Charlotte Dujardin bij CHIO Aken: “Ben blij hier weer terug te zijn”

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Charlotte Dujardin bij CHIO Aken: “Ben blij hier weer terug te zijn”

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 18:45

CHIO Aken
Sport

Afbeelding
Charlotte Dujardin, hier met Gio tijdens de Wereldbekerwedstrijd in London, eind 2021.
Foto: Jon Stroud/FEI/Flickr

Groot-Brittannië is dit jaar partnerland van het CHIO Aken 2023. Dit valt niet alleen op door de typisch Britse charme op de Aachen Soers, maar ook ’s werelds beste dressuuramazone aller tijden zal aan de start komen in het Deutsche Bank Stadion. Voor het eerst sinds 2019 zal drievoudig olympisch kampioene Charlotte Dujardin deze week deelnemen tijdens het CHIO. De organisatie sprak met de 37-jarige over haar doelen en kwam erachter hoe haar jonge dochtertje Isabella Rose haar leven heeft veranderd.

Charlotte, je bent weer terug in Aken, voor het eerst sinds 2019. Hoezeer kijk je uit naar de komende dagen?
Immens! Het is altijd een grote eer en privilege om hier in Aken te mogen starten. De omstandigheden zijn ongelooflijk goed, de atmosfeer is erg spectaculair en de supporters die hier komen om de ruiters aan te moedigen, zijn gewoon ongelooflijk. Ik ben zo blij dat ik hier weer ben.

Groot-Brittannië is dit jaar het partnerland van het CHIO Aken. Hoe speciaal is het om zoveel Britse flair te ervaren op de terreinen van de Aachen Soers?
Het is fantastisch. Om CHIO Aken met een Britse aankleding te ervaren, is simpelweg geweldig. De Household Cavalerie is overgekomen en we zijn erg verheugd dat prinses Anne hier ook aanwezig zal zijn. Om dat alles hier in Aken te hebben, is zo ongelooflijk speciaal en het maakt mijn terugkeer na vier jaar zelfs nog specialer.

Je hebt Imhotep bij je, het paard waarmee je ook deelnam aan de wereldkampioenschappen. Wat is hij voor paard?
Imhotep is nog een erg jong paard. Hoewel hij vorig jaar al deelnam aan de wereldkampioenschappen, moet ik niet vergeten dat hij pas tien jaar is. Hij is mijn paard voor de toekomst, ik heb goede verwachtingen van hem. Hij maakt op dit moment weer een geweldige vooruitgang door en wordt alleen maar sterker en expressiever. Recentelijk reden we voor het eerst naar een score boven de 80%-grens, dat geeft wel aan hoe goed hij zich ontwikkelt.

Welke doelen heb jij voor jezelf gesteld voor komende dagen?
Hopelijk kunnen wij onze prestaties van de afgelopen weken herhalen, maar ik wil mezelf geen druk opleggen. Ik wil simpelweg genieten van onze tijd hier. Het is zo belangrijk om plezier te hebben in wat je doet. En ik hou van wat ik doe, dat maakt mij heel erg blij.

Je hebt al een keer mogen ervaren wat het is om in Aken te winnen. In 2014 won je de Deutsche Bank Prize met Valegro. Hoe gemotiveerd ben je om jouw naam weer op het legendarische bord met de namen van de winnaars gegraveerd te zien?
Als topsporter wil je altijd zo goed mogelijk presteren. En vooral hier in Aken droom je van het bereiken van een toppositie. Het is zo’n geweldige wedstrijd. De beste ruiters en amazones uit Europa, maar ook van over de hele wereld, nemen het hier tegen elkaar op. Naast diverse kampioenschappen is dit voor ons ruiters echt het hoogtepunt van het jaar. Iedereen wil hier gewoon als winnaar uit de bus komen, ik dus ook.

Afgelopen maart werd jouw dochter Isabelle Rose geboren. Hoe heeft dat jouw leven veranderd?
Simpelweg alles is veranderd. Nu ik moeder ben, liggen mijn prioriteiten volledig anders. Mijn dochter is het mooiste wat me ooit is overkomen, ik vind het heerlijk om tijd met haar door te brengen. En ik voel me gesetteld en gezegend dat ik nu mijn eigen gezin heb.

Je partner, Dean Golding, en jullie dochter zijn ook hier in Aken, samen met jou
Ja natuurlijk! Het is zo speciaal dat zij hier zijn, samen met mij. Voorheen ging ik naar wedstrijden en daar liet ik mij door niemand afleiden, ik was volledig gefocust. Nu ben ik echt aan het proberen om alles te combineren. Ik wil de beste moeder zijn voor mijn dochter en tegelijkertijd ook de amazone die meedoet bij de besten ter wereld. Daarbij gaat het niet alleen om mij, maar over ons als gezin. Ik wil hen trots maken.

Later dit jaar kom je nog een keer terug naar Aken. Je gaat namelijk voor het eerst in Duitsland een masterclass geven, tijdens het CHIO Aachen CAMPUS in september. Dat is voor ons erg speciaal, voor jou ook?
Ja, natuurlijk is dat speciaal. Ik heb al op vele plaatsen ter wereld masterclasses gegeven, maar nog nooit in Duitsland. Ik vind het heerlijk om uit te leggen wat ik doe en hoe ik dat doe. Het is volgens mij ook erg interessant voor de mensen om te zien hoe een jong paard zich ontwikkeld tot Grand Prix-niveau.

Je hebt vele paarden gereden naar Grand Prix-niveau. Waar hecht je speciale waarde aan tijdens de training?
Het is voor mij belangrijk om een samenwerking te creëren met het paard. Dat is ook gelijk de reden dat ik het leuk vind om jonge paarden op te leiden, dat opleiden is namelijk de enige manier om een speciale band met je sportpartner op te bouwen. Door de tijd heen zullen jullie beste vrienden worden en leren om elkaar volledig te vertrouwen. Voor mij is dat een spannende reis, met elk paard opnieuw. Dat is wat mijn werk zo speciaal maakt.