Bokt Community

1. Waarom heb je je x-jaar geleden geregistreerd op Bokt?
Ik heb altijd eigen pony’s en paarden aan huis gehad, van kinds af aan. Heerlijk natuurlijk, maar tegelijk ook wel heel solistisch. Ik vond en vind het leuk om mijn passie voor paarden te delen met andere paardenmensen. Gewoon lekker kletsen over paarden, maar ook kennis met elkaar delen.
2. Wat is het eerste bericht wat je hebt geplaatst op Bokt?
Citaat:Na 27 jaar paardrijden heb ik besloten mezelf te trakteren op mooie leren rijlaarzen! Mijn voorkeur gaat uit naar Cavallo of Petrie en hoewel ik dressuur rijd gaat mijn voorkeur toch meer uit naar een springlaars.. Na jaren met chaps te hebben gereden lijkt mij de stijve dressuurlaars (hoe prachtig hij ook is!) toch niet fijn rijden. Het zou ook wel wennen zijn misschien, maar met zo'n grote uitgave speel ik het toch liever op zeker. Ik vind de Petrie Polo erg mooi. En rijlaars met rits lijkt me zowiezo erg handig!
Ik heb natuurlijk al heel wat meningen gelezen op bokt.nl maar toch heb ik nog wat vragen die jullie hopelijk kunnen beantwoorden:
-goodyear of ago
-runderleer of kalfsleer
-met of zonder coating
Verder heb ik het idee dat de laars me wel meteen lekker moet zitten. Ik wil 'em wel iets uitlopen, maar wil niet het risico nemen dat het me nooit lekker gaat zitten. Ik heb brede voeten en door blessures ook een dikke enkel. Ik heb dus al vaker miskopen gehad wat schoenen betreft. Daarom vind ik het erg moeilijk een laars te kiezen. En ook weet ik nog niet zeker welke winkel mij een echt goed advies kan geven.
Tot slot, als jullie nog een aanrader hebben na bovenstaande te hebben gelezen dan hoor ik het graag!
3. Op een schaal van 1 tot 10, hoe beschamend zijn je oudste berichten?
Helemaal niet eigenlijk. Het is 17 jaar geleden en wat me vooral opvalt, is dat mijn perspectief is veranderd. Ik was toen vooral ruiter en helemaal gek van dressuur rijden. Nu ben ik vooral bezig met horsemanship, werk ik graag vanaf de grond en gaat mijn interesse vooral uit naar paardengedrag, welzijn en gezondheid.
Maar het is eerder leuk om die oude berichten terug te lezen dan beschamend. Het hoort ook bij mij.
4. Waar kunnen wij je van kennen op Bokt?
Oh, geen idee! Ik zit overal een beetje in. Ik maak veel gebruik van de pagina met Actieve onderwerpen. Ook praat ik graag mee in de niet paardgerelateerde onderwerpen. Lang meegepraat in de covid topics, het politieke topic. Ik vind Beestenboel leuk, Paardenpraat en Medisch.
En misschien het Lusitano-topic of het vegetarisch/vegan-topic.

Kletsen met andere paarden- en dierenliefhebbers. Ik heb op veel onderwerpen toch wel een stukje herkenning. Ik heb in die 17 jaar ook veel mooie dingen gezien. Bokkers die er voor elkaar zijn als het nodig is bijvoorbeeld, lieve acties en een helpende hand. Veel leuke ideeën zoals het van huis wisselen in de vakantie of Bokkers bij je thuis uitnodigen met Kerst. Ook is Bokt voor mij een bron van kennis. Goed om de ervaringen van anderen te lezen in bijvoorbeeld de medische topics, maar ook in de niet paardgerelateerde topics. Hoe gaan andere om met de maatschappelijke onderwerpen? Of hele praktisch dingen voor in en rond het huis, die gewoon heel bruikbaar zijn.
6. Durf jij toe te geven dat je vroeger ook penny-gedachten had en kun je dat nader uitleggen?
Ik had zeker penny-gedachten! Jammer genoeg ben ik opgegroeid in de jaren ’80 en hadden we toen niet al die leuke roze spulletjes die je nu wel hebt. Wel zat ik vroeger in mijn prinsessenjurk op mijn pony om van “kasteel naar kasteel te rijden”.
En toen ik wat ouder was, wilde ik uiteraard ook een snel en wild paard, waar alleen ik op kon rijden. Liefst een hengst. Het vertrouwen winnen van een paard, er vriendschap mee sluiten en er vervolgens de mooiste avonturen mee beleven. Ja dat was de droom, en eigenlijk nog steeds. Wat is er nou mooier dan je verbonden voelen met zo’n geweldig dier als het paard?
7. Als alles kan wat je zou willen, hoe zou je leven er dan uitzien?
Laat ik voorop stellen dat ik een gelukkig en tevreden mens ben met veel moois in mijn leven. Maar als ik nou echt mijn fantasie mag laten gaan…!! Geef me dan maar een mooie boerderij in Portugal met veel grond. Ik vind het land en het klimaat geweldig. En het is natuurlijk het land van de Lusitano.

Eigenlijk door een niet zo heel leuke reden. Ik kreeg rugletsel. Daardoor ging alles en ook het rijden steeds lastiger. Ik had twee geweldige paarden staan, mijn eerste paard: een Arabier kruising en mijn volbloed. De eerste was min of meer met pensioen en de tweede kon ik gewoon niet meer altijd uitzitten. Rijtechnisch was hij gewoon te veel paard voor mij. Een paard is voor mij meer dan een dier om op te rijden, dus ze hoefden hierom zeker niet weg, maar tegelijkertijd kon ik me het leven zonder paardrijden ook niet voorstellen. Zo besloot ik op zoek te gaan naar een paardenras wat beter bij mijn huidige situatie zou passen. Voor in de toekomst, want ik had natuurlijk al twee paarden en een mini pony.
Ik zocht een paard dat met je wil werken, slim is, licht aan de hulpenstaat en breed talent heeft. Ik houd van vurig en sensibel, maar met een “aan- en uitknop”. Redelijk bomproof voor invloeden van buitenaf en zeker niet één die helemaal uit zijn plaat gaat en blijft bokken tot je er naast ligt. Ik kwam al vrij snel bij de Lusitano uit.

Het was alleen niet mijn laatste paard. Mijn volbloed overleed helaas aan koliek. Mijn hart was gebroken, maar ik wilde mijn Lusitano wel weer opnieuw een maatje voor het leven geven. En zo kwam mijn tweede Lusitano in ons leven. Gefokt door mijn beste vriendin. De Lusitano van mijn Lusitano. Ze zijn geweldig samen! Mijn oudste paard heb ik op 30-jarige leeftijd moeten laten gaan en voor mijn minipony heb ik ook nog een minipony gekocht, dus nog heb ik twee setjes van twee.
9. Aan welke Bokker zou jij 10 vragen willen stellen?
DuoPenotti
10. Welke vraag zou je aan deze Bokker willen stellen?
Hoe ziet jouw ideale paardendag eruit?
.