[KIJKTIP] Zeeman confronteert: Rabia verkoopt pensioenpaarden door

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manic

Berichten: 6993
Geregistreerd: 09-01-03

Re: [KIJKTIP] Zeeman confronteert: Rabia verkoopt pensioenpaarden door

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:23

Waarom vind je dat dat niet mag dan?

Anoniem

Re: [KIJKTIP] Zeeman confronteert: Rabia verkoopt pensioenpaarden door

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:39

Hey is wel dubbel. Een ouder paard heeft vaak meer baat bij ruimte en veel buiten. Dat heeft niet elk pension in omtrek bij ons te bieden.

higgins

Berichten: 1139
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:52

Brainless schreef:
higgins schreef:
wat als je het paspoort zelf houd, zou dat helpen?

Paspoort hoort bij het paard. Je bent (officieel) strafbaar als je een paard zonder paspoort op de dam hebt.
En zonder paspoort mag je een paard niet vervoeren.


Nu je het zegt weet ik het weer
Ik ben al een tijdje uit de paarden :o

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: [KIJKTIP] Zeeman confronteert: Rabia verkoopt pensioenpaarden door

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:08

Een wat ouder paard verkopen mag natuurlijk. Maar weggeven of voor een klein prijsje, is vragen om problemen (lees: de handel in). Maar een echt oudje die niet of amper bereden mag worden, zou ik niet aandurven.

En 20 jarige leerpony is natuurlijk een heel ander verhaal.

BeFunny

Berichten: 10822
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:10

Bielsje schreef:
Maar je weet niet of het precies dan komt toch? Wie zegt dat ze al niet langer "kapot" waren?

Het kan gewoon een en en en verhaal worden wat mensen drijft tot een beslissing als dit. En de kans is aanwezig dat op camera het verhaal dat het paard "kapot" is, en dan zoiets overkomt, het heel goed doet.

Je kunt niet in het hoofd, hart of de portemonnee van die mensen kijken. En tot die tijd lijkt het soms wel een beetje op victim blaming.


Er zullen heus uitzonderingen zijn waarbij idd door veel ellende de pech juist dan komt. Maar dan nog als je liefde hebt voor je paard dan is toch het minste wat je kunt doen zorgen dat het dier het goed heeft. Een afspraak maken over dat je paard niet door verkocht mag worden. Leuk en aardig hoor maar daar heb je als je als eigenaar ook zelf niet aan kunnen houden en als je al niet even de moeite doet om te kijken of iemands identiteit wel klopt dan heb je je paard gewoon makkelijk aan de eerste de beste weg gegeven. Ik vind dat niet getuigen van liefde.

En ik herhaal maar weer dat ik het alleen maar heel goed vind als mensen ook bij oude geblesseerde paarden kijken naar wat goed is voor het paard en soms betekend dat een andere stal/weide en dat kan ook door gewoon zelf eigenaar te blijven en als je dat financieel niet op kunt brengen is afstand doen waarschijnlijk de beste optie maar dan heb je ook niet binnen 6 maanden weer een soort paardje staan ;)

Ilse_123

Berichten: 3783
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:11

Als je prioriteit bij rijden ligt dan snap ik dat je ‘om wat voor een reden dan ook niet langer rijbare paard’ moet plaatsmaken voor eentje die wel rijbaan is. Zelf sta ik er niet zo in, maar ik vind het ook niet slecht als mensen wel zo denken.
Echter: neem dan wel de verantwoordelijke goede beslissing voor het oude paard. Dus inderdaad ergens op een (rust) pension zetten (die zijn er genoeg te vinden, maar dan betaal je natuurlijk wel) of dan maar laten hemelen. Paard denkt niet na over morgen dus voor het paard een prima humane keuze.
Wegdoen als weidemaatje zou ik echt alleen doen bij mensen die je kent, en zeker niet via marktplaats oid.

Ik heb 5 jaar lang aangemodderd met mijn paard na zijn ongeluk, hij heeft een prima pensioen gehad maar werd nooit meer beter (eerder langzaam slechter) en toen afgelopen najaar de inflatie en energie erin hakte heb ik de moeilijke beslissing gemaakt. Als ik heeeeel veeel geld had gehad waren er echt nog wel opties, en hij zag er nog prachtig uit en was op foto’s gezond, maar dat maakte het risico op foute handel alleen maar groter.
Natuurlijke zou het mooi zijn geweest als iemand met geld en mogelijkheden hem nog 10 jaar had kunnen laten grasmaaien, maar het risico…. Door hem te laten inslapen wist ik zeker dat hij niet slecht terecht kwam.

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:12

Ik blijf dan in veel gevallen inslapen geen verkeerde optie vinden. Denk dat dat het eerlijkst is naar een paard die het één en ander mankeert, die alleen maar “slechter” gaat worden.

Ipv hem aanbieden als weidegenoot met 99 eisen in een contract erbij..

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:18

Bijzonder hoe mensen blijven victim blamen…

Er is hier gewoon sprake van contractbreuk, nog los van het morele aspect.

Tegen mensen waarvan hun fiets gestolen wordt zeg je toch ook niet “had je de fiets daar maar niet neer moeten zetten”? Tegen een vrouw die aangerand wordt terwijl ze een strakke broek draagt zeg je toch ook niet “je vraagt er wel om door er zoveel lichaam contouren te tonen?”

Rabia is fout. Niet de mensen die ter goede trouw hun paard met duidelijke afspraken aan haar meegeven. Wat de onderliggende reden is van het meegeven is ook helemaal niet relevant. Waar het hier om gaat is dat Rabia paarden onder valse voorwendselen komt ophalen om financieel gewin, terwijl dat overduidelijk tegen de afspraak is.

Als je je auto uitleent, verwacht je die ook terug toch? Dan zeg je als deze verkocht wordt door “de lener” ook niet dat je hem maar niet had moeten uitlenen.

Dreamboy

Berichten: 2484
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:22

Wiwabalia schreef:
Ik blijf dan in veel gevallen inslapen geen verkeerde optie vinden. Denk dat dat het eerlijkst is naar een paard die het één en ander mankeert, die alleen maar “slechter” gaat worden.

Ipv hem aanbieden als weidegenoot met 99 eisen in een contract erbij..


Dat ben ik op zich met je eens. Maar wat als een paard niet meer geschikt is voor het doel waar je het voor kocht, maar de dierenarts vindt het paard nog te goed om in te laten slapen? Dan blijft de slacht over. Niet iedereen vindt dat een optie. Zelf heb ik ervoor gekozen om mijn paard met vroegpensioen bij een paardenrusthuis te brengen. Kost me wel elke maand geld. Niet iedereen heeft die mogelijkheid.

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:23

Rabia is absoluut fout! Niemand zegt dat dat niet zo is. Maar deze soort handel, komt ook door mensen die hun verantwoordelijkheid niet nemen. Je weet dat bij gratis weggeven of een klein prijsje, handel mogelijk is.

En het is niet uitlenen he! Dan zou je een lease constructie opzetten. Je verkoopt je paard of geeft hem weg.

Ik snap ook niet waarom inslapen zo veel "erger" zou zijn dan weggeven. En inderdaad zeker weggeven aan iemand die je niet kent.

Ik denk dat je dan meer hoopt dat het goed gaat. Jezelf overtuigt, omdat je niet de beslissing van inslapen wilt nemen.

Wintu

Berichten: 3115
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:36

Earth schreef:
Tja zo werkt het met paarden, (financiële) situaties veranderen. Dan is paarden houden een luxeproduct die als eerste wegvalt. Daar kun je wat van vinden, maar helaas is dat zo. Moet iemand dan maar geen paard meer nemen? Omdat ooit je situatie kan veranderen?


Soms veranderd er niks aan de situatie, is het dier alleen oud of met een gebrek en dan wil men er geen geld aan uit geven. Daar zijn er heel veel van helaas.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:38

Tango1979 schreef:
Rabia is absoluut fout! Niemand zegt dat dat niet zo is. Maar deze soort handel, komt ook door mensen die hun verantwoordelijkheid niet nemen. Je weet dat bij gratis weggeven of een klein prijsje, handel mogelijk is.

En het is niet uitlenen he! Dan zou je een lease constructie opzetten. Je verkoopt je paard of geeft hem weg.

Ik snap ook niet waarom inslapen zo veel "erger" zou zijn dan weggeven. En inderdaad zeker weggeven aan iemand die je niet kent.

Ik denk dat je dan meer hoopt dat het goed gaat. Jezelf overtuigt, omdat je niet de beslissing van inslapen wilt nemen.

Jij vindt dat iemand de verantwoordelijkheid niet neemt. Een ander kan vinden dat ze dat wel doen hè? Je verantwoordelijkheid nemen is subjectief. De afspraken die gemaakt zijn, zijn dat niet.

Er zijn duidelijke afspraken gemaakt m.b.t. het gebruik en het eigenaarschap.

Er bestaat los van weggeven, verkopen of leasen ook nog bruikleen. Veel van de casussen kun je daar onder scharen.

Bruikleen: “de zaak bewaren en behouden. Tevens mag de zaak niet anders gebruikt worden dan wat is afgesproken of wat de aard van de zaak met zich meebrengt (een in bruikleen gegeven boek is om te lezen, niet om als hamer te gebruiken).”

In dit geval: een oud paard dat niet meer bereden kan worden ivm medische indicaties is niet geschikt om te berijden en gezien het om bruikleen gaat, mag deze ook niet verkocht worden door degene die leent.

Het feit dat we het “normaal” vinden dat mensen afspraken niet na komen is toch van de zotte? Je maakt een afspraak met iemand. Los van de aard van die afspraak of wie of wat er bij betrokken is mag je er verdorie toch van uit gaan dat de partij zich aan afspraken houdt? Als dat niet meer kan, waar gaan we dan heen?

Het is nooit de fout van de eerste partij, dat de tweede partij ander zich niet aan de afspraken houdt. Als de tweede partij het niet eens is met de afspraken, moet hij er simpelweg niet mee akkoord gaan.

Wintu

Berichten: 3115
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:49

996981 schreef:
Tango1979 schreef:
Rabia is absoluut fout! Niemand zegt dat dat niet zo is. Maar deze soort handel, komt ook door mensen die hun verantwoordelijkheid niet nemen. Je weet dat bij gratis weggeven of een klein prijsje, handel mogelijk is.

En het is niet uitlenen he! Dan zou je een lease constructie opzetten. Je verkoopt je paard of geeft hem weg.

Ik snap ook niet waarom inslapen zo veel "erger" zou zijn dan weggeven. En inderdaad zeker weggeven aan iemand die je niet kent.

Ik denk dat je dan meer hoopt dat het goed gaat. Jezelf overtuigt, omdat je niet de beslissing van inslapen wilt nemen.

Jij vindt dat iemand de verantwoordelijkheid niet neemt. Een ander kan vinden dat ze dat wel doen hè? Je verantwoordelijkheid nemen is subjectief. De afspraken die gemaakt zijn, zijn dat niet.

Er zijn duidelijke afspraken gemaakt m.b.t. het gebruik en het eigenaarschap.

Er bestaat los van weggeven, verkopen of leasen ook nog bruikleen. Veel van de casussen kun je daar onder scharen.

Bruikleen: “de zaak bewaren en behouden. Tevens mag de zaak niet anders gebruikt worden dan wat is afgesproken of wat de aard van de zaak met zich meebrengt (een in bruikleen gegeven boek is om te lezen, niet om als hamer te gebruiken).”

In dit geval: een oud paard dat niet meer bereden kan worden ivm medische indicaties is niet geschikt om te berijden en gezien het om bruikleen gaat, mag deze ook niet verkocht worden door degene die leent.

Het feit dat we het “normaal” vinden dat mensen afspraken niet na komen is toch van de zotte? Je maakt een afspraak met iemand. Los van de aard van die afspraak of wie of wat er bij betrokken is mag je er verdorie toch van uit gaan dat de partij zich aan afspraken houdt? Als dat niet meer kan, waar gaan we dan heen?

Het is nooit de fout van de eerste partij, dat de tweede partij ander zich niet aan de afspraken houdt. Als de tweede partij het niet eens is met de afspraken, moet hij er simpelweg niet mee akkoord gaan.


Laten we het er maar op houden dat verantwoording nemen voor de een een andere betekenis heeft dan voor de ander.

Je artrosepaard slijten aan iemand omdat je er niet meer voor wilt betalen, vind ik geen verantwoording nemen. Het wel hebben over je oude lieve paard, maar hem wel meegeven met de eerste de beste met blauwe ogen en een mooi verhaal. Tja, dan maar victim blamen..

Ja die vrouw zit harstikke fout, maar ik vind mensen die zo van hun paarden met gebrek af proberen te komen niet veel beter. Het regent inmiddels klachten over Rabia, zoveel mensen bieden hun kapotte of oude paard dus aan.

Elisa2

Berichten: 37607
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:51

Niemand vindt dat normaal.

Maar feit is dat dit soort verhalen heel erg vaak de ronde gaan en de paarden altijd de dupe zijn van de egoïstische mens die het paard alleen maar heeft als gebruiksvoorwerp. Tot zover de liefde.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:53

Wintu schreef:
996981 schreef:

Jij vindt dat iemand de verantwoordelijkheid niet neemt. Een ander kan vinden dat ze dat wel doen hè? Je verantwoordelijkheid nemen is subjectief. De afspraken die gemaakt zijn, zijn dat niet.

Er zijn duidelijke afspraken gemaakt m.b.t. het gebruik en het eigenaarschap.

Er bestaat los van weggeven, verkopen of leasen ook nog bruikleen. Veel van de casussen kun je daar onder scharen.

Bruikleen: “de zaak bewaren en behouden. Tevens mag de zaak niet anders gebruikt worden dan wat is afgesproken of wat de aard van de zaak met zich meebrengt (een in bruikleen gegeven boek is om te lezen, niet om als hamer te gebruiken).”

In dit geval: een oud paard dat niet meer bereden kan worden ivm medische indicaties is niet geschikt om te berijden en gezien het om bruikleen gaat, mag deze ook niet verkocht worden door degene die leent.

Het feit dat we het “normaal” vinden dat mensen afspraken niet na komen is toch van de zotte? Je maakt een afspraak met iemand. Los van de aard van die afspraak of wie of wat er bij betrokken is mag je er verdorie toch van uit gaan dat de partij zich aan afspraken houdt? Als dat niet meer kan, waar gaan we dan heen?

Het is nooit de fout van de eerste partij, dat de tweede partij ander zich niet aan de afspraken houdt. Als de tweede partij het niet eens is met de afspraken, moet hij er simpelweg niet mee akkoord gaan.


Laten we het er maar op houden dat verantwoording nemen voor de een een andere betekenis heeft dan voor de ander.

Je artrosepaard slijten aan iemand omdat je er niet meer voor wilt betalen, vind ik geen verantwoording nemen. Het wel hebben over je oude lieve paard, maar hem wel meegeven met de eerste de beste met blauwe ogen en een mooi verhaal. Tja, dan maar victim blamen..

Ja die vrouw zit harstikke fout, maar ik vind mensen die zo van hun paarden met gebrek af proberen te komen niet veel beter. Het regent inmiddels klachten over Rabia, zoveel mensen bieden hun kapotte of oude paard dus aan.

Dat zeg ik toch? Dat het subjectief is?

Dat iemand zijn paard wil slijten omdat hij er meer voor wil betalen is jouw eigen invulling. Dat realiseer je je vast?

Er zijn veel meer redenen te bedenken waarom iemand vindt dat een paard onder andere omstandigheden beter af is en die redenen zijn totaal niet relevant voor dit vraagstuk.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:57

Even voor de duidelijkheid; ik zou mijn paarden ook niet gratis wegdoen omdat ze niet meer naar behoren functioneren.

Ik vermijd andere door mij als risico ingeschatte situaties ook zo veel mogelijk.

Ding is dat ook iets als het inschatten van risico’s subjectief is. Dat maakt niet iemand misbruik mag maken van de situatie, omdat een andere een eventueel risico niet goed heeft ingeschat hè?

Wintu

Berichten: 3115
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 23:01

996981 schreef:
Dat zeg ik toch? Dat het subjectief is?

Dat iemand zijn paard wil slijten omdat hij er meer voor wil betalen is jouw eigen invulling. Dat realiseer je je vast?

Er zijn veel meer redenen te bedenken waarom iemand vindt dat een paard onder andere omstandigheden beter af is en die redenen zijn totaal niet relevant voor dit vraagstuk.


Ik bekijk het geheel en niet alleen dit vraagstuk en ik vind je vrij naief als je denkt dat er heel veel redenen zijn waarom men een oud of paard met gebrek verkoopt.
Als mensen gewoon voor hun oude en kapotte dieren verantwoording zouden nemen, net als ze doen toen ze nog jong en gezond waren, krijgen handelaren als Rabia geen kans.
Dit soort praktijken gebeurt al jaren, ik kan me nog het verhaal Nietap herinneren, iedereen sprak er schande van, maar hoe kwam die man nu toch aan al die oude en kapotte paarden......juistem. Ik kan er geen respect of begrip voor opbrengen.

Nee, misbruik maken van een situatie is nooit ok, maar anderzijds ben je niet verantwoordelijk voor het feit dat een ander de zaken niet goed kan inschatten.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 23:17

Wintu schreef:
996981 schreef:
Dat zeg ik toch? Dat het subjectief is?

Dat iemand zijn paard wil slijten omdat hij er meer voor wil betalen is jouw eigen invulling. Dat realiseer je je vast?

Er zijn veel meer redenen te bedenken waarom iemand vindt dat een paard onder andere omstandigheden beter af is en die redenen zijn totaal niet relevant voor dit vraagstuk.


Ik bekijk het geheel en niet alleen dit vraagstuk en ik vind je vrij naief als je denkt dat er heel veel redenen zijn waarom men een oud of paard met gebrek verkoopt.
Als mensen gewoon voor hun oude en kapotte dieren verantwoording zouden nemen, net als ze doen toen ze nog jong en gezond waren, krijgen handelaren als Rabia geen kans.
Dit soort praktijken gebeurt al jaren, ik kan me nog het verhaal Nietap herinneren, iedereen sprak er schande van, maar hoe kwam die man nu toch aan al die oude en kapotte paarden......juistem. Ik kan er geen respect of begrip voor opbrengen.

Nee, misbruik maken van een situatie is nooit ok, maar anderzijds ben je niet verantwoordelijk voor het feit dat een ander de zaken niet goed kan inschatten.

Ah, los van victim blamen ga je mij nu ook dingen in de schoenen schuiven, omdat ik in staat ben de situatie iets feitelijker te bekijken?

Nogmaals: verantwoordelijkheid nemen is relatief. Ook met een jong en gezond paard kunnen er situaties ontstaan waarbij je een derde tijdelijk je paard in bruikleen geeft omdat dit ofwel beter is voor het paard, of voor jou als eigenaar. Vinden we het dan ook niet gek als zo’n paard doorverkocht wordt? Neem je dan ook niet je verantwoordelijkheid? Of is dat dan anders?

Natuurlijk is een Rabia niet verantwoordelijk voor de inschattingsfout van een ander. Ze is wél verantwoordelijk voor hoe ze er mee omgaat. Sterker nog; ze is er mede voor verantwoordelijk dag mensen zich überhaupt moeten realiseren dat er risico’s zijn. Zij is het probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 23:53

Het is makkelijk oordelen als je niet zelf in situaties hebt gestaan. Ik heb geweldige ervaringen en mindere. Feit blijft dat mensen geen misbruik mogen maken.

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 01:49

Dreamboy schreef:
Wiwabalia schreef:
Ik blijf dan in veel gevallen inslapen geen verkeerde optie vinden. Denk dat dat het eerlijkst is naar een paard die het één en ander mankeert, die alleen maar “slechter” gaat worden.

Ipv hem aanbieden als weidegenoot met 99 eisen in een contract erbij..


Dat ben ik op zich met je eens. Maar wat als een paard niet meer geschikt is voor het doel waar je het voor kocht, maar de dierenarts vindt het paard nog te goed om in te laten slapen? Dan blijft de slacht over. Niet iedereen vindt dat een optie. Zelf heb ik ervoor gekozen om mijn paard met vroegpensioen bij een paardenrusthuis te brengen. Kost me wel elke maand geld. Niet iedereen heeft die mogelijkheid.


Maar er zijn toch wel meer opties als verkopen? Voor mij apart zet je hem in het eiffel gebied neer voor de helft van de prijs van een normale stalling.. een natuurgebied, of een paardenrusthuis (zoals bijv. de Paardenkamp in Soest).

Ik ben laatst op zoek gegaan naar een opvolger voor mijn oudere merrie die ook niet meer bereden kan worden, en snap dat niet iedereen twee paarden kan bekostigen, eentje is al duur.

Echter ben ik wel geschrokken van de hoeveelheid “kapotte” paarden die op MP staan (kissing spines/atrose/etc/etc) die dan ineens weg moeten.. je maakt mij niet wijs dat “ineens” al die mensen het niet meer kunnen betalen, ik geloof echt dat daar een stukje “willen” bij komt kijken.. als je dan vervolgens allerlei eisen erbij gaat stellen dmv een contract, verkoop het beestje dan gewoon niet..

Ontopic; uiteraard zit Rabia vreselijk fout, wat ze doet kan en mag niet, maar ik vind het soms ook wel naïef.

BeFunny

Berichten: 10822
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 07:42

Soms en dat is helaas ook zo, kopen mensen een sportpaard over en denken dat die "gezond" is. Ze kopen zonder keuren in goed vertrouwen dus.
En eenmaal dat ze met het paard aan de slag gaan blijkt het kissing spines of iets anders te hebben. Dat ze dan het paard ook weer verkopen omdat ze echt een sportpaard willen vind ik niet zo verwonderlijk en als ze eerlijk zijn over de blessure dan is dat al heel wat.

_Tarzan

Berichten: 11220
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: [KIJKTIP] Zeeman confronteert: Rabia verkoopt pensioenpaarden door

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 07:48

Verschrikkelijk dat er zo'n mensen bestaan.
Daarom altijd zelf zorgen voor het pensioen van je paard of de beslissing maken om in te slapen mocht het financieel niet meer lukken.

nikkel
Berichten: 2550
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:22

Als je je auto uitleent, verwacht je die ook terug toch? Dat is een totaal andere situatie dan een paard meegeven met iemand.

Elisa2

Berichten: 37607
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:34

BeFunny schreef:
Soms en dat is helaas ook zo, kopen mensen een sportpaard over en denken dat die "gezond" is. Ze kopen zonder keuren in goed vertrouwen dus.
En eenmaal dat ze met het paard aan de slag gaan blijkt het kissing spines of iets anders te hebben. Dat ze dan het paard ook weer verkopen omdat ze echt een sportpaard willen vind ik niet zo verwonderlijk en als ze eerlijk zijn over de blessure dan is dat al heel wat.


Hier heb ik niet zoveel problemen mee, deze mensen zijn dan vaak ook slachtoffer van anderen die hun verantwoordelijkheid niet nemen of die overal geld ruiken. Mits ze het eerlijke verhaal erbij vertellen.

Zelf vind ik het wel een probleem als iemand eerst vele jaren plezier heeft gehad van een paard en het dan als het niet meer gereden kan worden in de handel belandt omdat rijden belangrijker is dan het welzijn van dat paard.

Echt er zijn er zoveel die dan in de handel belanden en van hand naar hand blijven gaan met alle medische en psygische gevolgen voor zo'n dier die er dan bij komen. Dan zijn ze dood beter af..
Zelf vind ik dat het belangrijk is om ze een pensioen te geven, dat hebben ze wel verdiend na jaren hard werk.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:35

nikkel schreef:
Als je je auto uitleent, verwacht je die ook terug toch? Dat is een totaal andere situatie dan een paard meegeven met iemand.

Wat is het wezenlijke verschil?