[BLOG] Te paard langs alle hunebeden in Nederland - deel 1

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

[BLOG] Te paard langs alle hunebeden in Nederland - deel 1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-23 22:00

*Bokt
Algemeen

Afbeelding
Karin en Zula. Foto: Privébezit Karin

Hee Bokt,

Een feilloze dag! Zula en ik begonnen vanochtend vroeg, om 8:00 uur al hadden we afgesproken met RTV Drenthe bij D16 (tevens ons startpunt). Na een interview voor de radio afgelegd te hebben, kon de tocht écht beginnen. Er stonden zo’n 32 km op het programma, met maar liefst 10(!) hunebedden. Een serieus begin van het avontuur.

Bepakt met allerlei lichtgewicht kampeerspul en alleen dat mee wat nodig is, valt me het gewicht van het zadel incl. zadeltassen mee. Toch staat het me tegen ook zelf de hele tijd in het zadel te zitten (ik loop zelf ook graag) dus geregeld strek ik even de benen.

Na D16 kwam al gauw D15 in zicht. Met een energiek paard rijden we door naar D10 in Gasteren, een van de hunebedden die in een omheind stuk natuurgebied staan. Toch weten we een foto te schieten waar we alle 3 (paard, ruiter en hunebed) op staan. Na een korte pauze bij D10 gaan we als een speer naar D11, D12, D13 en D14. Eexterhalte, een bijzonder mooi en groot hunebed. Na een lunch bestaande uit wraps met pindakaas en jam (lekker compact en vol kcal) en gras voor ‘t peerd begon een vrij saai deel van de route, veel langs de weg over het fietspad. Omdat ik Drenthe al vrij goed ken, heb ik mijn routes niet al te tijdrovend mooi, met allerlei omwegen, uitgestippeld. Vooral in Annen is het vrij druk op de weg en her en der ligt de boel open. Zula is overal goed doorheen te loodsen alleen een kat werd even als wel heel spannend aangezien… haha!

Afbeelding
Karin en Zula bij D10. Foto: Privébezit Karin

In Annen vinden we het gekst gesitueerde hunebed van de dag, D9, naast een rotonde, aan de overkant van een bushalte. Het contrast tussen Zula, ik, de tocht en het beeld van tieners die bij de bushalte stonden te wachten was groot.

Gelukkig gaan we gauw het bos in, op zoek naar de laatste 2 hunebedden van de dag, D8 en D7. Gauw hebben we de monumenten gevonden, waarna we de laatste 2 kilometer rijden naar de slaapplaats. Een weitje met het tentje ernaast. Een prima plekje waar Zula nu rustig staat te eten en te relaxen, net zoals ik. Morgen staat nog zo’n afstand als vandaag op het programma, maar met maar vier hunebedden. Drie in Drenthe en één in Groningen.

Groetjes Karin

Afbeelding
Zula in de wei. Foto: Privébezit Karin

Afbeelding
Het avondeten is bijna klaar. Foto: Privébezit Karin

Hier lees je meer over de tocht van Karin en Zula: [VN] Te paard langs alle hunebedden in Nederland: Karin gaat het doen

Kinke

Re: [BLOG] Te paard langs alle hunebeden in Nederland - deel 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 06:36

succes met de tocht!! Ik ben bijna geboren onder hunebed D6 :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 07:12

Wat gaaf! <3 Ga meteen het andere topic lezen/bekijken!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 07:36

Wat een leuk idee!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 07:45

Heel tof, succes weer vandaag

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 19:24

Leuk deze blog, veel succes op jullie reis!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 09:44

Ergste is nog dat het hunebed in Annen vroeger nog als een verkapt fietsenrek gebruikt werd. Ze hebben nu vlak er achter fietsenrekken geplaatst en volgens mij gaat het nu beter.

Edit; voorbeeldfoto gevonden.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 10:05

Oh ik vind dat dus zo respectloos Zonnebloem18...
Hetzelfde gebeurde ook steeds in Diever: daar werd het een soort speeltuin voor kinderen soms. Ik weet niet, maar ik vind dat dus best raar.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 19:56

Kinke schreef:
succes met de tocht!! Ik ben bijna geboren onder hunebed D6 :D

Ik bij D9, mijn geboortehuis (net nog een randje te zien op die foto hierboven) staat er pal naast *\o/*

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 20:23

Adelaide71 schreef:
Hetzelfde gebeurde ook steeds in Diever: daar werd het een soort speeltuin voor kinderen soms. Ik weet niet, maar ik vind dat dus best raar.

Dat is nog steeds zo hoor, bij die in Havelte is het nog erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 07:09

pillow schreef:
Adelaide71 schreef:

Dat is nog steeds zo hoor, bij die in Havelte is het nog erger.

Hè bah, echt? -O-
Laat je kinderen ergens anders uit, denk ik dan.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 08:04

Waarom bah? Er is nog nooit een skelet oid onder aangetroffen. En als het wel zo is dat het graven zijn dan is het al zo oud dat er geen bah meer is. Het is meer uit respect voor de oudheid dat het niet zou moeten. Wij gingen er vroeger ook met schoolreisje heen en er ook met z'n allen op voor de foto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 08:14

pillow schreef:
Waarom bah? Er is nog nooit een skelet oid onder aangetroffen. En als het wel zo is dat het graven zijn dan is het al zo oud dat er geen bah meer is. Het is meer uit respect voor de oudheid dat het niet zou moeten. Wij gingen er vroeger ook met schoolreisje heen en er ook met z'n allen op voor de foto's.

Dat is ook exact wat ik bedoelde; uit respect voor de monumenten. Geen respect vind ik dus 'bah' ja.