[VIDEO]Gerrits paard gewond na laagvliegende defensiehelikopter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

[VIDEO]Gerrits paard gewond na laagvliegende defensiehelikopter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 14:02

Omroep Gelderland
Algemeen
Ingezonden door een Bokker

"De pezen, alles was eraf. Ik kon zo op het bot kijken." Het afgrijselijke beeld van het kapotte been van zijn merrie herinnert Gerrit Bonestroo uit Oosterwolde zich nog als de dag van gisteren. Na een overvliegende defensiehelikopter sloeg het paard op hol en rende dwars door het prikkeldraad. De verwondingen waren zo ernstig dat het dier moest worden afgemaakt.

Gerrit is niet de enige die zich ergert aan de defensiehelikopters die over de Veluwe laagvliegoefeningen uitvoeren. Het afgelopen jaar kwamen er bijna driehonderd klachten binnen bij Defensie over de laagvlieggebieden op de Veluwe en in het Maas-Waalgebied en werd er voor ruim 130.000 euro aan schade uitgekeerd.

'Dwars door schrikdraad heengegaan'
Het is een gewone dag als boer Gerrit zijn koeien aan het melken is op zijn bedrijf in Oosterwolde, nabij Oldebroek. Verderop staat zijn paard bij een bevriende boer die er tijdelijk voor zorgt. Uit het niets scheert een helikopter over het weiland. "De helikoper ging onder de draden van de hoogspanningsmasten door en de paarden weten niet wat er gebeurt en raken in paniek", vertelt Gerrit. "De merrie ging op de loop en is dwars door het schrikdraad heengegaan."

"De oppasser is gebeld en heeft samen met zijn broer het paard eruit gehaald en ze hebben haar in de paardentrailer gekregen", herinnert Gerrit zich. Met de paardentrailer spoedt Gerrit zich naar de dierenkliniek in Hattem. "In de hoop dat ze iets kunnen doen, maar het was al snel duidelijk: er viel niets meer te repareren. Mijn paard moest afgemaakt worden."

'Hoop verdriet'
Gerrit liet het er niet bij zitten en schreef met wat hulp van een oud-wethouder een brief aan Defensie om zijn beklag te doen en om de schade te verhalen. "Financieel hakt dit erin", meent hij. Allereerst de dierenartskosten en ook de aanschafkosten voor het paard destijds. "Het heeft me een hoop verdriet gekost. Het is je hobby en het is je passie."

Gerrit schreef met hulp van een kennis een brief naar Defensie. "Ik vind als iets veroorzaakt wordt, dan moet je dat oplossen. In ieder geval een 'sorry', maar ik kreeg nul, niks. Ik vind dat niet kunnen." Defensie laat weten dat de brief nooit is binnengekomen bij het klachtenloket. "De betrokken paardenhouder zelf heeft ons laten weten uit te laten zoeken waar de brief wel naartoe is gegaan."

"We proberen echt zoveel mogelijk dieren of groepen mensen te vermijden", zegt Apache-vlieger Loekie. "Maar soms probeer je een weide met vee te vermijden en ga je snel even een bomenrijtje over en dan zit je zo opeens boven een paardenbak. Dan weer snel draaien, geeft alleen maar meer herrie."

Hij benadrukt ook de noodzaak van de oefeningen. "Wij moeten met onze helikopter bijvoorbeeld onze grondtroepen beschermen. Zo'n helikopter is heel kwetsbaar, dus proberen wij ons te verstoppen achter gebouwen of bomen. dat laagvliegen móeten we oefenen."

Tak op auto
Henry Vos uit Uddel heeft alle begrip voor die oefeningen, maar baalt wel dat het hem veel geld kostte. Hij kreeg te maken met schade die volgens hem veroorzaakt is door defensiehelikopters. "Er is een enorme tak uit een gezonde monumentale boom geknapt en onder de boom stond de auto van mijn dochter. Die is totaal vernield."

"Het was een mooie zomerdag", weet de inwoner van Uddel te vertellen. "We waren zelf aan het varen. We kregen van de overburen door dat het echt wel een helikopter van Defensie is geweest die laag overvloog waardoor die tak eruit geknapt is."

'Beschermers van het land'
De toon op de boerenerven is niet zo fel als het lijkt. "Niemand kan er wat aan doen dat dit is gebeurt", zegt Gerrit. Maar hij blijft hameren op de slechte communicatie vanuit de krijgsmacht. Henry: "Soms moet je wel wat dingen accepteren, want Defensie moet toch oefenen en ze zijn de beschermers van het land, maar dat moet niet ten koste gaan van de burger", benadrukt hij.

"Als de helikopers één keer per dag overvliegen, dan mag dat wel een keer. Maar ze moeten niet aan de gang blijven. Het gebeurt soms wel dat ze vijf tot vijftien overvliegen", vertelt Henri.

Voor Annelies van den Brink uit Oosterwolde is de maat inmiddels vol. "Ik meld geen klachten meer, ze doen er toch niets mee." Zij had een drachtig fokpaard dat na stress door een laag overvliegende defensiehelikopter een doodgeboren veulen kreeg. Het verband tussen het een en het ander is voor Annelies klip en klaar. "Het kost veel verdriet en veel geld, maar ik heb geen cent gezien van Defensie."

De afdeling van Defensie die de schadeclaims behandelt laat weten altijd goed naar een claim te kijken. Aan de cijfers is ook te zien dat er steeds meer geld wordt uitgegeven aan het vergoeden van schade. Maar omdat de luchtmacht moet oefenen om goed te kunnen werken, hoeft niet alle schade vergoed te worden. Dat gebeurt wel als de schade onevenredig groot is en een direct gevolg is van het laagvliegen.

Let op de video kan schokkende beelden bevatten.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 14:42

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat feedback in het daarvoor bestemde topic hoort.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 14:57

Poeh, ik vind dat ook wel heftig, hoor. Oefenen moet inderdaad, maar als je schade maakt, moet je dat vergoeden. Of het nu veel of weinig is. Ik vind 'het moet nu eenmaal' geen excuus om geen schadevergoeding uit te keren. We wonen in een drukbezet land.

Worden de oefentijden ergens gecommuniceerd?

Elisa2

Re: [VIDEO]Gerrits paard gewond na laagvliegende defensiehelikopter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 15:01

Helemaal mee eens, en oefenen..daar hebben ze hier de gebieden op de hei voor en afgesloten bos waar ze laag kunnen vliegen.

Dan kunnen ruiters zelf kiezen of ze dat risico aan willen gaan op de hei.

Heb ook weleens van die geintjes meegemaakt dat ze rakelings over de bak kwamen, echt net boven de bomen uit en de paarden in paniek raakten. Zoiets kan echt levensgevaarlijk zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 15:06

Ze hebben hier hele militaire terreinen om te oefenen, ga je me echt wijsmaken dat ze daar het laagvliegen niet kunnen oefenen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 15:10

Ayasha schreef:
Ze hebben hier hele militaire terreinen om te oefenen, ga je me echt wijsmaken dat ze daar het laagvliegen niet kunnen oefenen?

Vast wel. Al zullen ze ook in bewoond gebied en bijvoorbeeld boven stedelijk gebied, rivieren, meren e.d. moeten oefenen. En dat is ook begrijpelijk, mits de gemaakte schade ook vergoed wordt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 16:25

Vraag me af of mensen nog enig vergoeding krijgen voor hun gelede schade

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 16:28

Tink89 schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat feedback in het daarvoor bestemde topic hoort.

Die is gemaakt door YouTube, dus kan bokt niks aan doen. Behalve alleen de link neerzetten en niet de video.

Maar heel naar zeg. En gewoon geen reactie, zogenaamd de klacht niet ontvangen, geen schadevergoeding en zelfs geen sorry...

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 16:31

Ik vraag mij af waarom er geen brieven gestuurd kunnen worden naar bewoners in het gebied dat ze op datum x en Y laagvlieg oefeningen gaan uitvoeren. Daarmee zou al best wat ellende voorkomen kunnen worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 16:55

cobiie schreef:
Ik vraag mij af waarom er geen brieven gestuurd kunnen worden naar bewoners in het gebied dat ze op datum x en Y laagvlieg oefeningen gaan uitvoeren. Daarmee zou al best wat ellende voorkomen kunnen worden.

Ja, lijkt mij ook. Of een mail, of zo.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 17:00

Hier kwamen ze een poos geleden ook onder de hoogspanningsmasten onze kant op. Met 4 van die chinooks. Dacht dat de pannen van het dak gingen.
Paarden renden ook, terwijl als ze gewoon overkomen dat niet doen.
Maar gelukkig rende ze rondjes.

En nee dat was niet gecommuniceerd. Ja dat er enkele dagen oefeningen zouden zijn.
Maar ze zijn nog nooit zo laag en vervolgens zo over ons huis gekomen.

Dus zou erg fijn als ze dat laagvliegen in gebieden waar dat geen gewoonte is wel aangeven.
Plaatselijk dagblad oid zou al wat zijn, ook online.

In dit verschrikkelijke artikel ook.
Het is al erg je paard te verliezen.
Maar dan ook nog van die stugge antwoorden :n
Geen woorden voor.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 17:22

Popstra schreef:

Deze berichten zijn nu (opnieuw) nieuws omdat defensie vorig jaar 350.000 euro schadevergoeding heeft uitgekeerd. Dit paard is niet afgelopen week verongelukt, maar al enige tijd geleden.
Het aantal klachten is afgenomen, de uitgekeerde schadevergoeding is groter geworden.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 21:38

Hier in BE is het echt een gekkenhuis. Half jaar vóór invasie van de Oekraine is het begonnen.Veel meer vliegbewegingen.Soms absurd gevaarlijk dat je zowat in de cockpit van de straaljagers kunt kijken. Krankzinnig laag gaan ze hier. Voor nu kijken de paarden er niet van op maar ik realiseer me dat het zomaar fout kan gaan.
Als er tijdens het liegvliegen maar een klein foutje wordt gemaakt hebben ze geen tijd meer het te herstellen en knallen ze zo op de woningen.Het begon 2 jaar geleden met steeds 1 of 2 laagvliegers nu vliegen ze in formatie van 4.Het is wachten op......

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:56

Moet zeggen dat ik vroeger als kind wel gevechtsvliegtuigen hoorde over komen en laag ook in West-Vlaanderen. Toen stonden ze waarschijnlijk nog in Koksijde ook op de vliegbasis samen met de seekings. Daarna jaaaaaaaaaaaaaaren geen gevechtsvliegtuigen meer gehoord maar de laatste weken hoor ik ze ook weer met regelmaat boven mijn huis. Gelukkig niet erg laag maar het valt wel op. Eerst dacht ik aan oefeningen voor het 21 juli defilé maar nu begin ik te twijfelen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 11:23

Ibbel schreef:
Popstra schreef:

Deze berichten zijn nu (opnieuw) nieuws omdat defensie vorig jaar 350.000 euro schadevergoeding heeft uitgekeerd. Dit paard is niet afgelopen week verongelukt, maar al enige tijd geleden.
Het aantal klachten is afgenomen, de uitgekeerde schadevergoeding is groter geworden.

Oh joh...Dat is geen kattenpis!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 11:33

Oef...balen voor dat paard dat het zowel pech had met een helicopter als met prikkeldraad....

Waarom is er niet gewoon een app of zoiets waarin defensie vliegbewegingen aan kan kondigen?
Ik heb een tijd terug wel eens gezocht of er iets was, maar zelfs als ze overkomen en je dus weet wanneer ze er waren, dan is het nog niet iets waar je makkelijk wat over kan vinden.

Het zijn toch oefeningen waarbij het voor defensie weinig uitmaakt als mensen weten waar je vliegt, lijkt mij...?
Mensen die graag op de hoogte willen zijn van vliegbewegingen kunnen dan gewaarschuwd worden en maatregelen nemen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 11:44

Grote oefeningen/internationale oefeningen en nachtvluchten worden altijd aangekondigd op de site van defensie.
Als je in laagvlieggebied woont (zoals ik) dan krijg je ze gewoon regelmatig over, ook als er geen oefeningen zijn en daar wordt niet voor gewaarschuwd verder. Mijn paarden kijken ook niet op of om van een Chinook meer of minder, of ze nou op 30 meter hoogte de dakpannen later rammelen of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 11:54

Ik woon in een Chinook laag overvlieg gebied.
En inderdaad onze paarden weten niet beter en mijn ruiten rammelen regelmatig.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 11:57

Maar hier was wel aangekondigd dat er oefeningen zijn.
Maar als je niet in een laagvlieg gebied zit verwacht je toch ook niet dat ze onder de hoogspanningsmasten komen?
Tenminste ik niet, of is dat dan naïef gedacht?

BlaBlaBla76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 17:07

Ibbel schreef:
Popstra schreef:

Waar kan ik meer terugvinden over die schadevergoeidngen?