Selectietraject Pavo Cup beëindigd voor Cynthia Eggenkamp

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Selectietraject Pavo Cup beëindigd voor Cynthia Eggenkamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 08:58

KWPN
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Het afgelopen weekend is er berichtgeving geweest over de deelname van de combinatie Cynthia Eggenkamp en Noble Romance aan zowel de Pavo Cup-selectiewedstrijd in Ermelo en een dag later in Turnhout. De tweede start van de combinatie in Turnhout blijkt bij nader onderzoek onreglementair. Het Algemeen Bestuur van het KWPN heeft daarom alsnog besloten om het selectietraject voor de Pavo Cup 2023 op grond van artikel 7.3 van het Uitvoeringsbesluit KWPN jonge dressuurpaarden 2023 om de Pavo Cup (Uitvoeringsbesluit) voor deze combinatie te beëindigen.

De genoemde combinatie nam op donderdag 20 juli jl. deel aan de selectiewedstrijd in Ermelo. In artikel 47.2 van het KNHS-reglement staat beschreven dat een deelnemer op verzoek van een official het bij het paard horende paardenpaspoort hoort te kunnen tonen. De betreffende amazone kon het paspoort niet op het eerste verzoek overleggen, daarom kreeg ze van de official de kans om het paspoort voor het einde van de rubriek te overleggen (zie artikel 47.5 van het KNHS-reglement). Toen het tonen van het paspoort niet mogelijk bleek, is de uitslag van deze combinatie volgens artikel 47.5 verwijderd. De KNHS-official heeft in deze volgens het algemeen wedstrijdreglement correct gehandeld. Vanuit goede wil en te goeder trouw heeft de organisatie vervolgens akkoord gegeven op het verzoek van de combinatie om de volgende dag op de selectiewedstrijd in Turnhout te starten, waar de combinatie het betreffende paspoort kon overhandigen, is gestart en vervolgens in de uitslag is opgenomen.

Uitvoeringsbesluit
Echter in het Uitvoeringsbesluit (artikel 4.1) staat dat per paard voor maximaal één voorselectiewedstrijd kan worden aangemeld, tenzij de jury besluit tot uitstel van de beoordeling en toestemming had gegeven op basis van de in artikel 7.2 genoemde omstandigheden om aan een andere voorselectie deel te nemen. Artikel 7.2 beschrijft dit als volgt: ‘De jury kan besluiten tot uitstel van de beoordeling indien naar haar mening een aangeboden paard niet te beoordelen is op grond van kreupelheid of onregelmatigheid, de gedragingen van het paard of de omstandigheden waaronder de beoordeling moet plaatshebben. Het betreffende paard kan, indien de hiervoor bedoelde omstandigheid die tot uitstel heeft geleid is opgeheven, wederom voor beoordeling worden aangeboden, mits er binnen het lopend seizoen nog een beoordeling binnen betreffende onderdeel van het Kampioenschap is gepland.’ Het niet kunnen overhandigen van het betreffende paardenpaspoort en de daaropvolgende uitsluiting is géén onderdeel van de hierboven beschreven gestelde omstandigheden, waardoor niet voor een tweede keer een voorselectiewedstrijd mocht worden verreden. De deelname van de betreffende combinatie in een tweede selectiewedstrijd, te weten Turnhout, is daarmee niet conform het Uitvoeringsbesluit en daarmee onreglementair.

Einde Pavo Cup-selectietraject
Het Algemeen Bestuur betreurt de situatie maar ziet zich derhalve genoodzaakt om de combinatie alsnog uit de uitslag van de betreffende selectiewedstrijd te verwijderen op basis van artikel 7.3 van het Uitvoeringsbesluit (‘De jury en/of het Algemeen Bestuur van het KWPN heeft te allen tijde het recht om een paard uit te sluiten voor deelname aan de volgende onderdelen/het verdere onderdeel van het kampioenschap. Het is niet mogelijk om tegen dit besluit in beroep te gaan.’) Daarmee eindigt het Pavo Cup-selectietraject voor de betreffende combinatie. De amazone en de eigenaren zijn inmiddels geïnformeerd en hebben begrip voor de besluitvorming.

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Selectietraject Pavo Cup beëindigd voor Cynthia Eggenkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 11:29

Dit is volgens mij ook alleen maar om de lawine aan negatieve reacties wat tot bedaren te brengen _O-.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 11:31

Het is ook wel apart dat het paspoort vergeten was := Dat is zo'n standaard ding wat je altijd nodig hebt en zelfs al een extra kans gehad om te laten zien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 11:34

MyWishMax schreef:
Het is ook wel apart dat het paspoort vergeten was := Dat is zo'n standaard ding wat je altijd nodig hebt en zelfs al een extra kans gehad om te laten zien.

Ja, het paspoort was 'vergeten' ja _O-. Had niks met de punten te maken.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 11:37

Ik heb het gevoel dat ik zo’n beetje alle context mis die nodig is om dit artikel te begrijpen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 11:38

MyWishMax schreef:

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik een paar wedstrijden geleden mijn man ook naar huis heb gestuurd omdat ik het paspoort van Sam mee had en niet dat van Rêve. :o :o Wij zijn het dus inderdaad wel gewoon gaan halen maar goed, we zaten ook vrij dichtbij de locatie. Weet niet hoe dat in dit geval was...
Dus in eerste instantie het paspoort niet kunnen tonen is mij ook al overkomen. :+ Gewoon stom het verkeerde paspoort gepakt 's morgens.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 11:40

Lijsken schreef:
Ik heb het gevoel dat ik zo’n beetje alle context mis die nodig is om dit artikel te begrijpen.

Ik ook!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 11:49

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 11:49

gebaseerd op FB krijg ik vooral het ide dat het weer zo'n gevalletje is waar de combinatie vooral veel wind gevangen heeft omdat ze goed scoort. ;= Als ze laatste gereden had, had er geen haai naar gekraaid waarschijnlijk. _O-

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 11:51

Ayasha schreef:
gebaseerd op FB krijg ik vooral het ide dat het weer zo'n gevalletje is waar de combinatie vooral veel wind gevangen heeft omdat ze goed scoort. ;= Als ze laatste gereden had, had er geen haai naar gekraaid waarschijnlijk. _O-

Of je leest even waar het over gaat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 11:52

Veronica2 schreef:
Ayasha schreef:

Of je leest even waar het over gaat.

Dat heb ik gedaan. :+ En ik sta achter mijn reactie. Als die jou niet aan staat is dat een "you problem".

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 11:57

Veronica2 schreef:

Ik snap nog steeds niet waarom ze dat paspoort niet even hebben opgehaald als hun stal 15 minuten van het terrein af ligt :o
Is toch een hele mooie score? Waarom zou je die niet willen laten tellen? :?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:16

Omdat je pas vanaf 80 punten verzekerd bent van de halve finale en 77 daarvoor net te weinig is meestal.

En tuurlijk was er minder heisa ontstaan als ze de tweede keer nog minder gescoord had. Maar neemt niet weg dat regels er voor iedereen zijn en dat je je daar dus gewoon aan kan houden ipv je eigen regels maken om toch te kwalificeren voor de halve finale

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:23

Ayasha schreef:

Punt is dat de eerste keer 77 punten gescoord werd, te weinig voor een eventuele halve finale. Dat resultaat werd geschrapt door een 'vergeten' paspoort. Vervolgens scoort de combi in Turnhout bij dezelfde jury 82 punten.

In de eerste instantie was het KWPN hiermee akkoord, het was niet tegen de regels. Toen kwam er een online shitstorm. En toen deze rectificatie.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:27

Lijsken schreef:
Veronica2 schreef:

Ik snap nog steeds niet waarom ze dat paspoort niet even hebben opgehaald als hun stal 15 minuten van het terrein af ligt :o
Is toch een hele mooie score? Waarom zou je die niet willen laten tellen? :?

Wat Noukie ook al terecht opmerkt, met 77 ben je er net niet. Het is voor deze mensen belangrijk en ze hebben er veel voor over.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:29

Ik vind het vooral ook heel slim en leuk geprobeerd.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 13:44

Ahhhh nu snap ik het ook beter!
Dank voor de uitleg.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 14:23

Ik las idd gister ook dat ze uitgesloten was maar begreep de ophef ook niet, nu met de kennis dat je pas van 80 punten (eventueel) door mag snap ik t!

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 16:08

_San87_ schreef:
MyWishMax schreef:

Ja, het paspoort was 'vergeten' ja _O-. Had niks met de punten te maken.

Dit inderdaad. Als ze de eerste dag een goede score had, dan was het paspoort er echt wel hoor! En scheur je desnoods naar huis om het paspoort op te (laten) halen. Maar dit was echt geen chique actie van d’r. Fijn dat er alsnog op is ingegrepen.