Pim Mulder: Het bewijs dat de top voor iedereen haalbaar is

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Pim Mulder: Het bewijs dat de top voor iedereen haalbaar is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 14:15

Persbericht Indoor Friesland
Sport

Afbeelding
Pim Mulder tijdens Indoor Friesland. Foto: Digishots

Tekst: Marjan de Wildt voor Indoor Friesland

Pim Mulder over zijn successen van de laatste tijd: “Bij Indoor Friesland is het allemaal begonnen!”

Het koste wat moeite om hem te spreken te krijgen, hij is een druk bezet man. Iedere vijf minuten in zijn agenda zijn gevuld met paarden en alles wat daarbij komt kijken. Maar we hadden het ervoor over, want we wilden hem graag spreken. Tijdens de comeback van ons concours was hij één van de smaakmakers. Zoals hij dat op ieder evenement is. Altijd gaat hij ervoor, altijd laat hij het publiek genieten van zijn fijne rijkunsten en schotelt hij de aanwezigen mooie ritten voor. We belden met Pim Mulder!

Pim was niet zo goed in voetbal en daarom vond hij dat niet leuk meer. Toen hij naar de middelbare school ging en inmiddels twaalf jaar was, begon hij met rijden. Op een niet zo goede pony, maar hij wist daardoor meteen dat paardrijden niet makkelijk is. Een E-pony volgde en daarmee werd zowel het M-dressuur als M-springen behaald.

Johan Heins
Maar Pim wilde meer en ging de toenmalige opleiding in Deurne doen. Hij had nog geen contacten in de paardenwereld en het leek hem een goede manier om die op te doen. Voor zijn stages kreeg hij een lijst met namen van stallen waarop bijvoorbeeld Johan Heins en Willy van der Ham stonden. Het werd Johan Heins. Echter, hij begon al voordat het schooljaar begon, in zijn vakantie. In die tijd werkte Marc Houtzager daar en Pim beleefde een mooie tijd. Toen Marc vertrok, mocht Pim meer rijden en kreeg alle hulp en begeleiding. Echter na de vakantie en het halve jaar stage moest Pim weer naar school, wat hem niet beviel; hij had het al snel gezien. Marc Houtzager werd gebeld en Pim kon bij hem terecht. Hij maakte zijn opleiding in deeltijd af en maakte gebruik van alle mooie kansen die hij bij Marc kreeg.

Eerste keer met Marc Houtzager mee
Zo begon het allemaal. Verder naar het hoofdonderwerp van ons gesprek, Indoor Friesland. Pim: “Ik vond vorig jaar een geweldige editie. De laatste editie voor de comeback was ik met Marc mee, ik had er nooit eerder gereden. Vorig jaar mocht ik dus voor de eerste keer deelnemen. Ik vond het super mooi. Alleen al de vorm van de ring, geweldig, maar ook het enthousiaste publiek. Als je dan ook nog zulke resultaten neer kunt zetten als mij lukte, is het helemaal top.”

Oorlogssterkte
“Als jullie me dit jaar ook weer willen hebben, doe ik graag mee. Je bent natuurlijk altijd afhankelijk van de paarden die je hebt, maar op dit moment ziet dat er goed uit. Niets ten nadele van de locaties waar bijna wekelijks concours is, maar als je naar Leeuwarden mag, geeft dat toch een extra dimensie. Ik heb op dit moment nog geen idee welke paarden ik mee ga nemen, maar geloof me, ik kom op volle oorlogssterkte.”

Eigenaren en constructies
“Ik heb altijd wel paarden genoeg gehad, maar op het moment dat ik die laatste stap kon maken, werden ze vaak al verkocht. Wij beginnen altijd met veel jongere paarden, dan is de kans groter dat er één of meer doorbreken. Als je dan eigenaren hebt die wat langer door willen met een paard, dan is dat heel mooi en in die situatie bevind ik me nu. Overigens denken veel eigenaren dat dat veel geld kost, maar er zijn altijd constructies te bedenken dat dat te doen is.”

Abnormaal outdoor seizoen
“Ik heb er dan ook een abnormaal outdoor seizoen opzitten tot nu toe. La Baule, Rotterdam, Aken, het kan niet meer stuk. Valkenswaard staat ook nog op de planning en daarna ga ik met mijn familie met vakantie naar Frankrijk. Daarna ga ik eens verder kijken. Misschien nog de driesterrenwedstrijd in Kronenberg en dan verder met het indoorseizoen. Eigenlijk begon het vorig jaar allemaal op Indoor Friesland. Ik was er succesvol met als kers op de taart de tweede plaats in de Grote Prijs en naar aanleiding daarvan mocht ik naar Jumping Indoor Maastricht. De rest volgde”.

Maastricht, Amsterdam, Leeuwarden
“Ik zie dan ook uit naar jullie concours. In Leeuwarden wordt meer gedaan dan elders, het publiek wordt echt geamuseerd. Met als gevolg dat zij ons weer enthousiast aanmoedigen. Ik kreeg daar echt vleugels van, dit geeft ons ruiters extra motivatie en zo geven we zo mogelijk nog meer! De entourage, de sfeer, hoe goed alles geregeld was, ja ik heb echt genoten. Ook was ik blij met het feit dat de stallen binnen waren en de paarden niet in tenten stonden. Wat mij betreft is Indoor Friesland van hetzelfde niveau als bijvoorbeeld Maastricht en Amsterdam, een mooi rijtje. En dat gecombineerd met jullie noordelijke nuchterheid, ik hou ervan. Het programma vond ik ook heel mooi. De Friese avond erbij bijvoorbeeld, het was een gevarieerd programma. De speedrubriek Elf Steden Springen vond ik ook heel mooi en bijzonder.”

Dankbaar
“Het driesterrenniveau was vorig jaar voor mij nog iets hoog, maar ik leer mijn paarden steeds beter kennen en als je ze dan langer mag blijven rijden, lukt je het je om weer een stap omhoog te maken en bovenin mee te doen. Zoals deze zomer gebleken is. Ik ben Indoor Friesland dan ook oprecht dankbaar voor vorig jaar. Nogmaals, bij jullie is het allemaal begonnen, het deed andere deuren voor mij open gaan. Heel graag tot in oktober in het WTC EXPO en ik wens jullie veel succes met de voorbereidingen.”

Pim Mulder. Het bewijs dat de top voor iedereen haalbaar is. Als je maar wilt. Pim is met niets begonnen en heeft door hard werken zijn doel behaald. Respect Pim! Wij hebben ook van jou genoten tijdens ons concours, dank voor je inzet en enthousiasme. En natuurlijk voor dit gesprek.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 15:43

Pim is met niets begonnen en heeft door hard werken zijn doel behaald.

Afgezien van een eigen pony en een eigen paard :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 15:51

Nu kan ik niet vinden of dit eigen pony's waren of niet.
Of lees ik daar overheen?

En of zijn ouders dat bekostigde, de les en wedstrijden bekostigde, het vervoer naar de wedstrijden.
Want anders is het wel heel veel meer dan niks :D

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 16:15

fleurtjeuh schreef:
Pim is met niets begonnen en heeft door hard werken zijn doel behaald.

Afgezien van een eigen pony en een eigen paard :')

Deurne kon je toen alleen doen als je een geschikt paard had(liefst nog twee).
Lessen, vervoer en wedstrijden zijn ook niet gratis had iemand al opgemerkt.

Om iets te bereiken heb je naast talent en doorzettingsvermogen een flinke bult geld / sponsoring nodig. Hoog niveau behaal je niet met het eerste beste recreatiepaard.

Onzin dus dat de top in paardensport voor iedereen haalbaar is. Het begint met geld, veel geld.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 16:16

Fijn dat meer mensen er zo over denken, ben ik toch geen enorme pessimist. Het eerste wat ik namelijk dacht toen ik dit las was "leuk, als je een thuisfront met geld hebt". Dan is er veel mogelijk ja.

Ben blij voor hem hoor, daar niet van. En hij zal er vast hard voor gewerkt hebben. Maar "voor iedereen haalbaar" vind ik een ongenuanceerd statement.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 16:30

Ja diezelfde discussie heb ik eens met een bekende amazone gehad die ook met niets begonnen was.
Maar wel dus een pony kreeg, ouders met vervoer, lessen en wedstrijden.
Oke was ook een pony die ze zelf hogerop reed, verkocht en zo weer een betere kon kopen. Maar dat het niet niks was, dat kwartje viel niet.

Ja dat ze er dan harder voor hebben moeten werken dan een kind van een al bekende ruiter, of 1 waar geld helemaal niets uitmaakt en al een Z gereden pony krijgen. Dat is waar. Maar voor niets.... nope.
En zonder talent waren ze er ook zeker niet gekomen. Dus heb echt wel respect voor ze.
Maar dat niets.....

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 16:37

DuoPenotti schreef:
Nu kan ik niet vinden of dit eigen pony's waren of niet.
Of lees ik daar overheen?

En of zijn ouders dat bekostigde, de les en wedstrijden bekostigde, het vervoer naar de wedstrijden.
Want anders is het wel heel veel meer dan niks :D

Ik baseerde het hierop
Toen hij naar de middelbare school ging en inmiddels twaalf jaar was, begon hij met rijden. Op een niet zo goede pony, maar hij wist daardoor meteen dat paardrijden niet makkelijk is. Een E-pony volgde en daarmee werd zowel het M-dressuur als M-springen behaald
Maar daar staat inderdaad niet dat het eigen ponies waren. Maar ook niet dat het andermans ponies waren.
En gezien hoe het stuk is geschreven denk ik dat dat wel was benoemd als het andermans ponies waren

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 16:38

Ja die kans zit er dik in, en inderdaad anders was het vast wel benadrukt. Daar heb je gelijk in :j
Maar zeker is het niet...

Maar inderdaad als de ouders dat allemaal bekostigde...wow voor hoeveel kinderen is dat niet een droom?

Change3x

Re: Pim Mulder: Het bewijs dat de top voor iedereen haalbaar is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 16:48

Dat je ouders een pony voor je betalen en onderhouden betekent dat natuurlijk niet dat dat betekent dat je aan de top komt. Je moet zelf toch ook wel enig gevoel en veel doorzettingsvermogen hebben om beter te worden. En dan nog geeft dat geen garanties. Ik heb bij de pony’s ook Z gesprongen maar hobbel nu ook op wat jonge of groene paarden rond hoor. :')

Als ik het artikel goed begrijp is hij juist door het rijden van paarden bij bekende(re) ruiters groot geworden omdat hij daar heeft laten zien wat hij kan. Dat is hem niet komen aanwaaien.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 16:52

Maar denk je dat hij met wat manegeles bij deze ruiters was komen te rijden?

Niemand zegt dat het is aan komen waaien.
Maar niets is het niet. En daar ging het ons om :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 19:25

Tja, ik kende mensen met bakken met geld, de meest luxe pony’s en vrachtwagens en toch haalden die kids niet de top. Talent is ook absoluut een vereiste.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 22:39

DuoPenotti schreef:

Hij heeft er overduidelijk zelf hard voor gewerkt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 23:08

Change3x schreef:
DuoPenotti schreef:

Hij heeft er overduidelijk zelf hard voor gewerkt.

Dat ontkent niemand. Het punt is dat hij niet ‘met niets’ begonnen is. Zo ver ik weet is Deurne 1. Echt niet goedkoop en kom je er 2. Niet binnen zonder minstens 1 paard dat aan best wat eisen moet voldoen.

Al de rest staat daar los van. Of kinderen die alles krijgen er nu komen of niet veranderd niks aan het feit dat deze man niet met niks begonnen is.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 23:11

Met helemaal niets een carrière in de paarden beginnen is natuurlijk niet realistisch...
Als je nog nooit in de buurt van een paard geweest bent kom je niet bij Johan Heins binnen, maar waarschijnlijk ook niet bij de buurman die er twee in de wei heeft staan ;)

Het is onvoorstelbaar knap als je vanuit de situatie die hier beschreven wordt door hard te werken als stalruiter en je kansen te benutten tot op dit niveau weet te komen. De meeste ruiters die tegenwoordig naam maken in de sport zijn al opgegroeid binnen een groot bedrijf met alle faciliteiten en hebben nooit op een paard zonder kwaliteit hoeven zitten of eerst ergens weken/maanden hoeven te vegen en groomen voordat ze er überhaupt op mochten. En ja, ik realiseer me echt wel dat er genoeg kinderen van die matige pony dromen omdat ook dat lang niet binnen bereik ligt en dat dit dus echt niet niets is. Maar vergeleken met de gemiddelde ruiter in het team (die er ook voor hebben moeten werken, want ook met alle kansen vanuit huis komt het niet vanzelf) heeft Pim toch echt wel een andere start gehad :+

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 06:20

En dat ontkent niemand.
Het is duidelijk dat Pim hard heeft gewerkt en kansen met 2 handen heeft aangegrepen.
Maar met een eigen paard of 2 heb je gewoon een hele andere start dan wanneer je alleen maar op een manege hebt gereden. Hoe hard je er ook voor werkt.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 06:43

xPabloBokt schreef:
Fijn dat meer mensen er zo over denken, ben ik toch geen enorme pessimist. Het eerste wat ik namelijk dacht toen ik dit las was "leuk, als je een thuisfront met geld hebt". Dan is er veel mogelijk ja.

Ben blij voor hem hoor, daar niet van. En hij zal er vast hard voor gewerkt hebben. Maar "voor iedereen haalbaar" vind ik een ongenuanceerd statement.

Je bent niet de enige hoor, ik denk er net zo over. Is ook wat me altijd heel erg opvalt met t werk dat ik doe, eerste daadwerkelijk self made man moet ik nog zien. Wel zat mensen die bijna alles vanuit huis krijgen en zichzelf self made vinden omdat ze er ook enige moeite voor hebben gedaan :+

Er zitten uiteraard wel gradaties in, eigen pony van marktplaats is bij lange na niet hetzelfde als eigen paardenbedrijf met tig goede sportpaarden. En uiteraard komt er doorzettingsvermogen en talent bij kijken. Maar zonder geld (en coaching/ begeleiding);kom je nog steeds nergens en het is niet pessimistisch om zich er wel van bewust te zijn dat als je nooit meer dan manegeles kon betalen het niet per se aan jouw tekortkomingen ligt dat je geen topsport ruiter bent geworden :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 08:01

Precies Fly high

Nu heb ik nooit ambities gehad om topsport te rijden. Maar Z was wel mijn droom en dat heb ik gehaald. En daar ben ik enorm trots op.
En alle lessen, de auto, de trailer, mijn kleding het tuig en ja ook het paard komt van champignonnetjes plukken maar ook al als 12 jarige tuig poetsen, stallen mesten en daarvoor in ruil les krijgen.
En ik kan je zeggen dat je enorm trots bent als dan bijvoorbeeld Emile Hendrix even voor je bouwt en aanwijzingen geeft bij het losspringen, gewoon zo maar....

Dat is vanuit niets...

Deze man komt misschien vanuit minder dan andere topruiters, maar niet niks.
Heeft hard gewerkt; zeker,
had ook talent; ook waar want zonder dat kom je er ook niet.
Maar had wel de mogelijkheden van huis uit gekregen om een goed begin te maken.