Norger paardenmarkt weer helemaal springlevend

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Norger paardenmarkt weer helemaal springlevend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 07:52

RTV Drenthe
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Dit is niet de Norger markt. Foto: Henk Knol

Wie zes jaar geleden op de paardenmarkt in Norg kwam, zou anno 2023 zijn ogen niet kunnen geloven. Waar de markt op sterven na dood leek, is hij nu weer springlevend. Afgelopen zaterdag waren er meer dan 300 dieren op de Norgermarkt.

Dat een paardenmarkt niet alleen een 'folkore-dingetje' is, blijkt wel op de vroege zaterdagmorgen in Norg. Vanaf de start om zes uur, barst de handel los. Handjeklap dus, waarbij het er serieus aan toe gaat. "Kom nou, dat kun je er niet voor vragen!"

Lokale handelaar met goede contacten
Rudy Rijks, marktmeester, is er blij mee. Want hij heeft het wel eens anders meegemaakt in Norg. "Ik ben al dertig jaar betrokken. Eerder werd dit georganiseerd door de Boermarken - Norg telt er twee - maar dat werd steeds minder. Op den duur was er haast geen aanvoer meer. Ik heb meegemaakt dat er maar vijf paarden waren!"

Op het moment dat Rijks deze woorden uitspreekt, is de markt nog maar een klein uurtje bezig. Inmiddels staan er al honderd dieren op de brink aan het Oosteind in Norg. "Café Zwaneveld organiseert het nu, met steun van de Boermarke. Het zou jammer zijn als deze markt er niet meer is."

Dat de aanvoer van paarden de laatste jaren weer een vlucht heeft genomen, is te danken aan een lokale paardenhandelaar. "We hebben hier gelukkig iemand in de buurt die Europa-breed handelt en heeft gezegd: de paardenmarkt in Norg moet doorgaan. Hij heeft de juiste contacten, waardoor we nu weer mooie aanvoer hebben", zegt Rijks.

Zeker handel
Het doet de markt zichtbaar goed. Jan Dolfing, manegehouder uit Vries, komt graag in Norg. "Er komen verschrikkelijk veel mensen en er is zeker handel", zegt hij. "Ik kom hier vaak met paarden die het op de manege minder goed doen. Die zijn vaak wat onrustig. Je verkoopt paarden hier makkelijker dan gewoon aan huis."

Zelf is hij voorzichtig met de aanschaf van paarden. "Je moet goed kijken welke dieren op je manege passen. Ik verkoop eerder dan dat ik koop."

Echt paardendorp
De opleving die de paardenmarkt in Norg de laatste jaren heeft meegemaakt, past volgens marktmeester Rijks in een eeuwenoude traditie. "De eerste markt in Norg waarover geschreven is, is van 1564. Maar waarschijnlijk werd er al eerder handel gedreven", zegt hij. "Ik heb een heleboel cijfers uit het verleden en weet bijvoorbeeld dat er in 1850 liefst 9.000 dieren in Norg waren. Toen waren er geen auto's, dus kwam iedereen per paard, maar dan nog: het is haast niet te bevatten. Het hele dorp moet vol hebben gestaan. En ik denk de hele omgeving ook!" Niet voor niets staat er in het logo van de oude gemeente Norg een paard. "We zijn een paardendorp. Afgelopen dinsdag hebben we hier nog het Nationaal Tuigpaardenconcours gehad, dat door het hele land bekend is. Het paard hoort gewoon in Norg en dat moet zo blijven."

Klik hier om een video te bekijken van de markt.

Hobbyhorse

Re: Norger paardenmarkt weer helemaal springlevend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:10

Fijn voor die mensen maar toch best apart te lezen dat er best wel handel is.
Ik zou persoonlijk twee keer nadenken op het moment om er nog een paard bij te nemen.