Ierse teamchef wil revisie bloedregel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Ierse teamchef wil revisie bloedregel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 20:50

Equnews
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Vorige week in Hickstead maakte het Britse team er een thuisfeest van door de Nations Cup te winnen, maar het verhaal had anders kunnen zijn als de Ier Mark McAuley en zijn GRS Lady Amaro niet gediskwalificeerd waren vanwege de bloedregels. "Het paard had een zeer, zeer lichte schram", zegt chef d'equipe van het springteam, Michael Blake.

In een reactie op H&H uit Blake zijn frustratie. "Ik had het gevoel dat we benadeeld waren, maar regels zijn nu eenmaal regels", zegt hij. "Marks paard sprong zijn hart uit zijn lijf. Natuurlijk staat het welzijn van het paard absoluut voorop, maar als je paard zo hard voor je springt, is het geen goede regel. Het was gewoon een kleine schram op het zadeldek. Het is geen goede regel, het moet veranderd worden."

Het welzijn van het paard staat voorop in alles binnen de sport, maar de bloedregels en het gebruik van sporen hebben de afgelopen jaren veel discussie en controverses veroorzaakt.

Afgezien van dit incident, was McAuley trots op de verschillende rondes van zijn team.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 21:05

Ik snap beiden kanten.

Bloed: niet goed.
Maar een schrammetje kan altijd en dan is het wel heel erg zuur als je wordt uitgesloten.

Ik ben zelf ook zoiemand die om het minst of geringste bloed. :') goed dat ik geen sportbeest ben. :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 21:06

Dit artikel leest echt heel raar. Kleine schram op het zadeldek? Wat? Als het paard zo goed voor je springt is bloed okay?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 01:27

_San87_ schreef:
Dit artikel leest echt heel raar. Kleine schram op het zadeldek? Wat? Als het paard zo goed voor je springt is bloed okay?

Mee eens, ik denk dat ze bedoelen een kleine schram onder het zadeldek ipv erop?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 07:25

Het is vaak niet om aan te zien, dat spoorgebruik in het heetst van de strijd in de springsport (het geruk trouwens ook niet).

Het verzoek van die teamchef laat maar weer eens zien dat mentaliteitsveranderingen van binnenuit de sport erg moeilijk zijn. Winnen, prestige en geld staan nu eenmaal vaaks haaks op het belang van het paard.

Ondanks de beperkende regel voor het spoorgebruik liep dit paard toch een wond op die met geweld werd aangebracht. Of die wond nu klein was of groot, het doet niets af aan het feit dat een paard tot bloedens toe werd verwond in de sport.

Dat heeft de huidige regel dus helaas niet weten te voorkomen. En zonder die spoorgebruikbeperkende regel was die ruiter misschien nog heftiger tekeer gegaan met zijn sporen en was de wond niet beperkt gebleven tot dit kleine wondje.

En dan wil zo'n coach de regel juist afzwakken? Het zegt zoveel.

Afschaffen? Nee juist aanscherpen.
Iedereen in de springsport de sporen af. Die richting moeten we op. Juist omdat het er heet aan toe gaat.

Ik vind het bizar. Wanneer iemand vanaf de grond een paard zou staan te verwonden, dan zou niemand dat accepteren. We zouden boos en verbijsterd reageren op zelfs het kleinste beetje bloed. Natuurlijk!

Maar in de sport vinden we het wel acceptabel en normaal om paarden te verwonden.

Hoe dan?

Moeten we daarnaast qua paardenwelzijn trouwens willen dat een springpaard zich zijn hart uit zijn lijf springt?

Het wringt regelmatig: professionele paardensport en paardenwelzijn. De belangen staan vaak haaks op elkaar nu er steeds meer oog is voor de paarden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 08:02

JoyCiej007 schreef:
_San87_ schreef:

Mee eens, ik denk dat ze bedoelen een kleine schram onder het zadeldek ipv erop?

Ja, ik denk het ook. Waarschijnlijk een wondje van de spoor. Dan is uitsluiting helemaal terecht :).

@Boras, heb jij deze twee zien springen, gezien je verhaal? Want dit klinkt gewoon naar.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ierse teamchef wil revisie bloedregel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 08:13

Ik denk dat Boras dit niet heeft gezien maar haar algemene mening over de springsport geeft.

Ja ik dat deze teamchef zich behoorlijk laat kennen met zulke uitspraken.
Als het gaat om een spoor wondje zeer terecht uitsluiting.
En het verdedigen een nare eigenschap van die man.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 09:01

Ik moet zeggen dat mijn eerste gedachten ook gingen naar wat Boras schrijft.

Sowieso als je je paard verwond met je spoor..hoe klein ook..dan ben je niet goed bezig. En dan zeggen sommige ruiters dat het paard een gevoelige huid heeft. Nou dan kun je beter een spoor af laten. Ik snap eerlijk gezegd sowieso niet zo goed waarom springruiters met sporen rijden in een parcours.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 09:15

Ik vind het ook wel bijzonder om met een spoor een kras onder een zadeldek te maken. Waar zwabberen je onderbenen dan helemaal heen? Tijd om stijlpunten toe te gaan voegen op dat niveau? :D

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 09:19

Elisa2 schreef:
Ik snap eerlijk gezegd sowieso niet zo goed waarom springruiters met sporen rijden in een parcours.

Je mag het verschil wel komen proberen.

Zit er een schram waar jij als ruiter nooit kunt komen, zoals een achterbeen welke net langs een wit dressuurhekje gaat, dan kan de bloedregel best heel zuur zijn. Ga je daar aan tornen, dan is het hek gewoon van de dam.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 09:23

Nouja ik denk dat de foto bij het artikel wel goed laat zien hoe je met een spoor een kras kan geven ter hoogte van het zadeldek. Ik kan me voorstellen dat je denkt van jeetje door een onnozele schram hebben we nu dit. Maar het lijkt me wel een goede incentive om schrammen en andere verwondingen te voorkomen :j

Want of het nu komt door een spoor, zweep, scherp stukje harnachement, verwonding langs een staander of poortje of iets.... het is natuurlijk altijd goed om er alles aan te doen om dat te voorkomen :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 09:34

Deze regel is echt een zwart/wit regel en dat moet imo zo blijven :).

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 09:38

Even het originele bericht opgezocht: it was just the slightest scratch, up at the saddle pad.

Dus ter hoogte van het zadeldekje. Maar evengoed een "scratch", alleen wordt de herkomst ervan niet genoemd - en dan denk ik dat die toch van de spoor komt, anders had hij de oorzaak wel genoemd? En dan een terechte uitsluiting.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 09:42

Maar maakt het eigenlijk uit als het niet van een spoor komt...?

Als je je paard niet zonder bloed aan het eind van zo'n parcours krijgt, dan is er ergens iets niet goed gegaan. Geen balk, geen weigering, maar ook iets belangrijks dat streng mee telt :j

Enige reden waarom het een slechte zaak zou zijn, is als je concurrentie dan je paard snel een schrap geeft om je te laten diskwalificeren -O-

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 09:44

Precies, bloed is bloed, ook al komt hij van te dicht naast een staander rijden om wat te noemen.
Zoals San zegt, de regel is zwart/wit en dat moet zo blijven.
Als men de discussie in kan gaan is het einde zoek.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:13

Voor mij maakt het niets uit, ik ben het sowieso eens met de uitsluitingsregels. Maar als ruiter kan ik me voorstellen, dat het zuur voelt als je paard zich bijvoorbeeld open heeft gehaald aan iets scherps in stal of stalgang. Maar aangezien hij zoiets niet noemt, wekt dat op mij de indruk dat de spoor inderdaad de oorzaak is.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:16

Ik heb Mark McAuley wel zien springen en dat was echt een keurig net rondje. Dus het kwam zeker niet door raar rijden oid. Hoe snel heb je zelf niet een schrammetje. Wat ik van die regel vind, vind ik een lastige. Op zich vind ik het onzin om voor een klein schrammetje te diskwalificeren, maar wie gaat dan beslissen wanneer een plek nog klein genoeg is en wanneer het te groot is, of op een verkeerde plek zit oid. Dat maakt het zo lastig.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:17

Met je eens hoor :j
Stel het is echt door iets onschuldigs snap ik dat het voor een ruiter heel rot is.
Maar net wat je zegt, dat word niet aangehaald.
Daarnaast lees ik het artikel ook zo dat hij niet bij de ring betreden al de schram had, maar pas toen hij eruit kwam. Maar dat is misschien mijn aanname bij de zin hij sprong zijn hart uit zijn lijf.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:19

Ik zit net te denken..
Bij dressuur zeggen we 'een spoortje is om de hulpen te verfijnen, om secuurder en kleiner te werk te kunnen gaan'
Maar als dat zo is, waarom dan een spoortje bij het springen?
Sidenote, mijn springervaring is wat gehobby geweest, dus mogelijk mis ik de nuances van het hogere(pun intended) werk.
Maar gaat dat zo secuur? Kan dat wanneer je op zo'n hoog tempo zo snel mogelijk door de ring gaat?
Of is het bij springen dan toch meer om t paard iets extra aan te sporen zijn best te doen wanneer je bij voorbeeld ziet dat je niet lekker uitkomt op de sprong?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:24

Hij moet ook op een zo'n klein mogelijk hulp reageren.
Want nu been is ook nu reactie want idd zo niet klopt de afstand niet en lig je in de oxer.
Goed als je sommige ziet rijden heb je dan idd vraagtekens.
Anderzijds veel paarden hebben zelf ook een enorme focus op de sprong en zul je groter in moeten komen om even die focus te doorbreken.
Ja daar valt wat over te zeggen...
Maar tegenwoordig is dan alles dierenmishandeling en daar ben ik het dan weer niet mee eens.
Even bloed buiten beschouwing gelaten.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:29

DuoPenotti schreef:
Want nu been is ook nu reactie want idd zo niet klopt de afstand niet en lig je in de oxer.
Anderzijds veel paarden hebben zelf ook een enorme focus op de sprong en zul je groter in moeten komen om even die focus te doorbreken.
Maar tegenwoordig is dan alles dierenmishandeling en daar ben ik het dan weer niet mee eens.

Hmm ja die focus had ik niet zo bij stil gestaan, goed punt
Maar een flinke por met je hak is dan niet voldoende?

Plus, de meeste paarden zie ik juist vreselijk naar de sprong toe trekken, waarbij de ruiter vooral z'n best moet doen om t paard niet in de sprong te laten crashen.
Wat is dan het moment in het parcours dat je zo'n spoor gebruikt?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:37

Op het moment dat ik ergens bloed, dan doet dat echt wel zeer. Ik heb nog nooit gebloed zonder pijn. Vaak zijn die kleine dingen als een schram ook best heel pijnlijk (met mijn elleboog langs een structuurmuur, pffff).
Dus of dat nu komt van een spoor of van onhandig langs een staander of langs een dressuurhekje, dat maakt toch niet uit? Het paard heeft pijn dan. Dus stoppen. Ik snap dat het met grote concoursen heel shit is, dat je een dag onderweg bent, kapitaal neergelegd om te mogen starten en ze doen even lomp en het is klaar.
Maar ik vind het een goede regel. Geen bloed, 0,0.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:48

fleurtjeuh schreef:
DuoPenotti schreef:

Hmm ja die focus had ik niet zo bij stil gestaan, goed punt
Maar een flinke por met je hak is dan niet voldoende?

Plus, de meeste paarden zie ik juist vreselijk naar de sprong toe trekken, waarbij de ruiter vooral z'n best moet doen om t paard niet in de sprong te laten crashen.
Wat is dan het moment in het parcours dat je zo'n spoor gebruikt?

Een por met de hak vind ik ook niet echt vriendelijk, maar zal zeker ook helpen.
Dan zou een vriendelijk tikje met een spoor beter zijn, ook voor de beenligging.

klopt die focus en voorwaarste drive heeft een goed springpaard ook naar voren toe, zelf over de sprong willen. Je wilt geen paard die dat niet zelf wil.
Ook dan heb je paarden die daar ook teveel in mee gaan en de kleine hulp gewoon negeren of denk ik niet eens voelen op dat moment door de adrenaline. En ja dan zie je dus de ruiter groot inkomen.
Eigenlijk hetzelfde probleem, zo enorm gefocused zijn op de sprongen dat de hulpen niet meer goed doorkomen.
Niet handig als ze er zo extreem in gaan. En ook niet elk paard heeft dat zo extreem. Daarom ook zoveel verschil in de combinaties.
Maar als het goed is het rijden thuis dus heel anders.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 11:07

Duidelijk, dank voor je antwoorden! :)

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 13:00

Misschien heeft het ook wat met de opleidingsgraad van paard en ruiter te maken hoe je de spoor gebruikt. Sommige springruiters werken enorm aan een mooie goede correcte dressuurmatige basis, anderen zijn al tevreden met gas rem links en rechts.