Sport

Jessica von Bredow-Werndl en Dalera na de zege in de Deutsche Bank Prijs.
Foto: CHIO Aachen/Franziska Sack
Het beste is voor het laatst bewaard. In de dressuurring in Aken was dat de Grand Prix Kür op Muziek, de Deutsche Bank Prijs. De namen van Jessica von Bredow-Werndl en TSF Dalera BB zullen voor het eerst worden opgenomen op het bord van eeuwige winnaars.
De prachtige Kür van Jessica von Bredow-Werndl en TSF Dalera BB begint met de klassieker “Ganz Paris träumt von der Liebe”, van Caterina Valente. Gedurende de proef komen er verschillende nummers voorbij, maar de liefde tussen de amazone en haar paard was voelbaar in elke pas. Dalera stond weliswaar weer niet volledig stil tijdens het groeten, ze had zin om te beginnen, maar dat was dan ook de enige fout die deze bijzondere combinatie vandaag maakte. Dalera danste, Jessica leidde, licht, onopvallend en prachtig. Uiteindelijk, na het afgroeten, vloog Jessica haar merrie om de nek. Het publiek stond op en begon te juichen, Jessica zwaaide naar de tribunes en veegde haar tranen weg. “Zoals iedereen kon zien, was ik erg emotioneel”, bevestigde ze later. “Dat komt door deze ongelooflijke merrie. Ze legt haar hart erin voor mij. De rijbaan raakte me, het is zo geweldig om hier te mogen starten en Dalera luistert altijd naar mij. In de Special had ik enkele grote fouten omdat ik verkeerde beslissingen nam. In de Kür maakte ik geen verkeerde keuzes en dus hadden we geen fouten, gewoon omdat ze naar me luistert.” Opnieuw staan de tranen in haar ogen. “Het was altijd mijn kinderdroom om hier op het winnaarsbord erbij te komen”, voegt ze er nog aan toe. Het is niet de eerste droom die Dalera heeft vervuld, ze zijn al olympisch en Europees kampioen en winnaar van de Wereldbeker dressuur. Nu heeft ze ook voor eeuwig haar entree gemaakt op de lijst der besten in de Deutsche Bank Prijs met een score van 90.820%.
Nanna Skodberg Merrald, lid van het Deense team dat dit jaar wereldkampioen werd, had een prachtige afsluiting van de week met een prachtige tweede plaats. Ze reed Blue Horse Zepter, waarmee ze individueel tweede werd bij de wereldkampioenschappen. Het optreden van de combinatie was een demonstratie van de klassieke scholing van paarden. De jury beloonde hen met 88.730%, haar beste resultaat in een Kür tot nu toe. In Aken kwam de combinatie, die pas een half jaar samen is, slechts voor de vierde keer uit op een wedstrijd. De vosruin is 15 jaar oud. Of jong, het is maar net hoe je het bekijkt. Samen met zijn nieuwe amazone verkeert hij in betere vorm dan ooit te voren. Nanna is er van overtuigd dat ze het potentieel van het paard nog niet volledig hebben benut. Ze vertelt dat Zepter “een paard is met een groot hart, dat altijd voor je wil vechten, net als Dalera. Dat maakt hem zo speciaal. Nu moet ik alleen nog uitzoeken hoeveel ik van hem kan vragen, en wat voor hem teveel is. Hier in Aken vond ik nog enkele nieuwe ‘knopjes’. Nee, ik denk dat we nog niet aan de top van zijn kunnen zitten.”
De derde plaats ging naar het partnerland Groot-Brittannië, met dank aan Charlotte Dujardin en Imhotep. De Britse amazone reed de Kür waarmee ze ooit met de legendarische Valegro een wereldrecord reed. De hoefafdrukken van Valegro staan ook op de Walk of Fame in Aken. Haar nieuwe topper in de dop heet “Pete” en is nu tien jaar. Als jong paard, en dus nog niet zo lang geleden, was hij zo wild dat Dujardin en haar trainer Carl Hester besloten dat het voor hem het beste was om 24 uur per dag buiten te staan. “Hij bokte iedereen eraf”, onthuld Charlotte. Hij is intussen niet meer zo wild, en als hij niet in de voetsporen van Valego treedt, zoals in Aken, staat hij nog altijd klokje rond in de wei met zijn vriend. Het zijn grote schoenen om te vullen, maar hij is zeker op het goede spoor. Hij werd derde in de Kür met een score van 88.415%, een persoonlijk record voor hem. Zijn amazone is ervan overtuigd dat er nog genoeg ruimte is voor verbetering. “Pete is een jong, onervaren paard, dus ik ben heel blij met het resultaat. Maar er komt nog veel meer aan!”