Belgische Young Rider Jette de Jong gewond na paardrij-ongeval

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Belgische Young Rider Jette de Jong gewond na paardrij-ongeval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 18:04

Eurodressage
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Jette de Jong, lid van het Belgische Young Riders-team, is gewond geraakt bij een ongeval tijdens het paardrijden. Dit gebeurde op donderdag 27 juli. Ze is overgebracht naar de spoedeisende hulp, waar verschillende verwondingen werden vastgesteld.

Horror-ongeluk
“Tijdens het rijden struikelde mijn paard. Ik weet niet precies meer wat er gebeurde”, vertelt Jette aan Eurodressage. “Ik kwam met mijn bovenlichaam onder mijn paard terecht, en mijn cap brak. Ik heb mijn cap afgezet, mijn paard afgezadeld en werd daarna naar het ziekenhuis gebracht.”

In het dichtstbijzijnde ziekenhuis werd vastgesteld dat de 19-jarige amazone een hersenschudding en gekneusde ribben had. “Gelukkig niets ernstigs, maar ze hebben mij wel gezegd dat ik moet opletten voor inwendige bloedingen”, aldus Jette.

Ze benadrukt dat het ongeval gebeurde met het “liefste paard. Eén misstap en het was gebeurd. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Ik had het geluk dat ik mijn cap droeg.” Op haar Instagram grapt Jette nog: “Gelukkig heb ik maar licht letsel aan het hoofd, gekneusde ribben en flinke hoofdpijn”, maar ze waarschuwt haar volgers en fans ook voor de gevolgen van een hersenschudding.

Rustig herstellen
Jette is intussen weer thuis en voorzichtig af en toe weer bij paarden, maar ze moet het nog wel rustig aan doen.

“Mijn ribben doen nog flink pijn. Aan de linkerkant zijn mijn ribben aan de voor- en achterkant gekneusd. Aan de rechterkant werden ze wat ingedrukt en dat doet nog het meeste pijn, ze zijn tegen mijn lever aangedrukt”, legt Jette uit. “Met mijn linkeroog zie ik soms wat wazig, maar dat verbetert al. Ik doe het heel kalm aan, en ik doe enkele dingen met de paarden. Maar ik kan niet zoveel doen, omdat ik moet voorkomen dat ik inwendige bloedingen krijg.”

“Ik heb geluk gehad”, voegt ze er aan toe. [/i]“In het ziekenhuis vertelden ze mij dat ik het niet had overleefd als ik mijn cap niet had gedragen. Dan zou mijn schedel behoorlijk gebroken zijn geweest. Gelukkig ben ik daar maar een paar uur geweest. Toen mocht ik naar huis, op voorwaarde dat ik veel zou rusten, niet te diep zou slapen en zeker niet zou gaan paardrijden. Het heeft nu tijd nodig, maar alles komt goed.”[/i]

De Jong is vijfvoudig Belgisch kampioen bij de jeugd, één keer met haar pony Ico van de Beekerheide, en vier keer met de elfjarige KWPN-ruin Heavenly Charming (Charmeur x United). Van die vier keer werd ze drie keer kampioen bij de Junioren en één keer bij de Young Riders. Dit jaar werd ze nog negende met het Belgische team bij de Europese kampioenschappen voor Young Riders. En in 2022 werd ze 18e tijdens de afsluitende Kür op Muziek bij de Europese kampioenschappen in Hartpury. Ze traint bij haar moeder, Marielle Hoefsmit, en bij Anky van Grunsven.

Afbeelding

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.