mooi rijtje voor Meneer Madness _/-\o_

En voor de liefhebbers is hier de link naar de koers

Laatst bijgewerkt door janouk op 26-08-23 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 16:56

JPitty schreef:
Niet helemaal. Ik ben ooit 1x eerder bij een drafbaan geweest. Dat was zo'n 20 jaar geleden, in Alkmaar, tijdens een instructieweek bij een manege daar in die buurt.

Is ook zo'n kleine gezellige baan :). Maar nu had je echt een doel om te gaan kijken, dat lijkt me leuker.

Volgend jaar verhuizen wij trouwens van Den Haag naar Steenwijk, dan ga ik ook weer naar Emmeloord als er koers is :)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 16:56

Leuk verslag.

Parkeren moet eigenlijk op het parkeerterrein van de sportvelden.
Maar als je dat niet weet, rij je daar zo voorbij

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 16:59

Dat parkeerterrein zag ik wel inderdaad Marie111, maar die stond ook al propvol. En dan rij ik een klein colablikje op wielen, maar zelfs die kon er niet meer tussen. En auto's stapelen was ook geen optie.

Welkom terug in het noorden Prompter!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 17:24

Goed verslag JPitty :j Het is inderdaad precies zoals ik mij herinner. We hebben spannende koersen gezien, natuurlijk sowieso die waar Madness in liep maar ook de koers erna (die ik achteraf heb teruggekeken :P ) omdat we toen we bij Madness waren al konden horen dat het superspannend was. Ik vond het ook heel tof dat Yanick even de tijd voor ons nam, even kwam kennismaken en uitlegde hoe hij de koers had gereden, en waarom. Het is zo gaaf dat Madness dit nu kan *\o/* Dat hij de rust in zijn bolletje kan bewaren en goed hanteerbaar is, en altijd nog een eindsprint over heeft. Gaaf paard.

Het was een mooie dag. Mooi weer, mooie paarden, goede sfeer en er wordt heel netjes omgegaan met de dieren. Geen gepluk, geen gemiep. Gewoon lekker sporten :)

Overigens is Kolk P, het paard wat de laatste koers won, van de broer van mijn oud-stalgenoot, die hem ook reed. Leuk om die eens aan het werk te zien :)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 18:49

Wat heb je het mooi geschreven JPitty :j Ik kijk terug op een hele leuke dag. Ongelofelijk tof dat we gelijk een winst van Madness mochten zien *\%/* Vond het ook mooi om te zien hoe janouk eerst heel zenuwachtig was en eigenlijk niet wou kijken vanwege de zenuwen en op het moment dat Madness voorop de finishlijn over ging, we een traan en een boel euforie zagen :o De trots voor Yanick en Madness was voelbaar! Het was voor herhaling vatbaar +:)+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:05

Wow wat heeft hij al veel gewonnen! Best lucratief om zo,n goede draver te hebben. :o

Herbie W komt me heel bekend voor qua naam. Was dat een bekende Draver?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:13

heel bekend Elisa :j

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:17

Wat een leuk verslag en wat een topper is Madness toch!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 08:37

prompter schreef:
heel bekend Elisa :j

Oke bedankt, even opgezocht want nu wilde ik het weten ook. :D

https://www.horses.nl/overige-disciplin ... overleden/

Madness heeft dus hele goede genen! Het verhaal doet me denken aan dat van Henri Buitenzorg. Is wat langer geleden, heb daar ooit een boek over gelezen. Over Jan Wagenaar ging dat volgens mij.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 09:00

Wat een mooi verhaal Elisa. Is het zijn opa?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 09:11

Ja zo te lezen is Herbie W inderdaad zijn opa.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 09:23

Elisa2 schreef:
Ja zo te lezen is Herbie W inderdaad zijn opa.

Ja Herbie W is de vader van zijn moeder Zoe W, dus Opa van Madness