Paardenopvang Raerd denkt niet aan stoppen, ondanks dwangsom gemeente

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paardenopvang Raerd denkt niet aan stoppen, ondanks dwangsom gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-23 13:37

Omrop Fryslân
Algemeen
Ingezonden door een Bokker

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Hester Bouwman uit Raerd zit met de handen in het haar. Ze mag van de gemeente Súdwest-Fryslân haar opvang niet open houden, zolang er geen goede vergunningsaanvraag bij de gemeente is ingediend. Volgens de gemeente heeft ze lang genoeg de tijd gehad om die in te dienen, daarom legt die haar nu een dwangsom op. Als ze doorgaat met haar activiteiten kost het haar 2000 euro per week. De rechter heeft de gemeente gelijk gegeven. Vrijdag gaat de deadline in.

Volgens Bouwman ligt het veel genuanceerder dan de gemeente nu voorspiegelt. Ze is wel bezig met vergunningsaanvragen, maar het is een jungle en zeer ingewikkeld om tot de goede aanvraag te komen, zegt ze.

Stichting
De afgelopen maanden zijn meerdere mensen bezig geweest om alles voor elkaar te krijgen, maar dat lukt niet. Nu is er een adviesbureau mee bezig, maar het geduld is op bij de gemeente.

Bouwman vangt al sinds 2019 paarden met problemen op aan de weg bij Raerd met haar stichting Dimarte, die daarvoor is opgericht. Een ambtenaar wees Bouwman erop dat een stichting geen bedrijfsactiviteiten mag uitvoeren.

Volgens Bouwman was dat ook niet zo. Ze huurt het onderkomen van een bedrijf. Dat is de simpele uitleg van een ingewikkeld verhaal waarin Bouwman zelf ook verstrikt is geraakt. Al twee jaar is ze bezig met verschillende vergunningsaanvragen en andere procedures.

Ultimatum
Uiteindelijk eindigde dat in februari met een ultimatum van de gemeente. De stichting ging naar de rechter. Die gaf de gemeente afgelopen week gelijk. En dat betekent dat ze haar activiteiten moet staken of moet betalen.

Aan stoppen wil Hester Bouwman niet denken. Als de paarden niet op deze plek kunnen blijven, dan zal dat voor een aantal van hen betekenen dat ze het niet overleven, zegt Bouwman. Sommigen zou ze dan moeten laten inslapen, omdat ze vanwege hun gezondheid niet meer verplaatst kunnen worden. Verhuizen is volgens haar dus geen optie.

"Er zijn zoveel paarden die dat niet kunnen. Hier is alles in balans. Als je die paarden uit elkaar haalt, is die balans weg. En paarden met moeilijk gedrag vallen dan in hun oude gedrag terug. Ze zijn dan hun veiligheid kwijt."

Petitie
Inmiddels is er een petitie opgezet, waarin de gemeente gevraagd wordt om de Stichting Dimarte van Hester Bouwman meer tijd te geven om alles wel voor elkaar te krijgen. Een van de donateurs van Bouwman is Annette Dijkstra uit Harlingen. Ze heeft zelf een paard staan bij Bouwman en is daar erg blij mee. Ze hoopt dat de petitie zal helpen. "Je hoopt toch dat deze plek kan blijven bestaan, waar de paarden zo goed verzorgd worden." Ze ziet met name dat de regelgeving voor paardenhouderijen ingewikkeld is en vaak ook verwarrend. De petitie is inmiddels meer dan 4.000 keer getekend.

De gemeente Súdwest-Fryslân zegt dat ze het werk van Bouwma erg waarderen en dat het ook goed past in de gemeente. "We willen heel duidelijk aangeven dat het niet onze bedoeling is geweest om mevrouw Bouwman of haar paardenhouderij te laten stoppen of weg te halen uit Raerd."

Geen verandering
Toch houden ze vast aan de dwangsom. Ze vinden dat er genoeg tijd is geweest om een goede vergunningsaanvraag in te dienen en dat ze al heel flexibel met de situatie zijn omgegaan. "Het lijkt nu alsof dit alles uit de lucht komt vallen, maar zoals we al aangaven, geven we al 2,5 jaar bij mevrouw aan dat zij een vergunning nodig heeft voor haar activiteiten. Dat is heel coulant. En nog bieden we mevrouw Bouwman aan om een complete aanvraag in te dienen." De gemeente geeft aan dat de petitie niets zal veranderen aan het besluit. Als er een vergunningsaanvraag binnenkomt, zal die met voorrang worden behandeld.

Op de website van Omrop Fryslân zijn foto's en een filmpje van de paardenopvang in Raerd te zien.

tamary

Re: Paardenopvang Raerd denkt niet aan stoppen, ondanks dwangsom gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 13:41

Tja ze willen haar niet kwijt of in de weg zitten, maar sturen ook geen ambtenaar om die papieren te helpen regelen?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 13:55

iedereen moet overal een vergunning voor aanvragen, zo werkt dat nu eenmaal in Nederland.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 13:57

Zo te lezen heeft de gemeente zelf ook al genoeg mogelijkheden aangeboden en is best heel coulant geweest.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 14:02

tamary schreef:
Tja ze willen haar niet kwijt of in de weg zitten, maar sturen ook geen ambtenaar om die papieren te helpen regelen?

Geen idee of dat gedaan is, maar dat kan een aanvrager toch ook doen? Gemeente bellen, spullen meenemen en overleggen wat er allemaal nodig is?

Ik hoop voor de stichting dat er geen paard bij komt of wegvalt, want dan is de rest alsnog zijn veiligheid kwijt...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 14:26

Niemand heeft toch last van haar? Wat een administratief gezeur. Op een van de foto's is ook een ezel of zo te zien, leuk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 14:30

Ik snap niet waarom de gemeente niet iemand stuurt om alles gewoon samen even goed te regelen ipv dwangsommen op te gaan leggen en paarden het slachtoffer maken terwijl ze tegelijkertijd zeggen dat ze het een goed initiatief vinden wat ze willen ondersteunen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 15:03

anjali schreef:
Niemand heeft toch last van haar? Wat een administratief gezeur. Op een van de foto's is ook een ezel of zo te zien, leuk.

Of iemand er last van heeft doet er niet toe. Als je een bedrijf begint heb je een vergunning nodig, en normaal regel je dat voor je begint. En het is niet de taak vd gemeente om dat voor haar te doen. De slager die zijn eigen worst keurt oid.
En dan dat zielige argument dat er geen paarden uit elkaar gehaald kunnen worden. Idd wat als er één doodgaat.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 15:44

pillow schreef:
anjali schreef:
En dan dat zielige argument dat er geen paarden uit elkaar gehaald kunnen worden. Idd wat als er één doodgaat.

idd dat beweert ze wel maar dat kan ze helemaal niet, nergens kan ze bewijzen dat dat ook gaat gebeuren, beetje overtrokken om zo zielig mogelijk over te komen, denkt dat ze met druk van het publiek het gaat redden zonder vergunning aan te vragen..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 16:29

2,5 jaar is de gemeente al coulant.
Is denk ik meer dan op veel andere plaatsen.
Beetje raar om dan nog zielig te doen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 16:33

En gewoon de stichting opheffen en dit als particulier doen? Of ga ik dan te kort door de bocht?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 16:47

Ik heb hier sterk mijn bedenkingen bij maar alleen op basis van een persbericht kom je onvoldoende te weten over de hoed en de rand in dit verhaal. Vind het wel tenenkrommend dat deze mevrouw doet alsof zij de enige in den landen is die goed voor deze paarden zou kunnen zorgen...

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 17:00

paard uit de rechtzaak tegen stal van balen staat daar ook

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 17:02

Was dat niet U2? Of nog een andere?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 17:03

Elisa2 schreef:
Ik snap niet waarom de gemeente niet iemand stuurt om alles gewoon samen even goed te regelen ipv dwangsommen op te gaan leggen en paarden het slachtoffer maken terwijl ze tegelijkertijd zeggen dat ze het een goed initiatief vinden wat ze willen ondersteunen.

En hoe weet je zo stellig dat dat niet gebeurt is? Ik ken meerdere van dit soort verhalen waar de pers maar al te graag opdook vanwege het 'de overheid is slecht kijk deze mensen zijn het slachtoffer'-gehalte van het verhaal, waar uiteindelijk bleek dat de personen in kwestie gewoon koppig en eigenwijs waren en weigerden mee te werken. Dan zou ik er ook klaar mee zijn hoor als gemeente, en ook not amused zijn om als slechterik afgeschilderd te worden in de media.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 17:03

Wildgirl schreef:
En gewoon de stichting opheffen en dit als particulier doen? Of ga ik dan te kort door de bocht?

Een stichting heeft per definitie geen winstoogmerk. Dat is dus de meest voor de hand liggende rechtspersoon als je niet als 'bedrijf' (per definitie wel winstoogmerk) wilt worden gezien.
Verder is het ook handig om níet persoonlijk aansprakelijk te zijn voor een dwangsom :+
Zie die dwangsom maar eens te innen bij een stichting die vermoedelijk niet al te kapitaalkrachtig is :D

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 17:10

Rocamor schreef:
Was dat niet U2? Of nog een andere?

idd

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 17:14

@Speurneus: Je hebt mij verkeerd gequoot hierboven.Ik heb dat niet gezegd!! Dat zei iemand anders.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 18:04

anjali schreef:
@Speurneus: Je hebt mij verkeerd gequoot hierboven.Ik heb dat niet gezegd!! Dat zei iemand anders.

o en nou?????? -O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 18:20

VuurVleugels schreef:
Elisa2 schreef:

En hoe weet je zo stellig dat dat niet gebeurt is? Ik ken meerdere van dit soort verhalen waar de pers maar al te graag opdook vanwege het 'de overheid is slecht kijk deze mensen zijn het slachtoffer'-gehalte van het verhaal, waar uiteindelijk bleek dat de personen in kwestie gewoon koppig en eigenwijs waren en weigerden mee te werken. Dan zou ik er ook klaar mee zijn hoor als gemeente, en ook not amused zijn om als slechterik afgeschilderd te worden in de media.

Ja je hebt gelijk, dat weet ik niet. Een verhaal heeft altijd twee kanten. :)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 20:24

Kennelijk word het verhaal maar van 1 kant verteld. En dat is niet die van Hester

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 20:42

Tja, ik vind haar verhaal maar warrig en moeilijk te begrijpen. Ik zeg niet dat de gemeente sowieso gelijk heeft hoor, zeker niet. Vaak is de papierwinkel om tranen met tuiten te huilen en doe je alles goed dan lukt het alsnog niet.

Maar zo'n incoherente, emotionele post op facebook maakt voor mij niet dat ik nu aan haar kant sta ofzo. Eerder dat ik denk meid, ademen, geef nu eens rustig jouw kant van het verhaal aan.

Trouwens, misschien bericht en foto even bewerken dat het telefoonnummer afgeschermd wordt. Ze gooit het op facebook ja, maar dat is nog wat anders dan een volledig openbaar forum.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 21:12

Zoals ik het lees heeft de gemeente bepaalde bedrijven die ooit een agrarische bestemming hadden maar niet meer agrarisch zijn, omgezet naar een woonvergunning?

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:06

Volgens mij is het ook deels een pensionstal.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 09:27

Als je een jurist in kan huren om tegen de dwangsom in beroep te gaan, dan had je toch ook veel eerder een jurist kunnen inhuren die je had kunnen helpen met de papierwinkel?