Opnieuw paarden in beslag genomen bij manege in Kasterlee

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Opnieuw paarden in beslag genomen bij manege in Kasterlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-23 19:22

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Dit is niet een van de paarden van de manege.
Foto: Marlies Trap Fotografie

In het Belgische Kasterlee zijn bij een manege opnieuw drie paarden in beslag genomen. Afgelopen juni gebeurde dit hier ook al met zes andere paarden. Nu zijn er twee merries en een veulen van enkele weken oud overgebracht naar het Vogel- en Zoogdierenopvangcentrum in Heusden-Zolder. De drie dieren zijn erg ondervoed, hun hoeven zijn al een tijdje niet meer bekapt en een van de paarden heeft een zeer besmettelijke schimmelinfectie.

In totaal zijn er nu dus negen paarden weggehaald bij deze manege. Melissa Grootjans van het Vogel- en zoogdierenopvangcentrum vertelt aan het nieuwsblad: “We kregen opnieuw een oproep van de Vlaamse Inspectie Dierenwelzijn omdat de betrokken manege extra wordt gecontroleerd. We troffen deze keer een merrie met haar veulen aan. De merrie was redelijk mager en haar staart was eerder al geamputeerd. Ook de staat van haar hoeven was heel slecht. Het veulentje had een doorgezakt been en was er algemeen niet goed aan toe. Een ander jong paard, ook een merrie, had last van een ernstige schimmelinfectie. Het paard zat helemaal onder de schimmel en verging van de jeuk.”

De paarden staan nu onder controle en behandeling van een dierenarts. Bij de paarden die in juni in beslaggenomen zijn, zaten ook enkelen met een schimmelinfectie. Deze hardnekkige infectie kan ook besmettelijk zijn voor mensen. Tijdens de zorg voor deze paarden, is ook personeel van de Vogel- en Zoogdieropvang besmet geraakt met de schimmel. Zij moesten hiervoor behandeld worden door de huisarts. Deze paarden knappen nu goed op, de hoop is dat het ook goed komt met de drie paarden die nu in beslag genomen zijn.

De in beslag genomen paarden gaan niet meer terug naar de manege. Zodra ze opgeknapt zijn, worden er nieuwe eigenaren gezocht. Het Belgisch Parket (de Belgische justitie-red.) zal uiteindelijk beslissen over verdere stappen naar de manege toe. Daar worden nog steeds lessen gegeven en er zijn momenteel ook paarden- en ponykampen gaande voor kinderen en jongeren.

Op rtv.be is een video te zien over deze paarden.
LET OP! Deze video kan schokkend overkomen!

Gerelateerd artikel: [VN] Belgische dierenbescherming neemt zes verwaarloosde paarden in beslag

Gebruikte bronnen:

capopjekop

Re: Opnieuw paarden in beslag genomen bij manege in Kasterlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 19:27

Onbegrijpelijk dat ze gewoon door mogen met paarden houden en les geven. En onbegrijpelijk dat er nog mensen zijn die daar willen rijden. Waarom moet dat zo lang duren voordat het parket daar uitspraak over doet? Zo is het dwijlen met de kraan open

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 22:25

De eigenaar heeft zich wel goed aan de opgelegde restricties gehouden…pfff..onbegrijpelijk dat dit kan en na bijna 2 mnd pas gaan kijken…

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 07:43

Die merrie is de staart ook helemaal kwijt. En ook meer dan alleen afgevreten.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 07:56

Een veulentje waarbij je de ribben ziet… hmm op die leeftijd zou het volgens mij juist niet goed zijn als je de ribben niet meer zou zien lijkt me…

Sneu dat er dan niet vaker gecontroleerd word op een stal waar het eerder fout is gegaan.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 08:06

Montgri schreef:
Een veulentje waarbij je de ribben ziet… hmm op die leeftijd zou het volgens mij juist niet goed zijn als je de ribben niet meer zou zien lijkt me…

Sneu dat er dan niet vaker gecontroleerd word op een stal waar het eerder fout is gegaan.

Maar er wordt dus wel vaker gecontroleerd, de andere paarden zijn twee maanden geleden weggehaald.

Ik vind het filmpje ook absoluut niet schokkend dus voor mensen die bang zijn om te kijken je ziet gewoon een merrie met veulen in de weide lopen

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 08:07

De mensen die nog steeds bij zo'n manege komen zijn in mijn ogen net zo fout.
Daar lopen geen dierenliefhebbers dat is duidelijk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 08:14

Die merrie is zeker te mager om een veulen te zogen. Maar dat veulentje ziet er goed uit.

Maar de ouders die hun kinderen daar laten lessen en op ponykampsturen zijn net zo slecht. Die sponsoren gewoon dierenmishandeling....

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:09

tja, ik heb hier ook wel eens een erg ingevallen magere merrie gezien met veulen, dat had echter een medische oorzaak en de dracht was de laatste weken erg zwaar. Ze kunnen dan enorm invallen omdat alles naar het veulen gaat wat ze dragen.

Natuurlijk hoeft dat hier niet zo te zijn en is de manege al in opspraak geweest maar je kunt niet
altijd weten waarom een merrie mager is aan het einde van de dracht....
hier is de schijn wel tegen in elk geval...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:30

pillow schreef:

Staat bij mij in de tekst ook geamputeerd ipv afgevreten ;)

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:35

Gezien met het verleden bij deze manege ben ik blij dat ze weg zijn gehaald. Een merrie kan echt wel schraal zijn maar gezien wat er aan vooraf is gegaan, blij dat ze weggehaald is daar. Gelukkig krijgt het veulen ook een betere kans, wel jammer dat die andere paarden nog in die situatie moeten blijven staan, dat het allemaal zolang duurt, ook voor die controle na 2 maanden.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:41

"Bovendien zijn al de paarden en pony’s in de manege besmet met een hardnekkige schimmelinfectie die tevens overdraagbaar is op mensen"
Dat lijkt me ook helemaal niet goed.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:46

DuoPenotti schreef:
Die merrie is zeker te mager om een veulen te zogen. Maar dat veulentje ziet er goed uit.

Maar de ouders die hun kinderen daar laten lessen en op ponykampsturen zijn net zo slecht. Die sponsoren gewoon dierenmishandeling....

Merrie geeft alles weg aan haar kind ...

Je snapt het inderdaad niet. Er bestaan nog steeds heel veel onnozele mensen helaas. Vaak zonder enige binding met de paardenwereld en volstrekt onwetend - hoewel ik ook altijd denk dat je met een speldenprik gezond verstand al moet zien dat dit niet deugt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:53

Onwetendheid speelt vaak mee. Maar het is in de (locale) media geweest. Dan verwacht je toch dat iig een aantal klanten bedenkingen gaan krijgen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 13:03

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 13:25

Brainless schreef:

Oef ik vind deze foto's heftiger als het filmpje. Hier zie duidelijk dat ze graat mager zijn.

Ik snap ook echt niet dat mensen gewoon naar deze manege blijven gaan. Ik snap dat sommige mensen wat onwetend zijn, maarja als het al in de media is geweest, ga je toch 2x nadenken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 14:52

Staan de paarden misschien op een plek waar de klanten niet komen en het dus niet te zien krijgen? Achter gesloten deuren. Grote schande is het.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:35

dierenfan schreef:
pillow schreef:

Staat bij mij in de tekst ook geamputeerd ipv afgevreten ;)

Oh sorry overheen gelezen.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 16:44

Nou wie dit niet schokkend vindt spoort niet, het veulen is ook echt te mager.
Wat een bedrijf. Ik snap niet dat die toko niet gesloten wordt, dit soort mensen leert niet!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 20:49

En deze paarden liepen gewoon mee in de lessen?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 22:23

Rubs schreef:
Nou wie dit niet schokkend vindt spoort niet, het veulen is ook echt te mager.
Wat een bedrijf. Ik snap niet dat die toko niet gesloten wordt, dit soort mensen leert niet!

Altijd leuk om te horen :+

Het filmpje is niet schokkend om naar te kijken. Je ziet een dun paard maar het loopt gewoon op de weide en is niet zo mager als een Brooks hospital reclame bijvoorbeeld.

Er zijn een hoop mensen op bokt die filmpjes niet kijken uit zelfbescherming, dat is bij dit filmpje eigenlijk niet nodig.

Maakt de situatie natuurlijk niet minder schokkend