[KIJKTIP] Zeeman confronteert: Rabia verkoopt pensioenpaarden door

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BeFunny

Berichten: 10824
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:29

O dat had ik gemist.

Ik vind als je je paard verkoopt dan is het paard van een ander en tja die kan dan doen en laten wat die wil. En dat vind ik ook niet ok om je paard na jaren zo te verkopen. Dan mag het geen geld meer kosten zeker.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 28-06-23 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Berichten: 3115
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:30

Bonita_Bon schreef:
Mooi staaltje Victimblaiming hier.

Er bestaan heel veel fijne plekken en mensen om je oudere paardje heen te brengen, zij deed zich precies zo voor. Alles goed geregeld, mooie plek, fijn contact, maar daarachter zat een kwaadaardig persoon.
Ik heb ook wel eens een paardje met chronische rugklachten bij rijden overgenomen, hij kon niet meer belast worden maar verder geen pijn. Eigenaresse kon zijn stalling niet meer betalen. Deze vriendelijke haf heeft nog 6 heerlijke jaren bij mij gelopen op de track/paddock/wei en als wandelpaard mee om de jonkies verkeersmak te maken. Zonde als die dood gemaakt had moeten worden omdat er een paar procent van de mensen kl##tzakken zijn.


Niks victimblaming, als je ziet hoeveel dieren er als weidemaatje worden aangeboden worden omdat ze oud zijn of kapot, dan zie ik vooral veel mensen die niet meer voor ze willen betalen en de verantwoordelijkheid graag op het bord van een ander schuiven.

Britta31

Berichten: 13175
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: [KIJKTIP] Zeeman confronteert: Rabia verkoopt pensioenpaarden door

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:36

Ik heb een ruin van 28 als weidemaatje.Zijn eigenaar heeft een ander paard en hij staat hier met pensioen en ze komt regelmatig langs.Kan ook anders.Hij staat wel bij ons aan huis en dat is natuurlijk goedkoper dan een echte pensionstal.

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:53

@Befunny


De paarden waren niet verkocht.
Dat is dezelfde fout die Rabia maakte door te zeggen 'die mensen hebben hun paard verkocht, dus het is hun schuld'.

Het zou verkopen zijn als die mensen er geld voor hadden gevraagd, dit is nooit gebeurd.
Ze hebben het paard 'gratis weggegeven' onder de voorwaarde dat het niet doorverkocht zou worden, dat is een deal die Rabia gebroken heeft.

Wintu

Berichten: 3115
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:07

_Tristan schreef:
@Befunny


De paarden waren niet verkocht.
Dat is dezelfde fout die Rabia maakte door te zeggen 'die mensen hebben hun paard verkocht, dus het is hun schuld'.

Het zou verkopen zijn als die mensen er geld voor hadden gevraagd, dit is nooit gebeurd.
Ze hebben het paard 'gratis weggegeven' onder de voorwaarde dat het niet doorverkocht zou worden, dat is een deal die Rabia gebroken heeft.


Tja, wordt er niet anders van. Feit blijft dat men de verantwoordelijkheid afschuift op een ander, omdat men er zelf niet meer voor betalen.

Begrijp me niet verkeerd hoor, mensen als Rabia zijn zeer verkeerd bezig. Maar je moet je wel afvragen waarom mensen überhaupt in die handel zijn gestapt. Waarschijnlijk omdat er veel vraag naar is om van dit soort paarden af te komen.

Dat sommige dieren wel goed terecht komen is imo meer uitzondering dan regel.

BeFunny

Berichten: 10824
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:13

_Tristan schreef:
@Befunny


De paarden waren niet verkocht.
Dat is dezelfde fout die Rabia maakte door te zeggen 'die mensen hebben hun paard verkocht, dus het is hun schuld'.

Het zou verkopen zijn als die mensen er geld voor hadden gevraagd, dit is nooit gebeurd.
Ze hebben het paard 'gratis weggegeven' onder de voorwaarde dat het niet doorverkocht zou worden, dat is een deal die Rabia gebroken heeft.


Tja weggeven als in volledig overdragen en de verantwoording afschuiven want ze krijgen er dan geen geld meer voor maar de paarden kosten nog wel geld ;)
Plaats ze dan ergens waar je voor blijft betalen en ga regelmatig op bezoek. Maar geef je paard niet weg want dan kunnen anderen er alsnog nee doen wat ze willen het paard is weg gegeven dus niet meer van hun ;)

Aranel
Berichten: 20207
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:33

Weet iemand welk seizoen+aflevering dit is? Ik kan hem niet terugvinden op Videoland.

Anoniem

Re: [KIJKTIP] Zeeman confronteert: Rabia verkoopt pensioenpaarden door

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:36

Het staat nog niet op videoland volgens mij. Het is gister pas uitgezonden.

nikkel
Berichten: 2550
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:58

Tja weggeven als in volledig overdragen en de verantwoording afschuiven want ze krijgen er dan geen geld meer voor maar de paarden kosten nog wel geld ;)
Plaats ze dan ergens waar je voor blijft betalen en ga regelmatig op bezoek. Maar geef je paard niet weg want dan kunnen anderen er alsnog nee doen wat ze willen het paard is weg gegeven dus niet meer van hun.

Daar ben ik het in principe mee eens. Wat je weggeeft is van iemand anders, dus ook de bijbehorende kosten.

Fly_high

Berichten: 3316
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:01

_Tristan schreef:
@Befunny


De paarden waren niet verkocht.
Dat is dezelfde fout die Rabia maakte door te zeggen 'die mensen hebben hun paard verkocht, dus het is hun schuld'.

Het zou verkopen zijn als die mensen er geld voor hadden gevraagd, dit is nooit gebeurd.
Ze hebben het paard 'gratis weggegeven' onder de voorwaarde dat het niet doorverkocht zou worden, dat is een deal die Rabia gebroken heeft.


Als je een paard aan een ander schenkt is er nog steeds sprake van identieke eigendomsoverdracht als bij de verkoop. Dan mag de nieuwe eigenaar er nog steeds alles mee doen, inclusief doorverkopen. Extra voorwaarden zoals verbod op doorverkoop, eisen van recht op bezoek etc. zijn niet echt rechtsgeldig zodra het om andermans eigendom gaat, dan zou je voor een bruikleenconstructie moeten kiezen.

Aranel
Berichten: 20207
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:03

Evamarie schreef:
Het staat nog niet op videoland volgens mij. Het is gister pas uitgezonden.


Meestal staat het juist eerder op Videoland, vandaar mijn vraag :)

Maar ik heb nu een andere paarden oplichter video gevonden uit deze serie, dus die ben ik nu aan het kijken :D

Steppe

Berichten: 2805
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:07

Sunnda schreef:
Het enige wat ik hoop dat mensen eens gaan leren: neem je verantwoordelijkheid als je paard kapot of oud is!!!

Hoe dan ook triest voor de eigenaren en de paarden.


Zeker jouw eerste regel, er zijn ook pensioenstallen waar je paard heen kan alleen is dat voor veel mensen te duur.
En veel mensen denken dat een paard het beter heeft bij een particulier als weidemaatje.
Ik pleit er ook voor denk goed na voor je je paard weggeeft/verkoopt als weidemaatje er zijn al meerdere topics in het verleden geweest over dit soort praktijken( een Belgische vrouw o.a.)

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:10

Aranel schreef:
Weet iemand welk seizoen+aflevering dit is? Ik kan hem niet terugvinden op Videoland.


Bij NLziet is het aflevering 6 van Zeeman confronteert (stalkers)

pien_2010

Berichten: 43728
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:11

Sunnda schreef:
Het enige wat ik hoop dat mensen eens gaan leren: neem je verantwoordelijkheid als je paard kapot of oud is!!!

Hoe dan ook triest voor de eigenaren en de paarden.


Precies.

En blijf zelf altijd eigenaar. Polie blijft van mij en is weidemaatje van een lief paard bij vrienden. Maar stel er gebeurt iets met die merrie dan ben ik eigenaar en beslis ik hoe verder met Polie. Dat voelt gewoon goed.
Ik zie haar te weinig, eigen schuld, maar ik weet dat ze top staat en niet zo'n behoefte heeft aan bezoek. Polie is een echt paarden paardje, altijd geweest. Dus het is goed zo.

BeFunny

Berichten: 10824
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:17

Ik had maar een deel van de aflevering gezien.
Maar als er daadwerkelijk sprake is van volledig weg geven. Dan vind ik de dames die Rabia zo beschuldigen zelf schuldig. Je doet toch niet nadat je paard jarenlang je rijmaatje is geweest je paard zo weg? Dat je hem een betere weide gunt of iets daar kan ik inkomen en dat je hem/haar dan ergens op pension zet omdat je het beste wilt voor je paard ook. Als je zelf te krap ruimte hebt aangezien er ook niet meer gereden wordt. Ik vind een betere plek vinden voor een goede oude dag ook getuigen van liefde maar niet om een ander met die kosten op te schepen en makkelijk weg te geven want daarmee doe je dus afstand van het paard dat waarschijnlijk jarenlang je trouwe rijmaatje is geweest :( en voor een ander die geen band ermee heeft is het naar alle waarschijnlijkheid handelswaar :( Dus blijf gewoon in de laatste fase de kosten zelf dragen en volledig eigenaar.

Bielsje

Berichten: 1409
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:26

AaronYve schreef:
Aranel schreef:
Weet iemand welk seizoen+aflevering dit is? Ik kan hem niet terugvinden op Videoland.


Bij NLziet is het aflevering 6 van Zeeman confronteert (stalkers)


Bij Videoland valt het daar ook onder. Stond er gister iig al op.

Eapy

Berichten: 1745
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:32

De paarden waren inderdaad gratis weggegeven, dus een nieuwe eigenaar, maar onder een contract met voorwaarden. Dit contract heeft Rabia verbroken.

ETA: niet in elk geval onder een contract, maar bij meerdere paarden was er wel een contract.

prompter

Berichten: 11262
Geregistreerd: 28-09-02

Re: [KIJKTIP] Zeeman confronteert: Rabia verkoopt pensioenpaarden door

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:33

En zo'n contract heeft geen enkele wettelijke waarde, en is dus waardeloos.

Eapy

Berichten: 1745
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:35

prompter schreef:
En zo'n contract heeft geen enkele wettelijke waarde, en is dus waardeloos.


Wel, toch?

https://www.charlotteslaw.nl/wanneer-is ... htsgeldig/

“In de basis zijn alle soorten overeenkomsten rechtsgeldig. Of je deze nu mondeling hebt gemaakt, afspraken hebt gemaakt via WhatsApp of een contract hebt opgesteld en dat hebt laten ondertekenen. De manier waarop je een overeenkomst sluit, maakt dus niet uit voor de rechtsgeldigheid ervan.”

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:43

Fly_high schreef:
_Tristan schreef:
@Befunny


De paarden waren niet verkocht.
Dat is dezelfde fout die Rabia maakte door te zeggen 'die mensen hebben hun paard verkocht, dus het is hun schuld'.

Het zou verkopen zijn als die mensen er geld voor hadden gevraagd, dit is nooit gebeurd.
Ze hebben het paard 'gratis weggegeven' onder de voorwaarde dat het niet doorverkocht zou worden, dat is een deal die Rabia gebroken heeft.


Als je een paard aan een ander schenkt is er nog steeds sprake van identieke eigendomsoverdracht als bij de verkoop. Dan mag de nieuwe eigenaar er nog steeds alles mee doen, inclusief doorverkopen. Extra voorwaarden zoals verbod op doorverkoop, eisen van recht op bezoek etc. zijn niet echt rechtsgeldig zodra het om andermans eigendom gaat, dan zou je voor een bruikleenconstructie moeten kiezen.


Als de bruikleenconstructie niet nagekomen wordt, zit je alsnog met een probleem.

kimmie261

Berichten: 19228
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: [KIJKTIP] Zeeman confronteert: Rabia verkoopt pensioenpaarden door

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:03

Ik heb de aflevering ook gezien gisteren , en vind het zo triest... Op het moment dat je je paard in alle vertrouwen naar iemand laat gaan, die een weidemaatje zoekt , en op die manier dus eigenlijk haar geldpotje vult om de maand door te komen, is echt gewoon eng....
Het hele verhaal eromheen, het zo ongelooflijk voorliegen, zelfs foto's van internet halen van een paard die op het paard leek van een oud eigenaar.. zo voorbedacht..

En ja, ik heb het ooit al eens eerder geschreven , dat ook wij wel eens een weidemaatje zullen gaan zoeken, toevallig staat hier nu ook een paard voor pensioen na het overlijden van 2 van mijn paarden in 3 maanden tijd, en dit alles in overleg met haar eigenaren, en nee die gaat nergens heen, ben eigenlijk wel blij dat de merrie hier staat en daarmee de eventuele ellende van een potentiele oplichter voorkomen wordt..

Vind het maar een triest verhaal.... :\

Aranel
Berichten: 20207
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:03

Bielsje schreef:
Bij Videoland valt het daar ook onder. Stond er gister iig al op.


Ah thanks, gek dat ie onder de stalkers serie valt.
Ik ben nu aan het kijken, ergens vind ik het ook wel een beetje grijs gebied.. ben benieuwd hoe dit juridisch gezien getackeld kan worden.

Fly_high

Berichten: 3316
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:12

Eapy schreef:
prompter schreef:
En zo'n contract heeft geen enkele wettelijke waarde, en is dus waardeloos.


Wel, toch?

https://www.charlotteslaw.nl/wanneer-is ... htsgeldig/

“In de basis zijn alle soorten overeenkomsten rechtsgeldig. Of je deze nu mondeling hebt gemaakt, afspraken hebt gemaakt via WhatsApp of een contract hebt opgesteld en dat hebt laten ondertekenen. De manier waarop je een overeenkomst sluit, maakt dus niet uit voor de rechtsgeldigheid ervan.”


Maar het gaat niet om de vorm van het contract (mondeling/via de app versus een "echt" contract met nette opmaak en al) maar om de inhoud. En in de basis mag je niet zomaar de nieuwe eigenaar eisen opleggen m.b.t. hoe die over zijn/haar eigendom mag beschikken.

Er zijn relevante uitzonderingen op die regel zoals anti-speculatiebedingen in vastgoed enz, maar het lijkt me sterk dat er een rechtbank is die doorverkoopverbod van een dier rechtsgeldig zou vinden. Alles wat ik hierover kan vinden zijn gevallen van lease/bruikleen maar dat is uiteraard heel wat anders.

BeFunny

Berichten: 10824
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:28

kimmie261 schreef:
Ik heb de aflevering ook gezien gisteren , en vind het zo triest... Op het moment dat je je paard in alle vertrouwen naar iemand laat gaan, die een weidemaatje zoekt , en op die manier dus eigenlijk haar geldpotje vult om de maand door te komen, is echt gewoon eng....
Het hele verhaal eromheen, het zo ongelooflijk voorliegen, zelfs foto's van internet halen van een paard die op het paard leek van een oud eigenaar.. zo voorbedacht..

En ja, ik heb het ooit al eens eerder geschreven , dat ook wij wel eens een weidemaatje zullen gaan zoeken, toevallig staat hier nu ook een paard voor pensioen na het overlijden van 2 van mijn paarden in 3 maanden tijd, en dit alles in overleg met haar eigenaren, en nee die gaat nergens heen, ben eigenlijk wel blij dat de merrie hier staat en daarmee de eventuele ellende van een potentiele oplichter voorkomen wordt..

Vind het maar een triest verhaal.... :


Maar om je paard als weidemaatje aan te bieden hoef je er geen afstand van te doen ;)

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [KIJKTIP] Zeeman confronteert: Rabia verkoopt pensioenpaarden door

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:37

Triest verhaal.ik heb vrij recent een plek gezocht voor mijn paard omdat ik er nu niet voor kan zorgen ivm ziekte en zij weg moest waar ze stond. Ze staat nu echt heel goed in een pensioenstal maar stel, ik zou in zoiets getuind zijn?iemand die zegt: ik zoek een paard, als maatje? Want die aanbiedingen heb ik gehad. Wel via via en vertrouwd maar toch..
Was ik dan de domme naieve gans? Of had ik haar maar dood moeten maken?
Enige waar ik over val is dat een paard onderhouden geld kost en als je je paard financieel helemaal uit handen doet..dat is niet logisch. Dan verlies je alle rechten ook volgens mij.

Maar ja, die van mij staat ook aan de andere kant van het land. Ik kan daar niet elke week heen ( hersenletsel, revalidatie) en ze staat daar echt op goed vertrouwen. En het gaat goed met haar. :)