Sport
Zondag staat tijdens het CHIO Aken de prestigieuze Rolex Grand Prix op het programma. De beste paarden en ruiters van de wereld zullen een gooi gaan doen naar de overwinning. Alle ogen zijn gericht op één ruiter, McLain Ward. De Amerikaan won de Rolex Grand Prix in Genève (2022) en eerder dit jaar tijdens The Dutch Masters. In 2015 lukte het de Brit Scott Brash om als eerste ruiter de Rolex Grand Slam te winnen. Sindsdien is het niemand meer gelukt. Indien McLain Ward morgen in Aken wint, wordt hij de tweede ruiter, in de 10-jarige geschiedenis van de Rolex Grand Slam of Showjumping, die de felbegeerde titel in de wacht weet te slepen. CHIO Aken interviewde de 47-jarige Amerikaan.
McLain, deze week in Aken is een heel speciale week voor jou. Je bent de tweede persoon in de geschiedenis die de kans krijgt om een Grand Slam-winnaar te worden. Ben je nerveus?
"Ja, het is spannend. Het is een enorme, historische uitdaging, maar ik ben er al zo dichtbij. Winnen in Aken is voor elke ruiter heel bijzonder. Met de Grand Slam-titel binnen handbereik wordt het nog specialer."
Je won met HH Azur zowel de Rolex Grand Prix in Genève als in 's-Hertogenbosch. Wordt zij zondag ook jouw partner?
"Dat is het plan. Maar het is een lange week hier in Aken en ik moet me eerst kwalificeren voor de Rolex Grand Prix. Dat doen, heeft voor mij de hoogste prioriteit. Als alles deze week volgens plan verloopt, zal "Anni" (HH Azur, noot van de redactie) mijn keuze zijn voor zondag."
Wat maakt HH Azur zo speciaal voor jou?
"Oh, ze is een echte koningin voor mij, een geweldige krijger met een heel groot hart. Ze geeft me altijd het vertrouwen dat ik alles op het spel kan zetten op het beslissende moment. Ze is gewoon een opmerkelijke merrie met een ongelooflijk fysiek talent. Ik heb zoveel memorabele momenten met haar meegemaakt."
Je zei hoe speciaal winnen hier in Aken voor jou zou zijn. Het is ook een heel bijzonder jaar voor de Rolex Grand Slam. De serie viert dit jaar haar 10e verjaardag. Hoeveel heeft het de paardensport veranderd?
"Deze serie heeft onze sport naar een fantastisch niveau getild. De vier Majors behoren tot de meest prestigieuze evenementen op onze kalender, ieder van ons wil in de loop van zijn carrière minstens één van deze traditionele proeven winnen. Daarom stemmen we allemaal specifiek de plannen van onze toppaarden af op deze shows en proberen we ervoor te zorgen dat ze in topconditie zijn als we naar deze wedstrijden reizen. Daardoor is het sportniveau dat de vier Majors bieden werkelijk uniek."
Tot nu toe heeft slechts één persoon, Scott Brash (GBR), gezegevierd in de Rolex Grand Slam. Wat maakt het zo moeilijk om deze serie te winnen?
"Ik denk dat het winnen van drie of vier van deze Majors in iemands leven al moeilijk genoeg is, maar om ze achter elkaar te winnen is echt een enorme uitdaging. De ruiter moet fit zijn, het paard moet gezond zijn. Dit vereist ongelooflijk goed management en een fantastisch team dat achter je staat. En dan zijn er nog genoeg andere wereldtoppers in elke wedstrijd die ook willen winnen."
Je hebt al zoveel overwinningen gevierd in je carrière. Maar je naam ontbreekt nog op het winnaarsbord in Aken...
"Ik heb altijd al op het beroemde winnaarsbord hier in Aken willen komen. Misschien wilde ik het soms te graag. De Rolex Grand Prix van Aken is als een meisje op wie ik verliefd ben, maar met wie ik nog geen date heb gehad. Maar mijn naam zal erop staan voordat we het einde van het bord hebben bereikt. (lacht)"
Er was eens een ruiter, die zelf zijn naam op het bord probeerde te vereeuwigen…
"Ja, ik herinner me die anekdote uit het jaar 2012, toen Michael Whitaker zijn naam op het bord schreef met een markeerstift op de zaterdagavond. En op zondag won hij dan ook daadwerkelijk de Rolex Grand Prix. Dat was de gekste gebeurtenis die ik ooit heb meegemaakt. Die moed en het vertrouwen heb ik zeker niet (lacht)."
De Rolex Grand Prix wordt morgen uitgezonden op de Duitse tv.
- 13:55 – 15:45 WDR: Eerste omloop Rolex Grand Prix
- 16:15 – 17:00 ZDF: Tweede omloop Rolex Grand Prix
- 17:05 – 17:25 ZDF: Barrage Rolex Grand Prix
Gebruikte bronnen: