Vijf vragen over sociaal isolement paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Vijf vragen over sociaal isolement paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 08:21

Nieuwe Oogst
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Het permanent houden van een paard zonder soortgenoten stond de afgelopen weken in verschillende media ter discussie. Het gebrek aan sociaal contact kan leiden tot ‘chronische stress’. De Sectorraad Paarden, waar LTO bij is aangesloten, is het daarmee eens, maar stelt ook dat goed dierenwelzijn meer is dan dit.

1. Waarom deze aandacht?
Vanuit dierenactiegroepen wordt er aandacht gevraagd voor dit onderwerp. Zo heeft Dier&Recht het over ‘eenzame opsluiting’. Omdat dit in hun ogen leidt tot chronische stress, wil de organisatie een verbod op het houden van paarden in isolement. Dit verbod bestaat al in Duitsland, Zweden en Zwitserland. In Nederland zou een op de vijf paarden in handen van een particulier in zo’n isolement worden gehouden.

2. Hoe zit dit in de praktijk?
Uit onderzoek van De Federatie Nederlandse Ruitersportcentra (FNRS), paardensportbond KNHS, Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland (KWPN) en LTO blijkt dat 76 procent van de paardenhouders aangeeft dat de paarden samen met soortgenoten in een wei of paddock staan.

Slechts 1,7 procent van de paardenhouders geeft aan dat er bij hen op stal geen sociaal, visueel of fysiek contact mogelijk is tussen paarden. Het onderzoek werd uitgevoerd onder drieduizend respondenten.

3. Wat vindt de sector hier van?
De Sectorraad Paarden (SRP) is blij dat veel paarden in ons land de mogelijkheid hebben tot sociaal contact met soortgenoten. SRP moedigt eigenaren ook aan om paarden uit een sociaal isolement te halen. Het is hierbij belangrijk om het totale welzijn van het paard in beeld te houden; een goed dierenwelzijn is namelijk meer dan paarden samen huisvesten, geeft de sectorraad aan

4. Wat is nog meer belangrijk?
Elke paardenhouder is verplicht paarden goed te houden, te verzorgen en te huisvesten. Dit is omschreven in de Gids voor Goede Praktijken van de sectorraad. Daarbij gaat het ook om bijvoorbeeld beweging, voeding, huisvesting, wijze van inzet van een bepaald type paard en het slaap- en rustgedrag.

5. Dat kan met groepshuisvesting?
Groepshuisvesting, waarbij paarden in een – vaak wat grotere – groep worden gehouden, is goed voor beweging en sociaal gedrag. Dit wordt door sommigen als ideaal gezien.

Uit Zweeds onderzoek komt naar voren dat het sociale gedrag ook een verstoord slaappatroon kan veroorzaken. Paarden maken elkaar wakker en dwingen elkaar om ongeveer elke 10 minuten te bewegen. Italiaans onderzoek laat zien dat het de slaap bevordert wanneer paarden overnachten in een individuele stal die grotendeels is afgeschermd van omgevingsinvloeden.

De sectorraad vindt het belangrijk dat wordt gekeken naar het totale welzijn en niet te focussen op slechts enkele aspecten. Dan zouden andere welzijnsaspecten vergeten kunnen worden.

BarbaLala

Re: Vijf vragen over sociaal isolement paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 08:25

Oh please no.
Geef die terroristen alsjeblieft geen podium, dat krijgen ze al veel te veel in de media.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 11:33

Hoezo?? Paard is een kuddedier!!! Ben ik nu ook een terrorist?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 11:36

BarbaLala schreef:
Oh please no.
Geef die terroristen alsjeblieft geen podium, dat krijgen ze al veel te veel in de media.

Wie zijn precies de terroristen? De Sectorraad Paarden, LTO, Dier & Recht, FNRS, KNHS, KWPN, Zweden, Italianen, de paarden zelf? Vragen, vragen, wie o wie pleegt maatschappij-ontwrichtende gewelddadige aanslagen...

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 11:54

Terroristen? Wie bedoel je?
Als je dit terrorisme vindt, dan ben ik er eentje van. :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 12:38

Nouja wat positief is, is dat 76% niet alleen staat en er hier ook daadwerkelijk cijfers bij zijn. Dat ontneemt de activisten in ieder al hun overdrijvingsfactor.

Wat verder positief is, is dat er hopelijk wat gaat veranderen voor die 1,7% die geen mogelijkheden hebben tot sociaal contact.

Als zaken op deze manier opgepakt worden door paardenhouders en het een win, win situatie wordt voor alle partijen dan kan ik daar alleen maar blij van worden.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 14:25

BarbaLala schreef:
Oh please no.

Ik denk dat degene die gereageerd hebben ook niet weten wat agenda 2030 inhoud… I jou reactie snap ik wel en deel ik ook!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 14:32

hesterve schreef:
BarbaLala schreef:
Oh please no.

Ik denk dat degene die gereageerd hebben ook niet weten wat agenda 2030 inhoud… I jou reactie snap ik wel en deel ik ook!

Iedere keer als ik dit lees Google ik agenda 2030 en lees ik dingen als 'het stoppen van armoede', 'gezondheid en welzijn' etc.

Ik zie niet wat het probleem is en waarom dit met paarden buiten in een kudde zetten te maken heeft :')

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 14:45

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 14:47

:+ woosh

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 23:20

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 06:42

hesterve schreef:
BarbaLala schreef:
Oh please no.

:') :(:)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 07:18

Citaat:
Uit Zweeds onderzoek komt naar voren dat het sociale gedrag ook een verstoord slaappatroon kan veroorzaken. Paarden maken elkaar wakker en dwingen elkaar om ongeveer elke 10 minuten te bewegen. Italiaans onderzoek laat zien dat het de slaap bevordert wanneer paarden overnachten in een individuele stal die grotendeels is afgeschermd van omgevingsinvloeden.

Heh? :+
In een goed functionerende kudde met voldoende ruimte, ruwvoer, beschutting en andere basisvoorwaarden is echt voldoende rust. En gaan de paarden elkaar écht niet elke 10 minuten lopen vervelen. Dat is namelijk ook niet in hun eigen belang.

Een paard is een paard. Er zijn echt individuen die het beter doen in de nacht op stal en daar is niets mis mee, maar deze onderzoeken generaliseren de verkeerde kant op (het gemak van de mens).