Sport

Eva Möller en Danciero tijdens het WK jonge dressuurpaarden 2021.
Foto: Leanjo de Koster/FEI/Flickr
Eva Möller, een van de meest succesvolle amazones in de jonge paarden-competities ter wereld, heeft besloten om een einde te maken aan haar carrière als wedstrijdamazone. Möller zal niet langer paarden uitbrengen op wedstrijden, ze draagt het stokje over aan haar leerlingen en assistenten.
De vijftigjarige Möller kan terugkijken op een enorm succesvolle carrière als wedstrijdamazone. Haar grootste prestaties bereikte zij in competities voor jonge paarden, zoals de Bundeschampionate en de wereldkampioenschappen voor jonge dressuurpaarden. Maar ze heeft ook een mijlpaal bereikt toen ze de KWPN goedgekeurde hengst Bordeaux opleidde en uitbracht tot op Grand Prix-niveau.
Veertig jaar wedstrijden
Eva Möller (meisjesnaam Nolden) groeide op in een paardenfamilie in het Duitse Goch, onder de vleugels van haar ouders, paardenfokkers Klaus-Dieter en Wilma.
Eva begon haar wedstrijdloopbaan in 1987, op veertienjarige leeftijd, met Wally (Wohlklng x Cid). Met Diorano (Dialekt x Doktor) bereikte ze voor het eerst een groot kampioenschap, de Bundeschampionate in 1989 in Mannheim. Hier werden ze zevende.
Omdat ze vrij klein was, werd Eva vaak gevraagd als ponyamazone en in 1990 won ze zilver met Derano Gold (Derano x Valentino) tijdens de kampioenschappen in Verden. Vele beroemde pony’s volgden, zoals Johann Hinnemann's Kaprice (v. Kirby Cane Bugler), Golden Dancer, Top Yellow, FS Pavarotti, en Going Top.
Nadat ze haar man, Dr. Ulf Möller ontmoette, ging ze rijden op Bouton (Borndeo x Weltmeyer), een ruin die gefokt werd door Ulf’s vader Gerhard. In 1997 won zij de Bundeschampionate met hem, daarna werd hij verkocht aan de familie Capelmann. Hij werd het FEI-wedstrijdpaard voor Nadine en later voor haar nichtje Fabienne Lutkemeier. In 1999 won Eva brons bij de Bundeschampionate met de zelf gefokte Contina (Caprimond x Romadour II). In 2000 herhaalde ze dit, en mocht voor de tweede keer brons in ontvangst nemen met de merrie.
Leven in Hagen
Eva en Ulf trouwden in 1998, en in datzelfde jaar werden zij door Hof Kaselmann in het Duitse Hagen ingehuurd als stalruiters. Ze hebben daar bijna negentien jaar gewerkt en gewoond. Eva reed daar kwaliteitsvolle paarden en begon een grote verzameling medailles en titels binnen te harken.
De carrière van Eva werd vier keer onderbroken, dit kwam door de geboorte van haar kinderen Louis, Lena, Main en Laurenz.
In 2003 won ze zilver met Rotano tijdens de Hannoveraanse kampioenschappen voor jonge paarden. In 2004 won ze brons met Dahmenwahl tijdens de Bundeschampionate. In 2008 wist ze de Bundeschampionate op haar naam te schrijven met Laetare (Lord Loxley x Lancer II).
Eva’s grote doorbraak kwam in 2009, toen zij met Silvia Rizzo’s Blickpunkt (Belissimo M x Weltmeyer) het brons pakte tijdens de wereldkampioenschappen voor jonge dressuurpaarden in Verden. Ze won ook de Bundeschampionate 2009 met Blickpunkt en met Soliere (Sandro Hit x Donnerhall) won ze brons. In 2010 keerde ze terug op de wereldkampioenschappen, ze won nogmaals brons met Blickpunkt en met Soliere pakte ze zilver. In 2010 won ze met Blickpunkt het goud bij de Bundeschampionate, met Soliere won ze zilver.
Een hoogtepunt volgde, toen ze een combinatie vormde met Sa Coeur (Sir Donnerhall x Don Davidoff). Met hem won ze in zowel 2012 als 2013 goud bij de wereldkampioenschappen voor jonge paarden in Verden.
Op dat punt in haar loopbaan lag de focus altijd bij de jonge paarden, maar toen kreeg ze ook Bordeaux (United x Gribaldi) van Joop van Uytert en Paul Schockemöhle onder het zadel. Zij reed hem van de proeven voor jonge paarden naar de Grand Prix. In 2014 reed ze een aantal kwalificatiewedstrijden voor de Nurnberger Burgpokal en in 2015 startte ze voor het eerst Intermediaire II en nationale Grand Prix. Dat jaar won ze ook medailles bij de Bundeschampionate met Quel Filou (Quaterback x Stedinger) en Der Schufro (Der Designer x Schufro).
Van Sudenhof naar Syke
Aan het begin van 2017 wilden de Möllers hun horizon verbreden en verlieten Hof Kasselman. Ulf ging aan de slag bij Helgstrand Dressage, terwijl Eva voor zichzelf begon bij Sudenhof in Hagen. Hier reed ze paarden voor haar klanten, zoals Dante Quando, Thiago GS en Candy OLD. Maar als snel begon ook zij paarden te rijden onder de vlag van Helgstrand.
De eerste paarden van Helgstrand die zij in 2017 begon uit te brengen, waren Balia (Belissimo M x Florestan), Florentina S (For Romance x Sandro Hit) en Eternity (Escolar x Sir Donnerhall). Met Eternity won ze het goud tijdens de Bundeschampionate in 2017.
In 2018 kwam ze met Candy in actie bij de wereldkampioenschappen voor jonge dressuurpaarden in Ermelo en won het brons. In 2019 reed ze Valverde (Vitalis x Ampere) naar de vierde plaats en Espe (Escolar x Dimaggio) naar de 11e plek. Met So Unique (Sezuan x Donnerhall) won ze de pilot-proef voor vierjarigen in Ermelo. Bij de Bundeschampionate in 2019 won Valverde het goud.
Tijdens de wereldkampioenschappen voor jonge dressuurpaarden van 2021 in Verden pakte ze zilver met Danciero (Dancier x Floriscount), een jaar later won ze met Global Player (Grand Galaxy Win x Don Schufro) het goud bij de wereldkampioenschappen voor jonge dressuurpaarden in Ermelo. Dat was ook gelijk haar laatste internationale wedstrijd.
Met pensioen als wedstrijdamazone
Van 19 tot en met 21 juni 2023 waren de selectiewedstrijden voor het Duitse team voor de Wereldkampioenschappen voor jonge dressuurpaarden 2023 in Warendorf, Eva Möller stond daar niet op de startlijst. Eurodressage deed navraag bij Eva, waarna ze bekend maakte dat ze heeft besloten om haar carrière in de wedstrijdsport te beëindigen.
“Dit jaar ben ik 50 geworden en ik dat was voor mij een goed moment om de teugels over te dragen aan onze jonge, aanstormende talenten”, vertelt Eva exclusief aan Eurodressage. “Ik had het genoegen om geweldige paarden te mogen rijden en ik heb vele kampioenen onder het zadel gehad, maar alles heeft zijn tijd.”
Haar belangrijkste jonge paarden worden nu gereden door Maxi Kira von Platen en Leonie Richter. “Voor beiden is dit geweldige kans”, vervolgt Eva. “Ik leg de focus nu meer op trainen en het zoeken van goede matches tussen ruiters en paarden.”
Eva’s laatste regionale wedstrijd was op 12 maart 2023 in Syke, hier reed zij op de Trakehner hengst Rheinglanz (Helium x Couracius).
De vraag welk paard uiteindelijk het meest memorabel was tijdens haar loopbaan, is voor Eva moeilijk te beantwoorden. “Dat is als vragen welke van mijn kinderen mijn lieveling is”, grapt ze. ”Dat waren zeker weten de paarden die in het begin best lastig waren, maar mij aan het eind volledig vertrouwden! Geweldige paarden met totaal verschillende karakters, ik hield van ze allemaal.”
Als Eurodressage de vraag herhaalt, zegt ze: “wellicht kies ik dan toch Danciero… en Bordeaux.” Ze geeft wel aan dat er zoveel paarden waren in haar carrière, bijna teveel om te herinneren. En, zo voegt ze nog toe: “ik begon met uitzonderlijk goede pony’s als Derano Gold, Diorano was mijn eerste rijpaard, toen kwam Bouton en na de babypauzes waren Blickpunkt, Soliere en Bluetooth heel belangrijk.”