Twee ruiters onderuit bij Concours Hippique in Buitenpost

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Twee ruiters onderuit bij Concours Hippique in Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 19:40

Omrop Fryslân
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Concours Hippique in Buitenpost werd afgelopen woensdag stilgelegd. Dat heeft de organisatie besloten nadat twee ruiters onderuit waren gegaan. Door het regenachtige weer was de ring te glad.

De weersomstandigheden gooien bij het Concours Hippique in Buitenpost roet in het eten. De tweede en derde springrubriek werden afgezegd vanwege de twee incidenten. "Gelukkig waren de twee deelnemers goed van de baan gekomen, maar wij namen daarin geen risico's", zei Krystina van der Laan van de organisatie.

Andere onderdelen als het Nederlands kampioenschap Fries Ras klavertje drie en het NK tuigpaarden waren naar voren gehaald in het programma. Die werden niet om 18.00 uur, maar om 14.00 uur al verreden.

"Dat deden we omdat de baan nog aardig goed was en dat willen we met de kampioenschappen ook zo houden. We hebben gisteren veel geprikt en een zandlaag aangelegd. Dat heeft ons nu wel gered."[

Schrikken
Robin Windstra is één van de ruiters die met zijn paard was gevallen. Het paard stond snel weer op en mankeerde niets. "Het was wel heel erg schrikken", zei Windstra na het incident.

"Het was echt te nat om een normaal rondje te kunnen rijden. Je kon heel erg zien dat andere ruiters ook voorzichtig deden. Je nam de bocht voorzichtig, maar het paard verloor met achterbenen de grip en ging onderuit."

Op de website van Omrop Fryslân zijn foto's en een filmpje te zien.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 20:26

Maar hey ,je hebt het parcours van te voren verkend, dan had je toch kunnen weten dat het te glad was?! Waarom is dat concours überhaupt door gegaan, vraag ik mij af? Centen kwestie??

prompter

Re: Twee ruiters onderuit bij Concours Hippique in Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 20:35

Op diezelfde woensdag werden de koersen in Emmeloord van tevoren al afgelast, te gevaarlijk voor paard en rijder. Jammer dat er op dit concours eerst twee onderuit moesten gaan voordat men hetzelfde besluit nam.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 11:12

Ik snap niet dat je dan toch zelf gaat starten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 13:51

Dat snap ik ook niet helemaal..zeker met springen, ook stiften kunnen hier niet tegenop.