Ulrich Kirchhoff: "de ouders van je paarden kennen is belangrijk"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Ulrich Kirchhoff: "de ouders van je paarden kennen is belangrijk"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 08:02

Equnews
Fokkerij

Afbeelding
Ulrich Kirchhoff. Foto: Jacques Toffi/FEI

Samen met de BWP'er Jus de Pomme won Ulrich Kirchhoff in 1996 het individueel goud tijdens de Olympische Spelen in Atlanta. "Ik focus me nu voornamelijk op mijn fokkerij. Doorheen mijn carrière heb ik het privilege gehad heel wat knappe paarden te mogen rijden. Zelfs in het zadel was ik van mening dat je als ruiter niet alleen je paard goed moet kennen, maar ook de familie van je paarden." vertelt de Duitser.

"Als ruiter op het hoogste niveau heb je in de fokkerij een voordeel. Je kent de moederlijnen en de paarden. Je weet hoe rijdbaar ze zijn en wat de sterktes en zwaktes zijn van de paarden. Dit inzetten in je fokkerij verzekert dat je innoveert," gaat Kirchhoff verder. "Mijn interesse in de fokkerij, startte pas toen ik jonge paarden opleidde voor Alwin Schockemöhle. Ik trachtte de connectie te vinden tussen paarden en pedigrees."

"Mijn echte kennis over het fokken van paarden en de tricks van de fokkerij, kwam er pas toen ik als ruiter actief was bij VDL Stud. Daar heb ik enorm veel bijgeleerd," vertelt Kirchhoff. "VDL Stud was dus niet alleen voor mijn internationale carrière een boost, maar ook voor mijn kennis en inzicht in de fokkerij. Ik reed er Indoctro (Capitol I x Caletto II). Als jong paard was hij al fenomenaal en dat bloed volgde ik op." gaat de Duitser verder. "Door steeds te fokken en mijn theorie over de paarden te testen in het zadel merk je dat vader en moeder er echt toe doen. De opleiding is belangrijk, maar de familie is echt een bepalende factor!"