Aanscherping regels en toezicht NVWA

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Aanscherping regels en toezicht NVWA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 09:31

KNHS
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

De NVWA heeft verschillende zaken rondom het internationale transport van paarden aangescherpt. Ook de registratieplicht van de verblijfplaats van de paarden is hierbij van belang. Hieronder kort de belangrijkste punten. Kijk voor uitgebreide informatie op de verschillende websites (linkjes staan onderaan dit bericht).

Voor het verplaatsen van paarden binnen EU-lidstaten moet via de NVWA certificering worden aangevraagd. Daarbij moet in het Traces-NT-systeem onder meer worden aangegeven wat de bestemming van het paard is. Vanaf nu moet dit adres van bestemming als ‘geldig’ in het systeem staan om certificering mogelijk te maken.

Daarnaast is het vanaf 1 juli 2023 niet meer toegestaan om te certificeren wanneer de vervoeder niet correct geregistreerd is. Dit geldt ook voor niet commercieel transport. Deze registratieverplichting geldt al sinds april 2021, maar vanaf nu wordt daar ook op gehandhaafd.

Uiteraard is het ook belangrijk dat de verblijfplaats van het paard correct in de RVO database staat geregistreerd.

Voor deelnemers aan internationale wedstrijden is het met de aanscherpingen van deze regels zaak om extra op te letten en tijdig een certificering aan te vragen.
Op de KNHS Website vind je hier ook extra informatie over wat er komt kijken bij het meedoen aan internationale wedstrijden.

kijk hier voor de website van de NVWA

Kijk hier voor informatie over Traces

Kijk hier voor meer informatie over de registratie van paarden via de RVO

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 12:13

en wat als het adres in het buitenland niet als geldig geregistreerd staat?

SylS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 13:05

Popstra schreef:
en wat als het adres in het buitenland niet als geldig geregistreerd staat?

Dan moet degene waar het paard naar toe gaat, zorgen dat het geldig wordt. Dit kan door contact op te nemen met de "NVWA" van het land waar het dier naar toe gaat

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 16:51

als je zelf contact op neemt hier in eigen land met vragen over dingen waar je nket uit komt word je al van het kastje naar de muur gestuurd omdat de medewerkers geen idee hebben waar je het over hebt! Al paar x mee gemaakt.

En dan heb je alles keurig rond, zegt de keurend arts dat bepaalde punten heel niet gelden voor de particulier! 8)7

In het buitenland is dit overigens allemaal niet zo ingewikkeld en het kost nog veel goedkoper ook! EU is toch 1!?

Cappypop

Re: Aanscherping regels en toezicht NVWA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 23:00

Wat een gek iedee . Mijn paard en ik gaan ook wel eens er op uit . Nooit problemen ondervonden. Met de trailer . Zelfs niet naar Duitsland

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 07:41

In dit geval ligt het niet aan de NVWA, maar aan het systeem Traces.
In Brussel, waar ze dit systeem beheren, heeft men bepaald dat certificaten niet meer op geldig kunnen worden gezet door de dierenartsen, als er bepaalde zaken niet correct zijn ingevoerd in Traces.

Zoals een vertrek- en een bestemmingsadres, die moeten geregistreerd staan als paardenbedrijf en dat moet het land waar dat bedrijf ligt controleren en het adres op Geldig zetten.

En datzelfde geldt voor vervoerders.
Voor privé vervoer gelden veel eenvoudiger regels dan voor commercieel vervoer, maar men heeft in Brussel toch besloten dat ook privé vervoerders geregistreerd moeten worden om in Traces te kunnen worden ingevoerd. Allemaal extra werk, zowel voor de particulier die eens op pad gaat, als voor de NVWA die dit allemaal last minute moet registreren (want als particulier kom je er vaak pas achter dat dit moet op het moment dat je wil gaan vertrekken met je paard).

Maar zonder geldige vertrek- en bestemmingsadressen en zonder geldige vervoerder is het dus niet meer mogelijk om in Traces een certificaat geldig te krijgen voor de certificerende dierenartsen.
Niet alleen in Nederland, in heel Europa heeft men hieraan te voldoen.

Het systeem geeft anders simpelweg een foutmelding.

Over de tarieven en dat het in andere landen simpeler en goedkoper kan: de NVWA gaat niet over de tarieven die zij rekent, daar gaat het Ministerie van LNV over.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 08:39

Is toch niet meer te doen voor een particulier die hobbymatig eens een uitstapje naar het buitenland maakt met zn paardje!?
Jammer dat het allemaal zo moeilijk moet tegenwoordig. Net of ze het willen ontmoedigen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 09:02

Ik weet ook niet wat men daar in Brussel voor ideeën over heeft.
Op zich is dat aanvragen van een privé vervoerders registratie zo geregeld, weet ik inmiddels uit ervaring.

hylke77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 22:50

Heeft iemand enig idee hoe snel de NVWA werkt als het gaat om Traces? Ik heb vandaag de vervoersvergunning aangevraagd maar kreeg een mail dat het wel ACHT weken kon duren!! Dat gaat natuurlijk helemaal nergens over als je snel ergens heen wil.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 22:57

Mijn vriendin kreeg die melding ook en vervolgens had ze de volgende werkdag bericht dat het geregeld was.

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 05:55

En laten we het niet over de kosten hebben van de export papieren. In Nederland ben je , op locatie, bijna 300 euro kwijt voor een papiertje vlwat 10, of wellicht nu 30, dagen geldig is.
Wij hebben gelukkige een horsehotel in de buurt. Kost het nog steeds 150 ex btw.
Laatst naar Frankrijk geweest op wedstrijd en kregen daar gratis de exportpaieren voor de terugweg.
Duitsland kost rond de 35 euro.
Ik weet de de NVWA niets aan die bedragen kan doen, maar als je het vergelijkt met buurlanden.....
Naar België heb je de papieren weer niet nodig ivm onderlinge afspraken.....

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 08:08

Daarvoor moet je idd bij het Ministerie van LNV zijn, die bepalen de tarieven, dat doet de NVWA niet zelf, dat schreef ik hierboven ook al.

Wanneer je het allemaal zelf regelt, kom je rond de 255,- euro uit nu.
Wanneer je Traces door de NVWA laat klaarzetten komt daar 55,- bij.
Account van Traces is overigens gratis, dus als je een beetje handig bent met de computer, kun je dat ook heel prima zelf regelen.
Ik geef toe dat het niet het meest gebruiksvriendelijke systeem is, maar het is ook geen rocket science.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 21:50

Ik snap niet dat als het europese regelgeving betreft de tarieven dan ook niet gewoon hetzelfde kunnen zijn.
Het werkt vooral ontmoedigend, als hobby ruiter je sport te willen beoefenen en daarbij ook internationaal te willen starten op eigen kosten omdat je daar gewoon goed genoeg voor bent en dan al 300€ kwijt te zijn enkel om over de grens te komen 8)7
En dan moet je het meeste nog helemaal zelf wat invullen betreft want NVWA doet steeds minder!

Ik vind dat echt schandalig!

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 21:58

Het gaat ook echt nergens meer over...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 22:13

Elk land bepaald zelf hoe zij hun financiën en tarieven berekenen.
Wanneer dat Europees wordt voorgeschreven, is het continent te klein, denk ik...

Enige wat er Europees is vastgesteld is dat de overheden dit niet gratis mogen doen, ze moeten er op de een of andere manier geld voor vragen.
Alleen er is geen minimum of maximum bedrag, dat mag elke lidstaat zelf bepalen.

Tip voor de aankomende verkiezingen:
Zoek uit welke politieke partij deze kosten omlaag wil brengen en breng daar je stem op uit op 22 november.

Wie weet wordt het dan in de toekomst wel voor een deel gesubsidieerd.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 22:27

Het word idd niet makkelijker. De nvwa is geen pretje met het aanvragen, ik deed vaak nog de moeite om zelf tracés in te vullen maar men wat een pokke werk was dat :\ was je ruim 250 euro voor kwijt.

Nu verhuisd naar België dus de FAVV dat was een nog grotere pain in the …… Uhm gedoe. Uiteindelijk maar alleen een mail gestuurd met dan en dan ga ik daar en daar naar toe met dat en dat paard. Beste man komt langs alles al ingevuld en wel dus konden met papier op stap
Kreeg na 2,5 maand de factuur €95,- _O- kan dus een stuk goedkoper en makkelijker :Y)

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 11:42

Als ik het nu dus goed begrijp moet ik een traces acount aanmaken en dergelijke regelen a 300 euro omdat ik een paard in het buitenland in de eu gekocht heb, en haar zelf wil vervoeren met auto en trailer?

Of geld dit alleen als je zakelijk vervoerder bent?

Het vreemde is dat wanneer je naar import zoekt/kijkt bij de rvo en de nvwa dat het hele traces gebeuren niet eens ter sprake komt. Alleen een chip en paspoort zou voldoende zijn :?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 11:48

Popstra schreef:
Is toch niet meer te doen voor een particulier die hobbymatig eens een uitstapje naar het buitenland maakt met zn paardje!?
Jammer dat het allemaal zo moeilijk moet tegenwoordig. Net of ze het willen ontmoedigen

Even praktisch: als jij je paard in de trailer zet om een weekje uit logeren te gaan in België, dan doe je dat toch gewoon?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 12:14

Een Traces account is voor zover ik weet altijd nog gratis.
Net als de vervoerdersregistratie als privévervoerder.

Het kost geld (ik meen tegenwoordig 26 euro) om een medewerker van de NVWA een traces certificaat klaar te laten zetten, i.p.v. dat je zelf een account aanvraagt en dat allemaal zelf doet.
Het systeem is niet perse moeilijk, maar als je er nooit mee gewerkt hebt wel behoorlijk ingewikkeld om door te krijgen.
Wanneer je dus regelmatig over de grens op pad gaat met een paard, kan ik je dat gratis account van Traces van harte aanraden, bij een eenmalige actie zou ik zelf die moeite niet doen en voor een klaargezet certificaat gaan.

De kosten voor het verkrijgen van een gezondheidscertificaat bestaan uit:
1x starttarief, 2x 1 kwartier keuring en 1x iets van 26 euro voor Traces, als je die niet zelf klaarzet.
Kom je net onder de 300,- uit.
(2kwartier is op dit moment de minimale keurtijd, ook als je bij wijze van spreken de dierenarts bij de oprit opwacht met je paard en hij/zij in een kwartier weer weg is, worden er 2 kwartieren gepland en gefactureerd).
Zoals eerder gezegd, tarieven worden bepaald door het Ministerie van LNV en niet door de NVWA zelf.

Wanneer je naar een commercieel transportbedrijf gaat, die keuringen op hun eigen locatie aanbieden, kan het goedkoper.
Die vragen 1 keuring aan voor meerdere paarden, zetten alle gegevens in Traces (checken of je paard goed geregistreerd staat in de database), vertrek is dan altijd van een locatie met UBN.
Registratie als privévervoerder is dan het enige wat je zelf dient te regelen (die gaat op naam en moet je dus wel echt zelf regelen).

Wanneer je commercieel dieren gaat vervoeren, is er een vervoersvergunning nodig die 5 jaar geldig is, deze is niet gratis, in tegenstelling tot de vervoerdersregistratie voor privévervoerders.

En het gedoe met registraties met UBN in Traces vloeit voort uit Europese wetgeving.

In Brussel, waar het Traces systeem beheerd wordt, is besloten dat locaties waar hoefdieren worden gehouden, geregistreerd moeten zijn in de lidstaat waar die locatie ligt.
En dat moet dan als zodanig in Traces worden verwerkt, door de betreffende lidstaat.
In Nederland is dus stap 1, dat je al sinds 2,5 jaar een UBN moet hebben als je paarden houdt (voor andere hoefdieren, zoals schapen, runderen en varkens bestond die verplichting er al langer) en stap 2 is, dat wanneer je op reis gaat met je paard en Traces nodig hebt, dit adres in Traces geregistreerd wordt.
Dat laatste is binnen no-time geregeld, 1 belletje of mailtje naar de helpdesk van Traces onder kantoortijden en daarna is het rond, mits je dus aan de voorwaarden voldoet dat je bij RVO een UBN voor paarden hebt geregistreerd.

De wetgeving is reeds ruim 2 jaar van toepassing, dat er dan nu eens wat strakkere regels omtrent export komen, is ook weer niet alsof een ieder met het mes op de keel is gezet om dingen te regelen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 13:04

Ik had alles keurig aangevraagd. In BE ook mn nieuwe adres als inrichting aangemeld, alles goedgekeurd. Nu kon mn gezondheidskeuring niet plaatsvinden omdat in RVO mijn adres niet overeenkwam met adres UBN (duh, ik huur een wei) en mn nieuwe adres was niet in traces als 'geldig' aangeduidt... Moet ik dus weer via FAVV vragen of ze hem als geldig kunnen aanduiden. En de keuring kon niet doorgaan omdat er geen routenet was toegevoegd. Ik moest googlen wat dat was maar blijkbaar de voorloper van google maps. Nou ik rij de route die maps aangeeft en hoef maar 10min over de grens. Ik vind het gezegend.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 13:51

Marije_jiplover schreef:
Een Traces account is voor zover ik weet altijd nog gratis.
Net als de vervoerdersregistratie als privévervoerder.

Het kost geld (ik meen tegenwoordig 26 euro) om een medewerker van de NVWA een traces certificaat klaar te laten zetten, i.p.v. dat je zelf een account aanvraagt en dat allemaal zelf doet.
Het systeem is niet perse moeilijk, maar als je er nooit mee gewerkt hebt wel behoorlijk ingewikkeld om door te krijgen.
Wanneer je dus regelmatig over de grens op pad gaat met een paard, kan ik je dat gratis account van Traces van harte aanraden, bij een eenmalige actie zou ik zelf die moeite niet doen en voor een klaargezet certificaat gaan.

De kosten voor het verkrijgen van een gezondheidscertificaat bestaan uit:
1x starttarief, 2x 1 kwartier keuring en 1x iets van 26 euro voor Traces, als je die niet zelf klaarzet.
Kom je net onder de 300,- uit.
(2kwartier is op dit moment de minimale keurtijd, ook als je bij wijze van spreken de dierenarts bij de oprit opwacht met je paard en hij/zij in een kwartier weer weg is, worden er 2 kwartieren gepland en gefactureerd).
Zoals eerder gezegd, tarieven worden bepaald door het Ministerie van LNV en niet door de NVWA zelf.

Wanneer je naar een commercieel transportbedrijf gaat, die keuringen op hun eigen locatie aanbieden, kan het goedkoper.
Die vragen 1 keuring aan voor meerdere paarden, zetten alle gegevens in Traces (checken of je paard goed geregistreerd staat in de database), vertrek is dan altijd van een locatie met UBN.
Registratie als privévervoerder is dan het enige wat je zelf dient te regelen (die gaat op naam en moet je dus wel echt zelf regelen).

Wanneer je commercieel dieren gaat vervoeren, is er een vervoersvergunning nodig die 5 jaar geldig is, deze is niet gratis, in tegenstelling tot de vervoerdersregistratie voor privévervoerders.

En het gedoe met registraties met UBN in Traces vloeit voort uit Europese wetgeving.

In Brussel, waar het Traces systeem beheerd wordt, is besloten dat locaties waar hoefdieren worden gehouden, geregistreerd moeten zijn in de lidstaat waar die locatie ligt.
En dat moet dan als zodanig in Traces worden verwerkt, door de betreffende lidstaat.
In Nederland is dus stap 1, dat je al sinds 2,5 jaar een UBN moet hebben als je paarden houdt (voor andere hoefdieren, zoals schapen, runderen en varkens bestond die verplichting er al langer) en stap 2 is, dat wanneer je op reis gaat met je paard en Traces nodig hebt, dit adres in Traces geregistreerd wordt.
Dat laatste is binnen no-time geregeld, 1 belletje of mailtje naar de helpdesk van Traces onder kantoortijden en daarna is het rond, mits je dus aan de voorwaarden voldoet dat je bij RVO een UBN voor paarden hebt geregistreerd.

De wetgeving is reeds ruim 2 jaar van toepassing, dat er dan nu eens wat strakkere regels omtrent export komen, is ook weer niet alsof een ieder met het mes op de keel is gezet om dingen te regelen.

En dit is op basis van export toch? Want import moet dan weer in het land van herkomst geregeld worden en de ervaring tot nu toe is dat ze het of daar niet weten of het niet zo boeiend vinden.

Daarbij staat er er dus bij de nvwa en rvo weinig tot niets over traces wanneer je bij import binnen de eu kijkt. Als ik het niet op bokt had gelezen, had ik er niks vanaf geweten. Alsof het voor import niet nodig is dus.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 22:13

De regels voor intraverkeer zijn in heel de EU hetzelfde, dus als je Traces en een vervoerdersregistratie voor privévervoerders nodig hebt voor vertrek uit Nederland, heb je die andersom ook nodig als je vanuit een ander EU land vertrekt naar Nederland.
Wanneer je in Nederland woont en zelf je paard gaat ophalen in het buitenland, moet je als privévervoerder in Nederland geregistreerd worden (bij de NVWA).
En je zult je adres met UBN in Nederland moeten laten toevoegen in Traces, als dat nog niet bekend is, want dat kunnen ze in het land van vertrek niet doen.

Vervolgens moet er in het land van vertrek wel een gezondheidsverklaring in Traces worden afgegeven.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 07:33

Terwijl ze bij de nvwa dus dit zegggen over import

Citaat:
Import vanuit een EU-land of Noorwegen en Zwitserland
Koopt u een paard in een EU-land dat u in Nederland wilt gaan houden?
Dan moet u contact opnemen met de lokale autoriteiten in het land van aankoop. Het paard moet door een officiële dierenarts gekeurd worden en voorzien worden van een gezondheidscertificaat. Het paard moet dan al een geldig paspoort hebben. Een nieuw Nederlands paspoort is dan niet nodig na aankomst in Nederland. U registreert het paspoort van het paard bij de betreffende paspoort uitgevende instantie in Nederland. De gegevens van het paard worden in de centrale databank geregistreerd. Dit doet u binnen 30 dagen nadat u het paard heeft ingevoerd.

Er wordt hier dus niks gezegd over dat dit in traces ed moet. Dat je een gezondheidscertificaat nodig hebt is al jaren zo. Meestal gewoon door een dierenarts uitgegeven op een papiertje.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 07:41

Dat zit hem in definities.

Import is van buiten de EU de EU in.

Vanuit andere lidstaten naar Nederland is formeel geen import maar intraverkeer en daarvoor gelden exact dezelfde regels als vanuit Nederland naar een andere lidstaat.

Wat we hier export noemen is formeel ook geen export, maar intraverkeer.

Export is volgens de definitie de EU uit.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 07:48

Nou dan hebben ze nog wel even wat werk aan de website want overal, net als in het citaat, noemen ze het import of export.
Mag ik vragen waarop jij jouw informatie baseert? Werk? Of ervaring?

Edit: gezien in je profiel waar de informatie vandaan komt.