Manege voor gehandicapte kinderen dreigt te moeten sluiten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Manege voor gehandicapte kinderen dreigt te moeten sluiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-23 09:24

Hart van Nederland
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Het leek zo'n goed plan: van grond ruilen met de gemeente en daar een mooie nieuwe manege op bouwen. Maar 'van ruilen komt huilen' is niet voor niets een gezegde. De grond blijkt een grote modderpoel en daardoor dreigt een manege voor gehandicapte kinderen in Almelo te moeten stoppen.

Manege Gravenruiters bestaat al 50 jaar en is specifiek bedoeld voor mensen met een meervoudige handicap. Er werken veel vrijwilligers, die ervoor zorgen dat "mensen die niet kunnen lopen of praten met veel begeleiding en instructie paard kunnen rijden", legt Marleen de Leeuw van de manege uit. "Dat brengt het lichaam in beweging, waardoor ze minder medicatie nodig hebben."

Onverwachts meer belasting betalen
De manege zat gevestigd in een oude, vervallen schuur en na al die jaren wilden de eigenaren daar iets aan veranderen. Toen ze een vergunning aanvroegen, kwam de gemeente met een idee: willen jullie de grond niet ruilen? "Dat was voor ons gunstig. Maar er is gedoe ontstaan. De grond van de gemeente blijkt groter te zijn dan gedacht, dus we moesten meer belasting betalen", licht De Leeuw toe aan Hart van Nederland.

Geen geld
Er is dus geen geld over voor een nieuw gebouw en daarom lessen de kinderen nu bij maneges in de buurt.

De gemeente wil wel een lening verstrekken, zodat het nieuwe pand gebouwd kan worden, maar daar willen de manege-eigenaren niet aan beginnen. Daarom staan ouders en vrijwilligers donderdag te protesteren voor het gemeentehuis. "Het is zijn hele leven", zegt een moeder die voor haar zoon hoopt dat er toch een oplossing komt. "Als dit weg valt, heeft hij gewoon niet zo veel meer over."

Zie ons eerdere nieuwsbericht: [VN] Onzekere toekomst voor De Gravenruiters uit Almelo
Laatst bijgewerkt door Banjer op 15-07-23 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

Shadow0

Re: Manege voor gehandicapte kinderen dreigt te moeten sluiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 09:30

Ik hoop dat ze het redden! Het paardrijden is zo belangrijk voor veel mensen met een beperking, en het staat op zo veel plekken onder druk!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 09:35

Als hier nou eens een crowdfundingsactie voor werd gehouden…
Het is wel triest dat de gemeente blijkbaar “ de kleine lettertjes “ vergat te vertellen bij de ruilplannen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 09:40

Ineke2 schreef:
Het is wel triest dat de gemeente blijkbaar “ de kleine lettertjes “ vergat te vertellen bij de ruilplannen.

'Vergat'

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 09:51

Ik zou willen dat onze overheid weer meer voor dit soort initiatieven kunnen betekenen, ook zeker financieel.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 09:51

Ineke2 schreef:

Dat was ook mijn eerste gedacht. Er worden zoveel crowdfundingplatform opgestart, dus waarom dan ook niet hiervoor…
Jammer genoeg is het voor dergelijke initiatieven vaak heel moeilijk om voort te blijven bestaan…

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 09:53

Yipee schreef:
Ik zou willen dat onze overheid weer meer voor dit soort initiatieven kunnen betekenen, ook zeker financieel.

Het zou mij verbazen als dat zo zou zijn op zeker moment. Er wordt vooral heel veel bespaard op zorg voor kwetsbare mensen.

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 09:57

Ineke2 schreef:

Ja, zo’n inzamelactie doet meestal veel goeds voor dat soort dingen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 09:58

Als iemand weet dat er een crowdfundingsactie is gestart hoor ik het graag.
Dit is inderdaad een goed doel.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 10:32

Ik gun deze vereniging heel erg een pro-actieve voorzitter (of adviseur) met veel kennis en ervaring (of weet waar deze te halen) en
een duidelijke, realistische toekomstvisie die de manege door zo'n groot proces loodst. Ik denk dat ze daar heel erg mee geholpen zullen zijn. Naast een grote zak met geld.

Ik hoop van harte dat er een toekomstbestendige oplossing gaat komen.

Maar die gaat ze niet op een presenteerblaadje aangeboden worden.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 15:08

Wat jammer dat de overheid zo'n initiatief niet steunt. -O-

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 15:15

Dit is gewoon een manier om fondsen te werven, ze staan helemaal niet op omvallen financieel gezien..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 15:16

zimbabwe schreef:
Dit is gewoon een manier om fondsen te werven, ze staan helemaal niet op omvallen financieel gezien..

Dat weet jij omdat?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 15:17

zimbabwe schreef:

Je kan in hun portemonnee kijken? Of ben je lekker aan het speculeren?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 15:20

Je kunt gewoon de jaarverslagen lezen die op hun website staan :wave:

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 15:29

Ik snap het protesteren eigenlijk niet zo. Het is toch niet dat de ruil onder dwang is gebeurd?
De grond van de gemeente lijkt groter te zijn dan gedacht. Wat staat er dan op papier?
Niet dat er niet aan eventuele crowdfunding gedaan mag worden, daar is ieder vrij in, maar het stukje "protesteren voor het gemeentehuis" begrijp ik niet zo heel goed. Wat moet de gemeente doen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 15:32

Citaat:
"Dat was voor ons gunstig. Maar er is gedoe ontstaan. De grond van de gemeente blijkt groter te zijn dan gedacht, dus we moesten meer belasting betalen", licht De Leeuw toe aan Hart van Nederland.

Er is dus geen geld over voor een nieuw gebouw en daarom lessen de kinderen nu bij maneges in de buurt.

Ik vind het een vaag verhaal. Ze wilden nieuw bouwen op de oude plek, en nu kunnen ze opeens niet nieuw bouwen op de nieuwe plek?

En over welke belasting gaat het? 6% overdrachtsbelasting? Hoeveel grond hebben ze dan in hemelsnaam 'geruild' (over en weer verkocht dan dus kennelijk) dat 6% een compleet bouwbudget van een paar ton (minimaal) 'opeet'?
En hadden ze dan niet met minder grond van de gemeente kunnen ruilen?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 15:34

zimbabwe schreef:
Je kunt gewoon de jaarverslagen lezen die op hun website staan :wave:

Heerlijk dit :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 15:38

Als het zo goed gaat met de manege dan hoeven ze niet te sluiten. In het nieuws item staat dat de kinderen nu noodgedwongen ergens anders lessen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 15:39

Ibbel schreef:
Citaat:
"Dat was voor ons gunstig. Maar er is gedoe ontstaan. De grond van de gemeente blijkt groter te zijn dan gedacht, dus we moesten meer belasting betalen", licht De Leeuw toe aan Hart van Nederland.

Ik vind het een vaag verhaal. Ze wilden nieuw bouwen op de oude plek, en nu kunnen ze opeens niet nieuw bouwen op de nieuwe plek?

En over welke belasting gaat het? 6% overdrachtsbelasting? Hoeveel grond hebben ze dan in hemelsnaam 'geruild' (over en weer verkocht dan dus kennelijk) dat 6% een compleet bouwbudget van een paar ton (minimaal) 'opeet'?
En hadden ze dan niet met minder grond van de gemeente kunnen ruilen?

Altijd goed om kritische vragen te stellen.

Hoe het ook zij, een gemeente kan niet de ene groep bevoordelen ten opzichte van andere groepen.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 15:41

Yipee schreef:

Gemeente sponsort al jaarlijks en er ligt een aanbod voor een vriendelijke lening. Ze willen alleen geen lening...

Oude situatie was echt niet veel beter. Er stond ieder jaar een tent als "binnenbak".

Ik gun ze van harte een mooie binnenbak hoor, maar met de vinger naar de gemeente of overheid wijzen is in dit geval mi echt niet fair.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 15:46

Boras schreef:
Hoe het ook zij, een gemeente kan niet de ene groep bevoordelen ten opzichte van andere groepen.

Kan best hoor, en gebeurt ook.
Een voetbalvereniging krijgt over het algemeen al snel eigen velden (want populaire sport), maar als je een petanquegebouw wilt hebben (om binnen wedstrijden te kunnen spelen) moet je lullen als brugman. Om maar een toevallig nu spelend issue in mijn gemeente te noemen.
Om van motorsport, crossfietsen en skatebanen maar te zwijgen. Die krijgen echt niet ook een eigen terrein omdat de voetbal/volleybal/korfbal/tennis dat ook heeft :D

Maar in dit geval had er natuurlijk best iets geregeld kunnen worden zonder opzienbarend te 'bevoordelen'. Verkoop aan de manege van álleen de grond voor het manegegebouw/buitenmanege/stallen, en verhuur (evt tegen een gesubsidieerde prijs, veel sport wordt door gemeentes gesubsidieerd tenslotte) van de eventuele weilanden bv. Dan was er minder overdrachtsbelasting te betalen geweest.

Overigens had ik me niet gerealiseerd dat bij ruil van grond Vadertje Staat 2x 6% incasseert... Dat zou ook anders moeten kunnen lijkt me.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 16:44

In je voorbeelden heb je het over gebouwen en terreinen.

Hier gaat het om een gebouw, het terrein had de gemeente al geregeld.
Heel netjes met gesloten beurs een groter terrein gekregen.
Maar ja, belasting betalen hoort erbij. Voor iedereen.

Deze vereniging kreeg blijkbaar daarnaast ook nog een voordelige lening aangeboden voor het gebouw.
Maar wil daar niet aan.

Het volgende bedoel ik met bevoordelen: (ook nog) die hele groot zak met geld om het gebouw neer te zetten. Gaat niet gebeuren.
Laatst bijgewerkt door Boras op 15-07-23 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 16:46

Gaat er niet om of het 'erbij' hoort maar als je het niet kunt dekken vanuit je omzet is het nogal een probleem.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 16:48

Shadow0 schreef:
Gaat er niet om of het 'erbij' hoort maar als je het niet kunt dekken vanuit je omzet is het nogal een probleem.

Precies, en daarom gun ik hen die doortastende, slimme en pro-actieve voorzitter die andere mogelijkheden aanboort om te kunnen bestaan.