KNHS stapt uit Sectorraad Paarden, deze vindt vertrek onbegrijpelijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

KNHS stapt uit Sectorraad Paarden, deze vindt vertrek onbegrijpelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 20:36

KWPN
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Het bestuur van de Sectorraad Paarden (SRP) vindt het onbegrijpelijk en betreurenswaardig dat het bestuur van de KNHS heeft besloten uit de SRP te stappen en daarmee geen bijdrage meer wenst te leveren aan het behartigen van de collectieve belangen van de hippische sector. Juist de paardensector is gediend met een gezamenlijk optrekken. Het bestuur van de SRP heeft besloten ook zonder de KNHS de belangen van de hippische sector te blijven behartigen.

De Sectorraad Paarden reageert daarmee op een bericht dat de KNHS gisteravond publiceerde:

"De KNHS heeft besloten uit de Sectorraad Paarden (SRP) te stappen. Dit naar aanleiding van ontwikkelingen binnen de SRP, waardoor de KNHS de urgentie voelt om zelf weer meer in de regie te komen op de voor de paardensport belangrijke thema’s.

Als KNHS willen wij ons zo sterk mogelijk maken voor een voortvarende en effectieve aanpak van de voor de paardensport (wedstrijdsport en recreatie) belangrijke thema’s en dossiers, met als belangrijkste onderwerp paardenwelzijn. Wij zijn hierbij groot voorstander van een sectorale aanpak en willen ons daar onverminderd voor blijven inzetten. Tegelijkertijd concluderen wij dat in de huidige opzet en functioneren van de SRP dit niet goed van de grond komt. De KNHS heeft daarom het dringende voorstel aan de dragende organisaties gedaan om zaken op zo kort mogelijke termijn ten goede te keren. Voor de KNHS zijn daarbij de volgende punten van essentieel belang:

Paardenwelzijn staat voorop. Strategie, planning en uitvoering zijn in lijn met elkaar, adhoc werken wordt voorkomen. Sterke lobby richting politiek, waarbij synergie wordt gecreëerd vanuit diverse dragende organisaties. Evenwichtige verdeling van thema’s en dossiers. Objectieve onderbouwing van voorstellen, bij voorkeur op basis van wetenschappelijk onderzoek daar waar mogelijk. Governance en financieel beleid zijn op orde.

De KNHS heeft helaas geconcludeerd dat er binnen het huidige SRP-bestuur onvoldoende draagvlak en urgentie is voor bovenstaande verbeterpunten. Daarom stapt de KNHS uit de SRP en voelt de KNHS de urgentie om in het belang van onze eigen achterban (140.000 KNHS-leden, 3.600 officials en 1.500 sportaanbieders) en de Nederlandse paardensport te versnellen op de thema’s Paardenwelzijn & Diergezondheid, Duurzame innovatie & sportontwikkeling en Lobby & Publieke opinie. Dit doen we onder andere door in te zetten op een krachtige lobby in Den Haag op de voor de paardensport belangrijke thema’s. De KNHS zet paardenwelzijn voorop in haar uitvoeringsbeleid. Daarnaast innoveert de KNHS hand in hand met de eigen (jeugdige) achterban en de wetenschap de paardensport dusdanig dat deze als eigentijds en paardvriendelijk wordt beschouwd.

De KNHS blijft in overleg met de sectorpartijen en vaker en meer inhoudelijk met FNRS en KWPN, over de gezamenlijke thema’s, die voor de totale sector van belang zijn."

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 22:47

Citaat:
De KNHS zet paardenwelzijn voorop in haar uitvoeringsbeleid.
.

Waar kan ik dit zien?

Vind het vooral veel wollige taal, kan niet volgen wat er echt aan de hand is eerlijk gezegd.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 23:12

Zolang de KNHS geen strakke eenduidige regels wil tav transport en het doorgaan van wedstrijden bij hoge temperaturen zet ik vraagtekens bij het paardenwelzijn. Maar dat kan je dan weer mooi verbloemen in wollig taalgebruik.

pol013

Re: KNHS stapt uit Sectorraad Paarden, deze vindt vertrek onbegrijpelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 07:02

Maar blijkbaar zijn ze er dus uitgestapt omdat het ze niet hard genoeg gaat? Ik ben benieuwd. Het klinkt ambitieus.

Ik ben dus niet bij voorbaat zo negatief. Uit zo'n samenwerking stappen (die echt prima bedoelingen heeft.
over de uitvoering kan ik niet zo goed oordelen) doe je ook niet zomaar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 07:08

Samenvattend lees ik dat de KNHS vooral vindt dat er niet voldoende/goed wordt gelobbyd in Den Haag.
En daar hebben ze een punt. De (landelijke!) kranten staan de laatste tijd tamelijk bol van door Dier en Recht ingefluisterde artikelen en dat zal ze (terecht) een doorn in het oog zijn.

Tegelijkertijd doen ze er zelf ook geen *piep* aan, dus dan mogen ze wel eens heel snel gaan bewijzen hoe ze concreet denken dierenwelzijn (wetenschappelijk onderbouwd) te gaan veranderen, ipv iedere keer te bagatelliseren dat 'sportpaarden goed worden verzorgd anders winnen ze niet'.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 07:10

Volgens mij is dat juist wat ze willen? Wetenschappelijke onderbouwing?

"Paardenwelzijn staat voorop. Strategie, planning en uitvoering zijn in lijn met elkaar, adhoc werken wordt voorkomen. Sterke lobby richting politiek, waarbij synergie wordt gecreëerd vanuit diverse dragende organisaties. Evenwichtige verdeling van thema’s en dossiers. Objectieve onderbouwing van voorstellen, bij voorkeur op basis van wetenschappelijk onderzoek daar waar mogelijk. Governance en financieel beleid zijn op orde."

Ik vind het goed klinken in ieder geval, ben ook wel benieuwd naar de praktijkuitvoering.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 17:24

Ja, dat zeg ik. Ze willen een sterke lobby, wetenschappelijk onderbouwd.
Daar doen ze alleen zelf ook sod all aan, door alleen maar te blijven herhalen dat sportpaarden een 5-sterren verzorging krijgen, omdat ze anders niet presteren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 20:15

Haha ja dat is waar..mogen weleens met iets beters komen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:58

Ibbel schreef:
Daar doen ze alleen zelf ook sod all aan, door alleen maar te blijven herhalen dat sportpaarden een 5-sterren verzorging krijgen, omdat ze anders niet presteren.

De paardenwelzijn discussie bingokaart begint inderdaad wat sleets te raken. De sector moet inderdaad met wat nieuws komen en dan is wetenschappelijk onderzoek een prima uitgangspunt. Als daar dingen uitkomen waardoor de huidige sport aangepast moet worden, moeten ze ook veranderingen doorvoeren en de sport moderniseren.

Doen ze dat niet, dan is de sport sowieso ten dode opgeschreven.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:31

Arabesk schreef:
Ibbel schreef:

De paardenwelzijn discussie bingokaart begint inderdaad wat sleets te raken. De sector moet inderdaad met wat nieuws komen en dan is wetenschappelijk onderzoek een prima uitgangspunt. Als daar dingen uitkomen waardoor de huidige sport aangepast moet worden, moeten ze ook veranderingen doorvoeren en de sport moderniseren.

Dit dus.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 15:02

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2023/ ... amenleving

Ten dode opgeschreven valt misschien mee, maar de trend is duidelijk - zie ook dit artikel van maart.
Het is jammer dat de petitie geen follow up geeft gekregen (of heb ik die gemist?).

Op de HK in Den Bosch (februari) werd er veel over gesproken en veel mensen gaven aan te willen bijdragen.
Maar #hoedan was best lastig - en is (ook) een kwestie van organiseren. Daar zou de Sectorraad dan toch echt het initiatief in moeten nemen.
Wederom een gemiste kans. Want de klokt tikt ondertussen gewoon door.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 15:05

De petitie is onlangs opnieuw rond gegaan omdat er nog te weinig handtekeningen zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 15:06

Arabesk schreef:
Ibbel schreef:

Daar wordt momenteel aan gewerkt vanuit de politiek.

https://www.horses.nl/welzijn/welzijn-o ... smiddelen/

Heb alleen nog niets gehoord over de uitkomst van dit onderzoek.