PFAS gevonden in paarden en honden in Amerikaanse staat North-Carolina

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

PFAS gevonden in paarden en honden in Amerikaanse staat North-Carolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 20:55

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Onderzoekers van de North Carolina State University hebben in een nieuwe studie verhoogde PFAS-waarden aangetroffen in het bloed van paarden en honden uit Gray’s Creek. PFAS zijn chemische stoffen die door de mens zijn gemaakt en van nature niet in het milieu voor komen. PFAS kunnen een negatief effect hebben op het milieu en je gezondheid. Onder de honden zaten ook dieren die alleen flessenwater dronken. Het werk bevestigt dat paarden een belangrijke indicatie kunnen zijn voor gevaar. Ook is dit een stap in de richting van onderzoek naar verbanden tussen blootstelling aan PFAS en de lever- en nierfunctie bij paarden en honden.

Bij de studie werden 31 honden en 32 paarden uit de gemeenschap getest. Deze werd uitgevoerd in opdracht van mensen uit die gemeenschap, die zich zorgen maakten over het welzijn van hun dieren. Alle huishoudens maakten tijdens de studie gebruik van bronwater. Hun putten zijn getest en door staatsinspecteurs werden zij beschouwd als ‘besmet’ met PFAS.

De dieren kregen een algeheel onderzoek naar hun gezondheid, hun bloedserum werd onderzocht op 33 verschillende PFAS-chemicaliën. De keuze voor deze 33 soorten werd gemaakt op basis van verbindingen die aanwezig waren in het stroomgebied van de rivier Cape Fear, plus de beschikbaarheid van analytische waarden. Uit deze lijst vonden onderzoekers 20 verschillende soorten PFAS in de dieren. Bij alle dieren die aan het onderzoek deelnamen, werd tenminste één chemische stof gevonden in het bloedserum. Meer dan 50% van de honden en paarden was besmet met ten minste 12 van de 20 gedetecteerde PFAS.

PFOS, dat is een PFAS met lange ketens die jarenlang in industriële en commerciële producten werd gebruikt, had de hoogste concentraties in het serum van de honden. Het perfluorsulfonzuur PFHxS, dat is een oppervlakteactieve stof die wordt gebruikt in consumentenproducten en blusschuim, werd aangetroffen bij honden, maar niet bij paarden. In overeenstemming met het feit dat putten de bekende besmettingsbron zijn, werden sommige ether bevattende PFAS, waaronder HFPO-DA (in de volksmond bekend als GenX), alleen gedetecteerd bij honden en paarden die water uit die putten dronken.

Bij honden die uit deze putten dronken, waren de gemiddelde concentraties van PFOS en PFHxS vergelijkbaar met die van kinderen in de Wilmington GenX-blootstellingsstudie. Dit suggereert dat honden die als huisdier gehouden worden, kunnen dienen als een belangrijke indicator van huishoudelijke PFAS. Honden die daarentegen water uit flessen dronken, hadden weer andere soorten PFAS in hun bloedserum. Bij honden die flessenwater dronken, vonden onderzoekers 16 van de 20 soorten PFAS die in dit onderzoek werden gedetecteerd.

Over het algemeen werden bij de paarden lagere concentraties PFAS gevonden dan bij de honden. Echter, bij de paarden werden weer hogere concentraties Nafion-bijproduct 2 (NBP2) gevonden, een bijproduct van de productie van fluorchemicaliën. De bevinding suggereert dat verontreiniging van de buitenomgeving, mogelijk door afzetting van de PFAS op voer, heeft bijgedragen aan hun blootstelling.

“Paarden zijn niet eerder gebruikt om blootstelling aan PFAS te monitoren", zegt Kylie Rock, postdoctoraal onderzoeker bij NC State en eerste auteur van het werk. "Maar ze kunnen cruciale informatie verschaffen over hoe dieren vanuit hun buitenomgeving blootgesteld worden, wanneer ze zich in de buurt van bekende besmettingsbronnen bevinden."

Tenslotte toonden de bloedchemiepanels voor dieren veranderingen aan in diagnostische biomarkers die worden gebruikt om lever- en nierfalen te beoordelen. Dit zijn twee orgaansystemen die het primaire doelwit zijn van PFAS-vergiftiging bij mensen.

“Hoewel de hoeveelheden die we vonden over het algemeen laag waren, zagen we verschillen in concentratie en samenstelling tussen dieren die binnen leven versus zij die buiten leven", zegt Scott Belcher, universitair hoofddocent biologie bij NC State en overeenkomstige auteur van het onderzoeksverslag. “Het feit dat sommige concentraties bij honden vergelijkbaar zijn met die bij kinderen, versterkt het gegeven dat honden in huis belangrijke schildwachten zijn voor deze verontreinigingen", zegt Belcher. "En het feit dat PFAS nog steeds aanwezig is bij dieren die geen water uit putten drinken, wijst op andere bronnen van besmetting in huizen. Denk aan huisstof of voedsel."

Het artikel werd gepubliceerd in het tijdschrift Environmental Science and Technology en werd ondersteund door het National Institute of Environmental Health Sciences en de North Carolina Policy Collaboratory.

Gebruikte bronnen:

Elisa2

Re: PFAS gevonden in paarden en honden in Amerikaanse staat North-Carolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 07:15

Echt geen goede ontwikkeling, de mensheid vergifigt de hele wereld...:-(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 07:37

Niet heel verrassend maar wel interessant. Ik snap niet waarom overheden zo traag handelen en de stoffen niet gewoon direct verbieden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 07:39

Het nieuwe asbest, maar dan veel ingrijpender.... zowel het klimaat als de planeet zelf zijn aan vernieling onderhevig, allemaal door menselijk handelen (en nalaten).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 07:56

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 08:38

Bij de gemiddelde consument is nu wel bekend dat PFAS in antiaanbakpannen zit, maar er nog zijn zoveel andere toepassingen waar de consument geen weet van heeft. Heb wel eens ergens gelezen dat het ook op bijv. regenjassen zit (?). Steentje bijdragen aan de vergiftiging van onze wereld zou ik graag doen, maar is wel lastig als je niet weet welke producten te vermijden. Zou mooi zijn als het verplicht vermeld zou moeten worden op labels en etiketten in voor consumenten duidelijke taal. Dan kan er vanuit de markt ook veel meer druk komen tegen deze producten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 08:46

Het zit in de meeste smeerstoffen dus de autoindustrie, vliegtuigen etc zijn er van afhankelijk.
Het wordt gebruikt in de voedselindustrie, in textiel, brandblussers, electronica, skiwax, etc.
Je kunt het zo gek niet bedenken. Daar kun je niet ineens overal een label opplakken, dan moet dat label bij wijze van spreke ook op je vliegticket, op je auto en op je zuurstof apparaat als je in het ziekenhuis ligt.

Ik zou het wel aanmoedigen als het duidelijk op niet direct essentiele consumerproducten staat.

Het verbod gaat ook niet meteen voor alle vormen gelden. Er zijn er namelijk heel erg veel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 08:55

Je komt het inderdaad haast overal tegen.. bijna alles wat waterafstotend en vuilafstotend is, van regenjassen en waterdicht-spray tot bakpapier, je contactgrill, airfryer, wafelijzer, cosmetica en verpakkingen als pizzadozen en lasagnebakjes.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:09

Als het zo waterafstotend is hoe zit het dan met paardendekens?
In het grote geheel een niche maar voor de meeste van ons een regelmatig gekocht product.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:13

Ja, ook in paardendekens :j
Sowieso in alkes wat „outdoor“ is.
Dus ook die fijne lichte waterafstotende stal jas.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 31-07-23 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:14

Regendekens ook inderdaad, de buitenkant in ieder geval :j

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:22

Ik heb inmiddels wel een aantal impregneersprays gevonden zonder PFAS maar hoe dat af fabriek zit met dekens daar zijn de merken niet transparant over.
Ik zal Bucas en Horseware daar eens over mailen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:35

Bij polypropyleen kan het inderdaad ook zonder, dus de duurdere dekens zouden ze zomaar vrij kunnen zijn.
Maaaaaaaar, polypropyleen is dan weer een beruchte microplastic ;)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:44

Ik heb ook weatherbeeta gemaild en specifiek naar PFAS gevraagd en ook naar algemene duurzaamheid.
Voor mij zijn dit de drie merken die in aanmerking zouden komen voor een nieuwe outfit voor onze Epony dus wel fijn te weten hoe en wat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:50

Ik weet niet hoe het bij dekens zit, maar bij tenten wordt de stof alsnog behandeld omdat de naden anders niet waterdicht zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:51

Het zit overal in. In bijna alles wat we gebruiken maar ook wat we eten. Ook in het water. In de vis die je eet etc. Het heeft eigenlijk geen zin om je hier druk om te maken want je voorkomt het niet. Je kan het niet ontlopen.
Dat maakt het niet oké natuurlijk maar we kunnen hier als simpele consument niets aan doen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:58

Natuurlijk kunnen wij als consumenten ook wat doen aan duurzaamheid. Bewuste keuzes maken waar je wel of niet je geld aan uitgeeft.

Wat al in het milieu zit daar kunnen wij niks aan doen en ontlopen is lastig, maar we kunnen er in ieder geval voor zorgen niet bij te dragen aan een grotere vraag en zo extra vervuiling.

Verder is het helemaal niet duurzaam om dekens (dingen) die je al hebt voortijdig te vervangen voor een exemplaar met een beter duurzaamheidslabel. Dus vooral je huidige dekens blijven gebruiken tot ze versleten zijn, PFAS of niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 10:04

Je kan er inderdaad nooit helemaal omheen, maar alle beetjes helpen.
Mijn pannen heb ik jaren geleden al vervangen, mijn grill pas geleden weggedaan voor een gietijzeren grillpan en ik koop sinds een tijdje alleen nog pfas vrij bakpapier. Zo komt er hopelijk wat minder in ons eten terecht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 10:11

Alles waar niet actief mee geadverteerd wordt als gerecycled eco outdoor spullen is sowieso niet duurzaam aangezien duurzaam „hot“ is en goed verkoopt voor een mooie meerprijs. En zelfs als het er bij staat is het meestal niet veel meer dan green washing.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:39

Dus als je paard bijvoorbeeld aan de deken knaagt, van een ander paard of zichzelf dan is er al een grote kans dat hij pfas binnen krijgt? Daar heb ik nooit zo bij stil gestaan eigenlijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:52

Het zal niet veel anders zijn dan bij de pannen; we worden niet direct ziek als we uit een aangetaste pan eten, en zo zal een paard ook niet direct ziek worden als hij aan een deken knaagt.. Maar als je de onderzoeken bekijkt dan lijkt het vooral bij grotere hoeveelheden, langere tijd achter elkaar, kwaad te kunnen. En met al die beetjes die je binnen krijgt, via water, voedsel, de lucht en alle producten om ons heen, wordt de kans groter dat je er uiteindelijk wel ziek van wordt.
Ik ga niet direct alle regenjassen weg gooien.. maar daar waar iets versleten is probeer ik wel zo veel mogelijk door beter spul te vervangen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:54

Elisa2 schreef:
Dus als je paard bijvoorbeeld aan de deken knaagt, van een ander paard of zichzelf dan is er al een grote kans dat hij pfas binnen krijgt? Daar heb ik nooit zo bij stil gestaan eigenlijk.

Ik denk dat de hoeveelheid via het drinkwater en bodem groter is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 13:01

Ja het is denk ik zoals jullie zeggen..steeds een beetje van dit, steeds een beetje van dat en op een gegeven moment wordt de stapel heel erg hoog in het lichaam.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 17:38

Ik vraag mij nu af wat er in de blus producten zit wat over de bosbranden wordt gespoten uit de blus vliegtuigen. Zou dat ook PFAS zijn?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 17:56

PFAS zit vooral in blusschuim, uit het vliegtuig komt volgens mij puur water?