Vinvino overleden na ongeluk in stapmolen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Vinvino overleden na ongeluk in stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 20:21

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Vitalis, de vader van Vinvino, onder het zadel bij Hans Peter Minderhoud.
Foto: Aniek Molenaar Fotografie

De jonge, veelbelovende hengst Vinvino (Vitalis x Sir Donnerhall) leeft niet meer. Tobias Schult, de eigenaar, heeft dit laten weten. Het dier kreeg enkele weken geleden een ongeluk in de stapmolen en raakte hierbij ernstig gewond. In overleg met de dierenarts is de voshengst ingeslapen.

De Oldenburger hengst is geboren in mei 2020. Op 5 december 2022 werd hij goedgekeurd tijdens de Westfaler hengstenkeuring. Tijdens de daaropvolgende veiling wist Schultz de hengst te kopen voor 60.500 euro.

Op zijn website vertelt Schult dat vele fokkers het al weten, ze kregen al veel vragen over de hengst, maar dat ze het nog niet met het grote publiek hadden gedeeld. “Gelukkig zijn er altijd gelegenheden om veel goed en vrolijk nieuws te verspreiden, maar de donkere kanten horen helaas ook bij het leven, voegt hij er aan toe. Vinvino is slechts drie jaar geworden.

Gebruikte bronnen:

Anoniem

Re: Vinvino overleden na ongeluk in stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 21:13

Zo'n ongelooflijk zwaar ongeluk in de stapmolen, dat moet echt vreselijk zijn geweest. Sterkte aan de eigenaren.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 21:16

3 jaar.. Pfoeh!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 21:51

Wat sneu zo’n jong dier nog!
Ondingen vind ik het. Iedereen wil van de ponyritjes af op de kermis maar je ziet nog zoveel dieren dagelijks hun stompzinnige rondjes draaien in zo’n molen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 07:56

Tja, een ongeluk zit in een klein hoekje he, het gaat duizenden keren goed.

We weten niet wat er gebeurd is, het was natuurlijk een jonge hengst..die willen door hun hormonen ook nog weleens stomme dingen doen.

Maar triest is het zeker, zo jong...

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 08:12

paars schreef:
Wat sneu zo’n jong dier nog!
Ondingen vind ik het. Iedereen wil van de ponyritjes af op de kermis maar je ziet nog zoveel dieren dagelijks hun stompzinnige rondjes draaien in zo’n molen.

Je vergelijkt nu appels met peren.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 08:49

Wat erg...

Vind het ook verschrikkelijk stomme dingen. Maar de paardenwereld zal vast niet wakker worden hierdoor.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:00

Coentjuh schreef:
Wat erg...

Vind het ook verschrikkelijk stomme dingen. Maar de paardenwereld zal vast niet wakker worden hierdoor.

Ik begrijp hieruit dat jij behoort tot de groep "in bubbelplastic op stal"?

-Paarden breken benen in de wei
-Paarden worden voor het leven onbruikbaar getrapt door een weidegenootje
-Breken uit de wei en worden aangereden op straat met de dood tot gevolg

Ook allemaal maar niet meer doen dan?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:08

Tazzey schreef:
Je vergelijkt nu appels met peren.

Want? Ik zie niet echt verschil. Ze zijn er in beide gevallen om geld mee te verdienen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:32

Roodvos schreef:
Coentjuh schreef:
Wat erg...

Veelal ook door toedoen van mensen.
Ondeugdelijke omheining, onstabiele groepen paarden, te weinig vrije beweging en daardoor te explosief.

Misschien is zo’n molen gewoon een beetje een achterhaald ding. Beter fysiek met een paard aan de gang.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:37

Ninx schreef:
Beter fysiek met een paard aan de gang.

Met een 3-jarige hengst is dat dan ook weer een dingetje, want als 3-jarige al vol moeten werken vindt bokt óók wat van :7

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:43

Ik vind er inderdaad wat van, maar daar gaat het nu niet over. Het is verdrietig dat dit paard al op zo'n jonge leeftijd overlijd.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:12

Waar is zo'n stapmolen eigenlijk voor? In de wei maken ze toch de hele dag al wel genoeg stappen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:18

Bloodymary schreef:
Waar is zo'n stapmolen eigenlijk voor? In de wei maken ze toch de hele dag al wel genoeg stappen.

Stapmolen is een verkeerd benaming. Het is een trainingsmolen.

De stapmolen dient als hulpmiddel voor de warming-up en cooling down;
Efficiëntie: u kunt meerdere paarden tegelijkertijd trainen;
Verbetering van de conditie en het uithoudingsvermogen van de paarden;
Het herstel bij geblesseerde paarden wordt bevorderd

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:25

Bloodymary schreef:

Ik heb niet het gevoel dat mijn paarden in de wei genoeg stappen maken eig. Ben er van overtuigd dat mijn oudste pony het juist beter zou doen als die op zijn rustdagen een half uurtje zou doorstappen in zo’n molen. We rijden minstens 3x per week en hij doet dat goed maar is vaak wat stijver als hij enkele dagen niet heeft gewerkt. (24/7 buiten in de zomer).

Overigens heb ik mijn jongste al een aantal keren net geen zelfmoord zien plegen door op een betonnen muur af te galopperen, giga slidingstops tegen de draden te maken, onderuit te gaan in het veld en aan de longe en van onze berg af te kukkelen. Een ongeluk zit in een klein hoekje helaas, en dan zeker met zo’n jonge energieke hengst als in het artikel.

Wat een vreselijk ongeluk en veel sterkte aan de eigenaar.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:32

Tja ik heb ook een mening over stapmolens.
De vraag is ook nog eens, zetten ze de paarden erin en gaan ze dan iets anders doen. Of blijven ze bij de molen voor het geval er eentje uit z'n dak gaat en de molen dus tijdig stilgezet kan worden?
Het lijkt me tevens mentaal niet bevorderend voor een dier.

Tevens staan mijn paarden 24/7 buiten en bewegeb zij echt wel meer omdat ze via een track van wei naar hooi naar water en naar stal moeten. Hooi en water staan ook 50m uit elkaar en kunnen ze via 2 routes bereiken. Dus als je het slim aanpakt bewegen paarden buiten ook echt wel veel. Het is idd anders wanneer ze gewoon op een wei gezet worden waar stal water en hooi allemaal bijeen staan.

DanielleDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:39

Opzich is een stapmolen wel veilig mits je goed toezicht houdt natuurlijk. Maar een ongeluk zit natuurlijk altijd in een klein hoekje (ook al heeft een molen geen hoekjes), je weet niet precies wat er gebeurd is maar lijkt met dat ze daar hun paarden niet zonder toezicht in een molen laten lopen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:42

Met toezicht ben je er niet. Paard gaat uit z'n plaat in de molen, voordat jij hem er dan uit hebt, ben je nogal even verder. Het leed kan dan al geschied zijn.
Triest, zo'n jong paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:43

Nou de meeste paarden staan niet langer dan een half uurtje in de molen en er wordt vaak continu gewisseld dus toezicht genoeg. (in de meeste gevallen)

Het is inderdaad een trainingsmolen om de paarden beweging te geven naast het rijden en het loskomen. En ja, ik zie ze ook liever los in de wei/ paddock maar dat is geen vergelijk met de molen qua stappen.

Als je meerdere paarden hebt is het ook echt wel handig voor het los en uitstappen en tegen staldmoed etc.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:55

Art_Ificious schreef:
Tja ik heb ook een mening over stapmolens.
De vraag is ook nog eens, zetten ze de paarden erin en gaan ze dan iets anders doen. Of blijven ze bij de molen voor het geval er eentje uit z'n dak gaat en de molen dus tijdig stilgezet kan worden?
Het lijkt me tevens mentaal niet bevorderend voor een dier.

Tevens staan mijn paarden 24/7 buiten en bewegeb zij echt wel meer omdat ze via een track van wei naar hooi naar water en naar stal moeten. Hooi en water staan ook 50m uit elkaar en kunnen ze via 2 routes bereiken. Dus als je het slim aanpakt bewegen paarden buiten ook echt wel veel. Het is idd anders wanneer ze gewoon op een wei gezet worden waar stal water en hooi allemaal bijeen staan.

Hier is ook een track met water en schuilstal helemaal aan de andere kant, zo’n 250m verder. Gaan ze efficiënt mee om hoor :')

Waarom zou het of of moeten zijn? Een combi zou toch prima kunnen en juist het beste van twee werelden geven.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:01

Hier ook erg blij met mijn stapmolen.
Dat kortzichtige met 'het is achterhaald', 'het is geestdodend'. Wat een gezeur. Vind je het niks? Gebruik het niet. Vind een ander het wel wat? Leven en laten leven. Maar dat is voor veel mensen wel erg moeilijk jammer genoeg :=

DanielleDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:05

Je kunt het eigenlijk wel vergelijken met een loopband, maar dan voor paarden. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur en sommige mensen gaan liever buiten een wandeling maken. Maar het kan natuurlijk allemaal prima naast elkaar bestaan.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:07

Roodvos schreef:
Coentjuh schreef:
Wat erg...

Nee dat zie je totaal verkeerd Roodvos. Hier gewoon 24/7 buiten en zelf te kunnen kiezen om ook in de stal te kunnen staan.

Als je je paard wilt laten stappen, ga dan met hem wandelen, maar niet in zo'n stomme molen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:12

Wat een gezeur om niets om een stapmolen..het is een fijne methode voor paarden met een blessure, in- en uitstappen als er meerdere paarden te rijden zijn en het is goed voor het beenwerk.
Ze lopen er geen uur in hé.

Als ik mensen met hun paard zie slenteren heeft een stapmolen alleen maar voordelen.

En een ongelukje zit altijd in een klein hoekje helaas.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:13

Paarden hebben ook wel het vermogen om de meeste onmogelijke ongelukken te krijgen.
Je kunt niet alles in het leven voorkomen!

Een paard gaat niet zelf 30 minuten flink doorstappen. Als ze dat op de wei wel zouden doen noemen we het al snel onrustig of neurotisch.