Koetsier in Salzburg slaat paard meerdere keren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Koetsier in Salzburg slaat paard meerdere keren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-23 20:54

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Op het internet zijn afgelopen dinsdag beelden opgedoken van een koetsier op de Residenzplatz in Salzburg, die een van zijn paarden meerdere tikken tegen het hoofd geeft. Als het paard terugdeinst van angst, trekt de koetsier hard aan de leidsels. Op de video is ook te zien dat een collega van de koetsier toekijkt, maar geen actie onderneemt. Sterker nog: hij keert om en loopt weg.

VGT
De Verein gegen Tierfabriken (VGT) is hier woedend over. De organisatie zal aangifte doen van dierenmishandeling en de autoriteiten vragen te onderzoeken of de koetsier wel geschikt is voor zijn werk. De VGT geeft aan niet verrast te zijn over het voorval. "Ik ben geschokt, maar helaas niet meer verrast, door het gewelddadige gedrag van de koetsier. Het is vooral schokkend dat de incidenten van fysiek geweld en mishandeling van de koetspaarden in het openbaar plaatsvinden", aldus Georg Prinz.

Helaas is dit niet de eerste keer dat een koetspaard wordt mishandeld. In september 2022 werd er bijvoorbeeld chilipasta in de mond van een paard gesmeerd.

Contractverlenging
In mei 2023 heeft Salzburg het contract voor de koetsen verlengd met vijf jaar. Belangrijke criteria voor dierenwelzijn werden uit de contracten geschrapt. Georg Prinz is hier zeer ontstemd over. "Het is volstrekt onaanvaardbaar dat deze dieren moeten lijden onder het mom van toerisme en traditie. Aan deze vooroorlogse en wrede praktijken moet een einde komen. Het is de hoogste tijd dat de politici in Salzburg in actie komen, het mislukte koetsencontract heropenen en strengere wetten en regels invoeren voor de koetsenindustrie. Degenen die deze dieren martelen en mishandelen moeten ter verantwoording worden geroepen. We eisen dat de licenties van de betreffende koetsiers met onmiddellijke ingang worden ingetrokken."

Let op! Deze video kan als schokkend worden ervaren. Je ziet hoe de koetsier zijn paard slaat.

Gebruikte bronnen:

pillow

Re: Koetsier in Salzburg slaat paard meerdere keren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 21:11

Nou nou nou wat schokkend. Hij geeft hem een paar tikjes op de neus. Niks slaan of mishandeling.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 21:23

pillow schreef:
Nou nou nou wat schokkend. Hij geeft hem een paar tikjes op de neus. Niks slaan of mishandeling.

Jij vind dit normaal?!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 21:37

pillow schreef:

Hij loopt wel flink aan het (scherpe) bit te tjokken.
Daarnaast denk ik niet dat het paardje weet waarvoor hij "straf" krijgt.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 22:17

Ik vind het ook nog niet heel schokkend, onnodig dat wel.
Vandaag ook één van mijn pony's en tik verkocht op de neus, nadat hij mij met zijn neus een duw gaf om jeuk kwijt te raken. Ik ben niet zijn schuurpaal, dus daar wordt hij voor gestraft. Genoeg andere dingen om tegen aan te schuren ipv mij en dat weet hij ook.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 22:21

Maar een tik als een paard (te) hard schuurt snap ik nog.
Dit paard doet zo te zien weinig en dan naast verschillende tikken ook nog eens aan het bit te trekken, daar zie ik niet het nut van in.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 22:28

Daarom zei ik schokkend, nee. Onnodig, ja.
Zoals ik de tekst lees, zou het dier helemaal afgeranseld zijn, dat zie ik niet terug.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 22:30

Nutteloos: zeker. Vooral aan het bit sjorren.

Maar het zijn nou ook geen wereldtikken en het paard is ook zeker niet angstig.
Die laatste is ook niet raak aan de reactie van het paard te zien.

Ik had toch wel wat (veel) heftigers verwacht.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 22:32

Kerel lijkt zijn sjachrijn af te reageren op het dier. Vervelend gedrag en onnodig natuurlijk.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 22:34

Ik hoef het niet te zien, kan daar slecht tegen.
Vind zelf een tik ivm bijten en of hard schuren(dus niet even neusje schuren, maargoed) een ok reden voor een tik(je) of stem verheffing, doorslaan zonder reden(aka reageren na pas 5sec) en lopen trekken aan een scherp bit, vind ik wel onder mishandeling vallen.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 22:35

Ik denk eigenlijk dat het paard probeert om zijn tong over het bit te gooien en dat de koetsier daarom op deze manier probeert te corrigeren..
Vind het eigenlijk niet per se heel schokkend, mss wel wat onnodig.. maar geloof niet dat het paard hier echt veel van geleden heeft

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 22:37

Anastasia24 schreef:
Ik hoef het niet te zien, kan daar slecht tegen.
Vind zelf een tik ivm bijten en of hard schuren(dus niet even neusje schuren, maargoed) een ok reden voor een tik(je) of stem verheffing, doorslaan zonder reden(aka reageren na pas 5sec) en lopen trekken aan een scherp bit, vind ik wel onder mishandeling vallen.

Nou in dat geval kun je rustig kijken.
Er is echt niets spannends te zien. ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 23:00

Brainless schreef:
Maar een tik als een paard (te) hard schuurt snap ik nog.
Dit paard doet zo te zien weinig en dan naast verschillende tikken ook nog eens aan het bit te trekken, daar zie ik niet het nut van in.

Maar er is ook geknipt, de aanleiding is idd niet te zien. Misschien was die er niet, misschien was die er wel. Het lijkt iig onnodig, maar de aanleiding mist in dit filmpje.

Neemt niet weg dat het trekken aan bit niet sjiek is, en ik koetsen in de steden ook onnodig en sneu vind.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 23:10

Ik denk dat het paard probeert aan de leidsels ed van de andere te vreten. Daarom trekt hij hem daar vandaan, dier is niet echt onder de indruk.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 23:10

heidy_wilco schreef:
pillow schreef:

Jij vind dit normaal?!

Zeg ik dat?

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 23:42

Ligt het aan mij of word alles de laatste tijd nogal flink uitvergroot?

Ja we zien een man wat wapperen met de handen,tikken geven en aan de leidsels trekken maar wat hier aan vooraf ging is onduidelijk. Paard lijkt ook helemaal niet zo onder de indruk als beweerd.
Om eerlijk te zijn vind ik dit niet dermate schokkend dat er een dramatisch muziekje in verwerkt dient te worden.
Ik ben eerder geïnstresseerd in de redenen van de man.

Paard dat aan de kletter gaat met een koets of zijn ingespannen buurpaard te grazen neemt lijkt mij dramatischer.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 02:00

Er is wel een aantal keren in het filmpje geknipt, dus wat de aanleiding is weten we niet. Als mijn paard bijvoorbeeld bijt, krijgt hij ook een tik. En als hij het dan nog een keer dreigt te doen, dreig ik ook nog een tik te geven. Stel dat hij het paard naast hem wilde bijten of iets anders wilde doen wat tot een gevaarlijke situatie kon leiden, kan ik me ook voorstellen dat de koetsier ingrijpt. Want slecht gedrag moet je wel direct afleren. Als ze eenmaal iets aangeleerd hebben, leer je ze het niet zomaar weer af. En schokkend vind ik dit echt niet, alleen dat aan het bit trekken had voor mij echt niet gehoeven. We weten de aanleiding niet, dus we kunnen alleen maar ervan uit gaan dat de koetsier dit niet deed terwijl dat paard daar rustig stil stond en deed wat hij moest doen. Ik ben het er ook mee eens dat tegenwoordig alles uitvergroot wordt, en dat zonder dat de redenen bekend zijn.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 05:30

Ik vind dit echt van een mug een olifant maken.

En er is in geknipt.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 07:11

Of misschien moeten we met zijn allen hieruit concluderen dat er dus mensen zijn die dit al enorm schokkend vinden. Dan snap ik ook dat als diezelfde groep willekeurige andere omgang met paarden ziet er ook niets van begrijpt wat we aan het doen zijn en dat misschien dan ook allemaal enorm heftig vinden om te zien.
Denk aan: rijden met sporen, een aanwijzing met de zweep. (Waarbij ik dus zelf op deze voorbeelden niet tegen ben hoor)

En ik denk dat we, in plaats van roepen, wat een onzin van die mensen, ze beter anders zouden kunnen benaderen zodat we allemaal meer begrip zouden krijgen voor elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 07:49

Ik vind het echt vreemd dat er mensen zijn die dit niet erg vinden.
Paard heeft een stang in waar flink aan getrokken wordt, krijgt tikken zonder dat het op dat moment iets doet waarvoor dat nodig zou zijn.
Doen jullie dit bij jullie eigen paard dan ook op deze manier dat je dit zo normaal vindt?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 07:52

Je trekt woorden uit z'n verband AnnedB. Niemand zegt dat ze het normaal vinden. Ze vinden het niet zo schokkend. Dat is iets anders.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 07:54

jeetje,nou ik snap echt niet dat mensen dit niet erg vinden?
dat paard doet niks en hij tikt het tegen het hoofd en ramt met dat bit in zijn mond.
dat is echt niet normaal hoor…

je doet dat gewoon niet tegen een paard en ik kan je vertellen dat als ik dat zie ik dus dan echt wel kwaad word. ik vind dit niet acceptabel.
als een paard jou bijt prima, dan reageer je meteen.
maar dit dier doet niks

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 07:58

AnnedB schreef:
Ik vind het echt vreemd dat er mensen zijn die dit niet erg vinden.
Paard heeft een stang in waar flink aan getrokken wordt, krijgt tikken zonder dat het op dat moment iets doet waarvoor dat nodig zou zijn.
Doen jullie dit bij jullie eigen paard dan ook op deze manier dat je dit zo normaal vindt?

Je ziet dat hij steeds richting dat andere paard gaat en wat hij gaat doen? Als de mijne bij herhaling het halstertouw of leidsels oid in de mond neemt krijgt ze ook een tik en bij herhaling weer ëen. Dus ja ik vindt dit gewoon, hoort bij opvoeden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 07:58

Ik had ook verwacht iets heel ernstigs te zien, maar man geeft het paard een paar zachte tikjes die niet eens allemaal raak zijn. Vraag me wel af waarom hij zo aan de leidsels zit te trekken..krijg het idee dat dit paard iets bij/ met het buurpaard probeert.

Dus nee, niet fijn om te zien maar ik zou ook graag de context willen weten. En ik denk inderdaad wel dat het handig is als leken zouden begrijpen wat er soms nodig is in de omgang met paarden om het veilig te houden en hoe paarden zelf met elkaar omgaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 08:13

Advocaat van de duivel: als er dingen “nodig”
zijn om het veilig te houden, moet je het dan wel willen of moet je dan accepteren dat het niet gaat?

In dit geval: als dat paard zich staat te vervelen en daarom in leidsels gaat bijten of bij z’n buur gaat klieren, moet dat paard daar dan staan en opgevoed worden of moet je m dan daar niet neerzetten?