NVWA gaat meer toezien op correcte registraties voor export paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

NVWA gaat meer toezien op correcte registraties voor export paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-23 13:55

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: FEI/Yusuke Nakanishi

Eerder hadden we al bericht dat alle bedrijven die met hoefdieren of levende dierlijke producten, zoals sperma, de grens overgaan vanaf 1 juli correct geregistreerd moeten zijn in het TRAde Control and Expert System. De regelgeving geldt ook voor niet-commercieel vervoer van paarden. In zijn berichtgeving heeft de NVWA bekend gemaakt dat ze hier op gaan toezien en controleren.

Verder verklaart de NVWA de regelgeving voor het inperken van overdraagbare ziektes. "Het belang van deze registraties is om te weten waar deze dieren en de levende producten zich in Europa bevinden en vandaan komen, zodat bij het uitbreken van een dierziekte de verspreiding ervan zo snel mogelijk kan worden bestreden."

In haar toezicht zijn er uitzonderingen. Vanaf 1 juli worden er geen exportcertificaten afgeleverd als er geen geldig bestemmingsadres is. Alleen als de bestemming een dierenartsenpraktijk is, dan mag het in het TRACES 'OTH-OPER' aangeduid worden met een status 'new'.
Laatst bijgewerkt door JPitty op 19-08-23 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast.

Popstra

Re: NVWA gaat meer toezien op correcte registraties voor export paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 14:58

Het belang is centen vangen!! Niet meer en niet minder

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 15:19

Precies!
En als je het netjes volgens de regels wilt doen en keurig op tijd je keuring voor het transport hebt aangevraagd, bellen ze doodleuk 1 dag voor vertrek op dat ze geen tijd hebben en dat je maar opnieuw voor een andere dag moet aanvragen.
Alsof je zo'n geboekte transporteur zomaar even kunt verzetten. %)

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 15:28

Jup ook meegemaakt idd. Afbellen terwijl je de volgende dag op internationale wedstrijd vertrekt. En dan zeggen ja maar mevrouw das niet ons probleem.
Kost een hoop geld die instantie en alles wat ze bedenken komt niet van de grond.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 16:27

Heeft alles met UBN en centen te maken. Gezondheidsverklaring is al schreeuwend duur, voor een hoop niks!

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 16:41

Idd wat hierboven al gezegd wordt.

Daarbij stelt die hele keuring voor transport niks voor want ze controleren alleen de chip en dat was het dan.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 17:38

De mensen die tegen zijn hebben er dan vast geen probleem mee als er weer een epidemie/pandemie onder dieren óf mensen uitbreekt.
Netals dat jagers die met regelmaat met vogelgriep besmette vogels (eenden, ganzen, erc.) gooien, rondsjouwen, in de kofferbak rondrijden, thuis verwerken of direct aan een restaurant leveren.
En maar wijzen naar andere landen als er weer een griepje dat van dieren afkomstig is opduikt...
Bedankt alvast!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 18:28

herr_balou schreef:
De mensen die tegen zijn hebben er dan vast geen probleem mee als er weer een epidemie/pandemie onder dieren óf mensen uitbreekt.
Netals dat jagers die met regelmaat met vogelgriep besmette vogels (eenden, ganzen, erc.) gooien, rondsjouwen, in de kofferbak rondrijden, thuis verwerken of direct aan een restaurant leveren.
En maar wijzen naar andere landen als er weer een griepje dat van dieren afkomstig is opduikt...
Bedankt alvast!

Of die mensen wonen in het grensgebied waarbij de stal in Duitsland staat en op 5 - 10 minuten stappen het bos ligt, in Nederland. Of de dichtstbijzijnde dierenartsenpraktijk in Nederland ligt op 10 autominuten. Ook wandelaars, fietsers en mensen die gaan tanken/boodschappen doen hoppen naar gelang de route lekker heen en weer de grens over. Dus als er wat uitbreekt wordt het toch wel verspreid..
Ook ruiters van een Nederlandse stal komen over Duits grondgebied om naar het Nederlandse bos te gaan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 18:41

vogelgriep wordt voornamelijk door wilde (trek)vogels verspreid, niet door ruiters en paarden die even de grens over gaan..

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 18:46

Als ze nu dan ook eindelijk de import zouden controleren... maar dat gebeurt dus niet

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 19:02

Laatst een paar Engelsen gesproken die met hun IJslandse paarde op wedstrijd (WK) wilden. Waren aan de hele papierwinkel zo'n 1800,- per paard kwijt.
Ik schrok daarvan! Dat is alleen de papieren! Transport moet dan nog....
Wat een geld...

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 19:43

herr_balou schreef:
Bedankt alvast!

Laat ik beginnen dat ik er niet tegen ben.
Je hoort mij alleen zeggen dat ze heel veel willen doen, er de mensen niet voor hebben en daardoor de mensen die een beroep op ze doen, zoals ik voor een exportverklaring, laten zitten.
Met als gevolg dat ik dus zonder exportverklaring moet gaan reizen omdat zij pas weer kunnen als wij al moeten starten.
Laat ze eerst hun zaken op orde hebben.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 21:22

herr_balou schreef:
Bedankt alvast!

Denk jij nu werkelijk dat het het nvwa daarom gaat?? _O-

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 22:43

herr_balou schreef:
Bedankt alvast!

Vertel mij de meerwaarde dan maar van zo'n keuring. Vorig jaar veulen naar België gegaan en alles in orde qua papieren. Ze kwamen langs en lazen de chip uit en binnen 3 minuten waren ze weer weg. Hebben bijv. verder geen temperatuur gemeten, hart beluisterd of wat dan ook.

Ik ben oprecht benieuwd naar wat dan de meerwaarde is.
Ik ben er niet perse op tegen maar wel op de manier waarop het nu gaat en er vervolgens wel een dikke rekening betaald moet worden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 23:33

Zit momenteel midden in het traject en het is als particulier echt een bizarre escaperoom van uitzoeken wat je waarvoor nodig hebt en waar je daarvoor moet zijn. Zelfs als hoogopgeleide persoon met een liefde voor strategiespelletjes, is dit echt niet door te komen.
Ik vraag me oprecht af of het niet sneller en goedkoper is om achteraf, dus op de nieuwe locatie in het buitenland, een bloedanalyse te laten uitvoeren.
Gezondheidskeuring en traces melding kosten dik 300€. Kun je heel wat bloed voor laten analyseren. Enige risico is dat ik onderweg 'gesnapt' wordt en een boete krijg. Alleen volgens mij mag je wel een bosrit maken zonder dit soort gedoe (dat is het gedoe ook echt niet waard) en je mag je paard weiden zonder certificaat..

Ik vind het echt een bizarre rompslomp. Ik hou nog even vol of het mee gaat zitten maar heb toch echt een deadline.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 07:31

Het bijzondere hieraan, vind ik nog altijd dat ze zich beroepen op "het verspreiden van dierziekten voorkomen" terwijl de keuring echt helemaal niks inhoudt aan gezondheidscontrole. En er ook nog altijd geen meldplicht is voor droes.

Als grensbewoner met dichtstbijzijnde kliniek over de grens ga ik regelmatig de grens over, no way dat ik daar eerst allemaal papieren voor ga regelen (en al helemaal niet dik voor betalen).

Net als de huidige registratie op UBN: kost een hoop, levert niks aan veiligheid op.

Rule_Breaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 08:08

Ik begrijp er sowieso weinig van.
Wanneer heb je nou wel of geen certificaat (exportverklaring, gezondheidscertificaat, traces) nodig?

Met een bosrit over de grens dus niet?
Met een internationale wedstrijd wel.
Als je onder de 30 dagen in het buitenland verblijft hoeft het niet?

Hoe zit het als je 2 weken met je paard op vakantie gaat naar de Ardennen of de Eifel?

Ik wordt op de websites (nvwa, rijksoverheid) niks wijzer.

Wel bijzonder overigens hoe ze blijven hameren op een nieuwe pandemie...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 17:04

callippo schreef:
Het bijzondere hieraan, vind ik nog altijd dat ze zich beroepen op "het verspreiden van dierziekten voorkomen" terwijl de keuring echt helemaal niks inhoudt aan gezondheidscontrole. En er ook nog altijd geen meldplicht is voor droes.

Als grensbewoner met dichtstbijzijnde kliniek over de grens ga ik regelmatig de grens over, no way dat ik daar eerst allemaal papieren voor ga regelen (en al helemaal niet dik voor betalen).

Net als de huidige registratie op UBN: kost een hoop, levert niks aan veiligheid op.

UBN is gratis en registratie ook.
Ik vind het overigens ook b*llsh*t hoor.
Vraag me ook af: van de week checkte ik even of mn paspoorten van de paarden wel geregistreerd waren boj RVO. Paard was bekend maar niet geregistreerd. Toch heb ik al 9 jaar netjes alles gedaan qua entingen, tandarts, DA zorg etc. Nooit te horen gekregen: je paard is niet geregistreerd. Waarom zou ik dan in het nieuwe land mn paard wel willen melden in de centrale databank? Wat gebeurt er als ik dat niet doe?
Bij uitbraak van ziekte staan mijn paarden met mondmaskers, ebolapakken en bubbeltjesplastic binnen hoor.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:12

herr_balou schreef:
Bedankt alvast!

De NVWA controleert werkelijk nergens op. Gezondheidsverklaring? Ze koekeloeren even in de stal, poepen in hun broek voor paarden, lezen de chip uit (of de eigenaar moet het doen) en rennen naar hun laptop voor het papierwerk.
Komen vaak nog flink te laat ook, interesseert hen geen ene jota dat je 1,5 uur hebt staan wachten.

Jaren gewerkt in het internationale transport en het is werkelijk bewonderenswaardig dat; zolang de chip maar in orde is en de rekening betaald, alles vervoerd mag worden...niks dierenwelzijn.
Ik heb paarden vervoerd (met goedkeuring) waar het snot uit de neus liep, de klodders slijm aan de wagen hingen van het hoesten en sommigen er echt niet gezond (doffe vacht, mager) bij liepen.

NVWA is, mijns inziens, niet bezig met ziekteverspreiding maar enkel met geld en het verplichte UBN nummertje. En ja nu is het nog gratis....voor hoe lang?
Dat stikstof geneuzel gaat zijn slag nog wel slaan bij alle UBN geregistreerde paarden.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:35

Geen personeelstekort bij NVWA en tijd over zeker?

Er is toch vrijstelling tussen Belgie en Nederland voor recreatieverkeer?
Ook wordt, zover ik weet, al een hele poos gesproken over recreatieve vrijstelling tussen Nederland en NRW in grenspark Maas-Swalm-Nette, hiervoor is zelf 1 miljoen euro opgehaald, voornaamelijk Europese subsidie:

https://limburgtoday.nl/evenementen-ove ... alm-nette/

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 20:06

Tussen Nederland en België is inderdaad vrij verkeer. Geen exportverklaring nodig.

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 20:14

callippo schreef:

Exact hoe ik ook erover denk en bedoelde :j

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:43

In Duitsland hoef je (voor zover ik weet) je paard niet op nummer te registreren. Ik heb alleen mijn aantal paarden aangemeld op mijn 'bedrijfsnummer' en krijg elk jaar een brief om het aantal opnieuw door te geven.