Controleer weiland en verwijder jacobskruiskruid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Controleer weiland en verwijder jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 16:22

Phryso
Algemeen

Afbeelding
Jacobskruiskruid met lintbloemen. Foto: EstherHegt/Bokt Wiki

In wegbermen, bosranden, dijken en op natuurterreinen zie je in deze tijd van het jaar vaak jacobskruiskruid. Wanneer dieren deze giftige plant opnemen, kunnen diergezondheidsproblemen ontstaan. Soms waait zaad in een weiland en dan ontkiemt jacobskruiskruid in het land. Het is dan ook goed om het weiland te controleren en deze plant te verwijderen.

Tweejarige plant
Jacobskruiskruid is een tweejarige plant, in het eerste jaar vormt zij een tamelijk onopvallend rozet en in het tweede jaar gaat de plant groeien en bloeien. Jacobskruiskruid heeft in de zomer opvallende gele bloemen. De beheersing is het meest effectief voor de bloeifase en zaadproductie.

Controleren van percelen
Het is van belang percelen, ongeveer vanaf juni, een keer per week te controleren. Je herkent de planten aan de rozetvorm. De planten kunnen worden verwijderd door te frezen, schoffelen en uit de grond te trekken, voordat ze zaad vormen. Als de plant wordt gemaaid of verwijderd vóór de zaadproductie, dan heb je het volgende jaar minder jacobskruiskruid op de percelen. Zaad dat in de bodem ligt, blijft jarenlang kiemkrachtig. Controle over opeenvolgende jaren kan nodig zijn om de plant volledig te verwijderen. De volwassen plant is ongevoelig voor herbiciden en kan alleen bestreden worden door de plant geheel te verwijderen.

Droogte gunstig voor jacobskruiskruid
In goed onderhouden en bemest grasland met een dichte zode heeft de plant nauwelijks kans. De planten ontkiemen vooral op zandige kale plekken in het land. Ze kunnen heel goed tegen warmte en droogte. Soms is maaien, maaisel verwijderen, omploegen, bemesten en opnieuw met gras inzaaien het meest praktische alternatief.

eenitraM

Re: Controleer weiland en verwijder jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:48

Prima artikel. Nog beter zou zijn om een voorbeeldfoto toe te voegen van de rozetvorm van jonge planten om een beter beeld te krijgen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:11

Helemaal met die droogte wanneer het gras verdord groeit het kruid lekker door..

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 21:01

Alles geel en de Jacobskruiskuid groeit gewoon door.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 21:07

Ik heb er vandaag twee uit getrokken op een plek waar ze normaal niet staan -O-

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 21:19

Kijk langs de wegen overal staan ze nu in de bermen ,natuurgebieden en weilanden.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 21:49

Net artikel!
Toevoeging: deze vork is ontzettend praktisch bij grotere hoeveelheden. Wij lopen al +20 jaar de dijken tussen Nijmegen en Duitsland na zodat het hooi gebruikt kan worden en mijn rug kan niet zonder deze dingen. https://www.paardnatuurlijk.nl/nl/ragfork.html

JKK is inderdaad allesbehalve ideaal in je weide en zeker in je hooi. Om toch een positieve noot of twee met betrekking tot het bestaan van JKK in het topic te plaatsen; langdurig beheer loont én het is een belangrijke voedingsplant voor vele insecten (die we, zoals jullie weten, hard verliezen) en daarnaast de waardplant van onder andere mijn favoriete medebestrijder: de Jakobskruiskruidvlinder. Een kleine, rode vlinder wiens rupsen de plant helemaal kaalroetsjen. Zie je deze zwart-oranje rups-rakker dus op je planten, overweeg dan zeker om ze te vriend te houden en pluk bijvoorbeeld alleen de bloemen weg om verder uitzaaien te voorkomen. Als je een of twee weken later weer terugkomt dan zie je vaak niet meer dan een zielig steeltje staan. Juist omdat de plant heel goed tegen droogte kan zie ik op de wat minder bloemrijke delen van de dijken een hoge concentratie van verschillende insecten rondom deze planten.

''Ruim 150 soorten insecten, waaronder vele tientallen vlinders, bijen en zweefvliegen, foerageren op Jakobskruiskruid. Weer 40 andere soorten gebruiken de plant als waardplant, bijvoorbeeld doordat de eieren op Jakobskruiskruid worden afgezet en de larven van de plant eten. Een deel van al deze insecten staat op de Rode Lijst en wordt op dit moment in zijn bestaan bedreigd. Vogels, zoogdieren en grotere insecten zijn weer afhankelijk van de insecten die op Jakobskruiskruid leven, omdat ze deze op hun menu hebben staan. Zoals je leest, is Jakobskruiskruid een belangrijke spil in het ecosysteem. Als deze plant wegvalt, heeft dat consequenties voor al die insecten en andere dieren die er (in)direct afhankelijk van zijn.''
( https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=29514 )

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 22:05

Vraagje dan...
JKk is giftig voor zowat alle dieren (en mensen dus altijd handschoenen aandoen).
De rups van de jkk vlinder is bestand tegen het gif. Maar krijgt een vogel die deze rups eet dat gif dan niet binnen? Ik dacht dat die rups die strepen had als waarschuwing voor vogels dat zij giftig zijn?

En wat met de andere insecten, geven zij dat gif door aan dieren die hen opeten?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 22:13

Insecten eten niet van de plant. Ze halen het stuifmeel ed uit de bloemetjes. Ik denk dat die rupsen idd niet gegeten worden

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 22:17

Hier in de buurt woont een ex boer op zijn voormalige boerderij met een stukje land naast huis waar een paar kalveren in lopen. Dat landje is vergeven van het JKK en ook in de berm voor het huis. Moet ik daar nou naar toe gaan om die man er op te wijzen dat hij dat moet verwijderen?

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 22:20

Zo lang het vers is smaakt het bitter en blijven dieren er over het algemeen vanaf. Vooral gedroogd in stro en hooi is het problematisch.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 22:20

Art_Ificious schreef:
Vraagje dan...
JKk is giftig voor zowat alle dieren (en mensen dus altijd handschoenen aandoen).
De rups van de jkk vlinder is bestand tegen het gif. Maar krijgt een vogel die deze rups eet dat gif dan niet binnen? Ik dacht dat die rups die strepen had als waarschuwing voor vogels dat zij giftig zijn?

En wat met de andere insecten, geven zij dat gif door aan dieren die hen opeten?

De rups - en later de vlinder - zijn inderdaad giftig. Daarom hebben ze ook van die felle kleuren, daarmee dragen ze dat direct uit. https://www.vlinderstichting.nl/actueel ... kruiskruid

Giftig is alleen niet hetzelfde als op slag dodelijk. Dus een enkele rups zal de gemiddelde vogel wel overleven, net zoals wij en onze paarden een enkel stukje JKK ook overleven. Een opeenstapeling van de giftige stof (PA's) (vaak op lange termijn, als je het dus niet regelmatig binnenkrijgt) is (potentieel) dodelijk. Krijg je het of plotsklaps in een grote hoeveelheid binnen dan kan sprake zijn van een acute vergiftiging. Ik ken wel boeren die dat is overkomen met kalveren omdat ze het in het hooi hadden zitten en dat wens je zeker niemand toe.

Op een weiland wordt het, zonder het te hooien, in principe alleen een probleem als (veel) planten kapotgetreden worden aan de wortelvoet. Als de stengel breekt droogt de plant uit (en zet dan vaak ook nog even snel zaad) en een droge plant wordt door de dieren door het gebrek aan bittere stof niet meer als dusdanig herkend.

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 23:01

Ik herken dat tweejarige niet echt, ik heb het idee dat het in een paar weken kan uitgroeien van niks naar bloeiend geel. De rozetten herken ik inmiddels maar al te goed, maar ik heb niet altijd handschoenen bij de hand en als ik hem dan iets te lang laat staan, staat hij zo in bloei.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 23:20

Hier in de paddock is het niet leuk meer.. Weides (nog) niet aangetast, maar nu dagelijks 20x60 paddock formaatje langs aan het lopen, zeker een kruiwagen vol met die rozetten\gele knopjes. En ja, blote hand, geloof niet dat dat door huid heen gaat.
Weet niet waar het vandaan komt, in het bos staat niets, in de doodlopende weg amper, blijkbaar is de grond gewoon zo zuur? Samen met zuring heel wat aan het uittrekken hier, :')

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 07:48

Jakobskruiskruid vergiftiging vindt plaats via het spijsvertering systeem. In de plant bevinden de pyrrolizidine alkaloiden zich in hun niet-giftige vorm. Pas als deze stoffen in de spijsvertering terechtkomen worden deze in hun giftige vorm omgezet. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat aantoont dat huidcontact resulteert in het ontstaan van alkaloïden in een giftige vorm. Sommige mensen ondervinden wel een allergische reactie na huidcontact met Kruiskruid (compositae dermatitis). Deze allergie wordt niet door pyrrolizidine alkaloïden veroorzaakt, maar door sesquiterpene lactonen die zich ook in veel andere leden van de Paardenbloemfamilie bevinden.
Handschoenen aandoen is wel nuttig i.v.m. brandnetels en/of insectensteken etc.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 07:58

En nog even aanvulling, het is een 60kD molecuul. Dat komt helemaal niet door je huid heen, daar is het veel te groot voor.
Ik heb daar jaren geleden Wageningen al eens over gebeld, toen kreeg ik al het antwoord dat het gif niet door je huid heen komt. Tenzij je je handen schoonlikt na afloop is er niets aan de hand (pun intended)

Je huid is een barriere voor vrijwel alles. Als dit soort grote moleculen zo goed door je huid heen gingen, werkten al die antirimpelcrèmes wel :+

Ik trek ze al 30 jaar uit met blote handen, en ik leef nog.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:39

axel_1997 schreef:
Zo lang het vers is smaakt het bitter en blijven dieren er over het algemeen vanaf. Vooral gedroogd in stro en hooi is het problematisch.

Dat is mij bekend, maar het zaait zich straks wel uit en ik hoef het niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 10:29

Ik laat ze meestal een poosje in bloei staan en verwijder ze dan vlak voordat ze uit gaan zaaien. Dan trek je ze het makkelijkste uit en hebben de insecten nog wat aan de bloemen in de tussentijd :)

Het rozetstadium vind ik vervelend om te verwijderen, dan breken de blaadjes toch wat sneller af.
De stengel trek je er meestal zó met wortels en al uit als je je kracht goed over de stengel verdeelt :)

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:06

Ik strooi al jaren KAS voor het verwijderen van JKK.
Gewoon bij elke plant een handje KAS strooien en een flinke scheut water. Binnen 2 dagen is de plant verdwenen. Ook de wortel verdwijnt. JKK in de berm mogen heerlijk bloeien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:10

Ja die tip heb ik ook jaren geleden een keer opgevolgd na die op Bokt gelezen te hebben.
Resultaat: jarenlang een kale plek en raad eens wat daarna het enige was dat er nog wilde groeien... :=

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:22

Ik denk dat ik samen met mn moeder en de stalmanager al wel op 15 grote kruiwagens zit :+ maar alles ziet er wel beter uit dan vorig jaar..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:33

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:44

Ze zitten in ieder geval vaak stikvol met die rupsen die weer vlindertjes worden, die hebben ook bestaansrecht denk ik dan maar :(:)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:51

Oh die zie ik hier helemaal niet eigenlijk.. -O- zou wel fijn zijn, een beetje hulp op rupsniveau

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:51

Art_Ificious schreef:
Ik betwijfel dus echt of het kruid wel zo fijn is voor alle insecten.

Het is wetenschappelijk bewezen dat het voor sterfte onder bijen zorgt.
Er is zelfs een hoge percentage PA in honing gevonden.

https://farmersdefenceforce.nl/jacobskr ... der-bijen/

dat schijnt niet zo te zijn, zegt weer een ander:

"Klopt niet", zegt Eric Mahieu van de Nederlandse Bijenhoudersvereniging. "Zo zit de natuur niet in elkaar. Er is inderdaad een Duits onderzoek waaruit blijkt dat bijenlarven niet tegen de PA's uit jakobskruiskruid kunnen, maar dat is een onderzoek in een laboratorium waar de larven extreem hoge doses kregen. In het echt gebeurt dat niet. Je kunt uit dat onderzoek net zo goed concluderen dat bijen juist heel goed om kunnen gaan met de stoffen in jakobskruiskruid."