Marsha en merrie Hanneke rijden TREC: "Ook dit kunnen Friese paarden"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Marsha en merrie Hanneke rijden TREC: "Ook dit kunnen Friese paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-23 20:18

Phryso
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Ze begon er eigenlijk ‘voor de gein’ aan, maar na anderhalf jaar zijn Marsha Osse-de Wit en haar merrie Hanneke Stal de Oergong Ster Sport (Maurus 441 x Fabe 348) helemaal verslingerd geraakt aan TREC. Deze winter werden ze reservekampioen van de online TREC-league in de newcomers-klasse en in de country team challenge kampioen met het Nederlands team. "Ik vind het een mooie aanvulling op dressuur", geeft Marsha aan. "En voor Hanneke geeft het afleiding, eigenlijk vindt ze dit veel leuker."

Dressuur in de praktijk
Marsha en haar dertienjarige Hanneke rijden Z2-dressuur én TREC. "Bij dressuur moet alles precies kloppen, de oefeningen moet je helemaal correct uitvoeren", aldus de amazone. "Bij TREC gaat het wat losser, je moet de basis en de controle wel in orde hebben en ik moet ook letten op mijn stijl van rijden, maar de focus ligt niet alleen op het dressuurmatig rijden." Eigenlijk is het dressuur in de praktijk, verwoordt Marsha. "Het is heel laagdrempelig, iedereen kan het, met elk paardenras." Haar Hanneke noemt ze nog weleens wat "heet" en "ze kan nog weleens wat groot bewegen. Bij TREC leer je wel om kleiner te bewegen, je wilt de oefeningen afmaken zonder dat het paard uit elkaar valt."

Afwisseling in de training
Ze leerde TREC kennen doordat ze gevraagd werd om te helpen op een wedstrijd, nadat ze een trektocht had gedaan van 4 dagen, met mensen die actief TREC rijden. "Ik zag alle paardenrassen voorbijkomen. Het is een mooie combinatie van je paard onder controle hebben, terwijl het paard toch lekker door het lijf loopt, in welke houding dan ook." Bovendien zorgt het voor afwisseling bij de training. "Het is voor je paard leuk om andere dingen te doen, dat houdt ze fris." Wedstrijden zijn meestal meerdaagse evenementen. "Dat is ook nog eens gezellig." Bij de meerdaagse evenementen heb je vaak op de ene dag de terreinrit met obstakels (PTV) en gangenproef (MA), en op de andere dag de oriëntatierit (POR). Dit is een route die je zelf moet in tekenen op een kaart vanaf een stafkaart en dan vervolgens zonder hulp van telefoon of GPS binnen een bepaalde tijd moet rijden. Onderweg kom je knippers tegen en soms worden er nog extra vaardigheden getest.

Uit Frankrijk
TREC staat voor Technique de Randonnée Equestre de Compétition en betekent letterlijk competitieve ruiter trektochttechnieken. Van oorsprong komt deze tak van paardensport uit Frankrijk en het is bedoeld om de bekwaamheid van paard en ruiter tijdens een trektocht te testen. Een TREC-wedstrijd bestaat uit drie onderdelen: een oriëntatieproef, een gangenbeheersingsproef en een terreinrit met obstakels. Voor beginners is er de klasse T1, gevorderden bereiken met de T4 de hoogste klasse. Een oriëntatierit betekent voor beginners met een route van zo’n 25 kilometer, die kan oplopen tot 50 kilometer voor gevorderden. In de beheersingsproef gaat het om zo langzaam mogelijk galopperen en zo snel mogelijk stappen en bij de obstakels kom je bruggen en S-bochten tegen, maar ook met een vlag rijden en onder laaghangende takken doorrijden horen erbij. Dit doe je zowel in het zadel als naast het paard. "Het is afwisselend, gezellig en uitdagend. Echt iets om een keertje te proberen."

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

Elisa2

Re: Marsha en merrie Hanneke rijden TREC: "Ook dit kunnen Friese paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 11:52

Leuk, ik heb het weleens gezien en het lijkt me ook erg leuk voor paard en ruiter en afwisselend.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:14

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 23:04

Ik zou het niet zo zien als dressuur rijden in de praktijk - maar de MA is wel het dressuurmatigste onderdeel. Ik denk ook dat dressuurruiters daar vaak in het voordeel zijn en wedstrijden er soms worden beslist.

De s-bocht is misschien de slalom of figuur 8 met één hand? Met een vlag rijden ken ik ook niet als hindernis. De mogelijke hindernissen vind je hier: https://www.trec-club.nl/wp-content/upl ... n-2023.pdf
Er zijn wel wat dingen veranderd in de loop van de jaren, en bv het trailerladen eruit, en een 8 rijden op 1 hand - goede zaak.

Ik ben niet meer actief betrokken maar voor mij blijft dit wel de mooiste tak van paardensport. <3

Ik kan het absoluut iedereen aanraden!

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 14:11

Volgens mij zit de 8 op 1 hand rijden er gewoon nog in hoor.. vind ik altijd een leuke hindernis.
Opstappen vanaf de grond vind ik wel jammer dat deze er nog inzit. Vind deze niet meer van deze tijd.
maar klopt een heel fijne sport, nu hopen dat ze de dressuur mentaliteit buiten de deur weten te houden.
Wat mij namelijk opvalt is dat als je ergens komt, tegenwoordig de eerste vraag is welk niveau dressuur je rijd. Terwijl dit voor TREC toch echt niet relevant is.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 14:17

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier ook een Fries die heel blij wordt van Trec. :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 14:21

Leuk artikel!

De Fries op de foto's van Boemel ziet er echt bloedje fanatiek uit :))

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 15:04

Apple schreef:
Leuk artikel!

De Fries op de foto's van Boemel ziet er echt bloedje fanatiek uit :))

Dat is ze ook! :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 19:51

SjonnieZ schreef:
Volgens mij zit de 8 op 1 hand rijden er gewoon nog in hoor.. vind ik altijd een leuke hindernis.
Opstappen vanaf de grond vind ik wel jammer dat deze er nog inzit. Vind deze niet meer van deze tijd.
maar klopt een heel fijne sport, nu hopen dat ze de dressuur mentaliteit buiten de deur weten te houden.
Wat mij namelijk opvalt is dat als je ergens komt, tegenwoordig de eerste vraag is welk niveau dressuur je rijd. Terwijl dit voor TREC toch echt niet relevant is.

Ja, ik miste het woord 'erbij' zie ik, ik vind het juist heel tof dat die erbij is gekomen destijds. :j

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 20:43

TurdusMerula schreef:
De s-bocht is misschien de slalom of figuur 8 met één hand? Met een vlag rijden ken ik ook niet als hindernis. De mogelijke hindernissen vind je hier: https://www.trec-club.nl/wp-content/upl ... n-2023.pdf
Er zijn wel wat dingen veranderd in de loop van de jaren, en bv het trailerladen eruit, en een 8 rijden op 1 hand - goede zaak.

De TREC league is een Brits initiatief en daarom wijken de hindernissen wat af van het Nederlandse reglement. :)

Maar het is inderdaad een ontzettend leuke en laagdrempelige sport die ik iedereen aan kan raden :j