Cliënten genieten volop bij Stichting Veenhuizer Hoeven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Cliënten genieten volop bij Stichting Veenhuizer Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-23 13:51

Rodi
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

HEERHUGOWAARD – Paardenliefhebbers met een beperking kunnen in onze regio van paardrijden tóch hun hobby maken. Stichting Veenhuizer Hoeven biedt begeleid paardrijden aan voor kinderen en volwassenen met een beperking of chronische aandoening. Een kleinschalige stichting waar deze mensen met persoonlijke aandacht en vooral met plezier kunnen paardrijden. En dat gewoon in ons eigen Heerhugowaard.

Als we een bezoekje brengen aan Stichting Veenhuizer Hoeven, regent het pijpenstelen. Daardoor zijn er geen cliënten die buiten, in de bak, rondjes rijden op een van de paarden. Binnen in een kleine kantine laten vrijwilligers Femmy Veenstra, Petra Botticher en Jop Roelofsen de werkzaamheden in de stal voor wat het is en praten voluit over hun hobby: het begeleiden van mensen met een beperking. “We doen dit met alle plezier. Volgend jaar mei bestaan we tien jaar. Dat zal geen groot feest worden, maar we zullen er ongetwijfeld wel even bij stilstaan’’, vertelt Femmy, die voorzitter is van de stichting. “Mijn broer Jack, Petra en ik runnen samen de stichting. Voordat we hier begonnen, heb ik bij een andere stichting hetzelfde gedaan, maar ik wilde graag zelf iets opzetten. Zonder mijn broer was het niet mogelijk geweest. Het terrein is van hem en bij wijze van sponsoring mogen wij gratis gebruikmaken van de stal en de buitenbak. De kosten van hooi, stro, de hoefsmid, de dierenarts enzovoort zijn voor rekening van de stichting.’’

“We zijn begonnen met drie paarden en slechts een paar cliënten. Tegenwoordig hebben we zelfs een wachtlijst”, vertelt Femmy. “We hebben geen strenge regels. Als iemand niet lekker is, ontvangen we graag een afmelding zodat we iemand van de wachtlijst kunnen verblijden met de mededeling dat ze die dag naar ons toe kunnen komen.’’

Alle aandacht
Bij droog weer komen de cliënten wekelijks naar de Veenhuizer Hoeven aan de Veenhuizerweg 11b, waar ze heerlijk, onder begeleiding, op een paard hun rondjes kunnen rijden. “We hebben een team van tien vrijwilligers die ons ondersteunen op de woensdagochtend, vrijdagmiddag, zaterdagochtend en zondagochtend”, vertelt Femmy. “We geven geen les, maar iedereen krijgt één-op-één aandacht en aanwijzingen op zijn of haar eigen niveau. De ritjes duren een half uur en er rijden nooit meer dan drie ruiters in de bak. Zo zijn er niet te veel prikkels en houden we goed overzicht. Niet elke paardenliefhebber wil rijden, daarom is het bij ons ook mogelijk om met de vrijwilligers een paard te poetsen, op te zadelen of gewoon lekker te knuffelen. Bij ons staat plezier voorop! Iedereen met een beperking is welkom. We hebben bijvoorbeeld een cliënt die bijna blind is. In het begin hebben we haar aan de hand begeleid, maar omdat ze toch iets kan zien rijdt ze tegenwoordig los in de bak, in een veilige omgeving. Dit geeft een gevoel van vrijheid voor haar. Ze geniet volop.”

Familieochtend
Eens per jaar organiseert Stichting Veenhuizer Hoeven een gratis familieochtend. Gezinnen met minimaal één persoon met een beperking zijn dan van harte welkom om deze ochtend te komen paardrijden. “De familieochtend is altijd iets speciaals. De ouders of begeleiders kunnen dan ook ervaren hoe leuk het is en hoe het allemaal in z’n werk gaat.” Houd de website in de gaten voor de datum van de eerstvolgende familieochtend.

Eigen paard
Petra Botticher is sinds 2015 betrokken bij Stichting Veenhuizer Hoeven. “Ik ben lange tijd ziek geweest, maar sinds ik hier ben vergeet ik al mijn zorgen. Ik heb zelfs een eigen paard: Daisy. Van de stichting gekregen. De enige voorwaarde was dat het paard in de stal van de Veenhuizer Hoeven blijft staan. Mij hier aanmelden was het beste wat ik ooit heb gedaan. Ik geniet volop van ieder moment. Naast het begeleiden van cliënten, en het op- en afzadelen van de paarden, beheer ik tevens het secretariaat van de stichting. Ik vind het dankbaar werk.” Ook Jop Roelofsen, vrijwilliger sinds afgelopen december, geniet met volle teugen. “Ik wilde graag werken met paarden en met mensen. De stichting zocht vrijwilligers en ik ben blij dat ik me heb aangemeld.’’

Sponsoring
Er zijn momenten dat Stichting Veenhuizer Hoeven financiële steun krijgt, maar voor het grootste deel moeten ze zelf de broek omhooghouden. Femmy maakt bijvoorbeeld allerlei soorten jam en de potjes worden verkocht bij Bakkums Boetje aan de Middenweg 452 in Heerhugowaard. “We zijn blij met alle giften”, vertelt ze. “We hanteren lage tarieven voor onze cliënten, maar de kosten van hooi, stro, de dierenarts en de hoefsmid worden steeds hoger en dan is iedere financiële ondersteuning erg welkom.”

Meer informatie over Stichting Veenhuizer Hoeven vind je op http://www.veenhuizerhoeven.nl.