Pony dood aangetroffen in natuurdomein in Oostduinkerke

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Pony dood aangetroffen in natuurdomein in Oostduinkerke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 20:47

Equnews.be
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Donderdag in de namiddag rukte de brandweer van Koksijde-Oostduinkerke uit naar het natuurdomein ‘Hannecart-bos’ tussen Oostduinkerke en Nieuwpoort. Er werd een pony dood aangetroffen.

Het natuurdomein wordt begraasd door een aantal pony’s die de natuurlijke vegetatie onder controle moeten houden.

Vergiftigd?
Donderdagnamiddag werd een pony dood aangetroffen in het domein. De brandweer dekte het kadaver af met een zeil in afwachting van dat het dier wordt weggehaald. De doodsoorzaak staat nog niet vast, maar een veearts die ter plaatse kwam, sluit niet uit dat de pony werd vergiftigd door het eten van een plant die in het natuurdomein groeit.

roekes

Re: Pony dood aangetroffen in natuurdomein in Oostduinkerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 06:23

En al die pony's die dood gevonden worden na een aanval door de wolf wordt niks van gemeld op bokt :=

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 06:32

roekes schreef:
En al die pony's die dood gevonden worden na een aanval door de wolf wordt niks van gemeld op bokt :=

Idd... struisvogel politiek

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 06:42

Wat heeft de wolf nu te maken met dit artikel?

Ik vraag mij af of de pony zelf giftige planten gegeten heeft (dan is er imo te weinig eten op dat stuk) of iets giftigs gevoerd werd...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 06:45

Of gewoon zomaar dood door hartaanval...
Het hoeft niet gelijk iets bijzonders te zijn.

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 06:52

Staat ook in die gebieden steeds meer jacobskruiskruid, soms maaien ze wel maar maaisel blijft liggen...
Pure speculatie hoor, want geen idee!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 07:01

Heel vervelend voor deze pony in het natuurgebied, ik ben wel benieuwd of de doodsoorzaak inderdaad een hartaanval is of eten van giftige planten. En in geval van het laatste: hoe dan? Paarden kunnen toch zo goed kiezen? Of is het inderdaad maaisel dat is blijven liggen van bijvoorbeeld jkk of nachtschade (dat popt nu ook overal weer op).

roekes schreef:

Nou inderdaad, deze bijvoorbeeld (let op, schokkende foto!): https://www.facebook.com/groups/9338546 ... 874446303/.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 07:48

Komkommertijd?
Het lijkt me niks nieuws dat paarden in 'natuurgebieden' overlijden door giftige planten. Loop door een willekeurig natuurgebied, en overal waar je kijkt staat JKK. En als ze nog niet eens met zekerheid de oorzaak weten dan is het überhaupt apart om er een nieuwsbericht van te maken.
Misschien is het bericht geplaatst omdat er nu zo veel toeristen lopen en de telefoon roodgloeiend stond?

Apart dat de wolf er weer wordt bij gehaald. Dat heeft er niks mee te maken zo te lezen.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:12

Ik schrijf ook niet dat de wolf hier iets mee te maken heeft ...
Ik verbaas me er weer eens over dat er wekelijks 1 of meerdere pony's worden gedood of verwond worden door de wolf en dat we hier op bokt niks over lezen :o

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:39

roekes schreef:
Ik verbaas me er weer eens over dat er wekelijks 1 of meerdere pony's worden gedood of verwond worden door de wolf en dat we hier op bokt niks over lezen :o

Even zoeken levert toch wel een aantal topics op.

Anders kun je uiteraard ook de nieuwredactie tippen!

:)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:44

roekes schreef:

Ik zie regelmatig een topic voorbij komen over een aanval van een (vermoedelijke) wolf..
Maar wekelijks, dat is enórm overdreven.
Hier vind je alle gemelde aanvallen: https://www.bij12.nl/onderwerpen/faunaz ... meldingen/
Je kan er zoeken op 'paard' en 'pony', en dan zie je dat er in totaal nog geen 10 meldingen zijn geweest waarbij een paard/pony bewezen door de wolf werd gedood.
Ik weet niet of die állemaal in het nieuws zijn geweest, maar de meeste heb ik toch echt op bokt gezien.
Elk geval is er natuurlijk een teveel, maar het probleem op zo'n manier opblazen heeft ook geen nut.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:47

8nnemiek schreef:
Komkommertijd?
Het lijkt me niks nieuws dat paarden in 'natuurgebieden' overlijden door giftige planten. Loop door een willekeurig natuurgebied, en overal waar je kijkt staat JKK.

JKK is gevaarlijk in hooi.
... en groeit maar een beperkt aantal jaren op dezelfde plaats.

Mogelijk vond dit dier JKK lekker smaken, maar OF het vergiftiging is geweest en waarom het dier het toch at weten we niet.

(Natuurgebieden waar grote grazers staan worden niet gemaaid bij mijn weten.)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:53

Eigenlijk is de doodsoorzaak toch gewoon onbekend?

De dierenarts sluit vergiftiging niet uit maar dat is niet hetzelfde als dat het dier aan een vergiftiging is overleden.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:54

roekes schreef:

En ik verbaas me weer dat jij je verbaast, Er lopen diverse topics over wolven overlast etc en volgens mij
zijn er(gelukkig) niet wekelijks 1 of meerdere pony's/paarden slachtoffer van wolven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:57

Janneke2 schreef:
JKK is gevaarlijk in hooi.
... en groeit maar een beperkt aantal jaren op dezelfde plaats.

Mogelijk vond dit dier JKK lekker smaken, maar OF het vergiftiging is geweest en waarom het dier het toch at weten we niet.

(Natuurgebieden waar grote grazers staan worden niet gemaaid bij mijn weten.)

Ik heb nooit gemerkt dat JKK vanzelf verdwijnt na een aantal jaren helaas. Vroeger zag je ze vooral in het duingebied.. nu zie ik de bermen hier in Limburg er vol mee staan, en elk jaar zie ik er meer en meer.

Het stomme aan die plant is dat ze niet meer vies schijnt te smaken als de plant verdord is, dus inderdaad in het hooi, maar ook na het plat lopen en na het bevriezen in de winter.

Maar het kan inderdaad net zo goed iets anders zijn geweest.. van brood en aardappelschillen van wandelaars, tot gaskoliek of gewoon een hartaanval. Als het onze paarden kan overkomen, dan wilde paarden net zo goed.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:21

roekes schreef:

Onzin. Dat wordt wel gemeld, er zijn meerdere topics geweest. Maar dan wel vanaf nieuwssites af. En niet vanuit een Facebook bericht.

Geen idee wat de doods oorzaak is, maar mocht het vergiftiging door bv voeren zijn, is het juist goed dat dit in het nieuws komt om mensen meer bewust te maken wat de gevolgen kunnen zijn van 'leuk paardjes voeren'

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 10:59

8nnemiek schreef:
Ik heb nooit gemerkt dat JKK vanzelf verdwijnt na een aantal jaren helaas. Vroeger zag je ze vooral in het duingebied.. nu zie ik de bermen hier in Limburg er vol mee staan, en elk jaar zie ik er meer en meer.

Het stomme aan die plant is dat ze niet meer vies schijnt te smaken als de plant verdord is, dus inderdaad in het hooi, maar ook na het plat lopen en na het bevriezen in de winter.

Precies dat. Ik zie dat die opmerking steeds vaker langskomt, iemand met "verstand" van planten zou deze illusie de wereld in geholpen hebben. Maar om even als voorbeeld een natuurgebied hier in de buurt te nemen wat zo'n 30 jaar geleden is aangelegd staat al 20/25 jaar lang vol met jacobskruid, dat wordt niet minder alleen maar meer. Verdwijnen doet het echt niet uit zichzelf, dat is wishfull thinking.

Helaas zijn er ook echt paarden die de rozetten vers eten(ondanks voldoende ruwvoer tot hun beschikking), of ook stukjes blad per ongeluk binnen krijgen met het eten van lang gras (vele kleine stukjes stapelen ook gewoon op). Ook reageerde laatst iemand wiens paard zelfs de verse bloemen at als hij de kans kreeg, het paard is eraan overleden helaas. Dus niet alleen gedroogd kan het een probleem opleveren helaas.....