Te paard langs alle hunebedden in Nederland: dag 4 + 5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Te paard langs alle hunebedden in Nederland: dag 4 + 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-23 17:56

*Bokt
Algemeen

Afbeelding
Karin en Zula. Foto: Privébezit Karin

Ha Bokt,

Een update over dag 4 & 5 :)

Vanaf onze overnachtingsplek bij ruitercentrum ‘t Fjordenpaard zijn we onze weg vervolgd richting het Drents Friese Woud. We hadden een lekkere bijtankdag gehad en aan Zula is ook eerlijk gezegd niks van vermoeidheid te merken, dus met een flink staptempo naar de bossen. Ik had een route uitgestippeld via Veenhuizen en langs het Fochteloër veen. Ons enige hunebed van de dag, D2 bij Westervelde, hadden we zo te pakken!

Afbeelding
Foto: Privébezit Karin

Ik had me er al bij neergelegd dat we vrij veel asfalt over zouden moeten. Dat bleek ook zo. Ik denk dat zeker 70% van de rit over asfalt ging, mede omdat een onverhard stuk bij Fochteloo jammer genoeg precies was afgezet vanwege werkzaamheden.

Maar goed, blik op oneindig. Ik wil nou eenmaal alle hunebedden bij langs haha, en niet 3 weken bezig zijn om allerlei mooie omwegen aan elkaar proberen te knopen, ik hou van efficiënt navigeren, haha.

De dag verliep verder prima, met het laatste stuk door het mooie DFW. (Dat maakte wel weer een hoop goed). We verbleven die nacht bij de Alberthoeve. De camping eigenaren hadden ons op tv gezien! Onder het mom van ‘Drenthe op de kaart zetten’, hebben we onze overnachting gratis gekregen, heel erg lief.

Na een goede nachtrust en een paardje dat flink heeft staan eten, zijn we de volgende ochtend vertrokken naar hunebed D52 in Diever. We hadden een mooie route door het bos, de sfeer zat er goed in. Bij het hunebed werden we zelfs herkend door wandelaars!

Afbeelding

Na D52 gingen we door naar Havelte, D53 & D54. Nu hoor ik je denken… D54? Zijn er 54 hunebedden? En nog 1 in Groningen op z’n originele plek = 55? Het zit zo: D33 bestaat niet meer (hebben ze gebruikt in de reconstructie van een ander hunebed) en D48 bleek geen hunebed te zijn. Maarja, toen waren ze al genummerd. Dus 52 in Drenthe en in Groningen heb je G1 & G2, maar G2 ligt in een museum, niet meer op z’n originele plek dus, en daarom rekenen we die ook niet mee.

Afbeelding

Dus naar D53 & D54… ondertussen zeiknat geregend, maar dat mocht de pret niet drukken! (Aan de weersverwachting te zien zal t ook niet de laatste x zijn). Ik heb geprobeerd vanaf de noordkant door het Holtingerveld te rijden, alleen stuitten we helaas steeds weer op verboden toegang voor paarden-bordjes en hekwerken. Om moedeloos van te worden. Dus dat plan ging niet door en daarom zijn we best wel wat km omgereden via de weg. Helaas een terugkerend thema. Eenmaal bij de hunebedden van Havelte ging het weer de goede kant op. Een mooi stukje natuur meegepakt en al een aardige slag in de juiste richting (de Hondsrug) gereden. We hebben 2 nachten geboekt in het dorpje Ansen. Zula had een mooi weitje met hooi erbij, dus alles voor elkaar. De eerste paar uur was ze rustig aan het eten, maar helaas begon ze in de avond onrustig te worden. Ze bleef maar rennen door de wei. Ik heb het een uurtje aangekeken maar er zat geen verbetering in. Ze had namelijk geen zicht op andere paarden, en ik sliep ook niet naast de wei, dus mij had ze ook niet in beeld. Helaas zijn er op deze camping geen andere paarden dus ben ik het dorp in gefietst op zoek naar een ander huis met paarden die buiten staan, in de hoop dat ze eventueel in de wei ernaast zou kunnen. Het zat me echt niet lekker dat ze (ook juist op haar rustdag) zit te stressen in een wei.

Ik had mega veel geluk. Bij de eerste boerderij waar ik aanbelde, was het raak. Hele aardige mensen die ons wel wilden helpen. Dus, paardje overgehengeld en vrijwel meteen stond ze rustig te eten, phew! De nacht heeft ze ook perfect doorstaan. Zometeen ga ik nog even kijken, maar ik heb er goed aan gedaan om naar m’n gevoel te luisteren, denk ik zo :). Hoewel ze de tocht tot nu toe fysiek goed aankan, heeft ze deze rustdag nodig om de komende dagen ook nog goed door te komen.

De meeste kilometers zitten erop, maar de hunebedteller staat pas op 20 stuks. Morgen rijden we weer door en hebben we zelfs geen één hunebed… Daarna barst het los op de Hondsrug.

Groetjes,
Karin

Gerelateerde artikelen:
Meer over Karin en haar tocht: [VN] Te paard langs alle hunebedden in Nederland: Karin gaat het doen

Verslag dag 1: Nieuwsredactie @ [VN] [BLOG] Te paard langs alle hunebeden in Nederland - deel 1

Verslag dag 2 + 3: [VN] [BLOG] Te paard langs alle hunebeden in Nederland - deel 2 + 3

Kimberley_

Re: Te paard langs alle hunebedden in Nederland: dag 4 + 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 18:01

Heb je enig idee wanneer je bij d34 bent?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 18:03

ik zal deze vraag doorsturen naar Karin :)

Edit:
Citaat:
Ik verwacht woensdag, 2 á 3 uur 's middags. Maar misschien neem ik nog een extra rustdag voor die tijd… dus dan wordt het donderdag, zelfde tijd gok ik :)

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 20:23

Leuk verslag weer, en slim om inderdaad een ander plekje te zoeken voor Zula :j

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 21:25

Veel plezier morgen! :-)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 07:34

Genoten van het verslag. Fijne rustdag voor jullie.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 10:37

Leuk om te lezen. En wat goed dat je een andere plek voor Zula hebt gezocht - en wat fijn dat dat dan ook gewoon snel lukt :-).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 11:21

Wat een avontuur zeg! echt zo'n once in a lifetime experience.

ladyroxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 12:48

Wat stoer! Nog veel succes onderweg.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 16:13

Ze zijn gestopt :( Paardje liep niet meer zuiver.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 16:28

Neeee, wat jammer!

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 19:01

Tjee wat gaaf dit, geweldig om te volgen. Heel veel succes met jullie vervolg! Ik droom hiervan om dit ooit in de toekomst te doen met een jonger paard. Met mijn huidige pensionado gaat dat helaas niet meer.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 19:27

Qimm schreef:
Ze zijn gestopt :( Paardje liep niet meer zuiver.

Yep ik las het net op Instagram. Wat jammer,! Maar de enige goede beslissing.