Politieke partij vraagt sponsors: Stop financiering dierenleed Boekelo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Politieke partij vraagt sponsors: Stop financiering dierenleed Boekelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 15:32

Equnews.nl
Sport

Afbeelding
Jeanette Chardon en Vienna tijdens Boekelo 2019. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

‘We willen u dringend verzoeken te stoppen met financieren van dierenleed.’ Die scherpe boodschap stuurde Partij voor de Dieren Enschede naar alle sponsoren van Military Boekelo. Tweehonderd in totaal. Bedrijven zijn verbaasd. Hoe ver mag een politieke partij gaan?

“Beste sponsor”, begint de brief die dinsdagmiddag door Partij voor de Dieren Enschede aan tweehonderd sponsors van het jaarlijkse paardensportevenement is gestuurd. De boodschap is helder: “Het financieren van dierenleed lijkt ons niet iets wat uw bedrijf zou moeten blijven doen.” De politieke partij verzoekt de bedrijven en organisaties ‘vriendelijk doch dringend’ ermee te stoppen.

“Dit is niet de eerste keer”, zegt Boekelo-voorzitter Robert Zandstra. “Ik ben niet verbaasd over deze actie. Het is mij bekend dat deze politieke partij een ander standpunt heeft en dat mogen ze verkondigen. Ik kan daar niks over zeggen.” Wel zou hij liever zien dat de discussie op een andere manier gevoerd wordt. “Het heeft geen zin om op deze manier te communiceren. Ik zou tegen de partij willen zeggen: kom langs, dan kun je zelf zien hoe we het doen.”

Elisa2

Re: Politieke partij vraag sponsoren: Stop financiering dierenleed Boekelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 15:35

Vind het wel heel erg ver gaan...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 15:39

Volgens mij is er veel erger dierenleed in de wereld... beter dat ze zich daar druk over gaan maken :7

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 15:47

Het wijzen met een vingertje naar iets anders, heeft geen enkele zin in deze. Nodig de mensen uit. ga in gesprek anders is het binnenkort afgelopen met dit soort activiteiten.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 15:57

Laten ze eertsmaar eens zorgen dat het er beter aan toe gaat bij transporten, slachterijen en andere dieronvriendelijke acties!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 15:58

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 16:01

Interessant artikel DP!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 16:05

Ook weer van een andere bokker geleend :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 16:16

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 16:17

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 16:32

De meeste bedrijven die paardensport sponsoren 'hebben' iets met de sport. Het is niet zoals voetbal, waarbij je als sponsor in feite TV-tijd koopt en geen bal met voetbal hoeft te hebben om sponsoring interessant te vinden.
Dus de meeste bedrijven weten (vermoedelijk) wel voldoende van de sport en de werkelijkheid, en ik denk daarom dat zo'n actie van de PvdD niet veel effect zal hebben. Mogelijk zelfs een averechts effect.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 16:38

Ik ben eigenlijk gewoon jaloers op hoe goed georganiseerd en geraffineerd ze zijn.....Alleen bloedirritant om aan de andere kant te staan.

En volstaat te zeggen dat ik het volkomen belachelijk vind om Boekelo in 1 zucht te noemen met dierenleed. Al helemaal als je het zo in de breedte trekt.

En voor iemand begint met de discussie over eventing. Eerst even de feiten zodat we een fatsoenlijke basis hebben en niet op N=1 basis praten: https://inside.fei.org/system/files/202 ... 023%29.pdf
Pagina 24 heeft een goede basis. Met dank aan de FEI die dit allemaal bijhoudt.

En voor de volledigheid. Dit is hoe het er uit hoort te zien: https://fb.watch/mvfaxlTjjk/
En hier is dit paard weer lekker thuis: https://fb.watch/mvfJfRN5e6/

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 10:24

xPabloBokt schreef:
Popstra schreef:
Dat het runnen van een actie groep toegelaten word in de politiek vind ik onbegrijpelijk.

Tsja, dan kun je de hele SP wel opdoeken niet?

En de BBB, het CDA, de VVD, de PVDA, enzovoort.

Loretta

Re: Politieke partij vraagt sponsors: Stop financiering dierenleed Boekelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 17:38

De volgende stap is bedrijven namen en shamen. Dit is hoe dat soort clubs werken. Ze proberen het verdienmodel kapot te maken en te isoleren.

De Nederlandse spoorwegen is voor dergelijke brieven van Bite back gezwicht en heeft de samenwerking met het dolfinarium stop gezet.
https://www.treinreiziger.nl/ns-stopt-s ... enwelzijn/

(Even los van de discussie over het dolfinarium. Maar dit is gewoon de werkwijze)

Het is dus te hopen dat de meeste sponsoren uit de paardenwereld zelf komen en een doelgroep hebben dat hier niet gevoelig voor is.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 17:51

DuoPenotti schreef:

Ik kwam laatst dit schema tegen hoe het een en ander verweven is. Ik mis daarbij nog de Zevendedagsadventisten waar een flink aantal aan de top van de PvdD lid van is en waar vegetarisme een belangrijk onderdeel uitmaakt. In de VS geldt deze organisatie als sekte.

Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 22:23

Griezels zijn het!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 22:26

Loretta schreef:
De volgende stap is bedrijven namen en shamen. Dit is hoe dat soort clubs werken. Ze proberen het verdienmodel kapot te maken en te isoleren.

De Nederlandse spoorwegen is voor dergelijke brieven van Bite back gezwicht en heeft de samenwerking met het dolfinarium stop gezet.
https://www.treinreiziger.nl/ns-stopt-s ... enwelzijn/

(Even los van de discussie over het dolfinarium. Maar dit is gewoon de werkwijze)

Het is dus te hopen dat de meeste sponsoren uit de paardenwereld zelf komen en een doelgroep hebben dat hier niet gevoelig voor is.

Ik vind het Dolfinarium ook wel echt heel heeeel discutabel. Wat mij betreft sluiten ze de deuren gisteren. Dus of dat nu een goed voorbeeld is :o.

De meeste sponsoren van de military weten goed van de hoed en de rand. Dus ik betwijfel of ze echt heel gevoelig gaan zijn voor dit soort brieven :).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 22:35

Ik zie het probleem niet. Het is een partij die zich inzet tegen dierenleed, en daarmee ook tegen sport waarin dieren gewond kunnen raken (of erger).
Waarom verbaast het mensen dan als ze tegen military zijn?

Ik zie veel liever dat een partij zich inzet tégen dierenleed, ook al is dat heel mild dierenleed als een enigszins risicovolle paardensport, dan dat een partij ernstig dierenleed probeert goed te praten en doet alsof er niks aan de hand is.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 23:51

kally schreef:
Laten ze eertsmaar eens zorgen dat het er beter aan toe gaat bij transporten, slachterijen en andere dieronvriendelijke acties!

Denk je dat ze daar niet al jaaaaren mee bezig zijn? Dat wordt echt niet zomaar beter met de vleeslobby die hier heerst.
En prima toch dat er kritiek voor is? Het is nog steeds de keuze van de organisatie om er wel of niet iets mee te doen, maar er mag best een over na worden gedacht.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 00:14

Het zou wel eens fijn zijn als de sector paardensport zelf eens naar de eigen uitstraling gaat kijken, ipv andersdenkenden te kijk te zetten.

Die SGW vraagt veel van een paard. Je kunt je afvragen of het wel fair is om zoveel van een dier te vragen. Ter meerdere eer en glorie van enkel jezelf.

Denk trouwens niet dat deze briefactie de beste strategie is om enig effect te bereiken. Beetje ondoordacht iets van een plaatselijk clubje onder landelijke vlag. Dom.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 00:18

8nnemiek schreef:
Ik zie het probleem niet. Het is een partij die zich inzet tegen dierenleed, en daarmee ook tegen sport waarin dieren gewond kunnen raken (of erger).
Waarom verbaast het mensen dan als ze tegen military zijn?

Ik zie veel liever dat een partij zich inzet tégen dierenleed, ook al is dat heel mild dierenleed als een enigszins risicovolle paardensport, dan dat een partij ernstig dierenleed probeert goed te praten en doet alsof er niks aan de hand is.

Sorry, maar dit klinkt echt als ik het even doortrek naar een partij als PVV als:
'Ik heb liever dat we alle Marokkanen aanpakken en hun werkgevers brieven sturen dat ze maar beter uit kunnen kijken met wat ze in huis hebben, dan dat we doen alsof er niets aan de hand is met criminele Marrokaanse groeperingen die zich bezig houden met drugshandel.

Je zegt imo echt iets heel geks, wat kant nog wal slaat. :=
Je vind het prima omdat een partij zich bezig houdt met dierenleed, om mensen die gewoon paardrijden in de eventing alleemaal maar te beschuldigen van dierenleed, want beter teveel mensen beschuldigen dan te weinig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 04:25

Het enige dat kant nog wal slaat is jouw vergelijking, Sunnda :=

Het is nu eenmaal een sport waar een risico aan zit voor het dier, ongeacht hoe geweldig goed en lief die ruiter voor zijn/haar dier is. Een vaste hindernis is gevaarlijker dan een balk die gewoon eraf valt als een paard de sprong niet haalt.

Een bedrijf vragen om niet meer te sponsoren valt gewoon onder vrijheid van meningsuiting. Daar kun je wat van vinden, maar ik vind het bizar dat er mensen zijn die deze vrijheid zouden willen wegnemen.

En het zal vast niet direct effect hebben op de sponsoren inderdaad, maar er is daardoor wel media aandacht voor het evenement, zowel positief als negatief. Dat is het doel van zo’n actie.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 20-08-23 04:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 04:36

_San87_ schreef:
Ik vind het Dolfinarium ook wel echt heel heeeel discutabel. Wat mij betreft sluiten ze de deuren gisteren. Dus of dat nu een goed voorbeeld is :o.

Over het dolfinarium heb ik eigenlijk niet echt een mening. Omdat ik geen verstand van dolfijnen heb. En als ik vervolgens kijk wat die dierenclubs over paarden vertellen dan denk ik weer. Als er van wat ze over paarden zeggen aantoonbaar geen donder klopt. Hoe betrouwbaar zijn hun uitlatingen dan over dolfijnen?

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 06:22

Wat een agressie naar die partij toe, ik vind hun standpunten doorgaans zeer redelijk. Het kan helemaal geen kwaad om kritisch te kijken naar hoe wij sport beoefenen met paarden. Paard heeft daarin geen keuze en eventing op hoog niveau heeft wel degelijk risico's waar je vragen bij kunt stellen. En nee, ik ben geen halfzachte waus en ik rijd zelf ook paard.

Ik vind dat wij, als paardenliefhebbers ook de hand in eigen boezem moeten steken. Dan hoeven we niet bang te zijn voor partijen voor dieren.

Tot slot: sommigen reageren alsof de partij een terroristische aanslag heeft gepleegd. Jongens, ze sturen de sponsors gewoon een brief hé, geen bombrief.

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 08:02

8nnemiek schreef:
Het enige dat kant nog wal slaat is jouw vergelijking, Sunnda :=

Het is nu eenmaal een sport waar een risico aan zit voor het dier, ongeacht hoe geweldig goed en lief die ruiter voor zijn/haar dier is. Een vaste hindernis is gevaarlijker dan een balk die gewoon eraf valt als een paard de sprong niet haalt.

Het is maar hoe je het bekijkt. Ik rij 3* eventing en deed vorig jaar een rotatieval over een laag jumping hindernisje van 60cm. Ja, in de Eventing heb ik ook al zo een val gehad. Mijn val over het jumping hindernisje resulteerde in een gebroken nek bij mij en een blokkade in de rug van het paard. De val in de eventing resulteerde in een paar lichte kneuzingen bij mij en een paard zonder klachten of blessures wat zich bij check-up door dierenarts en osteopaat gewoon helemaal goed voelde.
Het is maar net hoe je valt. Of dat nu bij jumping, Eventing, dressuur of gewoon op buitenrit is we zijn bezig met levende dieren en horen deze dieren een zo veilig mogelijke omgeving te geven in alle disciplines. Een ongeluk zit nu eenmaal in een klein hoekje en het is aan de ruiter om verantwoordelijk en verstandig met zijn dier om te gaan.