Veel coachable talent tijdens de KNHS-Talentendag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Veel coachable talent tijdens de KNHS-Talentendag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 16:27

KNHS
Algemeen

Afbeelding
Dinja van Liere. Foto: Marlies Trap Fotografie

Op het NHC in Ermelo lieten dinsdag 22 augustus circa 100 talentvolle jonge ruiters en amazones hun talenten zien tijdens de KNHS-Talentendag. De deelnemers werden beoordeeld en begeleid door de bondscoaches uit de dressuur, springen en eventing en een indrukwekkende groep toptrainers van het trainersplatform. Onder andere olympisch kampioene en ambassadrice van het KNHS-Talentenplan Anky van Grunsven en olympische/TeamNL-ruiters als Dinja van Liere, Hans Peter Minderhoud, Adelinde Cornelissen, Vincent Voorn en Merel Blom beoordeelden de ruiters en hielpen ze verder met praktische tips.

Van gescout worden naar zelf scouten
Olympisch dressuuramazone Dinja van Liere mocht aan de slag met de ponyruiters: “Ik vind het superleuk om hier vandaag weer te mogen zijn. Ik weet nog dat ik hier zelf mee heb gereden als jeugdruiter en toen vond ik het enorm gaaf om les te krijgen van zulke goede trainers. Nu ben ik er alweer voor de tweede keer zelf als trainer om talent te scouten, dat is wel bijzonder. Ik heb veel talentvolle combinaties voorbij zien komen en het allerleukste vind ik dat je echt ziet dat wanneer je met zo’n jong talent aan de slag gaat, dat ze je adviezen goed opvolgen en dat ze vervolgens ook duidelijk verbetering laten zien.”

De juiste ruiters een zetje geven
Eventingtopper Merel Blom ontfermede zich vandaag over het onderdeel springen van de eventingruiters, nadat vorige week in Bergen op Zoom de crossvaardigheden van de deelnemers al werd beoordeeld: “Bij de deelnemende ruiters zie je dat niet iedereen evenveel in kan spelen op de tips die ze van ons als trainers krijgen, maar een gedeelte zeker wel. En dat zijn dan precies de ruiters die wij vandaag scouten! Je hoopt met een dag als vandaag de ruiters die anders misschien net onder de radar waren gebleven toch een push te geven. Overigens heb ik ook heel veel goede pony’s gezien vandaag, die qua kwaliteit zeker in de topsport zouden moeten kunnen lopen, ook dat is heel positief. Het is als trainer ook erg leuk om op een dag als vandaag te kijken of je op een lijn zit bij het beoordelen van de ruiters die voorbijkomen, dat is altijd leerzaam.”

Coachable talent stemt positief richting de toekomst
Technisch Directeur van de KNHS Iris Boelhouwer kijkt tevreden terug op de dag: “Dit jaar hebben we bij de selectie vooraf de normen over de hele breedte wat aangescherpt en daarom hadden we een wat selectere groep deelnemers, vergeleken met vorige jaren. De combinaties die ik voorbij heb zien komen vandaag, pakten ongelooflijk snel de tips en adviezen van de trainers en bondscoaches op. Het doet mij echt goed dat er zoveel coachable talent tussen zit, want dat is een heel belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van deze jonge ruiters en daar kun je écht wat mee richting de toekomst.”

Selectieprocedure
De combinaties die op 22 augustus mee hebben gereden zijn beoordeeld door trainers, in overleg met de bondscoaches. De ruiters die voldoende potentie laten zien zullen worden geselecteerd voor het KNHS-Talentenplan, waar zij vanaf 1 oktober deel van uit maken. Ze worden uitgenodigd om mee te doen aan de Nationale Beloften trainingen en het bijbehorende theorie programma en krijgen daarnaast de door de KNHS en NOC*NSF erkende talentenstatus ‘Belofte’ toegekend, waarmee zij hun voordeel kunnen doen op school of bij een andere onderwijsinstelling.

Klik hier voor meer informatie over de KNHS-Talentendag.
Laatst bijgewerkt door Firelight op 25-08-23 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast