Beezie Madden's legendarische Cortes 'C' overleden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Beezie Madden's legendarische Cortes 'C' overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-23 08:31

Equnews
Sport

Afbeelding
Beezie Madden met Cortes C tijdens de FEI Wereldspelen in 2014.
Foto: FEI/Arnd Bronkhorst

Beezie Madden moest vannacht afscheid nemen van haar legendarische Cortes 'C'. Samen met Belgische ruin sprong Madden tot het hoogste niveau. Cortes werd 21 jaar.

"Met grote droefheid kondigen we het overlijden van Cortes 'C' aan. Hij overleed gisteren in zijn slaap. Hij kwam in ons leven in 2011 dankzij Mevr. Abigail Wexner. Hij was een vast onderdeel van ons team," vertelt Madden.

"Tiny" (stalnaam van de ruin) heeft ons geholpen om verschillende Nations Cup zeges te behalen in 2013, '14 en '15. Hij won ook de 2013 Global Champions Tour Grand Prix in Chantilly. Hij won ook twee jaar op rij de Longines King George V Gold Cup in 2014 en 215. Kers op de taart was de bronzen medaille voor het Amerikaanse team tijdens de Altech FEI Wereldruiterspelen in Caen in 2014. Zonder twijfel kreeg hij terecht de 'best horse' titel."

De Randel Z-zoon komt uit de fokkerij van Bart Clement en werd internationaal opgeleid door Gregory Wathelet. "Als een jong paard haalde hij al mooie resultaten met Gregory Wathelet en nadien schitterde hij op het hoogste niveau met ons team. Het was een echt privilège om met hem aan de start te komen." besluit Madden.

Dorine92

Re: Beezie Madden's legendarische Cortes 'C' overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 19:52

Die had altijd zo’n leuke manier van springen. Pootjes gekruisd, zoals ook toevallig op de foto te zien is

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 20:18

Dorine92 schreef:
Die had altijd zo’n leuke manier van springen. Pootjes gekruisd, zoals ook toevallig op de foto te zien is

Zolang de balken maar blijven liggen he.
Ik zag de foto en dacht gelijk: met gekruiste pootjes gaat het dus ook prima.
Grappig gezicht, 21 is niet eens zo heel oud.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 14:53

Ook de eerste keer dat ik hoor dat een paard (dat niet extreem oud is) overlijd in zijn slaap. Gebeurd dat vaker?
Veel sterkte met het verlies

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 22:51

Ik ken een vierjarige die in zijn slaap overleden is zelfs.
En hij lag met zijn benen onder zijn lichaam gevouwen rechtop dus, met zijn neusje in het stro.
Of hij op kon staan zo, ze dachten dat hij nog lag te suffen en lui was, vroeg mesten.
Dus een gekke speelse tik op zijn bips, opstaan luiwammes, zoiets.
Maar er kwam geen reactie, hartstikke dood.
Geen spietje stro lag ook scheef alles wijst erop dat hij in zijn slaap ongemerkt overleden is.

Bizar, omdat hij er zo vredig bij lag, bovenluik was gesloten, mocht ik als ik wilde nog bij hem.
Het was een veulen wat opgevoed was door mijn pony, met nog 3 veulens.
Het was echt of ik naast een levend slapend paard zat, wat elk moment op kon staan.
Ik heb hem vol ongeloof een laatste knuffel en aai gegeven, maar dit dier was pas 3.4 of 4.

Bizar was ook dat hij echt rechtop lag in slaaphouding zonder enig spoor van stuipen of stro wegschoppen echt helemaal niks.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 10:15

how moonfish, dat moet echt wel bizar zijn, heb al redelijk wat gezien en meegemaakt maar zo iets (gelukkig) nog niet. Aan de ene kant natuurlijk wel een mooie dood, want dat blijkt ook dat hij geen pijn gehad heeft. En da tis denk ik wel het belangrijkste om als baas te weten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 20:19

Haf_Woezel schreef:
how moonfish, dat moet echt wel bizar zijn, heb al redelijk wat gezien en meegemaakt maar zo iets (gelukkig) nog niet. Aan de ene kant natuurlijk wel een mooie dood, want dat blijkt ook dat hij geen pijn gehad heeft. En da tis denk ik wel het belangrijkste om als baas te weten.

Dat was ook bizar, de eigenaresse is zeer nuchter maar dacht dat het licht uit zou gaan.
Het was zo’n vreselijk lief paard ook.
Ik vond het heel ‘fijn’ hoe erg ook dat ik hem een laatste knuffel kon geven.
Maar wat een tranen heb je dan, en het is niet jou paard, maar wel een van de babies die jou pony opgevoed heeft.
Dat ik nog afscheid mocht nemen vond ik ook echt heel bijzonder en vond ik fijn.
Maar zo bizar ik vergeet het écht nooit meer.
En dan alleen erbij mogen nog, ik vond het lief ik had er uit respect niet naar gevraagd niet eens om nog even te mogen kijken.
Dat vond ik ongepast.