Harrie Smolders derde in GCT Grand Prix Londen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Harrie Smolders derde in GCT Grand Prix Londen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 13:28

KNHS
Sport

Afbeelding
Harrie Smolders en Monaco N.O.P.. Foto: Marlies Trap Fotografie

Springruiter Harrie Smolders (Lage Mierde) is zondagmiddag derde geworden in de vijfsterren Global Champions Tour Grand Prix van London. Met zijn toppaard Monaco N.O.P. moest de nummer 3 van de FEI wereldranglijst alleen Jessica Springsteen en Olivier Philippaerts nipt voor zich dulden. Dankzij de topprestatie in London staat Smolders nu tweede in de tussenstand van de Global Champions Tour, slechts 9 punten achter leider Maikel van der Vleuten. Smolders zette wederom een record in de Tour, door in vier wedstrijden op rij op het podium te eindigen.

Harrie Smolders reed als voorlaatste van de elf combinaties zijn barrage in hartje London tijdens de Global Champions Tour Grand Prix. Met de ruin Monaco N.O.P. kwam hij op de finish slechts een fractie te kort op de leiders die de tijd lieten stil staan op 43.01 (Springsteen) en 43.90 (Philippaerts). Smolders klokte 43.92 seconden. Het was goed voor de derde plaats op het podium en de tweede plaats in de tussenstand van de tour.

“Monaco sprong weer geweldig vandaag. Ik heb in de barrage misschien wat liggen in de lijn naar de dubbelsprong en naar de laatste lijn”, licht Smolders zijn derde plaats toe. “Ik ben bevoorrecht met twee supersterren van paarden met Monaco en Uricas vd Kattevennen hier in London en in de Tour. Om goed mee te kunnen draaien in de Global Champions Tour, dan heb je paardenkrachten nodig. Die heb ik.” Drie weken geleden won Smolders met Uricas vd Kattevennen de GCT Grand Prix van Riesenbeck.

Smolders zette weer records neer. Hij is de eerste ruiter die in de geschiedenis van de Global Champions Tour vier keer op rij op het podium staat van een Grand Prix en in totaal stond hij 24 keer op het podium. “Dat heb ik te danken aan de geweldige paarden in mijn loopbaan. Nu heb ik met Monaco, Uricas, Darry Lou en Bingo du Parc weer vier fantastische paarden tot mijn beschikking.”

Dankzij de derde plaats in London klimt Smolders van de derde naar de tweede plaats in de tussenstand van de Global Champions Tour. Hij nadert landgenoot en leider Maikel van der Vleuten, die in Londen met een balk in eerste omloop met Beauville Z N.O.P. vijftiende werd, op 9 punten.

Kim Emmen (Dinteloord) presteerde heel goed in de GCT GP van Londen door met Inflame Go als zevende te eindigen in de barrage. De combinatie, die dit seizoen al succesvol uitkwam in de landenwedstrijden voor TeamNL en tweede was op het NK, maakte wederom indruk.

Volgende week is de dertiende etappe van de Global Champions Tour in Valkenswaard met een groot aantal combinaties van TeamNL aan start, waaronder Smolders en Van der Vleuten.

Uitslag vijfsterren GCT Grand Prix London, 1.60m
1. Jessica Springsteen (USA), Don Juan van de Donkhoeve (v.Bamako de Muze), 0 – 0, 43.01 sec
2. Olivier Philippaerts (Bel), H&M Miro (v.Diamant de Semilly), 0 – 0, 43.90 sec
3. Harrie Smolders (Lage Mierde), Monaco N.O.P. (v.Cassini II), 0 – 0. 43.92 sec
7. Kim Emmen (Dinteloord), Inflame Go (v.Namelus R), 0 – 4, 46.59 sec

Klik hier voor de volledige uitslag.

Tussenstand Global Champions Tour, na 12 van de 15 wedstrijden
1. Maikel van der Vleuten (Someren), 238 pnt
2. Harrie Smolders (Lage Mierde), 229 pnt
3. Christian Kukuk (Dui), 205 pnt

Klik hier voor de tussenstand.