Yara Reichert ernstig gewond na ongeluk met trailer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Yara Reichert ernstig gewond na ongeluk met trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-23 15:15

Eurodressage
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Dit zijn niet het paard en de trailer uit dit artikel.
Foto: Marlies Trap Fotografie

De Duitse dressuuramazone en hengstenhouder Yara Reichert is op 11 juni ernstig gewond geraakt bij een ongeval tijdens een regionale wedstrijd in Eggenfelden, Duitsland. Taran, de zoon van Yara nam met zijn paard Levisto’s Erbe deel aan deze wedstrijd. Het ongeval gebeurde na afloop, bij hun trailer, waar Yara stond met haar twee kinderen.

Trailerongeluk
“Het paard dat in de trailer stond, raakte in paniek. De trailer was afgesloten, maar hij trapte de hele achterkant open. Gelukkig raakte de klep mij en niet mijn dochter”, vertelt Yara aan Eurodressage.

Yara werd voor onmiddellijk voor onderzoek overgebracht naar de spoedeisende hulp van het plaatselijke ziekenhuis. Hier werd ze geopereerd om haar botbreuken te stabiliseren, ze moest meer dan een week in het ziekenhuis blijven. Ze is nu net weer thuis en begonnen aan de lange revalidatie om weer volledig te herstellen van haar verwondingen.

“Ik heb zeven ribben en mijn dijbeen gebroken, en mijn schouder was ook uit de kom en gebroken”, legt Yara uit. “Dit is een moeilijke tijd, ik heb veel pijn en voel me helemaal niet goed. Op dit moment heb ik het even zwaar.”

Deze grote terugval in haar gezondheid heeft haar doen beseffen dat “je erg voorzichtig moet zijn in de omgang met paarden en je kinderen. Dat is het enige dat ik je nu mee kan geven. We onderschatten soms de wilskracht van paarden. Ze zijn zo zacht en geweldig, maar als ze in paniek raken, ben je verrast hoeveel kracht ze hebben.”

Yara Reichert
De 53-jarige Reichert (meisjesnaam Wortmann) werd geboren in een paardenfamilie. Vader Claude en moeder Ragnild waren allebei fervent eventingruiters, Yara groeide op met paarden. De familie had een kleine boerderij waar ze hun paarden hielden en ermee fokten, terwijl ze ook nog een schoenenfabriek hadden.

Na de middelbare school studeerde Yara communicatie, recht en politiek aan de universiteit van München en woonde ze zeven jaar op zichzelf. De paarden werden even op een lager pitje gezet. Aan het begin van haar loopbaan bouwde ze eerst een professionele carrière op als model, en daarna werd ze CEO van meerdere bedrijven. Hiermee begon ze begin jaren ‘00 bij online gokkantoren. Ze had ook een communicatiebedrijf en een adviesbureau.

Ze trouwde met Olivier Reichert, voormalig CEO bij Birkenstock en startte een gezin met hem. Haar interesse in paarden verdween nooit en in 2008 werd haar passie opnieuw aangewakkerd toen zij het paard Schwarze Perle (Sandro Hit x Rohdiamant) cadeau kreeg bij de geboorte van haar oudste zoon.

Haar internationale wedstrijdcarrière begon in 2018, toen ze Schwarze Perle en Shiva (San Schufro x Dreseman) uitbracht op Lichte Tour-niveau. Drie jaar later, in 2021, kwam haar dressuurloopbaan in een stroomversnelling met de aankoop van de hengsten Springbank II en Valverde. Deze bracht ze in 2021 uit tijdens de wereldkampioenschappen voor jonge dressuurpaarden in Verden. Ook kocht ze dat jaar Furst Bayram en Special Diva bij Hof Kasselmann.

Tijdens het CDI Hagen 2022 bij Hof Kasselmann ontving zij van de Duitse paardensportfederatie de Golden Rider’s Badge, omdat zij tien keer een overwinning heeft geboekt op S-niveau. Ze heeft ook Damora (Don Juan de Hus x Don Bedo), Ferromir (Feedback x Laureus) en Force Majeure (Furstenball x Sir Donnerhall) uitgebracht, naar de paarden die ze al in 2021 kocht.

Sinds het voorjaar van 2022 heeft ze nabij het Duitse Landshut een eigen stal, Gut Erlbach.

Afbeelding

Elisa2

Re: Yara Reichert ernstig gewond na ongeluk met trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 16:21

Heftig, hopelijk hersteld ze weer volledig. En inderdaad belangrijk om te blijven beseffen wat voor een schade paarden aan kunnen richten als ze in paniek raken.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 18:02

Oh shit.. dat is niet niks zeg. Echt geluk dat zij de klap heeft opgevangen en niet haar dochter. Die was er een stuk minder goed vanaf gekomen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 18:05

Zo hé, ik heb in al die jaren nog nooit meegemaakt dat het een paard lukt een hele laadklep van de trailer eruit te rammen.
Ik schrik ervan dat het kan. :x

Beterschap, wat een rotongeluk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 18:23

Brrr wat een ongeluk. Heb weleens zoiets gezien met het bovenluik van een staldeur. Die kreeg iemand recht in het gezicht. Neus en kaak gebroken en bijna alle tanden eruit.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 07:47

Tja, ik ben altijd verbaasd hoe makkelijk veel mensen zijn met hun kinderen rondom paarden. En dan helemaal trots zijn wn een tweejarig kindje tussen in het land tussen de paarden laten lopen. :n Nee, ik heb al te veel mis zien gaan, mijn kinderen wil ik niet bij de paarden hebben.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 07:56

Wat een heftige situatie zal dat geweest zijn, bah. Met zulke verwondingen zal het lang duren voor ze weer in het zadel zit. Vooral met een gebroken dijbeen ben je zo een jaar zoet, als je ooit nog terugkomt op het oude niveau van kracht in dat been.
@ AnnoNiemand: wat jij zegt. Altijd opletten met die 4 elastieke en onvoorspelbare paardenbenen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 13:47

Wow wat een heftige verwondingen.
Dat paard moet flink tekeer zijn gegaan.

Ja zo'n groot dier in paniek daar sta je idd niet altijd bij stil hoe sterk het dan is.