Het doorgeefstokje van juli 2023: Jessix

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Het doorgeefstokje van juli 2023: Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-23 14:56

*Bokt Nieuwsredactie
Bokt Community

Afbeelding

1. Waarom heb je je x-jaar geleden geregistreerd op Bokt?
Ik heb altijd eigen pony’s en paarden aan huis gehad, van kinds af aan. Heerlijk natuurlijk, maar tegelijk ook wel heel solistisch. Ik vond en vind het leuk om mijn passie voor paarden te delen met andere paardenmensen. Gewoon lekker kletsen over paarden, maar ook kennis met elkaar delen.

2. Wat is het eerste bericht wat je hebt geplaatst op Bokt?
Citaat:
Na 27 jaar paardrijden heb ik besloten mezelf te trakteren op mooie leren rijlaarzen! Mijn voorkeur gaat uit naar Cavallo of Petrie en hoewel ik dressuur rijd gaat mijn voorkeur toch meer uit naar een springlaars.. Na jaren met chaps te hebben gereden lijkt mij de stijve dressuurlaars (hoe prachtig hij ook is!) toch niet fijn rijden. Het zou ook wel wennen zijn misschien, maar met zo'n grote uitgave speel ik het toch liever op zeker. Ik vind de Petrie Polo erg mooi. En rijlaars met rits lijkt me zowiezo erg handig!

Ik heb natuurlijk al heel wat meningen gelezen op bokt.nl maar toch heb ik nog wat vragen die jullie hopelijk kunnen beantwoorden:

-goodyear of ago
-runderleer of kalfsleer
-met of zonder coating

Verder heb ik het idee dat de laars me wel meteen lekker moet zitten. Ik wil 'em wel iets uitlopen, maar wil niet het risico nemen dat het me nooit lekker gaat zitten. Ik heb brede voeten en door blessures ook een dikke enkel. Ik heb dus al vaker miskopen gehad wat schoenen betreft. Daarom vind ik het erg moeilijk een laars te kiezen. En ook weet ik nog niet zeker welke winkel mij een echt goed advies kan geven.

Tot slot, als jullie nog een aanrader hebben na bovenstaande te hebben gelezen dan hoor ik het graag!

3. Op een schaal van 1 tot 10, hoe beschamend zijn je oudste berichten?
Helemaal niet eigenlijk. Het is 17 jaar geleden en wat me vooral opvalt, is dat mijn perspectief is veranderd. Ik was toen vooral ruiter en helemaal gek van dressuur rijden. Nu ben ik vooral bezig met horsemanship, werk ik graag vanaf de grond en gaat mijn interesse vooral uit naar paardengedrag, welzijn en gezondheid.
Maar het is eerder leuk om die oude berichten terug te lezen dan beschamend. Het hoort ook bij mij.

4. Waar kunnen wij je van kennen op Bokt?
Oh, geen idee! Ik zit overal een beetje in. Ik maak veel gebruik van de pagina met Actieve onderwerpen. Ook praat ik graag mee in de niet paardgerelateerde onderwerpen. Lang meegepraat in de covid topics, het politieke topic. Ik vind Beestenboel leuk, Paardenpraat en Medisch.

En misschien het Lusitano-topic of het vegetarisch/vegan-topic.

Afbeelding
5. Wat betekent http://Bokt.nl voor jou?
Kletsen met andere paarden- en dierenliefhebbers. Ik heb op veel onderwerpen toch wel een stukje herkenning. Ik heb in die 17 jaar ook veel mooie dingen gezien. Bokkers die er voor elkaar zijn als het nodig is bijvoorbeeld, lieve acties en een helpende hand. Veel leuke ideeën zoals het van huis wisselen in de vakantie of Bokkers bij je thuis uitnodigen met Kerst. Ook is Bokt voor mij een bron van kennis. Goed om de ervaringen van anderen te lezen in bijvoorbeeld de medische topics, maar ook in de niet paardgerelateerde topics. Hoe gaan andere om met de maatschappelijke onderwerpen? Of hele praktisch dingen voor in en rond het huis, die gewoon heel bruikbaar zijn.

6. Durf jij toe te geven dat je vroeger ook penny-gedachten had en kun je dat nader uitleggen?
Ik had zeker penny-gedachten! Jammer genoeg ben ik opgegroeid in de jaren ’80 en hadden we toen niet al die leuke roze spulletjes die je nu wel hebt. Wel zat ik vroeger in mijn prinsessenjurk op mijn pony om van “kasteel naar kasteel te rijden”.

En toen ik wat ouder was, wilde ik uiteraard ook een snel en wild paard, waar alleen ik op kon rijden. Liefst een hengst. Het vertrouwen winnen van een paard, er vriendschap mee sluiten en er vervolgens de mooiste avonturen mee beleven. Ja dat was de droom, en eigenlijk nog steeds. Wat is er nou mooier dan je verbonden voelen met zo’n geweldig dier als het paard?

7. Als alles kan wat je zou willen, hoe zou je leven er dan uitzien?
Laat ik voorop stellen dat ik een gelukkig en tevreden mens ben met veel moois in mijn leven. Maar als ik nou echt mijn fantasie mag laten gaan…!! Geef me dan maar een mooie boerderij in Portugal met veel grond. Ik vind het land en het klimaat geweldig. En het is natuurlijk het land van de Lusitano.

Afbeelding
8. Wij zien dat je twee prachtige Lusitano’s in bezit hebt, hoe is je liefde voor dit ras ontstaan?
Eigenlijk door een niet zo heel leuke reden. Ik kreeg rugletsel. Daardoor ging alles en ook het rijden steeds lastiger. Ik had twee geweldige paarden staan, mijn eerste paard: een Arabier kruising en mijn volbloed. De eerste was min of meer met pensioen en de tweede kon ik gewoon niet meer altijd uitzitten. Rijtechnisch was hij gewoon te veel paard voor mij. Een paard is voor mij meer dan een dier om op te rijden, dus ze hoefden hierom zeker niet weg, maar tegelijkertijd kon ik me het leven zonder paardrijden ook niet voorstellen. Zo besloot ik op zoek te gaan naar een paardenras wat beter bij mijn huidige situatie zou passen. Voor in de toekomst, want ik had natuurlijk al twee paarden en een mini pony.

Ik zocht een paard dat met je wil werken, slim is, licht aan de hulpenstaat en breed talent heeft. Ik houd van vurig en sensibel, maar met een “aan- en uitknop”. Redelijk bomproof voor invloeden van buitenaf en zeker niet één die helemaal uit zijn plaat gaat en blijft bokken tot je er naast ligt. Ik kwam al vrij snel bij de Lusitano uit.

Afbeelding
In binnen en buitenland heb ik vele liefhebbers en fokkers bezocht. Ook een paar dagen met Lustitana van Bokt op pad geweest in Noord-Portugal, waar ik met haar een super leuke en leerzame tijd heb gehad. De wens van hoe mijn droompaard er uit moest zien werd steeds meer concreet, en ik had een behoorlijk wensenlijstje. Ik vond de zoektocht ook gewoon leuk en wilde eigenlijk ook geen concessies doen, omdat dit mijn laatste paard ooit zou worden. Na 2 jaar vond ik hem. Ik wist het meteen. Nooit een dag in mijn leven spijt van gehad. En ook al worden mijn dagen op zijn rug helaas in de loop van de jaren steeds minder, we hebben er niet minder lol om.

Het was alleen niet mijn laatste paard. Mijn volbloed overleed helaas aan koliek. Mijn hart was gebroken, maar ik wilde mijn Lusitano wel weer opnieuw een maatje voor het leven geven. En zo kwam mijn tweede Lusitano in ons leven. Gefokt door mijn beste vriendin. De Lusitano van mijn Lusitano. Ze zijn geweldig samen! Mijn oudste paard heb ik op 30-jarige leeftijd moeten laten gaan en voor mijn minipony heb ik ook nog een minipony gekocht, dus nog heb ik twee setjes van twee.

9. Aan welke Bokker zou jij 10 vragen willen stellen?
DuoPenotti

10. Welke vraag zou je aan deze Bokker willen stellen?
Hoe ziet jouw ideale paardendag eruit?

Mer1980

Re: Het doorgeefstokje van juli 2023: Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 15:45

Wat een leuk verslag! Je hebt prachtige paarden.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 17:50

Leuk om te lezen!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 18:56

Mooi verhaal ... voel me toch altijd wel verbonden met de 'oudere bokkers', we hebben allemaal een reis afgelegd - meestal van de sport naar een veel bredere interesse - en ergens was Bokt dan altijd in de buurt als vraagbaak of vriend op afstand :) .

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 19:28

@ Mer1980 en M_arjolein: Dank je wel!

Kendra schreef:
Mooi verhaal ... voel me toch altijd wel verbonden met de 'oudere bokkers', we hebben allemaal een reis afgelegd - meestal van de sport naar een veel bredere interesse - en ergens was Bokt dan altijd in de buurt als vraagbaak of vriend op afstand :) .

Ja ongemerkt zijn er heel veel jaren voorbij gegaan. Waarin ook de hele paardenwereld behoorlijk is veranderd. En daar is Bokt best vaak een goede raadpleger in geweest. :j

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 21:06

Leuk om wat meer over jou te lezen! Ik kom je regelmatig tegen in topics en vind je een hele fijne forumgenoot :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 07:50

Ah dank je wel, prompter! Ik vind jou ook een fijne forumgenoot en zit ook vaak met je op een lijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 08:02

Leuk om meer over je te lezen Jessix! Ik wist niet dat je vanwege rugletsel overgestapt bent op de Lusitano's. Deze kun je wel goed uitzitten dus?

Je hebt echt prachtige paarden!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 08:22

Prachtige paarden.
En inderdaad zitten zij zoveel anders dan?

En bedankt voor het stokje :D

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 08:33

Wat leuk om te lezen en ook waarom je nu lusitano's heb al is de rede minder leuk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 08:33

Dank je wel! Nee zij zitten niet anders, zij vliegen niet onder mij vandaan. Ik kan al die onverwachte bewegingen niet uitzitten en bokken al helemaal niet.

Leuk dat je het stokje overneemt DuoPenotti!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 07:15

Leuk om je zo beter te leren kennen en een beeld bij je naam te hebben

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 07:30

Wat leuk zeg!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 08:48

janouk schreef:
Leuk om je zo beter te leren kennen en een beeld bij je naam te hebben

Dank je wel. Vond het best een beetje spannend. :o

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 08:48

Nouvel schreef:
Wat leuk zeg!

Dank je wel!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 09:04

Wat een leuk stukje :D

Ik weet niet zeker of het zelfde voor Lusitano’s geldt, maar mijn Cruzado merrie heeft een zachte draf dus je wordt niet heel erg opgegooid als ruiter, wat natuurlijk ideaal is voor mensen met rugklachten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 10:31

Ineke2 schreef:
Wat een leuk stukje :D

Ik weet niet zeker of het zelfde voor Lusitano’s geldt, maar mijn Cruzado merrie heeft een zachte draf dus je wordt niet heel erg opgegooid als ruiter, wat natuurlijk ideaal is voor mensen met rugklachten.

Dank je wel. :)

Nee, zij hebben vrij normale gangen. Niet zo spectaculair als de hedendaagse KWPNer natuurlijk, maar meer zoals die 20 jaar geleden was. Gewoon correct, met genoeg ruimte voor een uitgestrekte draf en natuurlijk hebben zij wel veel talent voor verzamelen.

De keuze was voor mij echt op karakter. Met een goed gefokte Lusitano moet je zo'n beetje alles kunnen, je land ploegen, een wedstrijdje rijden, je kinderen op leren rijden, vee drijven/stieren vechten, voor een koetsje kunnen zetten en als het nodig is ten strijde mee kunnen trekken. Mijn paarden voldoen echt aan de rasbeschrijving en zit ook echt een aan- en uitknop op. Ze volgen mijn energie, ik kan ze heet maken en dat direct weer af laten vloeien wanneer ik mijn teugels loslaat en uitadem. Als ze heet zijn blijven ze ook nog steeds heel erg "bij mij", je kan ze sturen en terugnemen met je pink. Als ze de energie kwijt moeten dan komen ze omhoog, maar zijn ook daarin zo behendig en stabiel dat het prima uit te zitten is.

Ze hebben een goede zelfhouding, zijn licht aan de hulpen en daardoor voor mij heel makkelijk te rijden. Maar ik voel me vooral heel veilig op ze. Ik heb de afgelopen 13 jaar enkel nog Lusitano's gereden, heel veel zelfs en zij gaven me allemaal veel vertrouwen. Ik rijd er ook zo mee weg, want ze zijn ook nog eens erg vergevingsgezind. Ik ben scheef en rijd met een hele losse teugel. Dat laatste zijn ze met name in Portugal niet zo gewend, maar toch doen ze direct hun best mij te begrijpen. Als ik in Portugal bij een goede fokker kom dan mag hij willekeurig paard van stal trekken en ik stap zo op. Dat doe ik niet bij een ander ras.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 16:14

Een zachte draf betekent voor mij in elk geval niet een aparte gang. Je beschrijft mijn paard, daarom ben ik er ook zo blij mee al is dat geen Lusitano dan :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 16:29

Ineke2 schreef:
Een zachte draf betekent voor mij in elk geval niet een aparte gang. Je beschrijft mijn paard, daarom ben ik er ook zo blij mee al is dat geen Lusitano dan :D

Sorry, ik bedoelde te zeggen dat ik het ras niet heb gekozen voor het gangwerk of welke fysieke kenmerken dan ook. :) Eerdere berichten suggereren dat in verband met mijn rug letsel, zo lees ik jouw bericht ook. Ik heb dus geen profijt van de beweging.

Leuk dat je jouw paard er in herkent en er zo blij mee bent.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 16:01

Hee wat leuk, zie dit nu pas, dus ik krijg al grote rode Let Op letters nu ik wil reageren.
Onze link was altijd de lusitano maar ik weet niet eens meer of dat via Bokt of elders is geweest dat we elkaar leerden kennen, al zolang geleden inmiddels.
Mijn Bokt registratie is al 22 jaar oud, ik ben niet meer een heel actieve gebruiker en vergeet het soms weken aan te klikken maar inderdaad wel vaak een waardevolle plek om kennis en ervaringen van anderen over verschillende producten of onderwerpen te vinden, en als ik eens lekker tijd heb dan ga ik ook vaak naar dat actieve onderwerpen-lijstje!

Ik ben nog benieuwd naar waar je bokt-naam eigenlijk vandaan komt?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 18:22

Jessix is een nickname die ik heb gekregen van een vriendje. Gebaseerd op mijn tweede naam, Jessica.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 19:52

Mooi om zo meer over het karakter te lezen van die prachtige paarden op "onze Heuvelrug" wonen.
Lijkt me een fantastisch ras.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 20:41

Dank je wel, jetm. :)