Duitse federatie scherp over het maximum gewicht voor ruiters

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Duitse federatie scherp over het maximum gewicht voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 16:04

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Nadat een manege in Nederland maximum gewichten heeft toegekend aan mannelijke (100 kilo) en vrouwelijke (90 kilo) ruiters en amazones, spreekt de Duitse federatie zich uit over het vraagstuk. "Het is allemaal zo eenvoudig niet", klinkt het bij de federatie. "Het toekennen van een maximum gewicht hangt van vele factoren af!"

Hoe zwaar een ruiter mag zijn, hangt af van vele factoren en varieert van paard tot paard. Volgens de Duitse Hippische Federatie (FN) is een maximale gewichtsbelasting van 15 tot 20 procent van het lichaamsgewicht van het paard een passende richtlijn. Een 'harde' grens doet echter geen recht aan de zaak.

Feit is: het gewicht van de ruiter en het draagvermogen van het paard moeten op elkaar afgestemd zijn. Het paard mag in geen geval worden blootgesteld aan het risico van gezondheidsschade, veroorzaakt door het gewicht van de ruiter. Het draagvermogen van een paard is individueel verschillend en hangt af van talrijke factoren, waardoor het tot nu toe niet serieus mogelijk is om dit met een eenvoudige formule te berekenen. Het percentage van het ruitergewicht ten opzichte van het lichaamsgewicht van het paard kan alleen maar een indicatie geven van de maximaal te verdragen gewichtsbelasting van een paard, maar dit niet exact bepalen. Zo kan een ruitergewicht dat overeenkomt met 20 procent van het lichaamsgewicht van het paard, onder optimale omstandigheden nog goed aanvaardbaar zijn voor het paard, maar in andere gevallen, onder minder gunstige omstandigheden voor het paard en de ruiter, duidelijk te belastend zijn voor het paard.

Belangrijke factoren voor het draagvermogen van een paard zijn onder andere de grootte, het exterieur en de trainingsconditie. Stevige, compacte paarden kunnen meer gewicht dragen dan hoogbenige, smalle paarden. Paarden met een brede, goed gespierde lendenpartij en een stabiel fundament zijn beter bestand tegen belasting, waarbij met name de omtrek van het pijpbeen als indicator genoemd moet worden. Exterieurdefecten verminderen daarentegen het draagvermogen. Ook de conditie van het paard is cruciaal. Paarden met onder- of overgewicht en slechte bespiering kunnen minder gewicht dragen dan paarden die zich in goede voedingstoestand bevinden. Zeer jonge of zeer oude paarden zijn mogelijk nog niet, of niet meer zo belastbaar. Verder kunnen paarden hun draagvermogen binnen bepaalde biomechanische en fysieke grenzen ontwikkelen door passende training. Hierdoor zijn ze ook in staat om het ruitergewicht binnen bepaalde grenzen te compenseren door aanspanning van de buikspieren en welving van de rug.

Bij het vaststellen van een maximale gewichtsbelasting moet ook rekening worden gehouden met welk soort prestaties van een paard worden gevraagd. Bij matige uithoudingsvermogenprestaties, zoals bijvoorbeeld in een langzame gang, kan het paard een hogere gewichtsbelasting beter verdragen dan bij een korte, intensieve belasting. Ook een optimaal passend zadel is een belangrijke factor.

Maar vooral belangrijk zijn de ruiter zelf, en diens rijkunstige vaardigheden en lichaamsverhoudingen. Een goed opgeleide, uitgebalanceerde en soepel zittende ruiter zal de rug van het paard veel minder belasten dan een beginner met minder lichaamsgewicht.

EllyC

Re: Duitse federatie scherp over het maximum gewicht voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 16:07

Wat bijzonder dat een man zwaarder mag wegen en vrouw. Zou dat uitmaken voor een paard?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 16:28

Voor de beeldvorming, 15-20% van de gemiddelde KWPN op 600kg gekomen is 90-120kg. Bij 550kg zit je tussen 82,5-110kg.

Waarom er door die manege onderscheid gemaakt wordt tussen mannen en vrouwen vind ik heel bijzonder.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 16:29

EllyC schreef:
Wat bijzonder dat een man zwaarder mag wegen en vrouw. Zou dat uitmaken voor een paard?

Nee, en sec wat ze zeggen is dus : stel per paard het maximale gewicht vast en evalueer die beslissing elke X maanden.

Een manege zal stomweg kijken wat ze aan mogelijkheden hebben, is er geen paard dat zoveel kg kan dragen, dan stellen ze die max. lager in. Zodra je nl dat soort afwegingen gaat maken ben je al kritisch naar de individuele dieren aan het kijken met dit in gedachten. Klinkt voor mij alsof die duitse federatie niet goed heeft opgelet.
Laatst bijgewerkt door tamary op 07-08-23 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 16:31

in de titel staat dat ze zo scherp zijn, in het artikel lees ik weinig harde grenzen, maar juist veel algemenigheden

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 16:33

Ik mis inderdaad het scherp uitlaten? Kan iemand quoten waar de Duitse federatie zich scherp uitlaat over deze kwestie?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 16:38

Zoals het artikel leest vindt de Duitse bond de harde grenzen die door die manege gesteld zijn nogal kort door de bocht en geeft daarin toelichting over alles wat erbij komt kijken.

Het is niet de Duitse bond die die grenzen zo neerzet, ze reageren er alleen op. Uit de titel lijkt net of de Duitse bond die bedacht heeft.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 16:39

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 17:24

Op IJsland mag je tot 120 kilo op een ijslander |o
Dan zijn ze in Duitsland toch al een stuk beter bezig

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 18:10

Vind dat verschil tussen man en vrouw ook wel vreemd. Maar verder vind ik die max gewichtslimieten een goede zaak? Tuurlijk is het niet zo dat die nummers geen nuance hebben, maar vermoed dat die max nummers op menig plek gebaseerd zijn op de paarden die ze hebben en niet bedoeld zijn als max van paardrijden in het algemeen. Dus dan zit die nuance daar toch ook gewoon in. Of moet iedereen een heel blog schrijven oven alle nuances en uitzonderingeb? Snap die sneer/het "scherp" zijn niet zo.

Corrigeer me als ik dit fout heb, maar was die 15~20% regel waar ze over beginen over niet het totaal te dragen incl bepakking? Dus niet enkel ruiter zoals daar staat, maar ook zadel etc. Met Manic's berekening van 90~120kg op een KWPN'er zegt dat dan niet dat er iemand van 110kg op kan gaan zitten. Als dat zo is, dan vind ik wel wat vab wel alle uitzonderingen willen noemen, alsof die er niet in verwerkt zijn en iemand alle uitzonderingen los kan handhaven en niet gewoon vaste duidelijke regels nodig heeft (die je desnoods aan de lage/veilige kant zet), maar dat dan weer niet noemen...

Weet niet of het ligt aan hoe het op Bokt staat hier of dat het origineel ook zo is. Maar als je reactie op een max gewicht een "scherpe" "is niet zo eenvoudig! Het hangt van vele factoren of!" is klinkt dat mij vooral bekritiserend. En zo klagen over een max gewichtslimiet en dan met alle nuances en uitzonderingen komen voelt beetje als de vibes van mensen die alle uitzonderingen als excuus op overgewicht beginnen te roepen zodra iemand daar wat over zegt, ondanks dat die op de meeste mensen niet van toepassing zijn. Zonder zulke mensen zouden de daadwerkelijke uitzonderingen ook meer respect krijgen denk ik dan...

Bij ons op de manege zit er enkel verschil in de max tussen beginners en gevorderden, en ook dat verschil is niet enorm. Maar zelfs die nuance zit er dus in. En er wordt elk half jaar gewogen. Als 100kg man kom je daar er daar echt niet op hoor. En kan het enkel aanmoedigen. Ben zelf ook afgevallen voor de paarden (voordat ik erop klom, maar daarna nog verder), ondanks chronische medicatie waar ik juist van ben aangekomen zelfs. Ik weet dondersgoed hoe lastig het kan zijn. Maar kan niet tegen zijn. Was meteen een goede motivator en een stok achter de deur tegen terugval.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 12:44

Die 15-20% is inclusief tuig. Een western paard zou dus een lichtere ruiter moeten hebben, omdat het zadel vaak al 20 kilo weegt