[VIDEO] Sanne Thijssen wint op fenomenale wijze GCT van Valkenswaard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

[VIDEO] Sanne Thijssen wint op fenomenale wijze GCT van Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-23 09:30

*KNHS
Sport

Afbeelding
Sanne Thijssen en Con Quidam. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Een fenomenale prestatie van TeamNL-amazone Sanne Thijssen en haar 17-jarige Con Quidam. Voor een uitzinnig publiek stuurde zij haar zeer gretige hengst naar de overwinning in de Global Champions Tour Valkenswaard. Ze nam het op tegen maar liefst negen andere topcombinaties van de prestigieuze tour. Met deze overwinning heeft zij een ticket veiliggesteld voor de finale in Praag. Een knappe prestatie, want dit was de enige etappe van de Global Champions Tour waar Thijssen aan de start verscheen.

“Ik wilde deze zo graag winnen, en dat wist ie!”, is Thijssen na afloop enthousiast. Met ongekend veel inzet sprong Con Quidam een foutloze eerste omloop. Zijn gretigheid kwam hem bijna duur te staan, maar de hengst vocht zich foutloos naar de finish. In de barrage reed Thijssen met het mes tussen de tanden en het publiek hielp haar een handje. “Ik wilde graag laten zien wat we kunnen”, en dat pakte vanavond fantastisch uit. Twee weken terug wist de combinatie de viersterren Grote Prijs van Moerzeke (BEL) te winnen, en vanavond deze vijfsterrenwedstrijd. Vorig jaar maakten Thijssen en Con Quidam RB uit van het team dat zilver won op het Wereldkampioenschap van Herning.

Thijssen gold als dé publieksfavoriet vandaag. Al voordat ze van start ging in het basisparcours leek het publiek haar en haar hengst op handen te dragen. En na afloop stond het publiek in de rij voor haar. Handtekeningen, foto’s, het hoort erbij als je in eigen huis de Grote Prijs weet te winnen. “Vooral de meiden kunnen zich denk ik echt in mij herkennen en ik denk toch iets minder in een man.”

“Je voelt dat publiek echt als je binnenrijdt. Ze schreeuwde mij letterlijk naar de finish en dat deden ze bij de andere ruiters echt minder.” Op de vraag hoe het is om met Con Quidam te rijden antwoordt ze: “Niet normaal, ik ben nooit zenuwachtig dat ik mijn plan in de ring niet weet, maar wel of ik hem uitgevoerd krijg. Con Quidam bepaalt, hij heeft zijn eigen plan en ik moet mij iedere keer aanpassen.” En dat pakte vanavond fantastisch uit. Thijssen bleef de Oostenrijkse Max Kuhner en de olympisch kampioen Ben Maher voor.

“Ik denk echt dat hij voelde dat ik zo graag wilde winnen, dat meen ik echt. Het is een dier en die hebben heel veel gevoel. Con Quidam heeft een abnormaal karakter, die weet precies hoe het spelletje werkt. En ik ken hem natuurlijk al tien jaar. Hij is met niks of niemand te vergelijken.” Hij doet zo veel met Thijssen, dat ze de hengst recent heeft vereeuwigd op haar pols. “Ik ga zo’n paard nooit meer krijgen in mijn leven.” Ondanks zijn leeftijd denkt Thijssen dat hij nog jaren mee kan. “Hij is nog meer in vorm dan twee jaar geleden, ik heb geen idee hoelang we dit nog in de sport kunnen blijven doen. Dus deze overwinning betekent veel voor mij. Natuurlijk droom ik van de Olympische Spelen, maar ik moet ook reëel zijn. Dat is wel iets anders dan een Grote Prijs winnen. Eerst gaat Connie morgen de hele dag op de wei”, besluit Thijssen.

Maikel van der Vleuten ging als aanvoerder van het tussenklassement de dertiende etappe in maar zag helaas een balk vallen. Hij is nu ingehaald door zijn landgenoot Harrie Smolders die eveneens tegen een springfout aanliep in het basisparcours. Op plaats 1 en 2 in de tussenstand zijn de ruiters van TeamNL goed vertegenwoordigd in het circuit van de Global Champions Tour. De veertiende etappe vindt plaats van 15 tot en met 17 september in Rome.

Uitslag vijfsterren GCT Grand Prix Valkenswaard, 1.60m
1. Sanne Thijssen (NED), Con Quidam RB (v.Quinar Z), 0 – 0, 38.10 sec
2. Max Kühner (AUT), Up Too Jacco Blue (v.Chacco-Blue), 0 – 0, 38.84 sec
3. Ben Maher (GBR), Dallas Vegas Batilly (v.Cap Kennedy, 0 – 0. 39.22 sec

Klik hier voor de volledige uitslag

Tussenstand Global Champions Tour, na 13 van de 15 wedstrijden
1. Harrie Smolders (Lage Mierde), 252 pnt
2. Maikel van der Vleuten (Someren), 238 pnt
3. Simon Delestre (FRA), 217 pnt

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 09:49

“The horse is a freak of nature, he’s an alien.” :=

tienus63

Re: [VIDEO] Sanne Thijssen wint op fenomenale wijze GCT van Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:04

Wat een rit! Wat een prestatie!
Kippenvel.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:47

Wow en die is 17 jaar? Wat een wereldklasse dat paard! <3
En niet alleen het paard, maar natuurlijk ook Sanne, wat een ritten zeg!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 15:38

Onwerkelijk die 2.

Wat een beest. En wat een ruiter om dat zo vol vertrouwen aan te kunnen. Dit is teamwork. Juist in die kleine onvolkomenheid. Echt kippenvel om te zien.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 15:40

Dallista schreef:

Ja ik zat echt fronsend te luisteren naar die commentator :+ "Not so much for Sanne.."

Ik dacht echt van, zij rijdt hem toch? Vond het een beetje denigrerend naar de ruiter toe.

Buiten dat, geweldige rondes en ontzettend knap gesprongen *\o/*

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 19:58

Fantastisch paard maar ik vind het er niet zo vriendelijk uitzien ze zet hem vaak vol op de rem. In het eerste rondje kwam quidam daardoor ook echt in een lastige sprong terecht, het is dat hij zoveel vermogen heeft.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 20:28

Dit paard wil zo ongelooflijk graag dat ik me kan voorstellen dat Sanne ook weinig keus had dan er ergens even een rem op zetten, want hij gaat zo ongelooflijk hard. Ik had het idee dat ze hem niet altijd helemaal lekker onder controle had, zo graag wil hij op die sprongen af.

Het was trouwens wel enorm gaaf om mee te maken, het publiek was inderdaad echt uitzinnig.
Laatst bijgewerkt door Sadira op 21-08-23 20:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 20:38

Wow. Wat knap dat je dat durft. Die wil wel heel erg graag hard erover. Hij gooit zijn hoofd regelmatig zo hoog dat het me verbaasde dat ze geen martingaal om heeft bij dit paard.

Wat een knappe prestatie.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 20:48

xPabloBokt schreef:
Dallista schreef:

Ja ik zat echt fronsend te luisteren naar die commentator :+ "Not so much for Sanne.."

Ik dacht echt van, zij rijdt hem toch? Vond het een beetje denigrerend naar de ruiter toe.

Buiten dat, geweldige rondes en ontzettend knap gesprongen *\o/*

Helemaal mee eens. Als ik de rit zo zie, had ie zonder haar veel te snel gegaan. Wat een paard en wat een geweldige combinatie!!

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 20:56

Potverdorie zeg _/-\o_

Wat betreft de eerste ronde denk ik dat er gewoon even een communicatie storing was, als je paard zo graag wil dan helpt een halve ophouding niet als je wat gas wilt terugnemen :'). Misschien niet haar beste ronde ooit maar meer dan goedgemaakt in de barrage :j

Zegt Harrie nou 'jammer'? :+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 21:32

Dit normen ze hout willen vreten denk ik :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 22:09

Dallista schreef:

Great hoofs of fire

Bielsje schreef:
Potverdorie zeg _/-\o_

Wat betreft de eerste ronde denk ik dat er gewoon even een communicatie storing was, als je paard zo graag wil dan helpt een halve ophouding niet als je wat gas wilt terugnemen :'). Misschien niet haar beste ronde ooit maar meer dan goedgemaakt in de barrage :j

Zegt Harrie nou 'jammer'? :+

Volgens mij wel. En hij gelooft zijn ogen niet helemaal heb ik het idee.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 23:47

JessicaD88 schreef:
Fantastisch paard maar ik vind het er niet zo vriendelijk uitzien ze zet hem vaak vol op de rem. In het eerste rondje kwam quidam daardoor ook echt in een lastige sprong terecht, het is dat hij zoveel vermogen heeft.

Jij hebt duidelijk nog nooit op zo’n paard gezeten. Ik heb ze wel gereden en als je die niet op de rem zet verongeluk je. Deze paarden hebben zoveel go en power dat je geen keuze hebt.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 00:41

Dallista schreef:

_O- _O-
Wat een paard zeg.. Ze had hem inderdaad weinig onder controle volgens mij, maar zeker een dier die er zo te zien plezier uit haalt. Ook wel eens leuk om te zien.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 08:13

JessicaD88 schreef:

Volgens haar eigen beschrijving van hem heeft hij juist niet het aller allerlaatste aan vermogen. En haalt dit niveaus voornamelijk op vechtlust/karakter en snelheid/ritme. Hij komt het beste uit de verf als hij 'op snelheid' naar de sprong toe kan. Alleen slaat hij daar soms een tandje in door...

En in dit specifieke rondje slaat de amazone zo te zien even door in het zoeken naar een rem. Kan gebeuren. Zal vast niet bij haar plan gehoord hebben.

Maar wat mij er dan juist in aanspreekt is het feit dat hij niet dusdanig beledigd is. Maar denkt: ondanks dat gaan we dit samen oplossen. Ze hebben blijkbaar genoeg credits bij elkaar om elkaar zo te blijven vertrouwen.
En daar zit voor mij echt teamwork. Dat je samen de klus echt wíl klaren. En dat er marge is en je iets kunt hebben van elkaar.

Hun ritten vielen me al eerder op. Maar nadat ik wat meer gezien heb van hoe ze over dit paard praat kan ik er nog meer van genieten.

https://www.worldofshowjumping.com/WoSJ ... ality.html

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 14:55

JessicaD88 schreef:

Dat is juist de grap, dat heeft ie niet. Hij heeft qua vermogen eigenlijk te weinig, en daarom rijdt zij hem ook op een hoger tempo.
Hij komt er puur overheen vanwege zijn vechtlust en mentaliteit. Je kan namelijk zien dat hij er af en toe eigenlijk niet overheen kan, komt, maar het redt omdat hij het wil doen voor zijn amazone. En dat is het allerbelangrijkste. Ik vind het super toffe combi en hoop dat ze het nog heel lang samen kunnen doen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 17:08

Ik vond het ook tekenend dat, nadat ze gefinisht waren, Sanne ook hoofdschuddend van ongeloof rondreed terwijl ze naar beneden naar haar paard wees, alsof ze niet kon geloven dat hij het geflikt had.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 17:49

pol013 schreef:
JessicaD88 schreef:

Volgens haar eigen beschrijving van hem heeft hij juist niet het aller allerlaatste aan vermogen. En haalt dit niveaus voornamelijk op vechtlust/karakter en snelheid/ritme. Hij komt het beste uit de verf als hij 'op snelheid' naar de sprong toe kan. Alleen slaat hij daar soms een tandje in door...

En in dit specifieke rondje slaat de amazone zo te zien even door in het zoeken naar een rem. Kan gebeuren. Zal vast niet bij haar plan gehoord hebben.

Maar wat mij er dan juist in aanspreekt is het feit dat hij niet dusdanig beledigd is. Maar denkt: ondanks dat gaan we dit samen oplossen. Ze hebben blijkbaar genoeg credits bij elkaar om elkaar zo te blijven vertrouwen.
En daar zit voor mij echt teamwork. Dat je samen de klus echt wíl klaren. En dat er marge is en je iets kunt hebben van elkaar.

Hun ritten vielen me al eerder op. Maar nadat ik wat meer gezien heb van hoe ze over dit paard praat kan ik er nog meer van genieten.

Mooi geschreven :j
Die rem actie daar was echt niet bedoeld.
Maar als je dan ziet hoe het paard het toch wel even doet. Fenomenaal.

En dat kan idd alleen maar als hij het spelletje ook leuk vind en idd gewoon vertrouwen heeft in de ruiter. En ook andersom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 17:53

pol013 schreef:
JessicaD88 schreef:

Ik vond haar lichaamstaal nadat ze over de finish kwam ook heel veelzeggend en mooi om te zien. Duidelijk niet blij met zichzelf, maar gigantisch trots op haar paard. :j

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 18:01

Wow , ik heb niks met de springsport maar dit is een feestje om naar te kijken *\o/*

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 12:52

Wtf is er met die commentator zijn engels? := Waar hebben ze die vandaan geplukt?

Hij zei het niet heel taktvol maar helemaal ongelijk had hij ook niet en je ziet het aan de amazone zelf ook dat ze ook niet tevreden was met zichzelf. Er was gewoon een miscommunicatie en het dier heeft het opgelost voor haar. Maar het feit dat hij dat doet voor haar betekent ook dat hij voor haar door het vuur wil gaan.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 13:02

Ayasha schreef:
Wtf is er met die commentator zijn engels? := Waar hebben ze die vandaan geplukt?

Hij zei het niet heel taktvol maar helemaal ongelijk had hij ook niet en je ziet het aan de amazone zelf ook dat ze ook niet tevreden was met zichzelf. Er was gewoon een miscommunicatie en het dier heeft het opgelost voor haar. Maar het feit dat hij dat doet voor haar betekent ook dat hij voor haar door het vuur wil gaan.

Marc Lewis, lijkt het op:

https://www.linkedin.com/in/marc-lewis- ... bdomain=nl

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 13:10

Dan is het gewoon een Afrikaanse tongval.
Ik vind het wel opvallen en aangenaam eigenlijk. Vind zijn commentaar echt iets toevoegen aan het kijkplezier.

https://www.youtube.com/watch?v=qBo9eadB4MI

Ik vind het echt zo knap hoe ze in die dikke bubbel tussen in een uitsprong de teugels even loslaat en zegt: jij kunt dit, ik vertrouw je, ik bemoei me er even niet meer mee.