Horse & Dog Trail: bokker Loody legt uit hoe het werkt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Horse & Dog Trail: bokker Loody legt uit hoe het werkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 19:07

* Bokt Nieuwsredactie
Bokt Community

Naar aanleiding van dit topic leek het ons leuk om hier wat meer over te weten te komen. Jaime wilde graag meewerken. Lees hieronder hoe het in zijn werk gaat.

Afbeelding
Foto: Daphnesdierenfotografie.nl

* Wil je jezelf voorstellen? Wie ben je en wat doe je in het dagelijks leven?
Mijn naam is Jaime Keijzer alweer 46 jaar. :o Ik ben getrouwd en heb twee puberjongens. Ik werk in de afvalwereld binnen een gemeente en ik hou mij bezig met contracten en circulaire economie. Naast mijn werk probeer ik de Horse & Dog Trail wat bekender te maken via Instagram, (d.s_horse.and.dog.training) en geef ik hier en daar wat lesjes in deze sport. Daarnaast geef ik paardrijles en geef ik tips and tricks aan hondenbaasjes.

* Wil je je paard voorstellen? Hoe ben je aan hem gekomen?
Mijn paard is een American Paint Horse en heet Be a Smiling Riminic maar we noemen hem Smiley. *D Hij is nu zeven jaar en ik heb hem sinds hij drie jaar was. Ik heb hem zelf ingereden en getraind. Ik rij verschillende onderdelen met hem in de westernsport, zoals horsemanship, pleasure, trail en ranch riding. Ik heb hem allround opgeleid omdat ik de verschillende onderdelen erg leuk vind.

* Wil je je hond voorstellen? Hoe lang heb je hem al? Waarom dit ras?
Mijn hond heet Dio. Dio is een Hollandse herder van dertien maanden, en zij is op mijn pad gekomen toen zij vier maanden jong was. Ze zat bij mensen die haar niet konden houden, en ze liep daar tegen de muren op. Ik heb haar toen overgenomen met het idee dat ze bij mij de ruimte heeft om op te groeien tot een sociale en lieve hond. Ik ben opgegroeid met herders. Mijn vader trainde Mechelse herders en Hollandse herders, en werkte met ze als politiehonden. Dus ik was al erg bekend met het ras. Hollandse herders zijn zeer baasgericht, vol energie, willen graag werken voor hun baasje en zijn ontzettend lieve honden. Dio heb ik nu negen maanden en ik wil haar zeker niet meer kwijt. *D

* Hoe ben je op het idee gekomen om dit met je hond te gaan doen?
Vorig jaar tijdens het WRAN NK zag ik voor het eerste deze sport voorbijkomen. Ik vond het supergaaf, alleen had ik op dat moment geen hond waar ik dit mee zou kunnen doen. Daarnaast is Smiley nou niet echt een grote fan van honden ,dus ik had nooit gedacht dat ik dit ooit zou kunnen gaan doen totdat Dio bij mij kwam. Toen Dio net bij mij was, had ik haar meegenomen naar stal en er verscheen een grote roze wolk tussen Dio en Smiley. Dit was ook voor mij het moment om te gaan kijken of het mogelijk was om te gaan trainen voor Horse & Dog Trail. Aangezien dit een sport is die niet heel veel wordt gedaan in Nederland, ben ik zelf aan de slag gegaan met deze twee.

* Hoeveel training gaat erin zitten? Kan je uitleggen hoe je dit traint?
Het trainen van hond en paard samen doe ik minimaal twee keer in de week. Ik ben eerst begonnen met het samen aan de hand wandelen en ik heb tussendoor Dio basiscommando's, zoals zit en af, geleerd al wandelend naast Smiley. Zo leren het paard en hond aan het lopen naast elkaar, maar ook dat ze op elkaar wachten. Ik probeerde zoveel mogelijk dezelfde commando's te gebruiken voor hond en paard zodat ze er beiden op reageren. De hond train ik elke dag (spelenderwijs). In de tuin of in een andere omgeving train ik dat ze netjes kan volgen, dat ik haar naar een object kan sturen of dat ik haar over een hindernisje laat springen. Het vergt veel tijd, maar ook geduld om dit te doen. Je bent met twee dieren tegelijkertijd bezig en dat is soms weleens lastig, maar als het eenmaal lukt, is dit zo ontzettend leuk! Vooral het plezier dat ik zie bij Dio en Smiley als ze samen zijn, is het mooiste wat er is!

* Hoe ziet een Horse & Dog-Trail proef eruit? Zitten daar ook niveaus in?
In een proef moet je hond loslopen naast je paard en kom je verschillende obstakels tegen, zoals een bruggetje waar je dan met je paard over heen gaat en dat je hond moet wachten tot je die roept en dan moet de hond ook netjes over het bruggetje lopen om weer bij je te komen. Het openen en sluiten van een hek waar je hond ook weer netjes moet wachten. Er wordt altijd wel een klein sprongetje gevraagd voor de hond in een proef. Er zijn verschillende niveaus in deze sport, dus je kan lekker doortrainen en samen groeien. :j

* Kan je dit met elke hond doen? Is het rasgebonden?
Je zou dit in principe met elke hond kunnen doen, maar kijk wel goed naar de hond, of die het leuk vindt. In Duitsland doet bijvoorbeeld een chihuahua mee en die vindt het geweldig.

Afbeelding
Horse & Dog Trail proef tijdens het WRAN NK

Als iemand die ook leuk lijkt, waar vind je dan meer informatie hierover? Zijn er verenigingen die dit organiseren?
Je kan wat meer informatie vinden bij bijvoorbeeld de WRAN. Het is nu nog kleinschalig, maar ik hoop dat het steeds bekender wordt. Ook bij de Cowgirls (leuke club) wordt dit georganiseerd en zou je hierover meer informatie willen hebben, kan je hiervoor bij mij terecht.

* Hoe kan iemand beginnen hiermee? Zijn er al basisvereisten, bijvoorbeeld gehoorzaamheidstrainingen of iets dergelijks, naast uiteraard dat hond en paard goed met elkaar om moeten kunnen gaan?
Het belangrijkste is dat je hond wel gehoorzaam is, en de basis goed aangeleerd krijgt, zoals het netjes zitten, af liggen en volgen. Wat ik hier boven als zei, leer eerst de hond en paard aan de hand naast elkaar te lopen. Vergeet niet dat je hond en paard ook apart van elkaar getraind moeten worden. Er zit dus veel werk in.

* Hoe heb jij je hond en paard op de beste manier aan elkaar laten wennen?
Toen ik Dio mee naar stal nam voor de eerste keer, heb ik Smiley uit zijn stal gehaald en Dio zat naast mij op de grond. En ik heb toen alleen maar toegekeken wat er gebeurde. :j Niets forceren of dwingen. Laat je pup/hond zelf naar het paard toe toegaan en andersom. Toen dit goed ging tussen Dio en Smiley, ben ik meteen een rondje wezen wandelen met ze en het leek wel alsof ze voor elkaar gemaakt waren.

* Wat zou je nog graag willen op paarden/honden gebied in de toekomst?
Ik zou graag willen dat er meer bekendheid komt voor deze leuke sport. Dit probeer ik nu te doen via demo's en via mijn pagina op Instagram. Daarnaast wil ik zelf vooral veel plezier hebben en genieten van mijn paard en hond! Onze eerste wedstrijd zit erop! <3 Dit ging natuurlijk niet perfect, maar wat heb ik genoten! Wij trainen lekker verder en hopelijk kunnen we binnenkort zelf een les bijwonen bij een Europees kampioene uit Duitsland in deze sport! Maar het belangrijkste is dat ik plezier wil uitstralen met mijn hond en paard! Samenwerking met twee dieren is zo bijzonder om te zien en mee te maken!

kallipooh

Re: Horse & Dog Trail: bokker Loody legt uit hoe het werkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 19:21

Interessant en leuk om te lezen, je liefde voor je dieren en het plezier zijn voelbaar! Ik ga je volgen op IG en kijk uit naar meer :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 19:26

Wat leuk om te lezen!

Volgens mij heeft de DAWRA ook weleens dit wedstrijdonderdeel gehad.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 20:04

kallipooh schreef:
Interessant en leuk om te lezen, je liefde voor je dieren en het plezier zijn voelbaar! Ik ga je volgen op IG en kijk uit naar meer :)

Dank je wel ;)

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 20:07

Maflinger_S schreef:
Wat leuk om te lezen!

Volgens mij heeft de DAWRA ook weleens dit wedstrijdonderdeel gehad.

Ja dit klopt helemaal en werd dan ook uitgeschreven voor alle rassen. Superleuk! Hopelijk zijn er meer mensen die dit leuk vinden of willen doen, dan is de kans weer aanwezig om dit bij de DAWRA te kunnen starten.

De classes zijn nu te klein en de ranch onderdelen zijn nu meer in trek ;)

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 21:25

Super leuk!!! En wat knap van zo'n jonge hond en paard die eerst geen fan van honden was. En van jou natuurlijk :D Ik heb via de livestream gekeken en vind het fantastisch!

Wat ik weet is dat DAWRA helaas een aantal jaar geleden de boodschap kreeg dat ze geen Allbreed klasses meer mochten uitschrijven. Daar is de WRAN voor bedoeld en door Allbreed uit te schrijven zou dit te veel op de WRAN klasses lijken en zit je in elkaars vaarwater. Ik heb verder geen idee wat de stand van zaken nu is en hoe de DAWRA daar nu in zou staan maar het verbaasd mij dat andere organisaties wel Allbreed uitschrijven en daar een WRAN jurylid voor gebruiken (want dat was destijds de boodschap; doe je het wel dan mag je geen WRAN jurylid gebruiken voor de wedstrijd). Een gecombineerde WRAN / DAWRA wedstrijd mag dan weer wel. Maar tijden veranderen dus ik zou zeggen: maak het zeker kenbaar bij verenigingen als je ideeën hebt of denkt dat er animo voor is. Ik ken DAWRA niet anders dan dat ideeën zeker meegenomen worden!

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 10:26

IlonavL schreef:
Super leuk!!! En wat knap van zo'n jonge hond en paard die eerst geen fan van honden was. En van jou natuurlijk :D Ik heb via de livestream gekeken en vind het fantastisch!

Wat ik weet is dat DAWRA helaas een aantal jaar geleden de boodschap kreeg dat ze geen Allbreed klasses meer mochten uitschrijven. Daar is de WRAN voor bedoeld en door Allbreed uit te schrijven zou dit te veel op de WRAN klasses lijken en zit je in elkaars vaarwater. Ik heb verder geen idee wat de stand van zaken nu is en hoe de DAWRA daar nu in zou staan maar het verbaasd mij dat andere organisaties wel Allbreed uitschrijven en daar een WRAN jurylid voor gebruiken (want dat was destijds de boodschap; doe je het wel dan mag je geen WRAN jurylid gebruiken voor de wedstrijd). Een gecombineerde WRAN / DAWRA wedstrijd mag dan weer wel. Maar tijden veranderen dus ik zou zeggen: maak het zeker kenbaar bij verenigingen als je ideeën hebt of denkt dat er animo voor is. Ik ken DAWRA niet anders dan dat ideeën zeker meegenomen worden!

Gek he eigenlijk. Maar ik snap de Wran ook wel hierin. Maar ik ga lekker neuzen en de verenigingen aanschrijven.. kijken wat er mogelijk is in de toekomst ;)

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 08:26

Wat een knap interview! Je beschrijft mooi hoe belangrijk de band tussen hond - paard - mens is. Een prachtige sport voor mensen die en paardenliefhebber en hondenliefhebber zijn. En het lijkt mij ook iets leuks voor paard en hond. Ik hoop ook dat deze sport meer bekendheid krijgt want het klinkt echt super, super superleuk. Het is ook heel mooi om naar te kijken. Ik word hier echt vrolijk van! Dankjewel om dit fijne artikel/interview te posten.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:39

Riel schreef:
Wat een knap interview! Je beschrijft mooi hoe belangrijk de band tussen hond - paard - mens is. Een prachtige sport voor mensen die en paardenliefhebber en hondenliefhebber zijn. En het lijkt mij ook iets leuks voor paard en hond. Ik hoop ook dat deze sport meer bekendheid krijgt want het klinkt echt super, super superleuk. Het is ook heel mooi om naar te kijken. Ik word hier echt vrolijk van! Dankjewel om dit fijne artikel/interview te posten.

Lief, Dank je wel!! ;)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 11:51

Gaaf hoor!

Het lijkt mij ook heel leuk om aan zoiets mee te doen, maar ik rijd verder geen western ofzo.
Mijn hond gaat wel regelmatig mee op buitenrit en moet dan ook een bepaalde gehoorzaamheid hebben natuurlijk, dus dat wordt ook getraind.

gairylove123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 10:03

mooie foto`s

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 09:24

Voor degene die het leuk vinden.
23 september geef ik een clinic in Woubrugge.

Iedereen met hond en paard is welkom. Maakt niet uit welke discipline je rijdt.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 09:30

Loody schreef:

Interessant! Heb je wat meer info? :)

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 09:41

Happy16 schreef:
Loody schreef:

Interessant! Heb je wat meer info? :)

Ik heb je een priveberichtje gestuurd

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 10:13

O, dat is op fietsafstand. Zijn kijkers zonder paard ook welkom?

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 10:41

Maflinger_S schreef:
O, dat is op fietsafstand. Zijn kijkers zonder paard ook welkom?

Ja hoor ;)