[KIJKTIP] Zeeman confronteert: Rabia verkoopt pensioenpaarden door

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:39

Elisa2 schreef:
BeFunny schreef:
Soms en dat is helaas ook zo, kopen mensen een sportpaard over en denken dat die "gezond" is. Ze kopen zonder keuren in goed vertrouwen dus.
En eenmaal dat ze met het paard aan de slag gaan blijkt het kissing spines of iets anders te hebben. Dat ze dan het paard ook weer verkopen omdat ze echt een sportpaard willen vind ik niet zo verwonderlijk en als ze eerlijk zijn over de blessure dan is dat al heel wat.


Hier heb ik niet zoveel problemen mee, deze mensen zijn dan vaak ook slachtoffer van anderen die hun verantwoordelijkheid niet nemen of die overal geld ruiken. Mits ze het eerlijke verhaal erbij vertellen.

Zelf vind ik het wel een probleem als iemand eerst vele jaren plezier heeft gehad van een paard en het dan als het niet meer gereden kan worden in de handel belandt omdat rijden belangrijker is dan het welzijn van dat paard.

Echt er zijn er zoveel die dan in de handel belanden en van hand naar hand blijven gaan met alle medische en psygische gevolgen voor zo'n dier die er dan bij komen. Dan zijn ze dood beter af..
Zelf vind ik dat het belangrijk is om ze een pensioen te geven, dat hebben ze wel verdiend na jaren hard werk.

Dus het verschil zit hem in het sentiment? Een “jong” paard mag wel verhandelt worden, óók als deze wordt weggedaan omdat hij niet (meer) geschikt is voor het beoogde gebruiksdoel. Als het een ouder paard is (potentieel met dezelfde problemen als het jongere paard) is het niet ok?

Rizette
Berichten: 4415
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:41

Earth schreef:
Eigenlijk doet Paard zoekt baas hetzelfde in mijn ogen, maar dan gewoon open en bloot.

Maar die zijn zo handig om er de juiste contracten en draaien aan te geven en ook nog eens geld voor het onderhoud in te zamelen.

Elisa2

Berichten: 37607
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:44

996981 schreef:
Elisa2 schreef:

Hier heb ik niet zoveel problemen mee, deze mensen zijn dan vaak ook slachtoffer van anderen die hun verantwoordelijkheid niet nemen of die overal geld ruiken. Mits ze het eerlijke verhaal erbij vertellen.

Zelf vind ik het wel een probleem als iemand eerst vele jaren plezier heeft gehad van een paard en het dan als het niet meer gereden kan worden in de handel belandt omdat rijden belangrijker is dan het welzijn van dat paard.

Echt er zijn er zoveel die dan in de handel belanden en van hand naar hand blijven gaan met alle medische en psygische gevolgen voor zo'n dier die er dan bij komen. Dan zijn ze dood beter af..
Zelf vind ik dat het belangrijk is om ze een pensioen te geven, dat hebben ze wel verdiend na jaren hard werk.

Dus het verschil zit hem in het sentiment? Een “jong” paard mag wel verhandelt worden, óók als deze wordt weggedaan omdat hij niet (meer) geschikt is voor het beoogde gebruiksdoel. Als het een ouder paard is (potentieel met dezelfde problemen als het jongere paard) is het niet ok?


Nee, ik vind dat je een ongezond paard niet moet verkopen.

Maar ik vind het zelf erger als iemand eerst jarenlang plezier van het paard heeft en het dan afdankt en het zo de handel in komt. Iemand die het dan koopt als zijnde gezond is imo ook "slachtoffer" van deze praktijken. Vaak gaat zo'n paard dan weer terug naar de verkoper en beland het in het handelscircuit en begint alles weer van voren af aan. Net zolang totdat iemand eindelijk een keer verantwoordelijkheid neemt.

DuoPenotti

Berichten: 30016
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:51

Nee ook een jong ongezond paard hoort niet de handel in te gaan, want daar komt hij bij verkoop.

Ongezonde paarden verkoop je imo niet, die hou je zelf of laat ze inslapen.
Want deze vieze handel van dat ze uiteindelijk toch weer als rijpaard te koop staan is nooit anders geweest in het paardenwereldje. En behoorlijk naief als je denkt dat jou paard wel beter treft.
Of je zou hem naar hele goede kennissen/vrienden moeten kunnen brengen, maar niet via mp of facebook.
En de leeftijd van het paard maakt daar niets bij uit.
Al weet je bij een 7 jarige zeker dat zijn lot weer rijden gaat worden

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Re: [KIJKTIP] Zeeman confronteert: Rabia verkoopt pensioenpaarden door

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:08

Maar wat is dan ongezond? Een paard met een cyste hoeft daar geen last van te hebben. Een paard met kissing spines of eender welke aandoening ook niet.

Mogen alleen paarden met 1tjes dan verhandelt worden?

manic

Berichten: 6993
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:08

Ik vind hem lastig, want er is ook nog een heel groot grijs gebied waarbij het paard niet meer gechipt is voor /jouw/ doel, maar misschien nog wel voor iemand ander zijn doel. Genoeg 18 jarige top paarden die doorgeschoven worden als leer paard. Is dat dan ook niet okay?

En ik snap op zich ook nog wel als je budget hebt voor 1 paard dat je dat dan liever uit geeft aan een paard waar je wel op kan rijden/sporten/etc.

DuoPenotti

Berichten: 30016
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:10

Een paard dat volgens de da alleen maar geschikt is voor weidepaard of alleen maar voor stapritjes. Wat dan word verteld door de da om de eigenaar nog blij te maken

Een leerpaard is toch gewoon gezond?
Tenminste op een kreupele valt weinig te leren

manic

Berichten: 6993
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:13

Is die gezond? Ik denk dat de voornaamste beweegredenen is om een 18 jarige als leer paard door te schuiven is dat hij dat niveau niet meer aan kan. Is dat gezond?

Beest kan dan misschien nog iemand in de basis sport heel gelukkig maken, net zodat bvb bepaalde hals blessures helemaal geen issues hoeven te geven als een paard max 3x per week met een lange teugel door een bos wandelt.

Niet alle blessures uiten zich in kreupelheid.

DuoPenotti

Berichten: 30016
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [KIJKTIP] Zeeman confronteert: Rabia verkoopt pensioenpaarden door

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:16

Oh dan heb ik een andere definitie van leerpaard.
Bij mij is dat een paard dat een jonge ruiter ook weer makkelijk naar het Z (of hoger als dat het paard ook was) kan brengen.
Niet 1 om idd recreatie mee te gaan hobbelen

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:19

BeFunny schreef:
Earth schreef:
Tja zo werkt het met paarden, (financiële) situaties veranderen. Dan is paarden houden een luxeproduct die als eerste wegvalt. Daar kun je wat van vinden, maar helaas is dat zo. Moet iemand dan maar geen paard meer nemen? Omdat ooit je situatie kan veranderen?


Nee. Maar het minste wat je kan doen is er zorg voor dragen dat het paard goed terecht komt.

En wel apart dat die financiële problemen dan precies komen als het paard ziek/geblesseerd of oud is. Dit hoor je wel in te calculeren vooraf. Het stopt niet als je niet meer kunt rijden/werken met je paard. Het zijn dieren hè geen spullen.


Precies!!

Overigens kan je situatie soms ook weer verbeteren. Zelf mee gemaakt (en de situatie is vrij heftig geweest, jarenlang) en zó BLIJ dat ik mijn paarden nog heb. Ze gaan nóóit meer weg!!!

Ik heb weinig op met deze tante, maar ik heb ook weinig op met veel mensen, die paarden dumpen, 'omdat ze er niet meer op kunnen rijden'.

manic

Berichten: 6993
Geregistreerd: 09-01-03

Re: [KIJKTIP] Zeeman confronteert: Rabia verkoopt pensioenpaarden door

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:31

Ik vind dat toch niet helemaal eerlijk naar een deel van deze mensen toe. Zij hadden een moeilijke situatie en dachten een mooie oplossing gevonden te hebben met contract nog aan toe, waar deze dame uiterst kundig op de emotie ingespeeld heeft met geen enkele intentie zich aan de gemaakte beloftes te houden.

Paard zoekt baas werd al genoemd ook, wat wezenlijk inderdaad niet echt verschilt, alhoewel die nog wel iets van moeite doen om zo een dier een beetje gunstig onder te brengen ipv rechtstreeks naar een handelaar voorverkopen.

Ik vind in alles toch ook best een probleem dat eigenaarschap van paarden in Nederland eigenlijk niet goed geregeld is. Ik zou graag willen dat er een soort database zou zijn waar ik op chip nummer zou kunnen registreren dat dit paard van mij is, totdat ik hem overdraag. Zoiets als RDW maar dan voor paarden.

DuoPenotti

Berichten: 30016
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:34

manic schreef:
Ik vind in alles toch ook best een probleem dat eigenaarschap van paarden in Nederland eigenlijk niet goed geregeld is. Ik zou graag willen dat er een soort database zou zijn waar ik op chip nummer zou kunnen registreren dat dit paard van mij is, totdat ik hem overdraag. Zoiets als RDW maar dan voor paarden.

deze pik ik er even uit

Dat zou ik ook wel willen.
Zie je meteen hoe lang het dier bij iemand is geweest of steeds van hand naar hand gaat.
En de apk, dus foto's en onderzoeken van een paard ook gewoon in te zien zijn.

Dan is dat paard met flinke bemerkingen niet meer door te verkopen als goed.

En als je dan je afgekeurde paard niet weggeeft, maar daar 800 voor vraagt is er aan slacht ook niets meer verdient voor zo'n mens als Rabia.

BeFunny

Berichten: 10822
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 10:20

Elisa2 schreef:
BeFunny schreef:
Soms en dat is helaas ook zo, kopen mensen een sportpaard over en denken dat die "gezond" is. Ze kopen zonder keuren in goed vertrouwen dus.
En eenmaal dat ze met het paard aan de slag gaan blijkt het kissing spines of iets anders te hebben. Dat ze dan het paard ook weer verkopen omdat ze echt een sportpaard willen vind ik niet zo verwonderlijk en als ze eerlijk zijn over de blessure dan is dat al heel wat.


Hier heb ik niet zoveel problemen mee, deze mensen zijn dan vaak ook slachtoffer van anderen die hun verantwoordelijkheid niet nemen of die overal geld ruiken. Mits ze het eerlijke verhaal erbij vertellen.

Zelf vind ik het wel een probleem als iemand eerst vele jaren plezier heeft gehad van een paard en het dan als het niet meer gereden kan worden in de handel belandt omdat rijden belangrijker is dan het welzijn van dat paard.

Echt er zijn er zoveel die dan in de handel belanden en van hand naar hand blijven gaan met alle medische en psygische gevolgen voor zo'n dier die er dan bij komen. Dan zijn ze dood beter af..
Zelf vind ik dat het belangrijk is om ze een pensioen te geven, dat hebben ze wel verdiend na jaren hard werk.



Nou precies dit dus.

Annemiekev
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-01-22
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 10:34

Earth schreef:
Eigenlijk doet Paard zoekt baas hetzelfde in mijn ogen, maar dan gewoon open en bloot.

Klopt en die worden geholpen door grote bedrijven zoals Epplejack....

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 10:38

Ik zie het zo: als ik mijn paard niet kan verkopen voor wat een handelaar en voor zou geven, kan ik hem maar beter niet verkopen. Het is heel scheef, maar je kan mensen gewoon niet op hun blauwe ogen vertrouwen.

Als je je paard voor niks of een heel klein symbolisch verdrag verkoopt, kan een ander er winst op maken. Dat moet je als eigenaar gewoon niet willen.

Een eigendomsbewijs, of net als bij auto's een overschrijvingsbewijs, is nog niet zo'n gek idee. Als je je paard dan ergens als weidemaatje neerzet, kan hij dan iig niet doorverkocht worden.

BigOne
Berichten: 38442
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 10:44

Vroeger kwamen deze problemen nauwelijks voor , paard afgekeurd of niet meer geschikt was slacht! Toen had je paardenmensen, de laatste decennia vooral mensen met paarden. Geen verwijt maar vraag je af wie er beter van wordt wanneer je als eigenaar je paard wegdoet omdat je er niet meer mee kunt doen wat deed omdat het door aandoeningen niet meer berijdbaar is.

DuoPenotti

Berichten: 30016
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [KIJKTIP] Zeeman confronteert: Rabia verkoopt pensioenpaarden door

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 10:49

Dit kwam vroeger ook veel voor, net zo goed!
Herinner je de A op de schouder nog als brandmerk? Niet bedacht omdat het toen zo eerlijk ging.

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 11:13

Paard zoekt baas doet helemaal niet hetzelfde! Wat een kromme vergelijking.
Die nemen paarden over en zoeken er tegen betaling een goed thuis voor, die zijn transparant en paarden worden gewoon verkocht terwijl men daarvan op de hoogte is.
Die melden het ook wanneer een paard alleen als weidemaatje terecht kan, en de oude eigenaren zijn hiervan op de hoogte

ik vind dit echt niet te vergelijken met wat er hier gebeurt
Laatst bijgewerkt door ElCamino op 29-06-23 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Morganlefay

Berichten: 8711
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 11:14

Staart eraf (tot aan de wortel graag) in een combi met een A en heus wij hadden er op stal een en die is ergens eind 20 geworden. (Mireille |( )

DuoPenotti

Berichten: 30016
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 11:15

ElCamino schreef:
Paard zoekt baas doet helemaal niet hetzelfde! Wat een kromme vergelijking.
Die nemen paarden over en zoeken er tegen betaling een goed thuis voor, die zijn transparant en paarden worden gewoon verkocht terwijl men daarvan op de hoogte is.
Niks illegaals aan.

Misschien je even verdiepen in wat ze nog meer doen :j

Morganlefay

Berichten: 8711
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: [KIJKTIP] Zeeman confronteert: Rabia verkoopt pensioenpaarden door

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 11:17

Wij hadden hier een boer die oude manegepaarden een goed pensioen bezorgde, mede omdat ze ruimte zat had.We kregen regelmatig updates of we mochten langs.

cobiie

Berichten: 7315
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 11:18

DuoPenotti schreef:
Dit kwam vroeger ook veel voor, net zo goed!
Herinner je de A op de schouder nog als brandmerk? Niet bedacht omdat het toen zo eerlijk ging.

Inderdaad, verschil is dat toen de meeste paarden niet weg gingen met een contract met een lading clausules erin.
Wat de nieuwe koper ermee deed moest die zelf maar weten.

Syberdepiep

Berichten: 1601
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 11:20

Tja, heel naar hoe dat gelopen is, maar volgens mij van alle tijden. Ook al kan je leventje nu prima geregeld zijn, lot kan ook onvoorzien omslaan en wat dan?
Tot vorig jaar had ik 3 paarden, waarvan 1 ruin van 22, had ik al sinds zijn 4e en deze stond al sinds zijn 17e met pensioen, zou hem tot zijn dood houden. Helaas liep mijn relatie op de klippen, paarden kon ik niet houden omdat ze aan huis stonden waar ik moest vertrekken. Wilde dat oudere paard dus eigenlijk laten inslapen omdat ik deze zaken wilde voorkomen. Mijn jongste paard werd verkocht, een andere die de handel zeker niet in kon houden want kon er maar 1 meenemen. Oudste paard heeft meerdere veulens opgevoed en altijd in kuddeverband gelopen, deze bleek nog van grote waarde bij een grote veulenopfok, waar ze heel blij met hem waren als veulenoppas in de groep. Was blij dat plekje via-via te hebben gevonden, en wist zeker dat het allemaal klopte (kon hem zelfs tegenkomen op foto's van andere bokkers die daar een veulen in de opfok hadden). Helaas is hij afgelopen januari ingeslapen daar omdat hij 'op' was en ineens niet meer zelfstandig op kon staan. Achteraf heel blij dat ie van ouderdom gestorven is en niet omdat ik hem niet mee kon nemen, helaas hebben ze maar kort van hem plezier gehad. Maar weet ook dat het een grote uitzondering is dat alles inderdaad klopte. Een particulier had ik hem niet aan gegeven, dat valt gewoon niet te controleren, dat blijkt ook maar weer uit het televisieprogramma. Heb mijn paard zelf weggebracht, met de eigenaar van de opfok duidelijke afspraken gemaakt, zelfs als er wat zou gebeuren, achteraf is alles ook zoals afgesproken verlopen. Rot om een telefoontje te krijgen dat hij 20 minuten daarvoor ingeslapen was, maar soms loopt alles anders en zul je keuzes moeten maken. Heb hem 18 jaar gehad maar helaas niet bij kunnen zijn met inslapen, had hem nog eens willen opzoeken hoe hij daar stond maar helaas kwam zijn tijd eerder dan verwacht.

janouk
Blogger

Berichten: 17918
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 11:31

Een paard weggeven als weide maatje..........

In mijn ogen bijna altijd een illusie. We weten allemaal wat een paard maandelijks kost in onderhoud en maar te zwijgen over veearts rekeningen als je een beetje (boel) pech hebt.
Waarom zou iemand, die geen band heeft met je paard, een paard overnemen dat "kapot" is.
Gratis. En daar voor de rest van zijn leven voor zorgen?

Ik denk dat je wel heeeeel veel geluk moet hebben, als je voor een ouder geblesseerd paard een pensioenplek vindt die ook nog gratis is. Een illusie in deze wereld. Contract of geen contract.

manic

Berichten: 6993
Geregistreerd: 09-01-03

Re: [KIJKTIP] Zeeman confronteert: Rabia verkoopt pensioenpaarden door

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 11:35

Nou, toen ik besloot mijn paard (24, vergevorderde artrose) in te laten slapen waren we mensen die hem echt heel graag wilden overnemen om toch nog van alles te proberen en nu bijna boos zijn dat ik hem toch in heb laten slapen.