Bokt Community

Renate Zuidema.
Jullie zien haar foto's regelmatig voorbijkomen op VN: Tenno7. Renate is een van de fotografen van wie we foto's mogen gebruiken als neutrale foto bij een nieuwsbericht. Ze is dierenfotograaf en doet regelmatig mee aan fotowedstrijden. Een tijdje geleden heeft Renate meegedaan aan een internationale fotowedstrijd, en die heeft ze gewonnen. Reden voor de Bokt Nieuwsredactie om meer aan Renate te vragen, over fotografie in het algemeen, maar ook over het deelnemen aan (internationale) fotowedstrijden.
* Hoe ben je met fotografie begonnen?
Ik ben al vrij jong begonnen met fotograferen. Ik jatte toen stiekem de camera van mijn vader om foto's te maken van mijn opa zijn paard, dat ik toen veel reed en verzorgde. Dit deed ik toen vooral om leuke topics te kunnen maken voor platformen als het paardenspel en later ook op Bokt, met mijn paard Tenno. Dit waren dus vooral leuke kiekjes en om herinneringen te maken voor later. Uiteindelijk ben ik, doordat ik zelf een hersenaandoening heb en chronische ziek werd, lang gestopt met fotograferen, maar in oktober 2020 liep ik met mijn hondjes in het bos en bedacht me ineens dat ik ergens nog een camera had liggen (Nikon D3200), dus die heb ik weer eens tevoorschijn getoverd en foto's gemaakt van mijn eigen hondjes. Maar ik kwam er al gauw achter dat ik er niet veel van bakte en graag beter wilde worden. Vanaf toen ben ik mij echt gaan verdiepen in het manueel fotograferen en hoe je een foto bewerkt. Daarbij heb ik heel internet afgezocht en veel tutorials op YouTube gekeken om steeds beter te worden.
* Je hebt een internationale fotowedstrijd gewonnen. Hoe ben je op het idee gekomen om hieraan mee te doen? En aan welke eisen moet een fotograaf/foto voldoen om deel te mogen nemen?
Klopt, nog steeds ongelooflijk voor mij haha. Ik hou er van om uitgedaagd te worden. Vroeger, toen ik gezond was, deed ik graag mee aan wedstrijden met mijn paard Tenno, vooral dressuur, en zo probeerde ik van de kritiek en tips steeds beter te worden. Nu rijd ik niet veel meer en ik miste wel een uitdaging, maar kwam er al gauw achter dat je ook mee kan doen aan fotowedstrijden en zo dus beoordeeld kan worden en kijken waar je staat, en wat beter kan. Ik zie fotowedstrijden dus ook echt als een kans om meer te leren en technisch nog beter te fotograferen en nabewerken.
Elke fotowedstrijd is echter weer anders. Bij de ene kijken ze meer naar de kunstige kant, en bij de andere is het meer traditioneel en zijn er vaste regels. Maar bij beide moet het technisch correct zijn, waarbij scherpte natuurlijk het belangrijkste is. Je moet met je foto ook echt een verhaal kunnen vertellen en een indruk achterlaten, waardoor jury's er langer naar kijken en het hun aantrekt. Daarbij kijken zo ook nog naar je witbalans, de lichte & donkere delen in je foto, compositie, kleuren harmonie en nog veel meer.
Bij elke wedstrijd zijn er regels waar je foto aan moet voldoen voordat je hem inlevert, maar dit is bij elke wedstrijd soms net anders, dus ik moet altijd even goed kijken altijd in de reglementen.

Beau. Renate maakte deze foto na haar gedwongen pauze. Foto: Renate Zuidema Fotografie
* Hoe ben je deze wedstrijd op het spoor gekomen en hoe ging je deelname precies in zijn werk?
Ik had het jaar ervoor ook al meegedaan en ik volg de organisator ook op YouTube & Instagram (That Tog Spot), dus dit jaar wist ik dat de wedstrijd er weer aan zat te komen en had dus ook al meerdere foto's klaarstaan om te gaan inleveren.
Voordat ik de foto's inlever, ga ik overal heel nauwkeurig bij langs en probeer ik zo goed mogelijk te letten op eventuele "fouten" of elementen die afleidend kunnen zijn in een foto. Je wilt namelijk echt dat het model in de foto het aandachtspunt is, en niet bijvoorbeeld dat ene blaadje wat op de grond ligt. En zo probeer ik dus vooraf al goed op alle punten te letten waar de jury's op gaan scoren.
Toen de wedstrijd geopend werd voor deelname in januari, heb ik direct de foto's ingestuurd in de categoriën "Dieren in actie", "Dieren Portret" en "Mens & Dier" en dan begint het wachten. Ik had in totaal 21 foto's ingestuurd, wat heel veel is, maar ik wou echt kijken wat scoort goed en wat scoort wat minder. Uiteindelijk kregen we eind maart te horen welke foto's allemaal een merit hebben gehaald (score van 80 of hoger, van de maximale 100 ). Een merit halen is al enorm goed en van profesioneel niveau. Ik kreeg een email dat ik van de 21 ingezonden foto's maar liefst 18 merits had gehaald. Hier was ik al enorm verbaasd over.
Pas op 17 april werd duidelijk gemaakt wie nog een hogere score gehaald heeft (TopTOG 90+) en wie er in elke categorie in de beste top zat (Finalist), en dus alle categoriewinnaars en de overallwinnaar van de hele wedstrijd
* Had je überhaupt verwacht dat je deze wedstrijd zou gaan winnen?
Ik wist dat om 13:00 in de middag de uitslag bekend gemaakt zou worden en mijn hoop was gevestigd op een TopTOG score ( 90+ ) vorig jaar had ik dat net niet gehaald namelijk. Dus dat was mijn doel.
Aangezien dit een internationale fotowedstrijd is, had ik geen hoop op de winst. Er waren rond de 1200 foto's ingestuurd door echt onwijs goeie fotografen van over de hele wereld, dus nee ik had het nooit verwacht of durven dromen. Toen ik dus om 13:00 de website opende om de uitslag te zien, zag ik mijn eigen foto staan.. huh? Toen ik de tekst erbij ging lezen was ik echt stomverbaasd dat er stond dat ik overall winnaar was en daarbij ook nog eens de categorie "Dieren in portret" had gewonnen. Ik had er geen woorden voor en ik heb eerst mijn vriend Dominique veel te emotioneel opgebeld, haha. Toen de rust weer een beetje was wedergekeerd, ging ik nogmaals eens op de website kijken (dubbel checken of het echt zo was) en toen ik naar beneden scrollde, zag ik dat ik ook nog eens de categorie "Mens & dier" had gewonnen. Hier kwam ik dus een tijd later pas achter haha. Met deze wedstrijd heb ik dus 3 awards gewonnen, waardoor ik de titels "Photographer of the Year", "Pets Portrait Photographer of the Year" en "Pets & People Photographer of the Year" heb gekregen en officieel een internationaal award winnende fotograaf ben. Bizar.
* Wat maakt een foto nou een goede foto? Waar let je op en houd je rekening mee?
Een foto moet technisch correct gefotografeerd zijn, daarbij mogen er geen over of onderbelichte delen in de foto aanwezig zijn en moet de scherpte op de juiste plek liggen. Dit is één van de belangrijkste dingen en daarna komt voor mij compositie. Hiermee leid je een kijker je foto in, en kun je een verhaal vertellen. Je moet je oog als fotograaf ook echt trainen om composities in de natuur of urban locatie te leren zien en als het ware de foto in je hoofd al hebben gemaakt voordat je een model erbij zet en je camera pakt. Vaak als je zulke momenten hebt, weet je ook direct wat je qua nabewerking kan doen om alles nog mooier naar voren te brengen en de foto compleet te maken. Nabewerking is hierin dus de finishing touch.

De winnende foto in de categorie "Dieren in portret". Foto: Renate Zuidema Fotografie

De winnende foto in de categorie "Mens & dier". Foto: Renate Zuidema Fotografie

Renates inzending in de categorie "Dieren in actie". Foto: Renate Zuidema Fotografie