Samenvatting van het WK voor IJslanders in Oirschot

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Samenvatting van het WK voor IJslanders in Oirschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 13:22

NSIJP
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Dagur Brynjólfsson/Flickr

WK Oirschot dinsdag 8 augustus: de eerste WK wedstrijddag
Dinsdag 8 augustus was de eerste WK wedstrijddag en werden de fokkerijrubrieken verreden en de PP1. Waar we overdag konden genieten van overwegend droog weer met soms zelfs een heerlijk zonnetje, kwam de regen ’s avonds tijdens de PP1 helaas weer met bakken uit de lucht.

Voor Nederland kwam Aria Frá Álftakoti als eerste de baan in bij de 6-jarige merries, met haar ruiter Tom Buijtelaar. Zij behaalde een score van 7.88 en verscheen woensdag voor de tweede keer op de baan in de herkansing. Bij de merries van 7 jaar en ouder werd Thokkadis frá Telmustöđum voorgesteld door Agnar Snorri Stefánsson. Zij werd beoordeeld met een score van 7.96 en kwam woensdag ook aan de start in de herkansing. Het derde paard dat voor Nederland aan de strijd deel zou nemen, is natuurlijk Hausti van ’t Groote Veld met Tom Buijtelaar, bij de hengsten van 7 jaar en ouder. Helaas voelde Hausti niet 100% fit met de warming-up en hebben Tom en de eigenaren besloten om Hausti niet te starten.

’s Avonds was het tijd voor de eerste pacetest, de PP1, waarbij het Nederlandse publiek in groten getale Cora Wijmans en haar Remba Frá Skógi aan kwamen moedigen. Wat werden ze vol overgave toegejuicht! Na 2 heats eindigde Cora en Remba op een 29e plaats met een score van 4.50.

WK Oirschot woensdag 9 augustus: een zonnig en vol programma
Woensdag was de tweede wedstrijddag van het WK in Oirschot, en konden we genieten van een mooi vol programma. In de ochtend begon de Vijfgangenproef (F1) op de ovaalbaan, waarin maar liefst 42 combinaties om de beurt op de baan verschenen. Na de F1 liepen de 5- en 6-jarige Fokkerij merries en hengsten hun tweede doorloop op de Pacetrack en in de avond was het tijd voor flinke snelheden in de Pace Race (P1); de eerste en tweede doorloop!

De eerste Nederlandse combinatie die op de baan verscheen, waren Christa Rike & Barón frá Waldthorst, zij behaalden een 17e plaats met een score van 6.53. Hierna volgden Anne-Lene van Engelen & Fákur frá Mid-Fossum, die streden voor een 16e plaats en een score van 6.63. Als laatste in deze rubriek mocht het Nederlandse team juichen voor Julie Klomp & Ofsi frá Wyler, die met een score van 6.17 op plek 26 eindigde in het totale deelnemersveld, mét een plek in de A-Finale voor de jeugd!

Bij de 6-jarige Fokkerij merries verscheen Aria Frá Álftakoti nogmaals in de baan met Tom Buijtelaar, voor de tweede doorloop. Zij verhoogden geen scores, maar mogen wel rekenen op hele trotse eigenaren die zeer blij zijn met de verrichtingen en het top karakter van de pas 6-jarige Aria die pas voor de tweede keer in haar leven in een wedstrijdbaan liep.

In de avond waren de weergoden de telgangers beter gezind dan de eerste dag en bij een heerlijk zonnetje én overvolle tribunes gingen de telgang races van start. De Nederlandse combinaties waar luid voor werd gejuicht waren Cora Wijmans & Remba frá Skógi en Marjolein Strikkers & Spjót frá Fitjum. Voor Cora en Remba werd er de eerste heat geen geldige tijd genoteerd, de tweede heat zetten ze een tijd neer van 25.09 en eindigden daarmee op een 16e plek. Voor Marjolein en Spjót werd er helaas ook de tweede heat geen geldige tijd genoteerd. Morgen worden de 3e en 4e heat van de telgang races gereden en staat team Nederland weer met de vlaggen langs op de tribune om de dames aan te moedigen!

Natuurlijk vond gisteren ook de NSIJP-Ledendag plaats. Op het WK terrein was de grote opkomst al duidelijk voelbaar, maar ook in de NSIJP-stand was er veel aanloop. We hebben heel wat enthousiaste leden mogen ontvangen en spreken en tijdens de ledenborrel is er flink genetwerkt. Het was een erg leuke en succesvolle dag.

WK Oirschot donderdag 10 augustus: Marjolein Strikkers in de prijzen!

Donderdag was alweer de derde wedstrijddag van het WK in Oirschot en reden er lekker veel Nederlandse combinaties op zowel de ovaalbaan als op de telgangbaan. Overdag vond de Viergangenproef (V1) plaats op de ovaalbaan, waar in totaal niet minder dan 54 combinaties van start gingen. Na de V1 liepen de Fokkerijmerries en -hengsten van 7 jaar en ouder hun tweede doorloop op de telgangbaan en in de avond stonden daar de 3e en 4e omloop van de Pace Race 250m. (P1) op het programma.

In de V1 beten Marit Scheen & Tyr vom Schlossbergde het spits af, zij behaalden een score van 5.53 en eindigden daarmee op plaats 47. Als tweede verschenen Valerie van Helvoort-Kortrijk & Glymjandi frá Íbishóli op de baan en zij behaalden een 26e plaats met een score van 6.40. Als derde betraden jeugdruiter Dromelot van Helvoort & Rokkur frá Ytra-Vallholti de ovaalbaan, zij reden een score van 5.70 en een 43e plaats. Als laatste Nederlandse combinatie in de V1 waren Lisa Leereveld & Tindra von Hof Gladur aan de beurt en zij sloten de proef af met een 36e plaats en een score van 6.13, waarmee ze maar net buiten de jeugd finales eindigden.

Voor de Fokkerij verscheen bij de merries van 7 jaar en ouder de 8-jarige Thokkadis frá Telmustöđum samen met Agnar Snorri Stefánsson op de baan voor de tweede doorloop. Zij wisten hun score van de eerste doorloop van 7.96 te verbeteren naar 8.07!

Bij de telgangren 250m. wisten zowel Cora Wijmans als Marjolein Strikkers beide heats hun telgang voor de volledige 250m. te leggen. Cora & Remba frá Skógi noteerden als beste tijd 25.09, en daarmee eindigden ze op een 20e plaats in dit sterke deelnemersveld. Marjolein Strikkers & Spjót frá Fitjum leken samen vleugels te hebben en noteerden een tijd van 22.90, waarmee ze op een prachtige 7e plaats eindigde en ze het prijzen podium mochten betreden!

WK Oirschot vrijdag 11 augustus: Nederland verovert finaleplaatsen!
Vrijdag stond wedstrijddag 4 van het WK in Oirschot op het programma, en deze dag stond volledig in het teken van de Töltproeven op de ovaalbaan. Om 8.00 uur ’s ochtends begon de T2 Losse teugel proef, waarin 52 combinaties van start gingen. Aansluitend konden we kijken naar de T1 Tölt proef en hierin verschenen 50 combinaties op de baan.

Voor Nederland verscheen in de T2 Losse Teugel proef als eerste Marit Scheen met Tyr vom Schlossberg op de baan. Zij reden een score van 4.97 en eindigden daarmee op een 50e plaats. Als tweede waren Jeugd ruiter Lisa Leereveld & Tindra von Hof Gladur aan de beurt, zij scoorden 6.07 en een 39e plaats. Vervolgens kwam de tweede Jeugd ruiter Julie Klomp met Ofsi frá Wyler de baan op, zij reden een score van 6.00 en een 42e plaats. Eveneens Jeugd ruiter Freya Spee & Djorn frá Nyttland volgden en deze combinatie behaalden een score van 5.90 en een 44e plaats. Valerie van Helvoort-Kortrijk & Glymjandi frá Íbishóli sloten de rubriek af voor Nederland, en met een knappe score van 7.00 en een 15e plaats vielen zij helaas net buiten de B-finale.

Hierna was het tijd voor de T1 Töltproeven, waarin jeugdruiter Esmée Versteeg & Hugur frá Vestra-Fíflholti voor Nederland het spits afbeten. Met een score van 6.67 en een 6e plaats bij de Jeugd (23e plaats totaal) behaalden Esmee en Hugur een plaats in de B-finale! Als tweede Nederlandse combinatie kwamen Christa Rike & Barón frá Waldthorst de baan op, zij sloten hun proef af met een score van 5.80 en een 36e plaats. Jeugdruiter Iris Wijker volgde met haar Fáni frá Waldthorst en zij scoorden 4.87 en een 48e plaats. De laatste Nederlandse combinatie was Jeugdruiter Dromelot van Helvoort & Rokkur frá Ytra-Vallholti. Zij wisten samen een score van 6.87 neer te zetten en een knappe 4e plaats bij de Jeugd (15e plaats in totaal), waarmee ze een plekje in de A-finale hebben veroverd. Zo sluit Nederland de vrijdag af met 2 behaalde finaleplaatsen voor de Jeugdfinales!

WK Oirschot zaterdag 12 augustus: Tijd voor de eerste Finales!
Zaterdag was alweer de voorlaatste dag van het WK in Oirschot, wat ging deze mooie week snel voorbij! Naast dat er finales werden gereden door de Jeugd, werd er ook geracet op de Pace Track. Voor Nederland begon de dag met de T1 Tölt B Finale Jeugd, gevolgd door de P2 Pace Race 100m. Daarna verplaatste de wedstrijd zich weer terug naar de ovaalbaan voor de V1 Viergangen B Finale voor de Jeugd, en de F1 Vijfgangen A Finale voor de Jeugd.

In de ochtend reden Esmée Versteeg & Hugur frá Vestra-Fíflholti in de regen de ovaalbaan op, voor hun Jeugd B Finale F1 Tölt. Zij eindigden met een score van 6.39 op een 4e plaats, waarvoor ze in het stadion hun prijs in ontvangst mochten nemen.

Bij de P2 Pace Race op de Telgangbaan kwamen 4 Nederlandse combinaties aan start: Christa Rike & Barón frá Waldthorst eindigde met een snelste tijd over twee heats van 9.03 op een 32e plaats, gevolgd door Julie Klomp & Ofsi frá Wyler die met een tijd van 9.86 de 31e plaats bezette. Cora Wijmans en Remba frá Skógi racete naar een tijd van 8.10 waarmee ze als 23e eindigden in dit grote deelnemersveld van 43 ruiters. Marjolein Strikkers & Spjót frá Fitjum wisten als snelste tijd 7.90 neer te zetten en behaalden de 16e plaats.

In de ochtend kreeg Lisa Leereveld te horen dat ook zij de B-finale mocht starten in de V1 Viergangen voor de Jeugd, met Tindra von Hof Gladur. Helaas was het enthousiaste publiek, dat zich tijdens een finale bepaald niet inhoudt, voor Tindra te veel van het goede en konden ze de proef niet afmaken. Op een 5e plaats in deze B-finale mogen ze alsnog trots zijn!

De afsluitende proef van deze dag was de F1 Vijfgangen A Finale voor de Jeugd, waarin Julie Klomp & Ofsi frá Wyler op de Ovaalbaan verschenen. Zij reden voor wat ze waard waren en behaalden een mooie 5e plaats in deze A-finale. In het Vijfgangenklassement voor de Jeugd behaalden ze zelfs een 4e prijs, welke ze op de Marketplace op het podium in ontvangst mochten nemen. Op dit podium verscheen ook Christa Rike, zij behaalde met Barón frá Waldthorst een 10e plaats in het Vijfgangenklassement voor de volwassenen.

WK Oirschot zondag 13 augustus: Een prachtige slotdag!
Gisteren was alweer de allerlaatste dag van het WK in Oirschot. Een week die voorbij is gevlogen en waarin we onze Nederlandse ruiters hebben zien strijden voor wat ze waard zijn. Er zijn diverse finale plekken veroverd en mooie klasseringen behaald, waar we enorm trots op zijn!

Gisteren mochten Dromelot van Helvoort & Rokkur frá Ytra-Vallholti hun A Finale Jeugd T1 Tölt rijden. Ze sloten deze af met een score van 6.06 en een 7e plaats, waarna ze met de Nederlandse vlag over de baan mochten voor een ereronde.

Het NSIJP kijkt terug op een succesvolle week: de sfeer in het Nederlandse kamp was enorm goed, de paarden waren fit, er zijn mooie sportieve resultaten behaald, de loterij ter ondersteuning van de equipe was een groot succes, de uitingen van de werkgroep Paardenwelzijn zijn goed ontvangen en in de NSIJP-stand hebben we enorme aanloop gehad. Tot slot een dikke pluim voor de organisatie van het WK: het is ongekend hoe professioneel dit WK weer was opgezet en hoe alles tot in de puntjes geregeld was!

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:25

Jammer dat het bijna alleen over de Nederlandse ruiters gaat. De winnaars van de A-finales of het land wat teamgoud won of de winnares van de vederlichtprijs worden niet eens genoemd. Dat is geen samenvatting van de WK. Dit is een samenvatting van de prestaties van alleen de Nederlandse ruiters.

Het lijkt mij op zijn plaats om ten minste even een link te plaatsen naar de uitslagen: https://www.wc2023.nl/starting-lists/

Anoniem

Re: Samenvatting van het WK voor IJslanders in Oirschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 20:08

Ik ben het met Koper eens, ik vind het erg jammer dat aan zo’n groots evenement in Nederland weinig aandacht wordt geschonken op bokt.

Afbeelding
Afbeelding

Mijn favorieten dit WK. Ik heb helaas niet zoveel goede foto’s, want ik was aan het werk.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 20:19

Ontzettend leuk om dit WK in je eigen dorp te hebben! De gehele week is het dorp overspoeld geweest door ontzettend lieve en gezellige buitenlandse 'toeristen'.
Woensdagavond kort even geweest, mijn vriend heeft die avond als DJ gedraaid op het feest. Ook daar niets als lof over het enorm fijne publiek uit allerlei landen.

Ik mis inderdaad ook een algemeen verslag, maar ook mooie foto's van dit geweldige evenement.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 10:08

Het verslag is direct van het NSIJP gekopiëerd. Vandaar dat het eenzijdig is. Jammer, want er waren ook nog zo veel andere goede ruiters.
Hier is meer algemene informatie: https://www.facebook.com/wcicelandichorses2023

De sfeer was echt prachtig!

Afbeelding

Afbeelding

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 10:13

Ik had ook wat artikelen doorgestuurd, kreeg ook alleen terug, bedankt we hebben er een samenvatting van gemaakt.

Inderdaad erg zonde, andere takken van sport worden tig losse artikelen van gemaakt.

Het evenement was helemaal super, ik ben 3 dagen geweest en heb onwijs genoten. <3

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 10:13

Ja ik snap dat bokt het stuk niet zelf geschreven heeft :) Maar ze nemen het wel over, en dan plaatsen ze iets waarin alleen Nederlandse ruiters worden besproken. Terwijl er dus ook verslagen zijn die wat completer zijn ;)

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 10:54

Skessa_ schreef:
Ik had ook wat artikelen doorgestuurd, kreeg ook alleen terug, bedankt we hebben er een samenvatting van gemaakt.

Inderdaad erg zonde, andere takken van sport worden tig losse artikelen van gemaakt.

Het evenement was helemaal super, ik ben 3 dagen geweest en heb onwijs genoten. <3

Gemiste kans van Bokt... Juist het feit dat er mensen van over de hele wereld op af komen maakt dit evenement zo speciaal. En dan in eigen land...

Ik vond het ook weer helemaal super. Elke keer denk je dat het bijna niet beter kan qua organisatie, en dan weten ze het nog weer naar een hoger niveau te tillen. En dan ook nog zulke spannende finales... Kon niet beter, zeg ik weer :D

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 10:59

Skessa_ schreef:

Wat jammer zeg -O- Echt een gemiste kans!

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 11:03

Ik lees net ergens dat het het 3e grootste outdoor paarden evenement van Nederland. Dus wat meer aandacht is inderdaad best op zn plaats :)

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 11:09

Echt heel jammer dat hier op bokt zo weinig aandacht voor is. Het is een groot paardenevenement, met veel internationale deelnemers en een internationaal publiek. Op zaterdag en zondag was er zo'n 10 000 man aanwezig!

Naast de samenvatting van het NSIJP, die vooral over de Nederlandse inzendingen gaat, is er veel materiaal te vinden over o.a. finales. Daarbij waren en verschillende bokkers aanwezig op het evenement, als toeschouwer of als vrijwilliger. En Skessa heeft blijkbaar zelfs het een en ander ingestuurd!

Echt zonde Bokt, zeker gezien er over verschillende andere evenementen veel meer geplaatst wordt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 11:41

Nou ja, dat gaat waarschijnlijk toch niet veranderen. En dan blijven de WK en Zuid enzo gewoon de best bewaarde geheimen waar alleen mensen op af komen die écht geïnteresseerd zijn want die vinden het zonder bokt ook wel ;)

Maar het zou wel fijn zijn dat áls de nieuwsredactie dan iets plaatst dat ze dan kiezen voor een bron waarin bij voorbeeld de winnaars van de diverse onderdelen worden genoemd. Ik weet niet of de titel door bokt is verzonnen of door de NSIJP maar hij is in ieder geval behoorlijk misleidend. Ik vind dat een nieuwsredactie daar best kritischer op mag zijn ipv maar klakkeloos dingen over te nemen. Ze bepalen uiteindelijk zelf wat er op bokt komt. Het is niet alsof de NSIJP heeft gezegd van hey plaats dit op je forumpje or else. De nieuwsredactie maakt een selectie, kiest daarbij voor een nogal éénzijdige tekst terwijl er blijkbaar interessantere bronnen zijn afgewezen. Een gemiste kans. Maar ik kan helaas niet zeggen dat ik verbaasd ben.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 13:32

Ik heb nog twee keykoorden liggen. Mocht iemand ze graag hebben, dan stuur ik ze je toe. Anders verdwijnen ze hier uiteindelijk in de prullenbak.

Ik heb ze al weggegeven.
Afbeelding

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:54

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 19:03

Moderatoropmerking:
Bovenstaande berichten bevatten heel veel nuttige en waardevolle informatie, maar daarnaast ook feedback. Feedback op een nieuwsartikel is natuurlijk welkom, maar we willen voorkomen dat dit wordt gemist (de Nieuwsredactie leest namelijk niet elk topic mee). We willen jullie bij deze dan ook wijzen op het topic [VN] Feedback nieuwsberichten. In het vervolg zou het fijn zijn als jullie feedback in dat topic achterlaten :j Alvast bedankt!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 07:30

Het is nog de moeite waard om als hier toch alleen om de Nederlanders gaat op het WK extra te vermelden dat Cora Wijmans de oudste deelnemer ooit op het WK is met haar 78 jaar!

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 07:34

Ineke2 schreef:
Het is nog de moeite waard om als hier toch alleen om de Nederlanders gaat op het WK extra te vermelden dat Cora Wijmans de oudste deelnemer ooit op het WK is met haar 78 jaar!

Ik had het linkje wat ik hierboven heb gepost (artikel gaat over cora) ook doorgestuurd naar de nieuws redactie. Maar daar deden ze niks mee omdat het premium is. -O-

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 14:35

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 08:12

Het was weer zo gaaf! De hele week geweest, voor het eerst niet als vrijwilliger, maar alleen als bezoeker.

Hoop er over 2 jaar weer bij te kunnen zijn!

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 07:56

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 08:07