[KIJKTIP] Zeeman confronteert: Rabia verkoopt pensioenpaarden door

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BeFunny

Berichten: 10826
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 15:44

Gaby schreef:
Ik snap ook niet goed waarom mensen kapotte paarden aanbieden als coachingspaard. Moeten die juist niet tegen heel veel druk moeten kunnen en topfit zijn? Wat zou zo'n paard een goed coachingspaard maken?



Het ligt er wel aan wat er met een paard aan de hand is.
Er zijn ook paarden die ongelukkig worden van rust. Maar met de extra aandacht tijdens coaching, buitenritjes en lekker veel buiten staan nog erg gelukkig zijn.

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 15:45

Buitenritjes dat kunnen veel van die paarden niet meer.
Daar word sowieso vaak te makkelijk over gedacht naar mijn idee.
Op een ongelijke bospad niet. Vaak niet meer goed getraind.
Dan kan die L proef in een vlakke bak wel recht gericht ook.

Rizette
Berichten: 4415
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 15:52

BeFunny schreef:
Gaby schreef:
Ik snap ook niet goed waarom mensen kapotte paarden aanbieden als coachingspaard. Moeten die juist niet tegen heel veel druk moeten kunnen en topfit zijn? Wat zou zo'n paard een goed coachingspaard maken?



Het ligt er wel aan wat er met een paard aan de hand is.
Er zijn ook paarden die ongelukkig worden van rust. Maar met de extra aandacht tijdens coaching, buitenritjes en lekker veel buiten staan nog erg gelukkig zijn.

Ben nog nooit een paard tegen gekomen wat ongelukkig werd van rust.Ongezond van te weinig beweging wel. Loop toch al meer dan 50 jaar tussen de paarden. Moet de eerste nog tegen komen. Die ongelukkig is van rust.

cobiie

Berichten: 7315
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 15:54

Rizette schreef:
BeFunny schreef:


Het ligt er wel aan wat er met een paard aan de hand is.
Er zijn ook paarden die ongelukkig worden van rust. Maar met de extra aandacht tijdens coaching, buitenritjes en lekker veel buiten staan nog erg gelukkig zijn.

Ben nog nooit een paard tegen gekomen wat ongelukkig werd van rust.Ongezond van te weinig beweging wel. Loop toch al meer dan 50 jaar tussen de paarden. Moet de eerste nog tegen komen. Die ongelukkig is van rust.

Ik wel die door niet passende huisvesting ongelukkig worden tijdens hun pensioen.

BeFunny

Berichten: 10826
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 15:55

DuoPenotti schreef:
Buitenritjes dat kunnen veel van die paarden niet meer.
Daar word sowieso vaak te makkelijk over gedacht naar mijn idee.
Op een ongelijke bospad niet. Vaak niet meer goed getraind.
Dan kan die L proef in een vlakke bak wel recht gericht ook.


Vandaar dat er ook staat, het ligt eraan wat een paard heeft.
Er zijn ook paarden die het gewoon echt niet leuk vinden in een bak en waar een eigenaar dus niks mee kan.
Dat hoeft niet altijd medisch te zijn.

Elisa2

Berichten: 37608
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 15:57

Rizette schreef:
BeFunny schreef:


Het ligt er wel aan wat er met een paard aan de hand is.
Er zijn ook paarden die ongelukkig worden van rust. Maar met de extra aandacht tijdens coaching, buitenritjes en lekker veel buiten staan nog erg gelukkig zijn.

Ben nog nooit een paard tegen gekomen wat ongelukkig werd van rust.Ongezond van te weinig beweging wel. Loop toch al meer dan 50 jaar tussen de paarden. Moet de eerste nog tegen komen. Die ongelukkig is van rust.


Ikke wel, paarden die zich gingen vervelen..aandacht mistten, graag nieuwe prikkels wilden hebben.

Ligt echt aan het type paard of je ze een plezier doet met volledige rust of niet..daarnaast..rust-roest. Lichtjes in beweging houden zover mogelijk is vaak enorm belangrijk.

Kaitlyn

Berichten: 9736
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 16:00

Elisa2 schreef:
Rizette schreef:

Ben nog nooit een paard tegen gekomen wat ongelukkig werd van rust.Ongezond van te weinig beweging wel. Loop toch al meer dan 50 jaar tussen de paarden. Moet de eerste nog tegen komen. Die ongelukkig is van rust.


Ikke wel, paarden die zich gingen vervelen..aandacht mistten, graag nieuwe prikkels wilden hebben.

Ligt echt aan het type paard of je ze een plezier doet met volledige rust of niet..daarnaast..rust-roest. Lichtjes in beweging houden zover mogelijk is vaak enorm belangrijk.[/quote]

Lorna werd dood ongelukkig van het krijgen van veel minder aandacht tijdens een blessure. Toen we meermaals in de week een stuk over de weg gingen wandelen werd ze weer haar vorlijke zelf.

Ik denk dat de meeste paarden niet zozeer ongelukkig worden van rust, maar vooral van het krijgen van veel minder aandacht.

Cantodea11
Berichten: 222
Geregistreerd: 11-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 16:01

Mijn paard staat nu ook op “rust” kan zelf niet rijden en mijn bijrijdster is gestopt paard is nu drachtig en had gedacht dat ze niet gelukkig zou zijn om alleen maar in de wei te lopen maar wat schets mijn verbazing ze vind het prima met haar maatjes op de wei dus paarden kunnen ook wennen aan een nieuwe situatie alleen krijgen de meeste oude paarden daar geen tijd voor misschien en worden ze vaak als vervelend bestempeld

Captain

Berichten: 21414
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 16:03

Rizette schreef:
Ben nog nooit een paard tegen gekomen wat ongelukkig werd van rust.Ongezond van te weinig beweging wel. Loop toch al meer dan 50 jaar tussen de paarden. Moet de eerste nog tegen komen. Die ongelukkig is van rust.


Kom maar langs bij die van mij. :)
Vind er geen hol aan als hij niet aan het werk mag. Kon afgelopen week weinig doen ivm mijn rug, toen ik er zaterdag weer op klom was hij zo intens blij. <3

En hij staat 24/7 buiten met een ander jong paard dus ze spelen ook de hele dag door. Maar menselijke aandacht kan hij geen genoeg van krijgen.

Elisa2

Berichten: 37608
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 16:04

Cantodea:
Dat laatste is een aanname die niet klopt.

Het ene paard zal zich gelukkig voelen met rust in een kudde en de ander..meer mensgerichte paarden vinden het vreselijk omdat ze inderdaad de aandacht missen en de afwisseling.

Veel paarden ontspannen zich ook door te werken, tevreden briesen etc.

Rizette
Berichten: 4415
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 16:19

Captain schreef:
Rizette schreef:
Ben nog nooit een paard tegen gekomen wat ongelukkig werd van rust.Ongezond van te weinig beweging wel. Loop toch al meer dan 50 jaar tussen de paarden. Moet de eerste nog tegen komen. Die ongelukkig is van rust.


Kom maar langs bij die van mij. :)
Vind er geen hol aan als hij niet aan het werk mag. Kon afgelopen week weinig doen ivm mijn rug, toen ik er zaterdag weer op klom was hij zo intens blij. <3

En hij staat 24/7 buiten met een ander jong paard dus ze spelen ook de hele dag door. Maar menselijke aandacht kan hij geen genoeg van krijgen.

En wat zei hij toen hij blij was :) ?

BeFunny

Berichten: 10826
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: [KIJKTIP] Zeeman confronteert: Rabia verkoopt pensioenpaarden door

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 16:45

Zo zie je maar dat dat dus toch echt per paard kan verschillen :j

Ik heb ook meerdere paarden gekend die op rust alleen nog maar verder achteruit gingen. De ene kon nog flinke buitenritten maken en dat had ze ook nodig. De ander enkel stapritjes en wat grondwerk in de bak. Weer een ander was vooral verzot op aandacht van mensen en kon niet goed met grote paarden op de wei. Was zelf 1.77 en stond met twee chet maatjes wat hij wel leuk vond.

Captain

Berichten: 21414
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 16:54

Rizette schreef:
En wat zei hij toen hij blij was :) ?


De blijheid in zijn ogen, zijn heerlijke gebries en zijn uitsloverij hadden geen woorden nodig. :D Ik heb met een slappe lach op hem gezeten.

Niet alle paarden hebben een hekel aan werken. Maar nogmaals, kom gezellig langs. Ik wil je graag laten zien dat als je je paard goed behandeld je een paard hebt wat met plezier met je samen werkt. :D

MyWishMax

Berichten: 25469
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 17:10

Rizette schreef:
BeFunny schreef:
Het ligt er wel aan wat er met een paard aan de hand is.
Er zijn ook paarden die ongelukkig worden van rust. Maar met de extra aandacht tijdens coaching, buitenritjes en lekker veel buiten staan nog erg gelukkig zijn.

Ben nog nooit een paard tegen gekomen wat ongelukkig werd van rust.Ongezond van te weinig beweging wel. Loop toch al meer dan 50 jaar tussen de paarden. Moet de eerste nog tegen komen. Die ongelukkig is van rust.


Ik ken er toch echt meerdere. Waaronder die van mij. Die werd echt niet leuk van rust, ondanks dat voor de rest alles hetzelfde was. Gewoon dezelfde routine met naar buiten gaan, elke dag aandacht en poetsen enzovoorts. Enige wat we niet deden was trainen en ze was echt niet te genieten. Het moment dat we weer iets mochten doen was ze weer veel fijner. En nee, het was niet minder aandacht.

Ze bestaan echt gewoon hoor. Gelukkig maar. Is toch leuker als een paard echt met je samen wil werken zoals Captain ook zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 17:34

Rizette schreef:
Captain schreef:
Kom maar langs bij die van mij. :)
Vind er geen hol aan als hij niet aan het werk mag. Kon afgelopen week weinig doen ivm mijn rug, toen ik er zaterdag weer op klom was hij zo intens blij. <3

En hij staat 24/7 buiten met een ander jong paard dus ze spelen ook de hele dag door. Maar menselijke aandacht kan hij geen genoeg van krijgen.

En wat zei hij toen hij blij was :) ?
Beetje flauwe reactie als jij degene bent die zegt dat ze nog nooit een paard is tegengekomen dat ongelukkig werd van rust. :=

Anoniem

Re: [KIJKTIP] Zeeman confronteert: Rabia verkoopt pensioenpaarden door

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 18:29

Beetje flauw om daar persé wat over te moeten zeggen..

Heel vaak worden paarden die volledig afgekeurd zijn nog wel goed bevonden als coachingpaard.

Het begrip coaching is ook gewoon te vaag. De ene coach doet het totaal weer anders, dan de andere. Ook met paarden.

Er is geen diploma niks voor te halen. Hoogstens een tal aan verschillende soorten certifikaten.

Een paard met pijn lijkt mij niet geschikt als coachingpaard met wat ik in gedachte heb dat coaching zou moeten betekenen.

Ilse_123

Berichten: 3783
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 21:18

Ongelukkig wil ik niet zeggen, maar mijn paard kon toch echt wel extra genieten van uitjes en menselijke aandacht, en die stond 24/7 op een paddock paradise met 12 vrienden in verschillende leeftijden. Maar extra vermaak deed hem goed.
Was misschien nog wel geschikt geweest als coachingpaard (rete dominant karakter), maar dat karakter maakte hem ook qua management niet handig dus zelfs voor het richting chronisch pijn ging had ik al besloten dat ik eigenaar bleef of het werd hemelen.

Fly_high

Berichten: 3316
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 23:04

Ik ken alle types eigenlijk, paarden die doodongelukkig worden zonder flinke dosis beweging maar mensenaandacht niet zo hoeven, paarden die zonder aandacht meteen aftakelen maar het hele bewegen weer minder belangrijk vinden en van alles ertussenin :j Sommige paarden doe je er plezier mee door ze met pensioen midden in een natuurgebied vrij te laten en zolang er eten is gaan ze je nog geen seconde missen, andere willen wel graag met mensen bezig blijven. Denk dat hierdoor niet elk paard zomaar geschikt is als weidemaatje, coachingspaard etc. net zoals niet elk paard een wedstrijdpaard is.

Ik ken alleen geen paarden die om winstpunten en klasseringen geven en heel ongelukkig worden als baasje niet naar de subtop mag doorstromen oid, dat weer niet :=

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 09:27

Fly_high schreef:
Ik ken alle types eigenlijk, paarden die doodongelukkig worden zonder flinke dosis beweging maar mensenaandacht niet zo hoeven, paarden die zonder aandacht meteen aftakelen maar het hele bewegen weer minder belangrijk vinden en van alles ertussenin :j Sommige paarden doe je er plezier mee door ze met pensioen midden in een natuurgebied vrij te laten en zolang er eten is gaan ze je nog geen seconde missen, andere willen wel graag met mensen bezig blijven. Denk dat hierdoor niet elk paard zomaar geschikt is als weidemaatje, coachingspaard etc. net zoals niet elk paard een wedstrijdpaard is.

Ik ken alleen geen paarden die om winstpunten en klasseringen geven en heel ongelukkig worden als baasje niet naar de subtop mag doorstromen oid, dat weer niet :=

Goed gezegd :j

Mijn merrie vind menselijke knuffels echt wel fijn.
Lekker aan haar oren kriebelen, borstelen, ja uren op een dag, ja graag.
Die loopt in de wei ook niet weg als je en borstel hebt.

Mijn ruin hey! er is gras, kom maar eens terug als dat op is, dan kijken we verder...

En idd de winstpunten zijn er voor een mens.
Al was mijn sjimpie een paard dat echt graag gezien wilde worden. Dat was echt een showoff op wedstrijd.
Oke op pension ook, om de een of andere manier liep niemand om hem heen. Die had echt zo'n charismatische uitstraling of zo.

Rizette
Berichten: 4415
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:28

DuoPenotti schreef:
Fly_high schreef:
Ik ken alle types eigenlijk, paarden die doodongelukkig worden zonder flinke dosis beweging maar mensenaandacht niet zo hoeven, paarden die zonder aandacht meteen aftakelen maar het hele bewegen weer minder belangrijk vinden en van alles ertussenin :j Sommige paarden doe je er plezier mee door ze met pensioen midden in een natuurgebied vrij te laten en zolang er eten is gaan ze je nog geen seconde missen, andere willen wel graag met mensen bezig blijven. Denk dat hierdoor niet elk paard zomaar geschikt is als weidemaatje, coachingspaard etc. net zoals niet elk paard een wedstrijdpaard is.

Ik ken alleen geen paarden die om winstpunten en klasseringen geven en heel ongelukkig worden als baasje niet naar de subtop mag doorstromen oid, dat weer niet :=

Goed gezegd :j

Mijn merrie vind menselijke knuffels echt wel fijn.
Lekker aan haar oren kriebelen, borstelen, ja uren op een dag, ja graag.
Die loopt in de wei ook niet weg als je en borstel hebt.

Mijn ruin hey! er is gras, kom maar eens terug als dat op is, dan kijken we verder...

En idd de winstpunten zijn er voor een mens.
Al was mijn sjimpie een paard dat echt graag gezien wilde worden. Dat was echt een showoff op wedstrijd.
Oke op pension ook, om de een of andere manier liep niemand om hem heen. Die had echt zo'n charismatische uitstraling of zo.

Aandacht hoort elk paard te krijgen toch? Al was het maar in de zin van observatie om te kijken hoe het met hem is. Maar rust wil niet zeggen een paard achter het behang plakken niet meer naar omkijken. Rust wil zeggen niet werken. En paarden kunnen met plezier werken maar ook zeker met veel plezier niet werken. IK heb er hier 1 die het een probleem vindt als er ook maar 1 paard uit de kudde wordt gehaald. Dat zou je kunnen interpreteren als : Moet je kijken ik haal er een paard uit om te rijden en hij wordt heel onrustig probeert aandacht te krijgen, rent heen en weer, vindt het verschrikkelijk dat hij niet mee mag enz enz. Dus een paard wat een hekel heeft aan rust. In werkelijkheid is het zo dat hij gewoon geen paard uit de groep wil en daarmee van de kook raakt ( mijn interpretatie) Zet je het paard terug is hij weer rustig. Of in het geval als je zelf komt en paard wordt onrustig. als je zelf weggaat is het paard weer rustig en loopt niet te bedelen of hij aub voor iemand mag werken. Zoekt aandacht, voer, snoep, kriebels alles kan maar heeft niets met werken te maken.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:39

Rizette schreef:
BeFunny schreef:


Het ligt er wel aan wat er met een paard aan de hand is.
Er zijn ook paarden die ongelukkig worden van rust. Maar met de extra aandacht tijdens coaching, buitenritjes en lekker veel buiten staan nog erg gelukkig zijn.

Ben nog nooit een paard tegen gekomen wat ongelukkig werd van rust.Ongezond van te weinig beweging wel. Loop toch al meer dan 50 jaar tussen de paarden. Moet de eerste nog tegen komen. Die ongelukkig is van rust.



Ben het hier eigenlijk wel mee eens. Heb wel paarden meegemaakt die zich een tijdlang moesten aanpassen maar uiteindelijk vonden ze die rust prima. Heb meer problemen gezien met paarden die dan maar de coaching in moesten. Nee nog nooit een ongelukkig paard op rust gezien. Wel ongelukkige paarden die slecht gehuistvest werden, te weinig weidegang, te weinig prikkels in de vorm van andere dieren om zich heen. Paarden op rust met een duidelijk dagritme,ook na een aktief sportleven, doen het eigenlijk na een tijd van aanpassing uitzonderlijk goed. Maar dan is rust ook wel rust, en niet nog af toe toch maar eens aan het werk zetten. Gewoon afblijven en paard laten zijn in de juiste omgeving.

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 11:22

Aandacht in de vorm van wij zijn eigenaar en we controleren een paard, ja zeker. We zijn geen staatsbosbeheer die dieren aan het lot over laten.
Maar aandacht in de vorm van borstelen, of mee werken. Nee dat is zeker niet bij elk paard nodig.
Dan is de aandacht van soortgenoten genoeg.
Jij gebruikt dan het woord rust, andere het woord aandacht.

Cinnepin

Berichten: 8962
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 11:34

Mijn haflinger is 2,5 maand kreupel geweest en niet gereden. In het begin ook geen stukjes wandelen dus die stond op de wei ( kan naar binnen wanneer hij wilt ) Ik rijd altijd met hem in het bos, wandelen ook of lekker door de woonwijk. Toen hij dus even niet mee mocht op pad ging je dat merken dat hij dat niet leuk vond. Steeds als ik er was en ik naar huis ging en naar de uitgang liep, liep hij mee en ging daar staan kijken of hij wilde zeggen * mag ik niet mee? * Als hij lekker geregeld mee gaat doet hij dat niet. ( ja toevallig gisteren avond wel, had niet gereden die dag hahaha ). Als hij een poosje niet mee gaat om andere reden ( al is het maar een dag of 4 a 5 ) doet hij dit ook.
Ik ben er zeker 2 keer per dag en krijgt alle knuffels en poetsbeurten naar wens. Dus hij gaf aan dus echt wel lekker op pad te willen :j