Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: JPitty
Voor de tweede keer op rij heeft Rick Eckhardt uit Serooskerke het Zeeuws kampioenschap ringrijden in Middelburg gewonnen. Sebastiaan Sturm verloor de finale op een ring van tien millimeter. Levi de Witte pakte de derde plek. De wedstrijd om het Zeeuws kampioenschap wordt beschouwd als de belangrijkste wedstrijd van het jaar.
De finale was spannend, want het ging op het laatst tussen Rick Eckhardt en Sebastiaan Sturm. De mannen waren aan elkaar gewaagd en het werd uitgevochten op een ringetje van tien millimeter. Uiteindelijk miste Sturm, nadat Eckhardt wel de ring stak.
Spanning en feest
"Het is geweldig. Het is ongekend mooi!", zegt de trotse winnaar terwijl hij veel felicitaties in ontvangst neemt. "Zenuwachtig was ik niet, maar de spanning is er wel. Eerst moet je die dertig beurten afrijden en de kampen. Op een gegeven moment dan zit je er weer lekker in en valt de spanning er wel af", zegt Eckhardt.
En ondanks dat hij niet iedere dag op een paard zit, heeft hij zijn kwaliteiten eergisteren laten zien en dat wordt natuurlijk ook nog even gevierd. "We gaan straks de Chinees op het dorp nog even onveilig maken en dan blijft het nog lang onrustig in Seroos", lacht hij.
Zo'n honderdvijftig leden van alle afdelingen strijden om zoveel mogelijk ringen te steken. Sturm is een bekend gezicht op het terrein. Hij doet voor de twintigste keer mee en is zeven keer kampioen geworden. Toch is hij niet meer zo fanatiek als voorheen, al wist hij dit jaar wel het zilver te pakken. "Tien jaar geleden trainde ik vaker, maar nu heb ik een huis, een gezin en een zware baan. Op dit moment zijn er andere dingen in het leven belangrijker en heb ik minder tijd om heel fanatiek te zijn", vertelt Sturm.
Aanstormend jong talent heeft hierdoor meer kans om er met de winst vandoor te gaan. Sturm merkt dat hij hard moet werken: "De jongens tussen de 18 en 25 jaar die zijn echt heel goed op het moment. Er zijn zo'n acht jongens waar ik voor moet uitkijken." De lat ligt hoog en vijf keer achter elkaar de tien millimeter ring steken is eerder regel dan uitzondering. "Er zijn twintig favorieten die erg aan elkaar gewaagd zijn. Wie er kampioen wordt is heel moeilijk te voorspellen", zegt Jan-Willem Poppe, voorzitter van de Zeeuwse Ringrijdersvereniging.
Op de website van Omroep Zeeland is een geluidsfragment met de reactie van Rick de beluisteren, en zijn er foto's te zien.