Authentieke tocht in Almelo afgelast, rit Valkenswaard ook afgelast

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Authentieke tocht in Almelo afgelast, rit Valkenswaard ook afgelast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-23 18:06

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Als je iets met je paard wil doen in de warmte ga dan lekker zwemmen!
Foto: Marlies Trap Fotografie

De authentieke tocht voor aangespannen paarden in Almelo gaat morgen niet door. De verwachte temperaturen zijn niet misselijk, met ruim 30 graden. Er werden deelnemers uit heel Nederland verwacht, maar het is voor de paarden niet fijn om met deze hitte op de wagen te moeten staan en dan ook nog een rit moeten lopen. De menners zitten op de bok in authentieke kleding en ook dat is gewoon niet te doen.

Sommige menners hadden dit al voorzien en hadden zich al teruggetrokken. Hierdoor komt de organisatie onder het gewenste aantal deelnemers. Daarom is besloten om dit evenement af te lasten en het volgend jaar nog een keer te proberen. Deze beslissing is in het belang van paard en menner genomen.

Coach-meeting Valkenswaard
De Coach-Rit op zondag 25 juni in Valkenswaard is afgelast. Dat besloot de werkgroep Coach Meeting van de organiserende vereniging Hoofdstad Aanspanning.

Aanleiding hiervoor is de verwachte 30 graden in Valkenswaard. Het team houdt zich daarmee aan de landelijke overheidsvoorschriften, waaronder de plicht om dieren te beschermen tegen extreme weersomstandigheden, ook tijdens transport. Aangezien de paarden bij normale temperaturen het al zwaar genoeg hebben, neemt de werkgroep de verantwoordelijkheid door het annuleren van de rit. In samenwerking met de gebroeders Van den Heuvel is het de bedoeling om in oktober de rit opnieuw te organiseren.

Gebruikte bronnen:

dierenfan

Re: Authentieke tocht in Almelo afgelast, rit Valkenswaard ook afgelast

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 18:24

Heel erg verstandig!! Heb foto's gezien van een rit in België die 2 weken geleden wel door ging ondanks de hitte. Ik vind het niet oke en respect voor iedereen die zich al terug getrokken had!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 19:07

Ik ben ook wel benieuwd hoe de temperatuur in de besloten Kralingse bos zal zijn en of daar ook maatregelen getroffen worden. Maar aangezien het daar om het grote geld gaat, ben ik bang van niet.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 20:16

pillow schreef:
Ik ben ook wel benieuwd hoe de temperatuur in de besloten Kralingse bos zal zijn en of daar ook maatregelen getroffen worden. Maar aangezien het daar om het grote geld gaat, ben ik bang van niet.

Stond van de week een hele tekst over op de voorpagina.
En uit ervaring, paarden hebben het prima daar.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 21:36

Sunnda schreef:
pillow schreef:

Ze zullen het in de stallen wel goed hebben. Maar ze moeten wel in die zandbak een topprestatie leveren en ook vervoerd worden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 22:09

Nieuwsredactie schreef:
Algemeen

Sommige menners hadden dit al voorzien en hadden zich al teruggetrokken. Hierdoor komt de organisatie onder het gewenste aantal deelnemers. Daarom is besloten om dit evenement af te lasten en het volgend jaar nog een keer te proberen. Deze beslissing is in het belang van paard en menner]

Deze alinea valt me wel op. Ze komen onder het aantal gewenste deelnemers omdat er zelf mensen zo wijs waren om af te zeggen. Niet omdat de organisatie dit had bedacht.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 22:28

Fitzroy schreef:
Nieuwsredactie schreef:
Algemeen

Sommige menners hadden dit al voorzien en hadden zich al teruggetrokken. Hierdoor komt de organisatie onder het gewenste aantal deelnemers. Daarom is besloten om dit evenement af te lasten en het volgend jaar nog een keer te proberen. Deze beslissing is in het belang van paard en menner]

Deze alinea valt me wel op. Ze komen onder het aantal gewenste deelnemers omdat er zelf mensen zo wijs waren om af te zeggen. Niet omdat de organisatie dit had bedacht.

Dat dacht ik ook bij het lezen, ja.

pillow schreef:
Sunnda schreef:

Ze zullen het in de stallen wel goed hebben. Maar ze moeten wel in die zandbak een topprestatie leveren en ook vervoerd worden.

Vervoerd is in die vrachtwagens meestal geen probleem met de airco en ventilatie. Plus dat er een aantal al gewoon zijn natuurlijk.
Ik vraag me af of het voor die paarden heel anders is als de wedstrijden in warmere landen?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 06:34

MyWishMax schreef:
Vervoerd is in die vrachtwagens meestal geen probleem met de airco en ventilatie. Plus dat er een aantal al gewoon zijn natuurlijk.
Ik vraag me af of het voor die paarden heel anders is als de wedstrijden in warmere landen?

Ik vermoed van wel. Daar is men gewend aan de warmte plus het is een heel andere warmte. Zo is min 10 in Nederland heel anders koud dan min 10 in Noorwegen.

Als hier een men tocht is waarbij iedereen zelf op de wagens onder parasols zit maar de paarden uren in de brandende zon moeten lopen dan vraag ik me af hoe iemand bedenkt dat zoiets wenselijk is.
Inmiddels is het weken warm hier en ik merk dat de paarden er aan wennen. De eerste week was 24/7 weide prima. De 2de week wilden ze graag mee en nu staan ze continu weer te vragen om mee te mogen. Gisteren vroeg is de mijne daarom heerlijk ver de zee in geweest (is letterlijk dijk over en er in) en op dit moment is mijn man met de andere weg voor het water in en nog kort stap rondje.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 06:59

Ik heb het over deze wedstrijdpaarden, niet over onze recreatie paarden die alleen in Nl blijven. De paarden die daar staan starten ook in Spanje, Italië, Frankrijk. Dus lopen veel vaker in de warmte.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 15:02

MyWishMax schreef:

In warme landen hebben ze hele andere trailers als bij ons. Vaak deels open zodat ze rijwind hebben. Maar ik heb in Mexico polo gespeeld en ik kan je zeggen, dat gaat gewoon vol gas in de volle zon. Daarna lekker afspuiten en op stal met een ventilator

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 16:14

Die internationale dieren komen hier niet met zo'n open trailer, juist met die grote vrachtwagens. Is wel indrukwekkend om te zien :') sommige zijn luxer als mijn huis bij wijze van. Ik had het echt puur over deze paarden die dus sowieso ook al concoursen lopen in verschillende landen, waaronder ook de warme landen. Zijn ze die warmte al gewend? En dan ben ik benieuwd of voor hen die warmte hier anders is als bij internationale wedstrijd in Zuid Europa. Of de VS oid.

De paarden die in die landen staan is weer anders als degene die heen en weer reizen, denk ik. Die hebben continu dat weer in de zomer in plaats van wisselend net waar de wedstrijd is. En bij bepaalde dingen als de OS gaan ze weken van te voren natuurlijk al om te acclimatiseren.