Sfeerimpressie CHIO Aken 2023 - zaterdag 1 juli

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cynn
Fotograaf

Sfeerimpressie CHIO Aken 2023 - zaterdag 1 juli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-23 14:29

* Bokt.nl
Sport
Tekst door Cynn, foto's door team van Ros Fotografie

CHIO wordt door velen het Wimbledon van de paardensport genoemd. Het is één van de grootste paardenwedstrijden ter wereld. Ik maar ook velen anderen, noemen het ook wel eens ‘het paarden Walhalla’.
In 1924 werd de wedstrijd voor het eerst georganiseerd, toentertijd nog maar in drie verschillende disciplines. Destijds waren dat dressuur, springen en aangespannen rijden. Onder invloed van de Wereldruiterspelen werden in 2007 eventing en voltige toegevoegd aan het CHIO Aken. Nu bestaat de wedstrijd dus uit totaal vijf verschillende disciplines: eventing, dressuur, aangespannen rijden, springen en voltige.
Elk jaar nemen er aan deze wedstrijd honderden paarden (alleen al op de lijst van deelnemers voor de vierspannen werden er al zo’n honderdvijftig paarden geteld) en ongeveer honderdvijftig ruiters deel uit meer dan 25 verschillende landen over de hele wereld. Het evenement duurt in zijn totaliteit zo’n tien dagen.
Op de tribune is er plaats voor maar liefst 52.000 toeschouwers en het veld is ongeveer twee voetbalvelden groot, dus je zou haast je verrekijker meenemen als je daar gaat zitten.
Ook is het daar zo populair dat je vrij rap moet zijn met het bestellen van de kaarten, zo snel is het er uitverkocht. Alleen de duurste kaarten waren nog over toen ik met mijn partner voor het evenement ging kijken, en dit was nog voor kerst 2022. Eigenlijk wilde wij er meerdere dagen op uit, maar uiteindelijk hebben we alleen maar kaarten aangeschaft voor de dag van de cross. Op dezelfde dag stond de marathon voor die vierspanners ook op het programma en deze was dan vrij toegankelijk met een toegangsticket voor de cross, dus dat was mooi meegenomen. Al snel hadden we nog een aantal vrienden van ons gezellig opgetrommeld om ook te gaan, dus we hebben er echt een dagje uit van gemaakt.

Kijk je mee naar ons verslag?

Afbeelding
We begonnen de dag met de 4* cross. Helaas begon het al te regenen voordat de eerste amazone van de dag, Anna Siemer met FRH Butts Avondale (GER) van start ging.

Afbeelding
Hier vloog Hector Payne met Dynasty (GBR) naar een uiteindelijke 21e plaats.

Afbeelding
Nogmaals Hector.

Afbeelding
Op dezelfde hindernis combinatie kwam Nicolai Aldinger met Timmo (GER) aan ons voorbij.

Afbeelding
Heuvel op, dikke sprong en weer naar beneden. Samantha Lissington met Ricker Ridge Sooty GNZ moest wel even met haar ogen knijpen vanwege de regen.

Afbeelding
Zelf vond ik dit een vrij pittige en ook technische hindernis. Twee smalletjes achter elkaar met een afdaling naar beneden en dus ook weer omhoog, maar Frida Andersen met Box Leo (SWE) 8e nam het alsof het niks was.

Afbeelding
En ook Sarah Ennis beloonde haar paard Action Lady M uitbundig na dit lijntje.

Afbeelding
Niet altijd alles ging goed, zo ook bij Patrick Rüegg met Fifty Fifty (SUI). Eerlijk gezegd drukken wij vaak niet verder af als we zien dat het misgaat, maar na een kleine hapering dachten wij dat Patrick het wel zou halen. Helaas, de achterbenen van Fifty Fifty bleven achter en dat resulteerde in een koprol voor Patrick. Klik hier voor een foto.

Afbeelding
Aangezien er een groot gat onder de hindernis zit, kwam Fifty Fifty hierin terecht. Het zag er natuurlijk wel vervelend uit, een paard vast ‘in’ de hindernis, maar Patrick wist Fifty Fifty kalm te houden en binnen no time liepen ze samen links de hindernis uit. Ik durf niet te zeggen hoe het precies met het paard gaat, maar van wat wij gezien hebben liepen ze beide redelijk ongedeerd naar de dierenarts controle toe.

Afbeelding
Gelukkig ging het Phillip Dutton met Z (USA) beter af op deze hindernis.

Afbeelding
Opperste concentratie bij Malin Hansen-Hotopp met Carlitos Quidditch K (GER).

Afbeelding
De beruchte Rolex waterbak met de brug voor de vierspanners later op de dag, werd ook gebruikt voor de cross. William Levett met Sligo Candy Cane (AUS) kwam ons hier tevreden voorbij gereden na zijn lijntje in het water. Zoals ook te zien op de foto, was deze hindernis erg in trek bij het publiek.

Afbeelding
Jonelle Price met McClaren (NZL) besloot dat een bodeminspectie van de waterbak haar taak van de dag was! Ondanks een nat pak en uitsluiting van de cross, kon de amazone nog lachen. Een ware sportvrouw! Zij bedankte ook het publiek nog even.

Afbeelding
Een sfeerplaatje van Kirsty Chabert met Classic VI (GBR) op de Rolex waterhindernis.

Afbeelding
En ook Mélody Johner met Toubleu de Rueire (SUI) op de waterhindernis combinatie.

Afbeelding
Cathal Daniels met Rioghan Rua (IRL) op de afsprong het water in bij de Rolex waterhindernis.

Afbeelding
Nogmaals Cathal.

Afbeelding
Nadat we een tijdje bij de waterhindernis zijn gebleven, hoe vaak kom je tenslotte in Aken om deze vast te kunnen leggen? Zijn we verder naar achteren gelopen, meer het open veld op. Joseph Murphy met Calmaro (IRL) kwam hier voorbij.

Afbeelding
Helaas had Gireg le Coz met Aisprit de la Loge (FRA) op hindernis 21 een missed flag, en werd uitgesloten.

Afbeelding
Maar voordat dit gebeurde, kwamen wij hem eerst nogmaals tegen op hindernis 14.

Afbeelding
Kevin Mcnab met Miss Pepperpot (AUS) op deze prachtige hindernis met de fantastische omgeving op de achtergrond.

Afbeelding
Nogmaals Kevin, direct na bovenstaande foto.

Afbeelding
Op dezelfde hindernis hadden we meer als close-up, William Coleman met Off the Record (USA) ook op de kiek gezet.

Afbeelding
Net als zijn echtgenote Jonelle, deed uiteraard Tim Price ook mee. Hier met Falco (NZL).

Afbeelding
Nogmaals Tim Price.

Afbeelding
De grote favoriet van de dag was natuurlijk Michael Jung met fischerChipmunk FRH (GER).

Afbeelding
Nogmaals Michael. Vanaf het grote open veld konden we later nog ruimschoots horen dat hij het grote stadion in reed, op weg naar de finish. Het gejuich was overduidelijk op het hele terrein te horen. Helaas greep hij net naast de eerste plaats.

Afbeelding
Als laatste ruiter van de dag kwam Tom Mcewen met JL Dublin (GBR) ons in volle galop voorbij gereden.

Top 5 uitslag individueel 4*
1. Yasmin Ingham (GBR) met Banzai du Loir. Eindtotaal van 27.1 punten
2. Michael Jung (GER) met fischerChipmunk FRH. Eindtotaal van 27.2 punten.
3. Tamra Smith (USA) met Mai Baum. Eindtotaal van 33.7 punten.
4. Christoph Wahler (GER) met Carjatan S. Eindtotaal van 35.2 punten.
5. Elisabeth Halliday-Sharp (USA) met Miks Master C. Eindtotaal van 36.5 punten.

Klik hier voor de volledige uitslag.

Na de cross was er ruim een uur pauze voordat de eerste vierspan combinatie van het middagprogramma van start zou gaan. Tijd voor een welverdiend broodje braadworst dus. Mijn vriend en ik zaten daarna wel in een dilemma. Gaan we alle hindernissen van de marathon af zoals we normaalgesproken proberen te doen met kans dat we bij de Rolex waterhindernis niks meer kunnen zien wegens de drukte? Of daar beginnen en dan vervolgens kijken wat de rest van de dag ons brengt? We besloten het laatste te doen en alvast een plekje rondom de hindernis te gaan zoeken, wat ook maar goed was want al gauw hadden meer mensen hetzelfde idee en nog voordat de eerste menner van start was, zat het al goed vol rondom de Rolex waterhindernis.

Afbeelding
Als eerste ging van start Jérôme Voutaz (SUI). Vanaf de anderre kant gingen de menners de brug op, beneden het water in om daar in de juiste volgorde de hindernis te doorstaan. Hierbij moesten uiteraard de ballen blijven liggen.

Afbeelding
Helaas kwam daar al gauw wederom de regen, maar het leverde wel een spectaculair plaatje op bij Anthony Horde (FRA). Ook alle lof voor de vrijwilligers en parcourbouwers van deze dag, zij hebben met man en macht hard gewerkt om de brug zo goed mogelijk te houden. Jammer genoeg waren er een paar combinaties die toch wat moeite hadden om de brug op te komen door de gladheid, maar gelukkig zijn er geen rare dingen gebeurd en heeft uiteindelijk iedereen de overkant gehaald.

Afbeelding
Hier op de foto Maxime Maricourt (FRA).

Afbeelding
Close-up van Maxime en zijn grooms.

Afbeelding
Hier ging János Papp (HUN) met zijn span weer de brug op, aan het einde van het onderdeel.

Afbeelding
Waar de één wat voorzichtiger was, ging de ander met meer vaart naar beneden. Zo ook Mark Carruthers (GBR).

Afbeelding
Nogmaals.

Afbeelding
En ook nog even een close-upje van de actie aan de achterkant van de marathonwagen. Het was uiterste belangrijk om tegengewicht te geven in de bochten.

Afbeelding
Daniel Schneiders (AUT) heb ik inmiddels vaker op evenementen voorbij zien komen en ik ben helemaal verliefd op zijn mooie span paarden.

Afbeelding
Daniel moest ook even goed sturen tijdens zijn rit in de waterbak! Hier kan je heel goed zien dat de menner vast zit op de bok.

Afbeelding
En vanuit een andere hoek, een blik op het publiek bij de waterbak.

Afbeelding
Het span van Daniel Naprous (GBR) had mooie blauwe voetjes Wij houden uiteraard van leuke kleurtjes :D

Afbeelding
En dus was het tijd voor een close-up!

Afbeelding
En ook József Jr. Dobrovitz (HUN) deed mee met gekleurde voetjes!

Afbeelding
En József zijn volledige span in beeld.

Afbeelding
Een plaatje voor de sfeer van Radek Nesvacil (CZE) die na zijn rit de brug weer afkomt.

Afbeelding
Toch nog even een poging bij een andere hindernis om Michael Brauchle (GER) op de foto te zetten.

Afbeelding
Maar daarna kwam ik ze weer tegen op de waterhindernis.

Afbeelding
En weer rustig de brug af na de finish.

Afbeelding
Uiteraard waren er ook diverse dierenartsen aanwezig deze dag die alles goed in de gaten hielden.

Afbeelding
Boyd Exell (AUS) op hindernis 5 moest ook even goed sturen.

Afbeelding
Zoals te zien, was de Rolex waterhindernis erg in trek. Hier met Fredrik Persson (SWE) op de foto.

Afbeelding
En ook Chester Weber (USA) was uiteraard van de partij.

Afbeelding
Koos de Ronde (NED) was er ook.

Afbeelding
Bij de rit van IJsbrand Chardon (NED) op hindernis 5 had ik even mazzel. Ik wist niet goed hoe ik daar kon staan, maar IJsbrand was de enige daar die dicht bij mij een bochtje draaide. Toen kon ik zijn concentratie even goed in kaart brengen.

Afbeelding
En mijn vriend kwam IJsbrand weer tegen bij het water.

Afbeelding
Bram Chardon (NED) was hier op weg naar hindernis 5.

Afbeelding
En nog even een sprintje trekken richting de finish!

Afbeelding
Nogmaals Bram in actie.

Afbeelding
Als laatste van start kwam Glenn Geerts (BEL).

Ondanks het weer grotendeels van de dag, hebben wij genoten van de prachtige sport. Het laatste uurtje begon zelfs de zon te schijnen en mijn neus is er nog rood van. Daar had ik natuurlijk niet meer op gerekend na zoveel regen, wind en kou eerder op de dag. Ingesmeerd was ik dus niet, oeps. :') Volgende keer maar weer aan denken!

Hopelijk konden jullie een beetje meegenieten door de foto's :wave:

Top 5 uitslag vierspan individueel
1. Boyd Exell (AUS)
2. IJsbrand Chardon (NED)
3. Mareika Harm (GER)
4. Koos de Ronde (NED)
5. Bram Chardon (NED)

Klik hier voor de volledige uitslag.

Ods
Forumcoördinator

Re: Sfeerimpressie CHIO Aken 2023 - zaterdag 1 juli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 14:49

Wat een prachtige foto's weer! :wow:

Moet eerlijk zeggen dat de regen die er was wel een heel gaaf beeld geeft, ook gevaar en had leuker geweest met een zonnetje maar dit geeft imo wel extra sfeer. En wat een spektakel was het allemaal, heel gaaf!

DanielleDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 14:53

Gaaf hoor! Echt mooie foto's! _/-\o_

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 14:59

Wat een prachtig verslag! Misschien volgend jaar ook maar eens overwegen om erheen te gaan.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 15:35

Wauw! Geweldige foto's weer, wat heb je dat prachtig vast gelegd :wow:
En je verslag is ook heel fijn geschreven :)

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 15:45

Wij waren er op zaterdag voor de cross! Ondanks de regen een hele leuke dag gehad. Leuk om het hier nog eens terug te zien :)

Hoop dat jullie je broodje braadworst zonder teveel moeite hebben kunnen halen :D . We zijn al een aantal jaar niet in Aken geweest, maar voorgaande jaren was het altijd gezellig om tussen de middag wat te eten en na de wedstrijd nog even tussen de kraampjes te neuzen. Dit jaar was het een hele missie om door alle mensenmassas heen te lopen en iets te eten te bemachtigen, dat was jammer.

Ik had ook niet goed opgelet met kaartjes kopen en dus alleen een kaartje voor de cross helaas. Zo te zien was het mennen ook mooi!

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 15:52

Schittende foto's!

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-23 15:54

In de pauze was er bij ons geen enkel probleem, wij waren toen wel op het veld en niet in het stro dorp. Achter de Rolex waterhindernis stond ook een kraam, ik was heel rap aan de beurt! :)
Kaartjes voor het mennen hadden we ook niet, was namelijk gratis. Als je eenmaal op het terrein van de cross was, had je daar ook direct toegang toe.

Wat we wel heel slecht vonden geregeld is dat we na het mennen met de groep een uitgebreid rondje strodorp wilde doen, misschien zelfs daar avondeten, maar dat je het terrein voor geen mogelijkheid meer op mocht. :n Als je geen avondkaart had, mocht je er niet op. Terwijl op andere evenementen er gewoon controleurs rondom de tribune stonden om te checken of je daar wel een kaartje had, werd je hier gewoon volledig geblokkeerd. Slechte zet lijkt mij, want hoeveel mensen gaan in de ochtend shoppen in het strodorp om vervolgens de hele dag met tassen te sjouwen over het crossterrein omdat je aan het einde er niet meer op het hoofdterrein op mag? Ik in ieder geval niet. :+

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 07:24

Mooi overzicht zo hoor. Genoten van de beelden.

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 07:44

Het was weer een super gezellige dag! En de avond ervoor natuurlijk ook *\o/*
Nagenieten weer met deze mooie foto's!

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 07:44

Hele gave foto's weer! Prachtig vastgelegd. _/-\o_

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 07:47

Prachtig vastgelegd, wat een mooie dag ondanks de regen.

aniek1985
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 10:01

Hele gave foto's!

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 10:23

Mooi verslag weer, prachtige foto’s.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 10:27

Prachtige foto's.
Was weer genieten!

Mooiste vind ik altijd de koppies van de paarden. Oortjes erop en gaan. *\o/*

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 11:50

Prachtige foto’s!!!!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 17:00

Wauw prachtig verslag met foto's!!!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 19:32

Wat een fantastisch overzicht, die foto's _O_! Spectaculair!

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 20:43

Bedankt voor alle leuke reacties :D

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 22:14

Gave foto's zeg!
En een leuk verslag :)

esc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 14:04

Prachtige foto's weer, jullie weten altijd goed de sfeer en emotie vast te leggen wat de foto's bijzonder maakt!

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 13:37

esc schreef:
Prachtige foto's weer, jullie weten altijd goed de sfeer en emotie vast te leggen wat de foto's bijzonder maakt!

Dank je wel voor je mooie compliment <3