Algemeen

Karin en Zula. Foto: Privébezit Karin Olfert
Nederland telt 53 hunebedden en Karin Olfert gaat ze allemaal bezoeken. Het bijzondere hieraan is dat ze het samen met haar zelfgefokte merrie Zula gaat doen. De exacte route is nog niet uitgestippeld, maar de tocht zal 11 dagen duren, en ze zullen zo'n 350 kilometer afleggen. Tussendoor zullen Karin en Zula één rustdag hebben. Onderweg slapen ze bij kennissen en campings met een weiland. Bang voor trekkers en ander verkeer dat ze onderweg tegen kunnen komen, is Karin niet. “Er zullen vast wel obstakels zijn, zoals viaducten. Die zijn spannend voor paarden, vanwege het verkeer dat er onderdoor raast. Maar ik als ik koel blijf, dan houdt Zula het hoofd ook koel.” Ze weet ongeveer wel waar ze allemaal langs moet rijden, maar het blijft wel een puzzel. “Er zijn bepaalde wegen waar je met een paard niet overheen mag of kan. Bijvoorbeeld omdat er een veerooster ligt of een hekwerk staat. Dat moet ik nog goed uitzoeken.”
Vanwege haar werk het is niet vreemd dat Karin ook in haar vakantie iets met hunebedden gaat doen. “Ik werk als activiteiten coördinator bij het Hunebedcentrum, dus het is ook niet heel gek dat ik iets met hunebedden ga doen, zelfs tijdens mijn vakantie! Ik hoop dat ik na deze tocht eindelijk kan onthouden waar alle 53 precies liggen, dat scheelt opzoeken in de toekomst.”
Karin ziet de tocht niet alleen als een leuke vakantie, maar ook als een test. “Ik wil over een paar jaar een lange tocht maken door Europa, met twee paarden. De tocht langs de hunebedden is daarvoor een mooie test. En ik ben benieuwd hoe het uitstippelen van de route zal gaan”, vertelt ze aan Dagblad van het Noorden.
Karin en Zula vertrekken 18 juli bij het hunebed in Balloo. Als alles volgens plan verloopt, zal hun tocht op 28 juli eindigen bij de hunebedden in Rolde. Het avontuur is te volgen op Instagram, via het account @1paard53hunebedden. Karin zal haar avonturen ook bij gaan houden in een dagboekje voor Bokt.

Een hunebed, gezien tussen de oren van Zula door. Foto: Privébezit Karin Olfert
Gebruikte bronnen:
dan kom je hier vlak langs.