FEI wil social media regelgeving voor atleten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

FEI wil social media regelgeving voor atleten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-23 17:44

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

De FEI heeft zijn voorstellen voor regelwijzigingen van 2023 bekend gemaakt. Er zijn heel wat aanpassingen geformuleerd in deze wijzigingen, die zowel impact hebben op de ruiters, grooms, paarden, officials als organisatoren. Nationale federaties en overige FEI-beslissers hebben nu tot 16 augustus de tijd om eventuele opmerkingen te formuleren op de gemaakte voorstellen.

Opvallend is de toevoeging van een regelgeving inzake social media-communicatie voor zowel atleten als officials. Deze toevoeging wordt opgenomen in de algemene regels. Dit toont de druk van de publieke opinie op onze sport. In de nieuwe appendixen M en N schrijft het FEI dat atleten consequent moeten zijn in wat ze posten op sociale media. Daarbij steeds moeten nadenken vooraleer ze posten. "Ze mogen geen aanvallende of afbrekende kritiek posten op sociale media ten aanzien van andere atleten, chef d'Equipes, coaches, teams, of andere individuelen geassocieerd met de sport."

Het FEI dringt in deze toevoeging aan om ook niet nodeloos te reageren op nieuws op sociale media, en steeds feiten te checken voordat de atleten een commentaar te posten. Inbreuken op deze nieuwe regelgeving zouden kunnen resulteren in disciplinaire acties zoals boetes, schorsingen van FEI events, et cetera.

Paardenwelzijn centraal
In de verdere wijzigingen staat het paardenwelzijn centraal. De FEI volgt alvast de aanbeveling van de IJRC en heeft de verwoording van de veel besproken 'eliminatieregel' aangepast in de laatste zin.

Verder zijn heel wat wijzigingen opgenomen in de FEI Veterinary Regulations. In deze regelgeving zijn verplichte verbeteringen van accommodaties opgenomen met betrekking tot stalverlichting, water, ventilatie et cetera. Bovendien is de breedte van stalgangen gedefinieerd met focus op de veiligheid van mensen en paarden verkeer. Daarbij wordt geadviseerd niet langer te mogen opzadelen in de gangen.

Klik hier voor de voorgestelde gewijzigde regels.

Sintara

Re: FEI wil social media regelgeving voor atleten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 18:50

Zo, dat vind ik best strenge censuur..

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 19:42

Gelijk afscheid nemen van zo’n club. We leven in een vrij land. Dus iedereen heeft recht op zijn eigen mening. Hoe stom die soms ook is.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 20:32

Heftig... Ook dat je denkt dat dit damage control is?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 07:30

Steeds als je denkt dat ze niet gekker kunnen....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 07:32

FEI heeft nooit gehoord van vrijheid van meningsuiting, I guess?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 07:34

Kansloos. We gaan gewoon alles in de doofpot zetten want dan is het er niet.
Ik zou hier persoonlijk sch..t aan hebben

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 08:11

Holy wow... Die hoeven niet te vrezen voor druk van buitenaf om de sport om zeep te helpen.... Dat doen ze vrolijk zelf. Ik meld me af van zo'n club.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 16:26

Apart, zoiets zou meer een richtlijn/advies moeten zijn imo. En de handhaving hiervan… :roll: hebben ze niets beters te doen :=

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 16:38

Nu pas? :')

Dit is al in zoveel sporten normaal, kleine én grote sporten. Vind het ook geen rare eis eerlijk gezegd. Ik heb er zelf dan ook geen problemen mee.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 16:59

Dit is toch niet zoveel anders dan de gedragscode van de Knhs?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 17:08

Wel, het gaat om "aanvallende of afbrekende" kritiek, niet om kritiek in het algemeen.
Zoals ik het lees mag je dus best opbouwende kritiek leveren.
Ik zie het probleem van deze regels niet zo.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 17:18

Ik vind dit censuur op de vrije meningsuiting.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 17:22

fransje23 schreef:
Dit is toch niet zoveel anders dan de gedragscode van de Knhs?

Daar was ook nogal commentaar op, meen ik mij te herinneren.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 17:26

Kuggur schreef:
Wel, het gaat om "aanvallende of afbrekende" kritiek, niet om kritiek in het algemeen.

Dus als je springcollega wordt betrapt op barreren met, laten we - hopelijk -eens iets doms verzinnen, een soort van taser op de balken, dan mag je je collega dus niet uitmaken voor sneuneus / de handeling voor dierenmishandeling uitmaken en je je er van distantiëren. Je mag wel laten blijken waarom je die manier van trainen geen meerwaarde vindt?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 17:33

Op deze manier creeert men doofpotten die op een gegeven moment toch opengaan en dan juist worden het forse schandalen. Als men niets te verbergen heeft hoeft men mensen ook niet verbieden te praten.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 17:41

Het gaat om sociale media. In een interview of via andere media kan men nog steeds naar buiten brengen wat men nodig acht. Mét hoor en wederhoor. Dat men van professionals verwacht terughoudend en doordacht om te gaan met sociale media is in heel veel omgevingen het geval.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 17:56

Betaalt de FEI deze personen die men wil censureren (dan heeft men eventueel recht om ze regels op te leggen) of worden deze personen niet door de FEI betaald? Dan kunnen ze ze ook niets verbieden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 18:03

Rocamor schreef:
Kuggur schreef:

Dus als je springcollega wordt betrapt op barreren met, laten we - hopelijk -eens iets doms verzinnen, een soort van taser op de balken, dan mag je je collega dus niet uitmaken voor sneuneus / de handeling voor dierenmishandeling uitmaken en je je er van distantiëren. Je mag wel laten blijken waarom je die manier van trainen geen meerwaarde vindt?

Fantasierijk.
Natuurlijk mag je melden dat je dat dierenmishandeling vindt, wat je daar bedacht hebt is duidelijk een illegale pijnlijke trainingsmethode; het is dierenmishandeling..
Waarom wil je zo graag schelden? (hoewel ik "sneuneus" in dit verband een hilarisch milde term vind, maar daar gaat het niet om)